Ge och Gre - täckta godsvagnar enl UIC-standard (Fordon: vagnar)

av Johan S, Sunday, June 08, 2008, 22:59 (5791 dagar sedan)

Vad var bakgrunden till att SJ tog fram dessa typer i slutet på 1950- och början på 1960-talet? Kom det nya krav på godsvagnar som gjorde att äldre G-vagnar inte längre kunde trafikera utlandet?

Ge gjordes mycket mindre än G och Grh, vad var bakgrunden till detta?

/Johan

Ge och Gre - täckta godsvagnar enl UIC-standard.Ge

av Per Ljungberg, Monday, June 09, 2008, 09:03 (5790 dagar sedan) @ Johan S

Om jag kommer ihåg rätt så var Ge-vagnarna avsedda att ersätta de äldre Gs,Gsh-vagnarna. Gs,Gsh användes då i styckegodstrafiken. Dessa lastade inte så mycket och fick inte köras i så hög hastighet som man då önskade. Jag har för mig att sth var 90 eller 70 km/h beroende på axelavstånd. Jag kommer väl ihåg när kvällens godsexpress, dragen av F-lok, passerade Alingsås på 1950-60-talet. Gick det då en Gs sist så "svajade" den kraftigt och jag tänkte att det skulle sluta med urspåring. Sth på godsexpressen tror jag var 90 km/h.
Sedan försvann styckegodstrafiken och Ge-vagnarna blev överflödiga. Många byggdes om till andra vagnstyper.
PLj

Ge och Gre - täckta godsvagnar enl UIC-standard.Ge

av Johan S, Monday, June 09, 2008, 09:19 (5790 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Tack ,det verkar högst troligt. Gick de äldre Gs vagnarna sämre pga det kortare axelavståndet?

Då kan man tänka att Gre skulle ersätta äldre G, Grh och Gu eller behövdes det fler stora G-vagnar pga ökande trafik?

/Johan

Ge och Gre - täckta godsvagnar enl UIC-standard.Ge

av Per Ljungberg, Monday, June 09, 2008, 13:48 (5790 dagar sedan) @ Johan S

Ja det är nog så. G,Grh(m.fl) var ju designade på 1930-talet och började säkert falla för åldersstrecket. Man ville säkert också ha vagnar som bättre passade i den europeiska trafiken och med standardiserade utföranden så att eventuella reparationer lättare och billigare kunde ske där reparationen skulle göras. Sedan kom ju container och trailertrafiken och Gre (senare Gbs) kom ju till viss del bli överflödiga. En del Gre byggdes om till containervagnar och dessa används än i dag. Nässjö Järnvägsmuseum har en Ge som är inredd som trupptransportfinka och 2st Gre som förrådsvagnar.

Ge och Gre - täckta godsvagnar enl UIC-standard

av Thomas Tell, Tuesday, June 10, 2008, 00:22 (5789 dagar sedan) @ Johan S

Vad var bakgrunden till att SJ tog fram dessa typer i slutet på 1950- och början på 1960-talet? Kom det nya krav på godsvagnar som gjorde att äldre G-vagnar inte längre kunde trafikera utlandet?

Ge gjordes mycket mindre än G och Grh, vad var bakgrunden till detta?

/Johan

Sedan UIC i slutet av 1940-talet fastställt nya typer av godsvagnar avsedda att bli europeisk standard anskaffade SJ fr.o.m. 1954 Ge-vagnarna. DB och andra järnvägar hade vagnar med samma mått.

Standarden ändrades sedan till Gre-storlek och dessa vagnar levererades.
/tell