Keramiskt golv i stationshus (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, June 10, 2008, 08:01 (5798 dagar sedan)

Igår var jag på visningen av Karlslunds stationshus strax väster om Örebro och jag kunde snabbt konstatera att de i annonsen omtalade detaljerna från 1800-talet var få - några dörrsocklar, innerdörrar och de mindre fönstren - och att fasaden var uppsatt i slutet av 1900-talet.

Däremot fanns detta mustiga keramiska golv kvar på »förstukvisten« i den vinklade mindre delen. Jag har sett liknande golv i några andra stationshus längs Svartåbanan, men hur vanlig är det i övriga landet och hur gammalt kan det vara?

Svartåbanan: Karlslund

Keramiskt golv i stationshus

av Per Wirback, Tuesday, June 10, 2008, 10:39 (5798 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Igår var jag på visningen av Karlslunds stationshus strax väster om Örebro och jag kunde snabbt konstatera att de i annonsen omtalade detaljerna från 1800-talet var få - några dörrsocklar, innerdörrar och de mindre fönstren - och att fasaden var uppsatt i slutet av 1900-talet.

Däremot fanns detta mustiga keramiska golv kvar på »förstukvisten« i den vinklade mindre delen. Jag har sett liknande golv i några andra stationshus längs Svartåbanan, men hur vanlig är det i övriga landet och hur gammalt kan det vara?

Svartåbanan: Karlslund

Marielunds station på ULJ har keramisk golv i Väntsal och Bagageexpedition.
Väntsalen har vanligt standard klinker 150x150 i en vit-grå nyans. Bagagen däremot har ett golv som påminner om det från svartåbanan, men mönstret är inte alls lika drivet, mednas däremot färg och plattform liknar. Marielunds båda golv är från 1947. Faringe station hade en annan typ av svart-vit rutigt kilnkersgolv som i små rester finns bevarat i förråd, det är oklart för mig om detta golv är ursprungligt från 1920, eller om det är lagt senare. Den återuppbyggda stationen får sannolikt någonting likartat klinkersgolv.
Även Bärby har klinkersgolv i väntsalen, här röda höganäsplattor 150x150, av samma sort som bla nu har lagts i Marielunds toaletter.

/Per

Keramiskt golv i stationshus

av Nisse, Tuesday, June 10, 2008, 12:57 (5798 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Vill minnas att flera, om inte alla stationshusen, vid HHJ hade likadana klinkergolv som på Rasmus bild. Fast det var kanske inte konstigt med att det är gammal tegel- och keramikbygd.

Keramiskt golv - nästan alla...

av Kurt Möller, Tuesday, June 10, 2008, 13:17 (5798 dagar sedan) @ Nisse

...stationshus har haft detta i väntsalar och andra allmänhtens utrymmen. Likaså har asfalterat golv i bagaget varit (ganska?) vanligt, ibland även i magasinen.

Nästan alla?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, June 10, 2008, 13:28 (5798 dagar sedan) @ Kurt Möller

...stationshus har haft detta i väntsalar och andra allmänhtens utrymmen. Likaså har asfalterat golv i bagaget varit (ganska?) vanligt, ibland även i magasinen.

Eftersom du skriver »nästan alla« [stationshus] undrar jag ungefär hur många du har besökt och i vilka delar av landet? Det vore intressant att veta plattornas spridning...

Klinkergolv allmänt

av Per Ljungberg, Tuesday, June 10, 2008, 14:31 (5798 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Den typen av golv var säkert mycket vanliga även i andra sammanhang. Många maskinsalar i vattenkraftstationer hade/har klinkergolv. Ofta med olika mönster med olikfärgade plattor. Dessa golv var tåliga mot slitage och lätta att hålla rena. De gick också relativt lätt att reparera efter en eventuell skada eller efter någon ombyggnad.
PLj

Klinkergolv allmänt

av Johan S, Tuesday, June 10, 2008, 14:39 (5798 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ja, och även i entréer och trapphus till flerbostadshus.

/Johan

Nästan alla?

av Kurt Möller, Tuesday, June 10, 2008, 20:41 (5798 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

...stationshus har haft detta i väntsalar och andra allmänhetens utrymmen. Likaså har asfalterat golv i bagaget varit (ganska?) vanligt, ibland även i magasinen.


