ÖCJ 8 -> ÖCBb 1525 -> L4 (Fordon: lok)

av Jöran Johansson ⌂ @, NÖ Småland, Tuesday, June 10, 2008, 08:24 (5793 dagar sedan)

ÖCJ 8 som diskuterades i går fick ju vid förstatligandet litt ÖCBb nr 1525 och senare litt L4. Men jag undrar om beteckningen L4 verkligen åsattes loket. Jag har en av nummerskyltarna och på den ser man tydligt att beteckningen ÖCBb slipats bort. Därpå har skylten övermålats med svart färg, som slipats av på de upphöjda partierna. Det finns ingen antydan till någon L4-märkning vare sig på eller under det senaste svarta färgskiktet. Så jag undrar om inte loket fick gå "litteraanonymt" de sista åren.

En följdfråga: ibland nitades lösa bokstäver och siffror dit sedan de gamla slipats/huggits bort, men förekom det även att den nya beteckningen bara målades dit?

/Jöran

ÖCJ 8 -> ÖCBb 1525 -> L4

av Anders Sandgren, Tuesday, June 10, 2008, 10:59 (5793 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Systerloket L4 1777 (undrar om skyltarna kan finnas kvar?) gick fram till 1956 framförallt på fd HNJ. Gick även 1525 där? Det togs ur trafik samma år.
Det var väl rälsbussar som ersatte 1956.

ÖCJ 8 -> ÖCBb 1525 -> L4

av Hans Keller, Tuesday, June 10, 2008, 14:56 (5792 dagar sedan) @ Jöran Johansson

ÖCJ 8 som diskuterades i går fick ju vid förstatligandet litt ÖCBb nr 1525 och senare litt L4. Men jag undrar om beteckningen L4 verkligen åsattes loket. Jag har en av nummerskyltarna och på den ser man tydligt att beteckningen ÖCBb slipats bort. Därpå har skylten övermålats med svart färg, som slipats av på de upphöjda partierna. Det finns ingen antydan till någon L4-märkning vare sig på eller under det senaste svarta färgskiktet. Så jag undrar om inte loket fick gå "litteraanonymt" de sista åren.

En följdfråga: ibland nitades lösa bokstäver och siffror dit sedan de gamla slipats/huggits bort, men förekom det även att den nya beteckningen bara målades dit?

/Jöran

====
Tillnitning slutade man med under Andra Världskriget. Stora ommärkningen 1942 verkar dock huvudsakligen ha skett så. Tex Gb2 till G6, Kh till K4. Men kanske inte med udda typer som ÖCBa/b och SGG (1526). Berodde kanske också på när loken kom in till revision och skyltarna togs ned. Frågan är om tex fåtalet Tb märktes om till T2 med lös 2:a? Beträffande KA kan följande iakttas. Levererade som KD2 (D som kapitäl). Efter 1902 ändrade till KD genom bortslipning av 2. Vid ombyggnad till överhettning ändrade till Ka genom tillnitning av gement a. 1942 ändrade till K genom bortslipning av a. 1947 ändrade till KA genom tillmålning av A.

Skylten till L4 1525 bör ha varit tectylerad då loket stod som beredskapslok. Kan inte ett målat L4 ha försvunnit vid en senare rengörning med åtföljande nymålning med svart färg?/HK

ÖCJ 8 -> ÖCBb 1525 -> L4

av Jöran Johansson ⌂ @, NÖ Småland, Tuesday, June 10, 2008, 18:12 (5792 dagar sedan) @ Hans Keller

Man brukar alltid kunna se ev. märkning genom ett överliggande färglager men här finns ingen som helst indikation på något under den svarta färgen. Men om det funnits en märkning som tagits bort radikalt genom avlutning/motsvarande, ja då kan det givetvis inte spåras nu. Men det verkar vara en helt omotiverad åtgärd i så fall och skulle väl f.ö. ha krävt att skylten monterats ned.

Det här är ju inte väldens viktigaste fråga, tyckte bara det kunde vara intressant att höra andras uppfattning. Tack för svaren!

/Jöran

ÖCJ 8 -> ÖCBb 1525 -> L4

av Ola Almquist, Tuesday, June 10, 2008, 22:17 (5792 dagar sedan) @ Jöran Johansson

På N2 1521 som tidigare stod uppställd vid Kanalparken i Motala kunde man tydligt se spår efter bortslipad märkning "OKe". Loket hade väl drabbats av både konservering, "uppsnyggning" på verkstad och mer eller mindre regelbundet underhåll från kommunens sida så märkningen "N2" som antagligen var målad hade försvunnit under årens lopp.

