Skånska vägskydd: Blästorp södra/Blästorp hp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, February 25, 2011, 23:52 (4780 dagar sedan)

Vid Blästorp på sträckan Gärsnäs - Köpingebro fanns två plankorsningar; Blästorp norr[a] samt en korsning längre söderut. Den sistnämnda låg i november 1957, när nedanstående bilder togs, vid km 145+517 - 625 meter söder om hållplatsen:

[image]

Utrustningen verkar vara identisk med vad som fanns vid Blästorp norra. Och även här tycks det ha varit svårt att få ena bommen att stå upprätt.

[image]

[image]

[image]

[image]

Senast 1959 hade denna korsning stängts, och ersatts av "Blästorp hp" med ljus- och ljudsignaler vid km 144+892, omedelbart norr om hållplatsen. Från den nya anläggningen har jag dessvärre inte hittat några bilder.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Blästorp södra/Blästorp hp

av Uno P, Saturday, February 26, 2011, 11:05 (4780 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Så här såg i alla fall hållplatsen ut i Blästorp. Tyvärr har vägskyddsanläggningen inte kommit med. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum.

[image]
Samma plats men i april 2009.

[image]
Det syns fortfarande i asfalten var järnvägen korsade vägen.

Uno P

Blästorp hållplats

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 26, 2011, 11:45 (4780 dagar sedan) @ Uno P

[image]
Så här såg i alla fall hållplatsen ut i Blästorp. Tyvärr har vägskyddsanläggningen inte kommit med. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum.

Intressant kur! Helt olik hållplatskurarna på andra ställen längs banan. Påstigningsmärket ("plåtstinsen" ) har fått en ovanligt hög placering, sannolikt för att synas över taket på kuren

Blästorp hållplats

av Anders Olsson, Saturday, February 26, 2011, 14:21 (4780 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kuren avviker helt från de andra. I Gyllebosjö och Ö Herrestad var kuren kombinerad vägvakts och resnärskur. I Blästorp låg inte hållplatsen vid vägkorsningen från början. Kanske fick därför resenärerna ingen kur från början utan denna har tillkommit senare med annat utseende. Jag kan dock inte påminna mig någon liknande kur från andra banor.