Yoa2 till Bulgarien 1965? (m2B) (Fordon: allmänt)

av NOR, Friday, June 06, 2008, 10:24 (5801 dagar sedan)

Hur gick det sedan, blev det någon transport av en Yoa2 till Bulgarien?
Eller var det bara ett förslag som senare stupade på kostnaderna.

Jag antar att detta var ett försök från Asea/HC inför en eventuell export av motortåg.

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/NOR/Skrivelser/191_Yoa2_I.jpg[/img]
[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/NOR/Skrivelser/192_Yoa2_II.jpg[/img]

Yoa2 till Bulgarien 1965? (m2B)

av S Svensson, Friday, June 06, 2008, 11:58 (5801 dagar sedan) @ NOR

Jag vet inte om X9 någon gång gick till Bulgarien. Utesluter det inte,men jag har gått igenom ganska mycket fakta om Yoa2/X9 och intge träffat på något om långtranspåort.
Övergångskoppel BnY2 är det övergångskoppel som införts i och med leveransen av Yoa2/X9. Nu var detta övergångskoppel inte enbart till för paprikatågen. Befintliga YBo6/7/8,YBoa6/7,U av olika slag,dvs YBo6 systemet (som det ibland kallas) fick ombyggda koppel som Yoa2 hade. Elkontakterna utfördes så de lades i det vanliga kopplet och den svårkopplade multipelkabeln blev obehövlig(nästan!!!).
X17 gick ju kring Borås (se tidigare). Det var ibland problem så oftast kopplades med den speciella mutipelkabeln också.
Åter till frågan. Jag har inte sett någon anteckning om att någon Yoa2 varit i Bulgarien. Tilläggas kan att första Yoa2 sätt var 101+2351+102 och inget annat. Detta sätt hade sidoplåtarna pressade såsom YBo5p. Serietillverkade Yoa2 hade sidoplåtarna pressade mera i likhet med m60 vagnarna. BnY2 övergångskoppel inarbetades i växlingsinstruktionerna.

Yoa2 till Bulgarien 1965? (m2B)

av Anders Ö/NJM, Friday, June 06, 2008, 17:58 (5800 dagar sedan) @ S Svensson

Jag vet inte om X9 någon gång gick till Bulgarien. Utesluter det inte,men jag har gått igenom ganska mycket fakta om Yoa2/X9 och intge träffat på något om långtranspåort.
Övergångskoppel BnY2 är det övergångskoppel som införts i och med leveransen av Yoa2/X9. Nu var detta övergångskoppel inte enbart till för paprikatågen. Befintliga YBo6/7/8,YBoa6/7,U av olika slag,dvs YBo6 systemet (som det ibland kallas) fick ombyggda koppel som Yoa2 hade. Elkontakterna utfördes så de lades i det vanliga kopplet och den svårkopplade multipelkabeln blev obehövlig(nästan!!!).
X17 gick ju kring Borås (se tidigare). Det var ibland problem så oftast kopplades med den speciella mutipelkabeln också.
Åter till frågan. Jag har inte sett någon anteckning om att någon Yoa2 varit i Bulgarien. Tilläggas kan att första Yoa2 sätt var 101+2351+102 och inget annat. Detta sätt hade sidoplåtarna pressade såsom YBo5p. Serietillverkade Yoa2 hade sidoplåtarna pressade mera i likhet med m60 vagnarna. BnY2 övergångskoppel inarbetades i växlingsinstruktionerna.

En undran (eftersom det varit på tapeten här tidigare i år) varför inarbetades bara övergångskopplets användande bara i växlingsinstruktionen?
En tänkbar situation måste ju ha varit att hämta hem ett skadat tåg från linjen, användes då vxi i den situationen?

Yoa2 till Bulgarien 1965? (m2B)

av S Svensson, Friday, June 06, 2008, 19:12 (5800 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Har enbart extraknäckt på SJ. Men skall försöka svara litet.
Växlingsinstruktion är en form av författning. Dvs man använder denna med att ta fram bestämmelser.
Sedan vet jag inte vad Anders menar. Instruktionen för BnY1 och BnY2 finns säkerligen på annat håll också. Ett cirkulär kom ut som senare inarbetades i vxlinstr.Sedan antar jag att det var den lokala arbetsledningen som skulle instruera folk och öva.Det borde ha varit någon form av utbildning i handhavandet.
Vad som gäller i dag bör vara Arbetsmiljölagen och därefter en instruktion.Jag vet inte heller hur det övas idag. För övergångskoppel användes även idag. Alla fordon som har någon form av scharfenbergskoppel, till dessa finns det övergångskoppel.
SJ i Göteborg tröttnade på X6 259-261 och dess otaliga haverier. Därför togs de gamla kopplen bort och en helt vanlig dragkrok monterades dit istället. Det var bara för loket att hämta hem X6:an om denna var trött. Någon multipelkörning förekom inte av X6 på linjen Göteborg-Alingsås. Är litet osäker om det förekom i Stockholmsområdet heller.

Yoa2 till Bulgarien 1965? (m2B)

av Anders Ö/NJM, Friday, June 06, 2008, 19:18 (5800 dagar sedan) @ S Svensson

Tackar så långt ;o))

Jag menade vilken instruktion som reglerar användandet i situationen när trasig mtv ska hämtas hem från linjen.
Att man vid en utgångsstation använder sig av vxi känner jag till ;-)
Vxi´n är dock lite lustig eftersom den inte "tillåter" (nämner ej övergångskoppel i sammanhanget "tåg"), hur 17 körde man trasiga ekipage till vst? Som VUT?

Yoa2 till Bulgarien 1965? (m2B)

av Micke Carlsson u p a, Friday, June 06, 2008, 19:33 (5800 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nu har jag ingen handhavandebok för någon motorvagn tillgänglig, men man hittar säkert något om kopplet även där.

Att det står i vxi är ju bra för den som ska [i]bygga[/i] tåget, där står ju allt möjligt om övergångsbryggor och annan bråte som t ex hur ett skruvkoppel ska dras. Kanske ansåg man att man alltid kunde ta en annan likadan motorvagn och dra med i en längre transport, så varför hålla på och krångla med instruktioner som "inte behövdes"?

Rörelseformen och kopplets funktion att hålla fast i fordonet har ju inga som helst egentliga beröringspunkter. Vissa övergångskoppel kan inte leda över luft, andra kan. Lösningar finns alltid på allting. Se bara på brevet som inleder denna tråd. Det där står inte i vxi. :-)

Yoa2 till Bulgarien 1965? (m2B)

av S Svensson, Saturday, June 07, 2008, 21:30 (5799 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Vi kanske hamnade på ett sidospår. Stoppbocken finns och vi hamnade lite långt ifrån ämnet om nu någon X9 var på utflykt.
Om det var Bandisposition eller tågrörelse som var frågan,jag kanske inte uppfattade denna omedelbart.
Men skall man dra ett motorvagnssätt med lok så är jag övertygad om att det sker som tågrörelse. Såg fö ett sådant för någon månad sedan med ett Rc+X2.
Det klart om sättet havererar på linjen så måste det väl dras iväg från haveriplatsen.Men kanske får praktikerna inom Säö svara denna gång.