Eftersom du skriver »nästan alla« [stationshus] undrar jag ungefär hur många du har besökt och i vilka delar av landet? Det vore intressant att veta plattornas spridning...

Jaa... vad ska jag säja... Alla möjliga ställen, stora som små, i SÖDRA sverige och Bergslagen - däremot bara något enstaka norr om Gävle.

Nästan alla?

av Rolf Segelström @, Tuesday, June 10, 2008, 23:48 (5798 dagar sedan) @ Kurt Möller

Klinkelgolv/keramiskt golv eller vad det nu heter, förekommer i samtliga SRJ:s stationshus åtminstone. Se Wirbacks inlägg. SRJ rustade alla sina stioner efter 2:a världskriget. Man satte in oljepannor, fixade varmvatten, bytte fönster och lade in plattor på golvet mm. Dock har jag aldrig sett asfaltsgolv här. Brädgolv var vanliga i magasinen och annorstädes innan plattorna lades dit.
Mvh: Roffe S

Nästan alla?

av Kurt Möller, Wednesday, June 11, 2008, 11:01 (5797 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Tack, Roffe. Men är du säker på att det inte lades in klinker tidigare?

Hursom, SRJ gjorde som sagt storrenovering på en massa stn-hus, bland annat därför att 2. klass i tågen avskaffades o därmed 2-klassväntsalarna blev obehövliga. Utrymmena kunde utnyttjas för bl a den växande poströrelsen - 40-50-talet var ju postorderfirmornas guldår...

Keramiskt golv i stationshus

av Erik Samuelsson, Tuesday, June 10, 2008, 21:34 (5798 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Får man skriva vad som helst för skit? Skulle snickarglädjen suttit där sen 1800-talet?!

Karlslunds gamla stationshus till salu, nu som vacker bostad! Ett boende för Er som tycker om att njuta av livet och boendet. Många detaljer kvar sedan slutet av 1800-talet, tex utvändig snickarglädje. Högt i tak, vackra socklar, lister, trägolv m .m. Gamla fina spegelinnerdörrar.

Fy fan vad folk gör med vårt kulturarv! Bränn upp eländet!

ES

Keramiskt golv i stationshus

av Tobias B, Wednesday, June 11, 2008, 08:05 (5797 dagar sedan) @ Erik Samuelsson


Fy fan vad folk gör med vårt kulturarv! Bränn upp eländet!

ES

Det är nog ett arv från sommartorpet på TV, där man (Ernst...) kunde prata om skit i 45 minuter, ställa ett äpple i en sned trappa och få det till vintage och stor konst! Säljande, ja kanske...autentiskt, nä fan!:-D

Mäklare, mäklare

av Rasmus Axelsson, Wednesday, June 11, 2008, 08:29 (5797 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Får man skriva vad som helst för skit? Skulle snickarglädjen suttit där sen 1800-talet?!

Mäklare får av någon anledning använda sitt »nyspråk« för att sälja hus - jag har nästan varit intresserad av att gå en mäklarutbildning för att se hur de lär ut att vinkla ALLT.

Fasaden byttes ut nån gång 1999-2000, men vad man gjorde med den läckra eternitpanelen vet jag inte. De stora fönstren måste ha bytts ut under mitten av 1900-talet medan de mindre fönstren på husen tycks vara ursprungliga. Några inre socklar och lister är kvar. Det finns faktiskt några spegeldörrar kvar inne, men de flesta tycks vara klädda med masonit. Det enda som kändes något sådär orört inuti huset var nog två trösklar där äldre färg syntes... i övrigt är alla ytmaterial äckligt släta och nya - mycket karaktärslöst!

Fy fan vad folk gör med vårt kulturarv! Bränn upp eländet!

Nej, där håller jag inte med, huset har ju inte bett om det! Däremot är åtgärderna knappast varsamt utförda med hänsyn till byggnadens värden och det skulle kanske »bestraffas«. För det första kanske man kan lära sig något av misstagen, för det andra är det ett minne från vår tids renoveringar och för det tredje så står stommen kvar där med möjlig restaurering.

Annars finns tre anledningar att köpa stället en snygg lastkaj i kalksten, 100 m spår på tomten samt den förmodligen sista arbetsboden längs Svartåbanans sträckning.