Banvaktsstugan i Upplands Väsby eldhärjad (Byggnad)

av Baloo, Friday, June 06, 2008, 00:35 (5802 dagar sedan)

Den gamla banvaktsstugan precis söder om Upplands Väsby eldhärjades under kvällen 5/6. Skadornas omfattning vet jag inget om men det krävdes ett ingripande av brandkåren vilket förmodligen innebär en brand som efterlämnar en del skador... Förhoppningsvis får stugan ett fortsatt liv, för oss som kör sträckan regelbundet är den lilla röda stuga invid gamla sträckningen ett pittoreskt inslag som väl kontrasterar mot den industriella bebyggelsen i södra Upplands Väsby.

Kan försöka återkomma med bilder under lördagen, misstänker att en förarkollega från Hallsberg måhända kan ha ett visst intresse?

Ujujuj!

av Rasmus Axelsson, Friday, June 06, 2008, 18:56 (5802 dagar sedan) @ Baloo

Bilder, bilder - ropar en bred allmänhet! Vilken sorg, den var ju jättesöt! Jag passerade ju platsen igår middag med tåg 832 å 841 å då var den okej.

Aha!

av Baloo, Saturday, June 07, 2008, 09:04 (5801 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Om den såg OK ut då så verkar det som att den klarat branden väl. Jag har själv inte haft någon närmare möjlighet att studera den sedan jag fick ett tjänste-sms om att brandkåren var där och bekämpade en brand. Kan det vara så att de hade markbrand snarare? Skall se vad jag lyckas se idag, har väl en tio passager av platsen på mig... :-) Förhoppningsvis ser man ingenting annorlunda för som sagt så är ju stugan hur charmig som helst!

Dessvärre

av Baloo, Saturday, June 07, 2008, 23:40 (5800 dagar sedan) @ Baloo

Har nu jobbat ett arbetspass och sett stugan i förbifarten ett antal gånger. Tyvärr är det bara delar av väggarna som återstår såvitt jag kan se och lite av takstommen men annars är stugan utbränd inuti. Blev tyvärr inga bilder idag och vinkeln är inte den bästa från spårsidan heller p g a all vegetation.

Man kan ju alltid hoppas att den återuppbyggs i vettigt skick...

Dessvärre (m1B)

av NOR, Sunday, June 08, 2008, 19:32 (5800 dagar sedan) @ Baloo

Som sagt var, man ser inte mycket från banan men det lilla man ser är inte så lovande. Nu är det väl tyvärr bara tre bv-stugor kvar längs linjen Stockholm - Uppsala.

[image]

R.I.P. - skylten?

av Rasmus Axelsson, Sunday, June 08, 2008, 21:10 (5799 dagar sedan) @ NOR

Som sagt var, man ser inte mycket från banan men det lilla man ser är inte så lovande. Nu är det väl tyvärr bara tre bv-stugor kvar längs linjen Stockholm - Uppsala.

[image]

Det ser inte bra ut, nej. Det krävs nog en entusiast för att rekonstruera denna byggnad. Vet någon om ägaren och dennes eventuella intresse för nummerskylten?

En av de tre ovan nämnda har väl också numera någon slags nummerskylt på gaveln?