Ånglok i Finland år 1965. Vr3-lok i Kouvola. (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, Tuesday, March 01, 2011, 07:18 (4806 dagar sedan)

Vr3-loken var 5 till antalet varav 1 lok tillverkades år 1924 av Hanomag och de 4 övriga år 1926 av Tampella i Tammerfors. Sth var 45 km/t och dragkraften var 13,0 t.

Även dessa lok höll konsert nätterna igenom på rangerbangården i Kouvola tillsammans med Vr1-loken. Kan ljudsymfonin från dessa lok t.o.m. ha överträffat tredje satsen i Sibelius Violinkonsert? Kanske inte jämförbart, för denna sats för närmast tankarna till ett Hr1-lok som dansar fram genom de finländska skogarna - men då ska det vara inspelningen av violinkonserten med Jascha Heifetz från år 1959.

[image]

På växlingsryggen i Kouvola tjänstgjorde Vr3-loken nr 754, 755 och 756.

[image]

Vr3 754 (Tampella år 1926).

[image]

Vr3 754 i aktion.

[image]

Vr3 756 (Tampella år 1926).

[image]

Forts. följer.

Björn M.

Ånglok i Finland år 1965. Vr3-lok i Kouvola.

av John Thoweman, Tuesday, March 01, 2011, 10:43 (4806 dagar sedan) @ Björn Malmer

Även dessa lok höll konsert nätterna igenom på rangerbangården i Kouvola tillsammans med Vr1-loken. Kan ljudsymfonin från dessa lok t.o.m. ha överträffat tredje satsen i Sibelius Violinkonsert? Kanske inte jämförbart, för denna sats för närmast tankarna till ett Hr1-lok som dansar fram genom de finländska skogarna - men då ska det vara inspelningen av violinkonserten med Jascha Heifetz från år 1959.

Sådana subtilt lyriska höjder, här även med musikaliska referenser, är vi inte bortskämda med här! Nu dessutom i kombination med fantastiska bilder från vårt östra grannland.

Tack, Björn!

Ånglok i Finland år 1965. Vr3-lok i Kouvola.

av Stygium Penetravi, Thursday, March 03, 2011, 09:49 (4804 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

På den andra bilden (se ovan) skymtar strax till höger om lok Vr3 754 vad som ser ut att vara en sovjetisk vagn med buffertarna fortfarande kvar. Den ser emellertid inte ut att vara en traditionell rysk / sovjetisk vagn utan vagnen liknar mer en kontinental tvåaxlig vagn, t ex en tysk.

Flera av de andra bilderna i serien från Finland 1965 visar intressanta vagnar. Således ser man på en bild av Tr1 1093 (tror jag det var) mellan två sovjetiska boggivagnar en tvåaxlig sluten vagn vilken ser varken finsk eller sovjetisk ut, utan snarare tysk. Likaså syns i bakgrunden på ett foto en sovjetisk boggiflatvagn med buffertar kvar, åtminstone i ena änden.

Finns det någon som kan ryska eller finska och i något lämpligt forum på nämnda språk kan länka till bilderna för att på så sätt kanske få närmare kännedom om vagnarna?

Stygium Penetravi