Ny teknik även för gamla fordon? (Fordon: allmänt)

av Micke Carlsson, Saturday, June 07, 2008, 09:03 (5801 dagar sedan)

EuroMaint hade ett kundevent i Hagalund häromdagen, eder utsände rapporterar följande:

[image]

Så lätt kan man alltså svarva ett hjul. Förutsättningar som på bilden: Rullager, vagnshjulsdiametrar. För kännedom.

Det presenterades också en antiklotterfolie. Att foliera vagnar med t ex reklam är inget nytt, men Signshine folie från Brittiska Halo Rail är belagd med en yta som gör att klotter, bromsdamm m m kan tvättas bort med enklast tänkbara citrusbaserade rengöringsmedel.

Finessen för veterantåg är att folien även kan levereras helt genomskinlig och i lite olika anpassade kvaliteter. Man kan t ex foliera fönsterrutor. Man kan klä in en hel vagn i "osynlig" plastfolie, från vilken klotter torkas bort med lätthet. Man kan också foliera invändigt på utsatta ytor. Man kan även foliera fönster invändigt och därigenom eliminera repor i glaset. Folien håller och "tar" repan, sedan bytes folien.

Tillverkaren garanterar foliens hållbarhet i 6 år. (inkl daglig tvätt i tvättanläggning, som jag förstod det.)

Signshine används hos Londontuben, Eurostar, Merseyrail m fl.

Klottersanering utan kvarvarande matt och/eller etsad yta är alltså möjligt!
Alla som tvättat klotter på en glasruta vet hur lätt och kul det är...

Folien kostar inkl montage ungefär som en lackering. Den som har något man är rädd om ståendes på en utsatt plats kanske tycker det är värt det? Alternativet är ju att en fin lack snart är matt och kladdig, och måste göras om helt.

Ny teknik även för gamla fordon?

av Fredrik Bergman, Örebro/Kil/Rottneros, Saturday, June 07, 2008, 10:08 (5801 dagar sedan) @ Micke Carlsson

En kommentar om folien, sådan folie är monterad på ett antal fordon i västsverige och ser jättebra ut när det är nymonterat, efter några tvättar i vagntvättar och klottersaneringar så lossnar folien tyvärr i kanterna med efterföljande resultat. Folien har ochså en tendens att bli "grå" efter en tid och ser då ut att vara en smutsig ruta. Att montera denna folie på ett trevaganrs reginatåg på samtliga rutor exclusive frontrutor tar ca. 50-60 mantimmar. En annan fördel som inte nämnts är att jag upplevt det som nååågot svårare för t.ex. makadamsprut att krossa rutor.

Ny teknik även för gamla fordon?

av Micke Carlsson u p a, Saturday, June 07, 2008, 11:11 (5801 dagar sedan) @ Fredrik Bergman

En kommentar om folien, sådan folie är monterad på ett antal fordon i västsverige och ser jättebra ut när det är nymonterat, efter några tvättar i vagntvättar och klottersaneringar så lossnar folien tyvärr i kanterna med efterföljande resultat. Folien har ochså en tendens att bli "grå" efter en tid och ser då ut att vara en smutsig ruta. Att montera denna folie på ett trevaganrs reginatåg på samtliga rutor exclusive frontrutor tar ca. 50-60 mantimmar. En annan fördel som inte nämnts är att jag upplevt det som nååågot svårare för t.ex. makadamsprut att krossa rutor.


OK, tack, bra synpunkter.

Är det Carclean eller annat sådant tvättmedel med oxalsyra som ger den gråa folien? Nu var ju vitsen att man kunde byta tvättmedel till mildare doningar samtidigt som det finns en "antiklotteryta" belagd ovanpå folien. Detta är alltså en ny produkt som inte funnits på svenska marknaden tidigare.

Kantsläpp är ju säkert samma problem, själva bärfilmen är väl densamma, 3M.

Tillämpningen vid veteranfordon kanske minskar problemet med kantsläpp? Det sker ju inte lika mycket maskintvätt föreställer jag mig.

För bästa resultat så bör underlaget för folien inte vara högglansigt. Om så är rekommenderas en våtslipning för att rugga ytan. (gäller ej glas såklart)
Kanske släpp-problemet har koppling till detta?


