Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk? (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, March 15, 2011, 13:59 (4762 dagar sedan)

[image]
Lokekrade hjul
[image]

[image]

[image]

I Stömsnäsbruk finns bl a två norska personvagnar. Vad som är förvånande är att den övre vagnen har en boggi i helt svetsad konstruktion. Den nedre vagnens boggi har några svetsade förstärkningar men verkar i övrigt att vara av ett äldre utförnde. Av någon anledning vilar vagnskorgen på en träpallning i boggins ena ände. I den andra är en plåtbricka fasthäftad.
Vilken är avsikten med att ha norska vagnar Strömsnäsbruk?
Verksamheten i Strömsnäsbruk verkar f ö att ha gått i stå. Kan det möjligen vara så att de drivande personerna är överåriga?

[image]

[image]

[image]

Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk?

av Oldsmobile, Tuesday, March 15, 2011, 15:19 (4762 dagar sedan) @ BD

En nästan biblisk förutsägelse, bildlig i alla fall. Överåriga var namnet.
Kan någon komma på ett mera lättkommaihågnamn för vi överåriga?
Det gick kalla kårar bak ryggen när jag såg vagnarna, prydligt ihopvikta i någon slags presentförpackning till hugade spekulanter. Så här ser det ut om 10-20 år lite överallt. Nu fortsäter jag och förutser the real life om vad som händer i Japan.... Olds:-D
Tack för fina bilder på vagnarna....

Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk?

av Ulf Bergqvist, Tuesday, March 15, 2011, 15:45 (4762 dagar sedan) @ BD

Verksamheten i Strömsnäsbruk verkar f ö att ha gått i stå. Kan det möjligen vara så att de drivande personerna är överåriga?[/b]

Viss fart verkar där vara...
http://www.ssjf.se/SSJF_broschyr-2011-ver-110210.pdf

Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk?

av Micke Carlsson., Tuesday, March 15, 2011, 16:27 (4762 dagar sedan) @ Ulf Bergqvist

Jag träffade två ej lastgamla SSJF:are härom veckan, så det är nog inte någon katastrof. De lät som om de valde att prioritera andra fordonstyper för tillfället och sådant kan man ju hamna i.

Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk?

av Christoffer Frostensson, Tuesday, March 15, 2011, 16:58 (4762 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag träffade två ej lastgamla SSJF:are härom veckan, så det är nog inte någon katastrof. De lät som om de valde att prioritera andra fordonstyper för tillfället och sådant kan man ju hamna i.

Precis rätt uppfattat av Micke. Just för tillfället prioriterar man i Strömsnäsbruk underhåll av den materiel som behövs för kommande rälsbusstrafik Markaryd-Strömsnäsbruk i sommartrafiken 2011 samt banunderhållsfordon. Därmed inte sagt att lokdragna tåg inte kommer att äga rum i framtiden, däremot gäller det att utnyttja de personiella resurserna rätt. Kan också intyga att det är flera "nya" och även yngre ansikten som börjat dyka upp i verksamheten, vilket bådar gott för framtiden :-)
Även SSJF finns numera på Facebook, för den som är intresserad så är länken denna; SSJF på Facebook
Annars finns ju en regelrätt hemsida också på följande länk; SSJF hemsida
MVH
Christoffer Frostensson

[image]

Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk?

av Lasse O, Tuesday, March 15, 2011, 17:12 (4762 dagar sedan) @ BD

Den två sista meningarna känns överflödiga. Insinuationer av det slaget är aldrig trevliga. Svar på frågorna kunde säkert fås av museiföreningen, även svar på föreningens kondition.

Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk?

av loke, Tuesday, March 15, 2011, 18:02 (4762 dagar sedan) @ Lasse O

Helt rätt....
totalt onödigt att såga andra föreningar...

Frågan?

av BD, Tuesday, March 15, 2011, 19:00 (4762 dagar sedan) @ loke

Helt rätt....
totalt onödigt att såga andra föreningar...

Jag är ingen förening och sågar således heller inte någon, så det så.

Men frågan kvarstår, vilken framtid har två avsigkomna och nedgångna norska personvagnar i Strömsnäsbruk?

Frågan!

av Morshyttan, Tuesday, March 15, 2011, 19:42 (4762 dagar sedan) @ BD

Men frågan kvarstår, vilken framtid har två avsigkomna och nedgångna norska personvagnar i Strömsnäsbruk?

Vi kan ju se positivt på frågan och inte bara se det som någon dysterkvist utan en intresserad frågeställare;-)

på detta sätt vet vi nu att två intressanta vagnar inte är högprioriterade men att planer ändå finns.

Vad hade tvenne HC-bussar varit om inte någon lyft fram dem så andra fick renoveringsklåda i fingrarna:-) ;-)

det kanske blir nya medlemmar som vill stödja föreningens verksamhet, eller så kanske det blir något byte mellan en annan klubb, vem vet!?

sedan tycker vi femtiotalister att det är kul att våran barndom, rälsbussen kommer till sin rätt på föreningen nere i söder:-)

Se m.a.o inte så deppigt på undranden, nu vet forumet att det i högsta grad är en levande, framåtsträvande förening där en gammal HC-buss kanske får gnida skenor framöver :-) :-D ;-)

Frågan!

av Öster/NOR, Tuesday, March 15, 2011, 20:01 (4762 dagar sedan) @ Morshyttan

Visst är väl en fråga fri...å har man inga baktanjkar med det så är det väl bra MEN så är inte alltid fallet här...

