(Järnväg allmänt)

av Tge Folkesson, Älmeboda, Sunday, March 06, 2011, 16:31 (4802 dagar sedan)

Tjena

Hur gjordes rungång i Växjö när det gick Tp i persontrafiken,backade man ut på bangården och gick runt innan återfärden till Hultsfred?
Tage

Rundgång i Växjö på 891 spåret?

av Lasse M, Sunday, March 06, 2011, 19:45 (4802 dagar sedan) @ Tge Folkesson

Tjena

Hur gjordes rungång i Växjö när det gick Tp i persontrafiken,backade man ut på bangården och gick runt innan återfärden till Hultsfred?
Tage

Minns jag inte helt fel utifrån bilder jag sett så fanns det tidigare iallafall minst 2 st spår vid plattformarna. Troligtvis låg här växlar som förband dessa båda spår så att rundgång kunde göras vid plattformarna.

Rundgång i Växjö på 891-spåret?

av Kurtan, Sunday, March 06, 2011, 20:34 (4802 dagar sedan) @ Lasse M

Hur gjordes rungång i Växjö när det gick Tp i persontrafiken,backade man ut på bangården och gick runt innan återfärden till Hultsfred?

Minns jag inte helt fel utifrån bilder jag sett så fanns det tidigare iallafall minst 2 st spår vid plattformarna. Troligtvis låg här växlar som förband dessa båda spår så att rundgång kunde göras vid plattformarna.

Första ggn jag var i Växjö var 1958 - men baske mej om jag minns vilket det var då... När SJK återkom till Vö 1978 och körde jubel-ångtåg var det nog bara ett enda plf-spår för spårvidd 891. Rätt?

Rundgång i Växjö på 891-spåret?

av Jonny Saljefeldt, Sunday, March 06, 2011, 21:05 (4802 dagar sedan) @ Kurtan

Hur gjordes rungång i Växjö när det gick Tp i persontrafiken,backade man ut på bangården och gick runt innan återfärden till Hultsfred?

Minns jag inte helt fel utifrån bilder jag sett så fanns det tidigare iallafall minst 2 st spår vid plattformarna. Troligtvis låg här växlar som förband dessa båda spår så att rundgång kunde göras vid plattformarna.


Första ggn jag var i Växjö var 1958 - men baske mej om jag minns vilket det var då... När SJK återkom till Vö 1978 och körde jubel-ångtåg var det nog bara ett enda plf-spår för spårvidd 891. Rätt?

Under senare hälften av 1970-talet var det bara ett spår. På den tiden det var två plattformsspår - fanns det verkligen växlar i båda ändar så att rundgång var möjlig?

Bilden är från 1979:

[image]

Rundgång i Växjö på 891-spåret?Behov?

av Leif B, Sunday, March 06, 2011, 21:12 (4802 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Hur gjordes rungång i Växjö när det gick Tp i persontrafiken,backade man ut på bangården och gick runt innan återfärden till Hultsfred?

Minns jag inte helt fel utifrån bilder jag sett så fanns det tidigare iallafall minst 2 st spår vid plattformarna. Troligtvis låg här växlar som förband dessa båda spår så att rundgång kunde göras vid plattformarna.


Första ggn jag var i Växjö var 1958 - men baske mej om jag minns vilket det var då... När SJK återkom till Vö 1978 och körde jubel-ångtåg var det nog bara ett enda plf-spår för spårvidd 891. Rätt?


Under senare hälften av 1970-talet var det bara ett spår. På den tiden det var två plattformsspår - fanns det verkligen växlar i båda ändar så att rundgång var möjlig?

Bilden är från 1979:

[image]

Fanns det verkligen behov av rundgång? D v s förkom det att ett tåg ankom Växjö och vände med samma sammansättning inom någon timme. Var det inte så på loktågstiden att det var ett nytt tågsätt med delvis andra vagnar som skulle sättas ihop till nästa avgång; postvagn växlas ur eller in, två resgodsvaganr till, en finka bort och spara en Co till skoltåget på e m? Eller något sånt?

Det här med standardtågsätt som pendlar fram- och tillbaka var väl inte alls så vanligt då - och behovet av rundgångsspår på en betydande ändstation som Växjö inte lika självklart.

/funderar
Leif

/Leif

Rundgång i Växjö på 891-spåret?

av Lars T: Stenson, Sunday, March 06, 2011, 21:08 (4802 dagar sedan) @ Kurtan

Jag vet inte hur man gjorde rundgång på smalspåret i Vö, men Kurt har rätt i sitt påstående att vid SJK-20 år 1978 det bara fanns ett plf-spår med 891 mm spårvidd. Jag har fotobevis på detta.

Innan ångtågets avgång ankom ett reguljärt envagns YBo5p-tåg, som stannade framför ångloket, där passagerarna fick lämna tåget via provisorisk trappa. Sedan lämnade YBo-vagnen spåret och jubileumståget kunde avgå.