M.v.h.
Ola

1525 var bevisligen märkt L4!

av Hans Keller, Wednesday, June 11, 2008, 13:34 (5791 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Man brukar alltid kunna se ev. märkning genom ett överliggande färglager men här finns ingen som helst indikation på något under den svarta färgen. Men om det funnits en märkning som tagits bort radikalt genom avlutning/motsvarande, ja då kan det givetvis inte spåras nu. Men det verkar vara en helt omotiverad åtgärd i så fall och skulle väl f.ö. ha krävt att skylten monterats ned.

Det här är ju inte väldens viktigaste fråga, tyckte bara det kunde vara intressant att höra andras uppfattning. Tack för svaren!

/Jöran

=====
Jag har kollat några foton på L4 1525. På ett foto taget av Sven Nygren i juli 1947 i Nässjö syns ett tydligt littera "L4" på vänster hyttsidas skylt. På ett annat foto från början av 1950-talet, då loket byggts om med sluten hytt, ser man också "L4" på högra skylten. Mao måste Din skylt ha gjorts "metallren" och sedan nymålats svart. Det vore därför inte helt fel om Du målade dit "L4" i gul färg!/HK

1525 var bevisligen märkt L4!

av Jöran Johansson, Wednesday, June 11, 2008, 18:39 (5791 dagar sedan) @ Hans Keller

Ja det vore ju en idé!:-) Det är ju hur som helst inte originalfärgen som sitter på nu. Och att det var målad märkning är klart för det finns inga märken efter nitar. Om de inte var lödda ... Alla dessa om ...!

Bra att få det här utrett.

/Jöran

1525 i Nässjö samt tendrar

av Anders Sandgren, Thursday, June 12, 2008, 16:11 (5790 dagar sedan) @ Hans Keller

1525 var alltså i Nässjö 1947. Enligt NOJ-boken var systerloket 1777 använt fram till 1956 som dragare på f.d HNJ. Man placerade alltså båda loken där.

En undran om tendrarna, på en bild på 1777 under SJ-tiden har det vad jag kan se en C-tender. Jag har inte sett någon bild från NOJ-tiden, men var det så att loken (som levererades med 3-axliga tendrar) levererades med C-tendrar eller bytte man dem senare, t.ex under SJ-tiden? 1525 hade vid återregistreringen 1940 en tender som noterades som ÖCBb 1525. 1525 står som ombyggt för vedeldning 1944.
Även SNJ 9 (fd ÖCJ 7, SSJ 17) hade C-tender på SNJ-tiden enligt bild (men den levererades med 2-axlig).

1525 i Nässjö samt tendrar

av Sid, Thursday, June 12, 2008, 19:46 (5790 dagar sedan) @ Anders Sandgren

1525 var alltså i Nässjö 1947. Enligt NOJ-boken var systerloket 1777 använt fram till 1956 som dragare på f.d HNJ. Man placerade alltså båda loken där.

En undran om tendrarna, på en bild på 1777 under SJ-tiden har det vad jag kan se en C-tender. Jag har inte sett någon bild från NOJ-tiden, men var det så att loken (som levererades med 3-axliga tendrar) levererades med C-tendrar eller bytte man dem senare, t.ex under SJ-tiden? 1525 hade vid återregistreringen 1940 en tender som noterades som ÖCBb 1525. 1525 står som ombyggt för vedeldning 1944.
Även SNJ 9 (fd ÖCJ 7, SSJ 17) hade C-tender på SNJ-tiden enligt bild (men den levererades med 2-axlig).

Den enda uppgift jag har om tendrarna är att ÖCJ 7 och 9 bytte tender med varandra 1938, inför försäljningen av lok ÖCJ 7 till SSJ.
Mvh/Sid

1525 i Nässjö samt tendrar

av Anders Sandgren, Friday, June 13, 2008, 10:56 (5790 dagar sedan) @ Sid

9-an var ju slopad 1937 och skrotades 1938. Så dess 3-axliga tender var ju ledig vid försäljningen av nr 7.
Är det någon som har bilder hur loken såg ut under ÖCJ-tiden?

ÖCJ 8 -> ÖCBb 1525 -> L4

av Tobias B, Tuesday, June 10, 2008, 18:49 (5792 dagar sedan) @ Hans Keller

Alla förstatligade lok fick väl inte skyltar med gjutna siffror heller? Finns ju en hel del multi-purpose skyltar där STATENS JÄRNVÄGAR är gjutet och nummer och littera fick målas på. Har sett ett gäng skyltar med det upplägget, senast på någon marknad med en skylt från ett E4 eller E6 (dåligt minne)