Säkrast svar får man nog om man direkt kontaktar SSJF eller berörd förening ;o)

Frågan! Varför kritiserar du mej för att fråga?

av BD, Tuesday, March 15, 2011, 21:09 (4762 dagar sedan) @ Öster/NOR

Visst är väl en fråga fri...å har man inga baktanjkar med det så är det väl bra MEN så är inte alltid fallet här...

Säkrast svar får man nog om man direkt kontaktar SSJF eller berörd förening ;o89)

Varför kritiserar du mej för att fråga? Jag som inte ens visste namnet på föreningen i fråga.
Baktankar är det att man funderar över vad som ska ske med fordon i mer eller mindre övergivet skick?
Jag kan fråga vidare, vad ska göras åt det smalspåriga loket med invändigt ihoprostat maskineri?

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Frågan! Varför kritiserar du mej för att fråga?

av tubrik, Tuesday, March 15, 2011, 21:52 (4762 dagar sedan) @ BD

Hej, ja klart man måste fråga vad som sker med saker som står..

Detta lilla lok med vagn såg väldigt gulligt ut..
Synd att man får se de stå bara och förfalla i den mening att de inte körs nåt.
DÅ "små lok" älskar att få vara på ett spår å stånka sig fram.. :)

Hur ser en förening som denna på att få iväg loket på en mindre upprustning på en bana med rätt spårvid under deposition?
Eller ev lättare uppmålning?

(Dessa fråger är inget för kritik.. Men vorre de inte fint att höja upp lokets standard lite grann för allmänhetens skull )

Frågan! Varför kritiserar du mej för att fråga?

av Urban Åkesson, Tuesday, March 15, 2011, 22:05 (4762 dagar sedan) @ tubrik

Nja, loket är unikt just för trakten kring strömsnäsbruk då det är byggt av Delary Strömsnäsbruks Järnvägs egna verkstad, att hitta en förening som vill rusta loket till körklart skick försvåras av lokets mycket udda spårvidd på 643 mm. Vagnar från denna bana har med mycket lyckat resultat spårats in och kan ses bland annat hos Munkedals järnväg, ÖSlJ och Ohsabanan. Men loket kräver tyvärr att man måste flytta ramplåtarna om man ska få in loket till 600 mm. Men en liten uppsnyggning hade nog inte varit fel.
Hur är skicket på systerloket i Delary?
Förövrigt kan det nämnas att Simplexen på Munkedals järnväg och Karolina på Bödabanan har trafikerat 643 spåren i strömsnäsbruk, samt en maskin från Söderbloms gjuteri som finns i Frövi men denna är inte omspårad ännu vad jag vet.

Frågan! Varför kritiserar du mej för att fråga?

av , Wednesday, March 16, 2011, 07:37 (4761 dagar sedan) @ BD

Visst är väl en fråga fri...å har man inga baktankar med det så är det väl bra MEN så är inte alltid fallet här...

Säkrast svar får man nog om man direkt kontaktar SSJF eller berörd förening ;o89)


Varför kritiserar du mej för att fråga? Jag som inte ens visste namnet på föreningen i fråga.
Baktankar är det att man funderar över vad som ska ske med fordon i mer eller mindre övergivet skick?

Jag tyckte jag var tydlig ovan man tydligen inte....
Var det så mycket kritik i det jag skrev ovan? Mer bara en tveksamhet att starta en ny "AGJ"-tråd...för vill man ha ett seriöst svar om en förenings planer så får man det sällan här. Det borde du ha märkt som varit med så länge runt i kring, likaså trodde jag att du visste vilken förening du besökte, fast jag har väl missbedömt då.
Men som jag skrev, frågan är fri...

Frågan!

av Christoffer Frostensson, Tuesday, March 15, 2011, 23:18 (4762 dagar sedan) @ Morshyttan

Men frågan kvarstår, vilken framtid har två avsigkomna och nedgångna norska personvagnar i Strömsnäsbruk?


Vi kan ju se positivt på frågan och inte bara se det som någon dysterkvist utan en intresserad frågeställare;-)

på detta sätt vet vi nu att två intressanta vagnar inte är högprioriterade men att planer ändå finns.

