Vad hade denne VGJ-are för befattning och ... (bildlänk)

av Micke Carlsson, Thursday, June 05, 2008, 22:01 (5798 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Monogram, kokard, 10mm(?) träns.

Packmästare eller konduktör säger jag.

Vad hade denne VGJ-are för befattning och ... (bildlänk)

av Kurt Möller, Friday, June 06, 2008, 13:27 (5797 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Trol. konduktör - packmästare hade smalare galon (han var ju underställd knr!)

K A N i o f s vara en banmästare oxå. Men mindre troligt - passpoaler var det väl bara trafiken som hade??

Vad hade denne VGJ-are för befattning och ... (bildlänk)

av Micke Carlsson, Friday, June 06, 2008, 13:35 (5797 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nu var det mycket länge sedan jag läste Rrrreglementet, men jag snickrade ihop en SNJ packmästaruniform åt mig en gång. Har då för mig att packmästare och konduktör båda hade 10mm galon? Men det stämmer att något ska skilja dem åt...
Båda är väl dock Betjente?

Vad hade denne VGJ-are för befattning och ... (bildlänk)

av Sune Nylén @, Thursday, June 05, 2008, 22:39 (5797 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Av uniformen att döma är han packmästare. d.v.s en som hade hand om res il och fraktgods som gick , vanligtvis då , i persontågen.Han har vita passpoiler kring kragen och ärmen och litet monogram i mössan . Hade han varit konduktör hade han haft ett försilvrat , bevingat hjul i st. f. monogram. Det fanns en del banor där konduktörena hade ett stort monogram i st f vinghjul. Det kallades av äldre jvgare för konduktörsmärke.Tidpunkten ? Tja född 81 30 år kanske eller däromkring ger oss 1910 11:-) Sune

Vad hade denne VGJ-are för befattning och ... (bildlänk)

av Sune Nylén @, Friday, June 06, 2008, 00:49 (5797 dagar sedan) @ Sune Nylén

På tal om tidpunkt. Kanske var han nyutnämnd i denna befattning och gick till fatografen för att ta en bild i all sin elegans , som s.k. fästmansgåva:-) Sune