Skånska vägskydd: Löderup öster (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, March 09, 2011, 20:57 (4789 dagar sedan)

I Löderup på sträckan Gärsnäs -Köpingebro fanns två plankorsningar med fällbommar som manövrerades av stationspersonalen. Så här såg det ut vid Löderup östra, senare benämnd Löderup öster, i november 1957:

[image]


[image]


[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Löderup öster

av Kjell Aghult @, Thursday, March 10, 2011, 08:23 (4789 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

L. liknade gärsnäsbanans andra linjestationer: Klotväxlar och ingen obevakad körning. Som i Hammenhög hade envingade semaforer ersatt T-semaforen av typ
Posse (Se bidraget om Borrby).

Lokomotorgodståg från Tomelilla/Gärsnäs betjänade två dagar i veckan Hammenhög.
Borrby och L. Detta innebär att någon industri el dyl med tågfrakt fanns i L.
Vad kan denna ha varit?

I 1965 års tidtabell möttes morgonpersontågen Kristianstad-Ystad i L. Ystads-
och kristanstadsförare byttes av. Eftermiddagstågen möttes på samma sätt
i Degeberga. Personalbytet vid möte hade gamla anor på Österlen: På bolagstiden låg mötena länge på gränsstationen Brösarp och långt tillbaka byttes även loken där. I 1936 års tidtabell hade mötena dock flyttats till Olseröd och hela tågsätten
var m a o genomgående. I CHJ/ÖSJ titabellsbok angavs särskilt att YJ personal framförde tågen Brösarp-Olseröd och vice versa.

Det var små tåg som möttes i O., Kristianstad-Ystad blev aldrig någon stor bana.
Morgontåget norrifrån (CHJ/ÖSJ materiel) bestod av enmanslok+F+BCDo. Möteståget söderifrån (YJ materiel) av enmanslok+BCo+DF. Givetvis återvände tågsätten i eftermiddagstågen.

Det blev först SJ som insatte ett tredje persontågspar Kristianstad-Ystad: Det tillkom i slutet av 1940-talet och gick vid middagstid. Här hann ystadspersonalen att åka hela sträckan (Inget möte). Tyvärr måste tågparet dras in de flesta dagar på 1960-talet.