Ånglok i Finland år 1965 - Kouvola lokstation. (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, Thursday, February 24, 2011, 08:31 (4811 dagar sedan)

Solen stod fortfarande högt på himmelen när vi anlände till Kouvola på kvällen den första dagen av vår resa. Vi kontaktade stationsbefälet för att inhämta tillstånd att slå upp vårt tält på en bergknalle i anslutning till bangården. Detta vållade inga som helst problem. Berget, där vi tältade hette Kotkankallio, vilket betyder Örnberget. Vi beslöt att stanna i Kouvola hela tiden, då det inte är så enkelt att flytta runt med tält. sovsäckar, luftmadrasser, campingkök, kokkärl m.m. Den dagliga huvudmåltiden intogs på en ravintola (restaurang) där vi alltid beställde porsankyljys (fläskkotlett), vilken var den enda maträtt vars namn vi kunde på finska.

[image]

Kouvola lokstation med loken Tr1 1084, Tr1 1087, Tr2 1301 och Vr1 668.

[image]

Vr1 661 (Hanomag 1921). Loktypen kallas för Kana, vilket betyder "höna".

[image]

Pr1 761 (Hanomag 1924).

[image]

Tr1 1087 (Lokomo 1955).

Forts. följer.

Björn M.

Ånglok i Finland år 1965 - Kouvola lokstation.

av Conny Sernfalk, Thursday, February 24, 2011, 12:44 (4811 dagar sedan) @ Björn Malmer

Solen stod fortfarande högt på himmelen när vi anlände till Kouvola på kvällen den första dagen av vår resa. Vi kontaktade stationsbefälet för att inhämta tillstånd att slå upp vårt tält på en bergknalle i anslutning till bangården. Detta vållade inga som helst problem. Berget, där vi tältade hette Kotkankallio, vilket betyder Örnberget. Vi beslöt att stanna i Kouvola hela tiden, då det inte är så enkelt att flytta runt med tält. sovsäckar, luftmadrasser, campingkök, kokkärl m.m. Den dagliga huvudmåltiden intogs på en ravintola (restaurang) där vi alltid beställde porsankyljys (fläskkotlett), vilken var den enda maträtt vars namn vi kunde på finska.

[image]

Kouvola lokstation med loken Tr1 1084, Tr1 1087, Tr2 1301 och Vr1 668.

[image]

Vr1 661 (Hanomag 1921). Loktypen kallas för Kana, vilket betyder "höna".

[image]

Pr1 761 (Hanomag 1924).

[image]

Tr1 1087 (Lokomo 1955).

Forts. följer.

Björn M.

Härligt att se. Ser fram emot fortsättning. Vågar man hoppas på bild på maffiga Tr2 i tjänst?

När jag själv kom till Kouvola första gången 1971 var det omfattande ånglokstrafik dygnet om. Dock endast växling och godståg vad jag vet. Tr2 var dock borta som driftånglok. Likaså Pr1 hade blivit avställda som driftångok och stod bl.a i Rihimäki utomhus. Pr1 var en smäcker loktyp. Jag trodde länge att loktypen inte blev beredskapslok och konserverades, utan skrotades ut. Blev därför glatt överraskad att se en Pr1 i trafik (som museilok)i mitten av 1980 talet. Kan det finnas någon körklar Pr1 kvar idag?

En annan gång var besöket sent en kväll annandag jul 1972 vid Kouvola lokstation. Vi gick direkt till någon ansvarig vid lokstationen som sa. Ledsen grabbar, men ånglokstrafiken upphörde för en månad sedan. Tysta gick vi därifrån men sa vi kan väl iaf kolla hur det ser ut i stallet. Där var full aktivitet och drygt 10 ånglok stod påeldade. Mest välputsade Tr1 "Risto". vi förstod genast vi blivit lurade och det stod klart att flera godståg var på gång under natten. Någon timme senare följde vi en Tr1 draget godståg till Kotka. Minns att eldaren delvis saknade tänder och satt och bläddrade i en finsk porrtidning uppe i hytten.
Finska ångloken var ofta väl putsade ända in mot slutet. Vem ansvarde för detta? lokstationspersonalen?