Har man en "ful" vagn, kanske en 60-talare som behöver en strykning, och man vill satsa på antiklotter så kan man ju köpa en SJ-brun tejp med all vagnsmärkning klar från början... :-)

(Tejpade veteranfordon? Jag mådde själv lite illa först när tanken dök upp, men vadå? Vagnen är inte förstörd, vagnen är kanske heller inte så fruktansvärt intressant att det egentligen spelar någon roll. Jag ser ingen katastrof i några tejpade B1:or och A2:or. Det optiska intrycket räcker gott just nu.)

Ny teknik även för gamla fordon?

av Fredrik Bergman, Saturday, June 07, 2008, 12:24 (5801 dagar sedan) @ Micke Carlsson u p a

En kommentar om folien, sådan folie är monterad på ett antal fordon i västsverige och ser jättebra ut när det är nymonterat, efter några tvättar i vagntvättar och klottersaneringar så lossnar folien tyvärr i kanterna med efterföljande resultat. Folien har ochså en tendens att bli "grå" efter en tid och ser då ut att vara en smutsig ruta. Att montera denna folie på ett trevaganrs reginatåg på samtliga rutor exclusive frontrutor tar ca. 50-60 mantimmar. En annan fördel som inte nämnts är att jag upplevt det som nååågot svårare för t.ex. makadamsprut att krossa rutor.

OK, tack, bra synpunkter.

Är det Carclean eller annat sådant tvättmedel med oxalsyra som ger den gråa folien? Nu var ju vitsen att man kunde byta tvättmedel till mildare doningar samtidigt som det finns en "antiklotteryta" belagd ovanpå folien. Detta är alltså en ny produkt som inte funnits på svenska marknaden tidigare.

Kantsläpp är ju säkert samma problem, själva bärfilmen är väl densamma, 3M.

Tillämpningen vid veteranfordon kanske minskar problemet med kantsläpp? Det sker ju inte lika mycket maskintvätt föreställer jag mig.

För bästa resultat så bör underlaget för folien inte vara högglansigt. Om så är rekommenderas en våtslipning för att rugga ytan. (gäller ej glas såklart)
Kanske släpp-problemet har koppling till detta?


Har man en "ful" vagn, kanske en 60-talare som behöver en strykning, och man vill satsa på antiklotter så kan man ju köpa en SJ-brun tejp med all vagnsmärkning klar från början... :-)

(Tejpade veteranfordon? Jag mådde själv lite illa först när tanken dök upp, men vadå? Vagnen är inte förstörd, vagnen är kanske heller inte så fruktansvärt intressant att det egentligen spelar någon roll. Jag ser ingen katastrof i några tejpade B1:or och A2:or. Det optiska intrycket räcker gott just nu.)

Det är vagntvätten i Göteborg som tvättar de tåg jag tänker på och de använder såvitt jag vet fortfarande oxalsyra! Jag håller dock inte med om att man borde byta till mildare tvättmedel för jag tycker inte att tvätten i Göteborg t.ex. gör ett gott nog arbete, det blir inte rent nog efter tvätt! Vet inte om man kunde öka dosering av oxalsyran för att få ett bättre resultat. Annars vet jag att det används andra tvättmedel hos andra tågtvättar runtom i sverige som blir betydligt bättre. Om man tejpar en målad vagn typ 80-talare eller så så får man räkna med att en hel del färg följer med när man river bort tejpen. Jag förordar att men klarlackar vagnar efter man målat dom, även över dekalerna så försvinner inte dom heller. Jämför en Green Cargo/SJ Rc jämfört med de Rc6 som används i övre norrlandstågen. En målare vid CV i Örebro fick sig en tankeställare när han jämförde sitt egna arbete med ett annat företags arbete när han stod imellan Rc6 1325 och annan Rc för ett tag sen där. Han konstaterade att -Det är tur att vi inte gör så bra jobb för då skulle man nog inte ha nått jobb!!!

Ny teknik även för gamla fordon?

av Micke Carlsson, Saturday, June 07, 2008, 14:01 (5800 dagar sedan) @ Fredrik Bergman

Ha det så bra på nya jobbet! :-)

Ny teknik även för gamla fordon?

av Fredrik Bergman, Örebro/Kil/Rottneros, Saturday, June 07, 2008, 14:13 (5800 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tackar för det, ska bli intressant!! Men innan jag slutar mitt jobb hoppas jag hinna med att se grönmålad Rm-lok och faktiskt, trot eller ej tejpat lok!!!! Den som lever får se.:-P

Ny teknik även för gamla fordon?

av Micke Carlsson u p a, Saturday, June 07, 2008, 14:51 (5800 dagar sedan) @ Fredrik Bergman

Det var värst! Jaha, vi får se då.

