NOJ C3m 659 och C3m/Do 660, frågor (Fordon: vagnar)

av HK, Wednesday, January 16, 2008, 16:30 (5917 dagar sedan)

1912 levererade Ljunggren vagnarna NOJ C3m 659 och 660. De var treaxliga, skall underlittrat "m" tolkas som "mellanaxel"?

C3m 660 blev med tiden ombyggd till postvagn med boggier. Skedde detta samtidigt och byttes korgen ut eller bara byggdes om? Vagnen övertogs av SJ som Do33 3876, slopades 1962 och ändrades till tjänstevagn. Som sådan skall den ha observerats i Herrljunga innan den skrotades ca 1985.

C3m 659 övertogs av SJ som C3c 3904 och slopades 1963. Var mittaxeln borttagen vid förstatligandet 1946?/HK

NOJ C3m 659 och C3m/Do 660, frågor

av Thomas Tell, Wednesday, January 16, 2008, 20:32 (5917 dagar sedan) @ HK

1912 levererade Ljunggren vagnarna NOJ C3m 659 och 660. De var treaxliga, skall underlittrat "m" tolkas som "mellanaxel"?

C3m 659 övertogs av SJ som C3c 3904 och slopades 1963. Var mittaxeln borttagen vid förstatligandet 1946?/HK

Enligt skrivelse 23.9.1946 skulle NOJ C3m 659 ombyggas genom att mellanaxeln borttogs och axelavståndet då blev 9,5m. Nya spännstag skulle också sättas upp liksom elgeneratorbelysning.
Vagnen skulle sedan ommärkas till C3c 3904
Allt utfördes på huvudverkstaden i Malmö och var färdigt 11.46.
/tell

NOJ C3m/Do 660, rättelse för obs

av Hans Keller, Thursday, January 17, 2008, 17:26 (5916 dagar sedan) @ HK

C3m 660 blev med tiden ombyggd till postvagn med boggier. Skedde detta samtidigt och byttes korgen ut eller bara byggdes om? Vagnen övertogs av SJ som Do33 3876, slopades 1962 och ändrades till tjänstevagn. Som sådan skall den ha observerats i Herrljunga innan den skrotades ca 1985.

Feltolkning av gammal anteckning av mig! Vagnen har inte synts till i Herrljunga. Rätt plats skall vara Harlösa (SJ-skolan)/HK