Vad hade tvenne HC-bussar varit om inte någon lyft fram dem så andra fick renoveringsklåda i fingrarna:-) ;-)

det kanske blir nya medlemmar som vill stödja föreningens verksamhet, eller så kanske det blir något byte mellan en annan klubb, vem vet!?

sedan tycker vi femtiotalister att det är kul att våran barndom, rälsbussen kommer till sin rätt på föreningen nere i söder:-)

Se m.a.o inte så deppigt på undranden, nu vet forumet att det i högsta grad är en levande, framåtsträvande förening där en gammal HC-buss kanske får gnida skenor framöver :-) :-D ;-)

Det var härliga kommentarer från Morshyttan :-)
Undertecknad som en av dem som har hjälpt föreningen litegrand det sista året i Strömsnäs kan konstatera att här finns en potential att komma vidare och framåt i verksamheten :-) Det andas framåt-anda efter att under några års tid kanske gått i lite mer "sparlåga" då man inte kunnat köra pga E4-bygget mm. Självklart finns här saker att jobba vidare med, precis som hos alla andra föreningar. Samtidigt måste man ta allting i etapper och prioritera de otal uppgifter som finns i tur och ordning. Jag tror säkert att SSJF gärna välkomnar alla intresserade att ta sig en tur där i sommar eller kanske rentav medverka på något sätt i verksamheten, som alltid kan bli bättre ju fler och fler som är pigga på att "hugga i".
Glädjande är också det samarbete med Markaryds kommun som vuxit sig allt starkare under senaste halvåret och där kommunen ser ett stort värde i att etablera en turistsatsning för att "binda ihop" kommunen geografiskt och turistmässigt.
Vad gäller Norge-vagnarna är det som jag skrev i annat inlägg och även här ovan, att prioriteringen är just nu att satsa på sommarens trafik.
Ingen blir glad av att se "halvdana" vagnar, det håller jag helt och hållet med om, men som på många andra ställen saknas uppställningsplatser under tak alternativt andra mer "icke synliga uppställningsspår", dessutom finns det ett gäng glada ungdomar i Strömsnäs närhet som kanske ser som sin största uppgift att förgylla dagarna för ideella krafter att gång efter annan se till att trygga sysselsättningen för glasmästarna :-(
För Aug Schmidt är det som flertalet säkert känner till dess "hemma-ort" då det gick på 643-mm banan till Delary. Vi kan ju iaf glädjas åt att loket och replikan av personvagnen har ett skärmtak över sig :-) . Förhoppningsvis kan loket få sig en uppfräschning framöver. Visst hade det väl varit kul att se loket tuffa fram på ett litet 643 mm spår på väg mot Delary:-) Drömma får man ju alltid göra...
Om någon är intresserad av föreningen och dess verksamhet tror jag säkerligen att man är välkommen att kontakta dem och ställa mer frågor. Ny e-postadress är bl a trafikTAGBORT@ssjf.se med lämplig redigering av e-posten.

MVH
Christoffer Frostensson

Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk?

av Henrik B @, Tuesday, March 15, 2011, 22:36 (4762 dagar sedan) @ BD

Ingen av de to norske vognene har noen bevaringsverdi ut fra museale kriterier. B23 453 ble levert i 1935 til Hardangerbana - Voss-Granvin - og den ble utrangert i 1984. Banen ble åpnet i 1935 og var fra starten av elektrisk drevet. Det ble bygd 3 motorvogner spesielt for denne banen og som senere hadde betegnelsen BM 64. I tillegg ble det bygd 4 personvogner - 450-453. På Krøderbanen finnes 451 bevart komplett. Den er i behov av renovering før den kan bli driftsvogn igjen. B23 var en samlebetegnelse på lettbygde personvogner som først og fremst ble brukt på Hardangerbana og Flåmsbana

Etter at 453 kom til Sverige ble den utvendige kledningen med aluminiumsplater erstattet med brunbeiset trepanel. Den andre vognen vet jeg ikke hva har vært for noe. Det ser ut som om det er en vogn som har fått ny vognkasse på et tidspunkt og at den har vært internvogn på slutten. På nærbildet av boggien kan man se at rammen er forlenget.


Beste hilsen Henrik B

Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk? Svar t BD

av Christoffer Frostensson, Wednesday, March 16, 2011, 01:03 (4761 dagar sedan) @ BD

Av någon anledning vilar vagnskorgen på en träpallning i boggins ena ände. I den andra är en plåtbricka fasthäftad.
Vilken är avsikten med att ha norska vagnar Strömsnäsbruk?

Har fått mig berättat följande. Vagnarna införskaffades från NJK (Norsk JernbaneKlubb) i slutet av 1980-talet för att öht ha några personvagnar att köra med i verksamheten i Strömsnäsbruk som då var under uppbyggnad. Boggie-vagnen Xu 169 har tidigare varit NSB undervisningsvagn. Denna boggievagn var under pågående upprustning för några år sedan och för att kunna ta in vagnen i det långa stall-skeppet i Strömsnäsbruk var man tvungen att lyfta in vagnen på rätt spår för att vändskivan naturligtvis inte rymde en hel boggievagn. Eftersom verkstadsplatsen senare behövdes för andra fordon fick boggievagnen tas ut och sättas utanför stallet, men boggien monterades inte för att senare på samma sätt kunna tas in i stallet igen.

MVH
Christoffer Frostensson

Norska personvagnars framtid i Strömsnäsbruk?

av stedahult, Friday, May 06, 2011, 22:37 (4710 dagar sedan) @ BD

The Xu wagon will be scrapped this year together whit the släpvagn 2054.