Reversibilitet?

av Rasmus Axelsson, Saturday, June 07, 2008, 12:49 (5801 dagar sedan) @ Micke Carlsson

I antikvariska sammanhang är begreppet reversibilitet viktigt, åtminstone när det gäller byggnader. Det handlar om att åtgärder som ska utföras kan återställas till ursprunget efteråt. Att täcka en värdefull tapet med en skiva och måla denna är en reversibel åtgärd, medan att dra ned tapeten och måla väggen inte är reversibelt.

Om jag skulle använda detta material på en museivagn (eller någon annanstans), vore jag intresserad av att veta om detta »undermaterial« är reversibelt så att exempelvis vagnen kan återställas om man inte vill ha kvar det. Hur verkar det nya materialet samman med eventuella äldre tekniker och material? Hur lång och vilka erfarenheter har man av materialet och har det använts i museisammanhang tidigare?

Reversibilitet?

av Micke Carlsson u p a, Saturday, June 07, 2008, 13:59 (5800 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det är inte konstigare än tejp i allmänhet. Den nyhet jag nämner är ett skikt på utsidan av tejpen.

Huruvida metoden är reversibel eller inte får väl rimligen avgöras med ett skarpt test. Det beror ju på underlaget till den skyddsvärda färgen, inte på tejpen.

Produktens representant säger att underlagets kemi är oväsentlig. Ytstrukturen (=för blankt) kan dock innebära att tejpen inte fäster ordentligt/100% varaktigt. (Jfr kantsläppen Fredrik B nämner)

Mitt intryck är att leverantören förordar sin produkt istället för en traditionell lackering. Alltså tejpa direkt på en primer.

Jag ställde dock frågan om olika färgtyper och "heritage vehicles". Leverantören såg inga hinder för tillämpningen av folien som en ren skyddsfilm.

Ny teknik även för gamla fordon?

av Erik Samuelsson, Monday, June 09, 2008, 23:45 (5798 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Finessen för veterantåg är att folien även kan levereras helt genomskinlig och i lite olika anpassade kvaliteter. Man kan t ex foliera fönsterrutor. Man kan klä in en hel vagn i "osynlig" plastfolie, från vilken klotter torkas bort med lätthet. Man kan också foliera invändigt på utsatta ytor. Man kan även foliera fönster invändigt och därigenom eliminera repor i glaset. Folien håller och "tar" repan, sedan bytes folien.

Intressant att se hur det skulle fungera på linoljemålad pärlspontpanel! Eller oljad teakpanel... :-P

Skämt åsido - det har ju funnits ledsamma bilder där även museivagnar blivit nedklottrade men mycket handlar om för att få rätt känsla att föremålen "slits" på rätt sätt. Linoljefärg kritar och mattas ur. Lackfärger kan få mer "slagskador" där bitar av färgen lossnar etc. Folien verkar kunna gråna eller flaga.

I rätt sammanhang - helt okej! Museisammanhang - med stor eftertänksamhet.

Obs! Ingen kritik att du presenterar tekniken utan mer en allmän uppmaning.

MVH
Erik S

Ny teknik även för gamla fordon?

av Micke Carlsson u p a, Tuesday, June 10, 2008, 17:28 (5797 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Jo. Instämmer att det också finns "åldrande med skönhet".

Invändig foliering känns mer som en bisak för museitågen, men det är dock en möjlighet om nu någon är utsatt, t ex på dass.

Har man en 60-talare däremot, eller 30-40-50 för den delen, då finns det sällan något märkvärdigt underlag att vårda. Här kan klottribort-lätt vara attraktivt. Alla som någon gång blivit klotterbombade dagen före en resa/trafikdag vet hur jag tänker...

De veteranfordon de flesta kör med är ju inte målade med någon särskilt mätrkvärdig färg. Om en folie rentav kunde hindra oönskad oxidering från brunt till lila vid misslyckade kvalitetsval så är ju det också en poäng. Detta sista är dock ren spekulation från min sida. Jag vet inget om foliens UV-filtering eller täthet för oxidationsskydd, men kanske kan det vara en bonuseffekt?