Ångloksersättning (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Stefan Lindberg, Monday, June 09, 2008, 16:51 (5794 dagar sedan)

I Söndags fick ordinarie persontåget vid AGJ dras av en Z4p istället för ånglok p.g.a. den extrema torkan i Västsverige.

[image]

Lite trevligt dock med annat än bara ånglok vid museijärnvägar ;-)

Ångloksersättning

av Jan Winberg, Monday, June 09, 2008, 18:10 (5794 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

Det är inte bara torrt i västra Sverige. Även ULJ har ersatt ångloket med diesel, dock lite mera maffigt med Tp. Därmed avses inte något gnäll på AGJ och Z4.

Ångloksersättning

av Stefan Skoglund, Tuesday, June 10, 2008, 03:25 (5793 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

I Söndags fick ordinarie persontåget vid AGJ dras av en Z4p istället för ånglok p.g.a. den extrema torkan i Västsverige.

[image]

Lite trevligt dock med annat än bara ånglok vid museijärnvägar ;-)

Jaså, var ni herrn som stod i gräset vid Dirhuvdens vägkorsning.

Biträdet.

PS
En Z4p går sämre i spåret än VGJ 24 och man är dessutom lomhörd efteråt.
DS

Ångloksersättning

av Erik Samuelsson, Tuesday, June 10, 2008, 21:39 (5792 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

PS
En Z4p går sämre i spåret än VGJ 24 och man är dessutom lomhörd efteråt.
DS

Tänk då att skumpa runt ett antal mil nere i Småland när det begav sig...

Skämt åsido, Tp:n - inte igång eller personalbrist?

ES

Ångloksersättning

av Lars Johansson, Tuesday, June 10, 2008, 22:01 (5792 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Tp 3503 var i drift i helgen på lördagen i växlingen. Tyvärr så hade vi ingen Tp-loksförare tillgänglig på söndagen. Däremot fanns Z4-förare som var intresserade av denna lite ovanliga tjänst. Men det kanske blir fler möjligheter så som prognosen verkar idag.

Tp 3500 har varit under renovering i ett antal år. Det som nu återstår är återmontering av instrumenteringen i hytten innan provstart kan ske. Dessutom återstår en del arbeten dels med lister samt med vissa träarbeten i hytten. Vi får se när detta kan ske.