Lars

Rundgång i Växjö på 891-spåret?

av Torbjörn Johansson, Sunday, March 06, 2011, 22:29 (4802 dagar sedan) @ Lars T: Stenson

En fundering: Bilparkeringen på sidan av spåret. Har det inte varit så att det har funnits ett spår till innan denna blev till och om den funnits då måste den väl varit av mindre storlek då behovet av bilparkering kanske inte var lika stort just då.Skall kolla med en god vän (lf därstädes) om hur det möjligen kan ha varit.
Tobbe

Rundgång i Växjö på 891-spåret?

av Rävfarmaren, Sunday, March 06, 2011, 23:11 (4802 dagar sedan) @ Torbjörn Johansson

Jag körde där ibland under VHVJ-tiden och då var det en förare som "tittade till oss" som påstod att det legat ett spår på parkeringen.
Mvh: Roffe Segelström

av Besc, Sunday, March 06, 2011, 22:47 (4802 dagar sedan) @ Tge Folkesson

Tjena

Hur gjordes rungång i Växjö när det gick Tp i persontrafiken,backade man ut på bangården och gick runt innan återfärden till Hultsfred?
Tage

Första minnet jag har från Växjö, är daterat mitten på 60-talet och då fanns där två spår mot stoppbock och inga rundgångsmöjligheter inne på stationen.
På 70-talet togs det ena spåret (yttre) bort och ersattes med en ännu större bilparkering. Mellan stationen och uppställningsbangården vid lokstallet löpte ett enkelspår.
Svaret på din fråga är att man var tvungen att backa ut till bangården för att göra rundgång.

av Gunnar Håkansson @, Sunday, March 06, 2011, 23:10 (4802 dagar sedan) @ Tge Folkesson

Tjena

Hur gjordes rungång i Växjö när det gick Tp i persontrafiken,backade man ut på bangården och gick runt innan återfärden till Hultsfred?
Tage

Mina tidigaste minnen från bangården i Växjö, som är tydliga beträffande rundgångsväxlar, härrör från mitten av 1950-talet. Då fanns två smalspår vid plattform, varav det ena mellan två plattformar, och två ytterligare smalspår fram till stationshuset. Inget av dessa fyra spår hade växel i stationshusänden. Persontåg med lok fick alltså backa till smalspårsrangerbangården, där de växlades om. På motsvarande sätt fick godstågen backa - och backa ut förbi Fabriksgatan före avgång! Det förekom en del växlingsrörelser på smalspåren vid stationshuset, men de rörde vagnar till och från godsmagasinet.
Persontågen var inte särskilt långa, vad jag minns. Däremot kunde godstågen, inte minst på Oskarshamnsbanan, ha en imponerande längd. Det är inte otänkbart, att de behövde delas för att rymmas på rangerspåren. Men sådana fanns det gott om.

av Krister P, Sunday, March 06, 2011, 23:28 (4802 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Då fanns två smalspår vid plattform, varav det ena mellan två plattformar, och två ytterligare smalspår fram till stationshuset. Inget av dessa fyra spår hade växel i stationshusänden.

Fyra spår vid stationen?
Du minns nog fel Gunnar.
Har aldrig sett mer än tre i något sammanhang eller tidsålder.

av Krister P, Sunday, March 06, 2011, 23:16 (4802 dagar sedan) @ Tge Folkesson

Tjena

Hur gjordes rungång i Växjö när det gick Tp i persontrafiken,backade man ut på bangården och gick runt innan återfärden till Hultsfred?
Tage

Tp-loken var stationerade i Växjö där driftverkstaden fanns.
Något trafikupplägg där Tp-loksdraget persontåg ankom till till Växjö för att därefter avgå igen till Hultsfred har mig veterligen inte förekommit.
Därför kan man inte tala om "återfärden till Hultsfred".
Det var alltså tvärtom.
Tågen utgick från Växjö och vände i Hultsfred för återfärd.

När tågen väl ankommit Växjö så backade man ned hela tågsättet till bangården.

Från början var det tre spår vid stationen som sedan blev två. Och senare ett och nu.....inget :-(

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, March 09, 2011, 00:47 (4800 dagar sedan) @ Tge Folkesson

Att anslutande banor endast haft ett eller ett par spår utan rundgångsmöjlighet fram till stationshuset för sin persontrafik var inte ovanligt när smalspår anslöt till normalspår. Andra liknande exempel är Sävsjö (VJ), Uddevalla (ULB) och Byvalla (BLJ). Rundgång och växling av vagnar skedde då på bangården som låg längre bort, där det ofta även fanns vändskiva, lokstall och andra anordningar för driften.

av Anders Olsson, Wednesday, March 09, 2011, 09:42 (4799 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Gäller inte detta även Falkenberg och Östgötasmalspåret vid Örebro Södra. I viss mån även Blekingespåren i Kristianstad före breddningen.

av Kjell Aghult @, Wednesday, March 09, 2011, 17:11 (4799 dagar sedan) @ Anders Olsson

På båda ställena, ja. Limmared platsar inte i samlingen. Där fanns ett 59 m
långt rundgångsspår i "plattformsänden" (FJ-boken).

Vid Örebro S fanns ett stenkummel mellan stoppbocken och stationshusgaveln,
nog tänkt som extra hinder. I kumlet fanns en blomrabatt, omsorgsfullt
vårdad av resgodspersonalen mellan tågen. Tyvärr hände det oönskade minst en
gång: Ett stålrälsbusståg körde genom stoppbocken och framänden hamnade bland
blommorna. Föraren påmindes om detta under smalspårets återstående tid: Han
döptes till "Rabatt-Olle". Sådana namn är lätta att få men svåra att bli av med.

Säkert finns liknande historier på fler håll.

av Ola Almquist, Wednesday, March 09, 2011, 17:44 (4799 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag föreslår Vimmerby, före VYJ:s tillkomst och på slutet. Saknar tyvärr spårplan.

M.v.h.
Ola

av Urban Åkesson, Wednesday, March 09, 2011, 18:13 (4799 dagar sedan) @ Ola Almquist

Även Eksjö Österbymo hade väl detta arrangemang, där borde ju 891 spåret även korsat normalspårsbangården.