Galtström banjobb (Järnväg allmänt)

av Håkan Zaar, Monday, March 21, 2011, 16:43 (4757 dagar sedan)

Även vintertid händer det saker i Galtström.

I dagarna håller man t.ex. på med iordningställadnet av spårområdet vid det som vi kallas Skolmon.

I artikeln står det att vi lägger två spår, men i själva verket blir det fyra spår varav två uppställningsspår och inne på vårt verkstadsområde, en vändskiva om allt går planenligt under våren och försommaren.

Vi har en hel del jobb relaterat till det nya VA - nätet i området vilket begränsar oss lite under året.

Kort blänkare i ST

/Håkan

Galtström banjobb

av Torbjörn G, Monday, March 21, 2011, 18:44 (4757 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Vänskivan....är det den från HSJ? Diameter?
MVH
Torbjörn G

Galtström banjobb

av Håkan Zaar, Tuesday, March 22, 2011, 07:43 (4756 dagar sedan) @ Torbjörn G

Ja det stämmer.

Den kommer från Svensbro utmed HSJ

Jag har för mig att den är 5 meter i diameter.

/Håkan

Svensbro vändskiva

av Anders Svensson @, Tuesday, March 22, 2011, 21:47 (4756 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Ja det stämmer.

Den kommer från Svensbro utmed HSJ

Jag har för mig att den är 5 meter i diameter.

/Håkan

En källa jag har (tror att det är "Sveriges Järnvägar 1921") uppger 5 m diameter på den vändskivan. //Anders

Svensbro vändskiva

av Håkan Zaar, Tuesday, March 22, 2011, 22:53 (4755 dagar sedan) @ Anders Svensson

Då stämde det.

Skivan kommer att avvika från original eftersom vi bygger på trädäckning och räler SJ 1878 men blir i övrigt intakt.

/Håkan

Svensbro vändskiva och det museala arvet

av Stig Lundin, Wednesday, March 23, 2011, 22:22 (4755 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Då stämde det.

Skivan kommer att avvika från original eftersom vi bygger på trädäckning och räler SJ 1878 men blir i övrigt intakt.

/Håkan

Det finns få vändskivor av äldre datum bevarade i Sverige. Några av de äldsta vändskivorna från Västergötland tog StLyJ hand om på 1960-talet. Det var den verkligt museala skivan från Svensbro, byggd 1873, och en lite modernare skiva från Axvall.

Till mångas förvåning har dessa historiskt intressanta vändskivor från Västergötland på senare tid transporterats till Galtström respektive Gotland, platser där skivorna aldrig funnits.

Hur ska man se på gamla vändskivor och det museala arvet? Ingår de i Riga-manifestet, eller är det fritt fram att bygga om och ändra efter eget gottfinnande? Hur värnar man då det historiska intresset?

Synpunkter emotses.

Svensbro vändskiva och det museala arvet

av Öster/NOR, Wednesday, March 23, 2011, 22:32 (4755 dagar sedan) @ Stig Lundin

Är det inte bättre att de bevaras och används för sitt syfte än att de ligger å tynar bort?
I Galtströms fall så förändras ju inte skivan till oigenkännlighet...
Storm i ett vattenglas? ;o))

Svensbro vändskiva och det museala arvet

av Granis, Wednesday, March 23, 2011, 22:36 (4755 dagar sedan) @ Stig Lundin

För det första: Om dom lämnats kvar i Svensbro och i Axvall, vilket hade varit "det optimalt museala", hade de funnits kvar idag då? Knappast. Och hade AGJ rustat upp och använt dom (endera i trafiken/ på banan eller i nåt "vändskivemuseum" ): Knappast, ty då hade väl det skett? Det finns väl dessutom en gräns på hur många vändskivor en bana behöver, i varje fall för driftens skull? Och den andra frågan har med resurser att göra. Den också.

Då är det väl bättre att skivorna nu -eller i varje fall i en "nära framtid"- kommer till användning i Galtström och i Roma? Att man sedan av praktiska skäl bygger om dom är väl lite grann en annan fråga, men precis som jag brukar säga när det gäller märkning och smärre ("praktiska" ) ombyggnader av fordon: Det går ju alltid att återställa. Naturligtvis finns det väl en gräns för det också. Att t ex förlänga en skiva med nya balkar el dyl är ju att både förvanska och förstöra den (om en återombyggnad då blir inom rimliga gränser blir omöjlig), vilket är tråkigt. Men det verkar inte ske med någon av dessa skivor. Som väl kommer att förvalta det västgötska järnvägsarvet i Västernorrland och på Gotland.

/ L G

Svensbro vändskiva och det museala arvet

av Ante Svensson, Thursday, March 24, 2011, 10:18 (4754 dagar sedan) @ Stig Lundin

Då stämde det.

Skivan kommer att avvika från original eftersom vi bygger på trädäckning och räler SJ 1878 men blir i övrigt intakt.

/Håkan


Det finns få vändskivor av äldre datum bevarade i Sverige. Några av de äldsta vändskivorna från Västergötland tog StLyJ hand om på 1960-talet. Det var den verkligt museala skivan från Svensbro, byggd 1873, och en lite modernare skiva från Axvall.

Till mångas förvåning har dessa historiskt intressanta vändskivor från Västergötland på senare tid transporterats till Galtström respektive Gotland, platser där skivorna aldrig funnits.

Hur ska man se på gamla vändskivor och det museala arvet? Ingår de i Riga-manifestet, eller är det fritt fram att bygga om och ändra efter eget gottfinnande? Hur värnar man då det historiska intresset?

Synpunkter emotses.

Jag håller med dig om att vändskivorna är intressanta. Samtidigt så är det saker jag undrar när jag läser ditt inlägg. Du verkar anse att något är fel här, men exakt vad framgår inte. Är problemet var vändskivorna befinner sig? I så fall lär ju många museibaneobjekt befinna sig på helt fel ställe i vår bransch. Inklusive de småländska vändskivor från Berga och Sandbäcksult som AGJ och GHJ tog hand om omkring 1980. För att inte tala om mängder av fordon hos samtliga museiföreningar...

Ska man tillämpa den principen strikt så skulle t.ex. GHJ få välja mellan att nytillverka båda sina vändskivor eller tvingas leva utan dylika eftersom samtliga gotländska vändskivor skrotades 1958-63. Skulle det vara att presentera den gotländska järnvägshistorien? Och då skulle ju också ett antal andra föreningar tvingas göra detsamma, eller få hålla till godo med vändskivor som inte passar de fordon man använder. Och då ska vi ju inte tala om alla fordonsbyten som skulle tvingas fram, för principen ska väl då inte bara gälla vändskivor av äldre modell..? Klart är i så fall att WFJ och TJF skulle få ta emot mängder av objekt med tanke på att mycket av det som bevarats i Sverige kommer just från Småland och Östergötland. Plus att museet i Hagfors skulle överhopas med grejor... Nu har JAG ingenting emot att fordon och objekt kommer hem men frågan om hur saker kan tas omhand och vårdas är ju lika viktig.

Är problemet ombyggnader? Som Granis säger så kan dylika göras på olika sätt, dvs mer eller mindre omfattande och oåterkalleligt. Det verkar som om båda de nämnda vändskivorna kommer att förbli vad de varit, GHJ har inga planer på förändringar utan konstruktionen förblir densamma. Helt enkelt en liten, äldre vändskiva. Originalringräl, hjul, pivot, allt återanvänds och förändras inte. Det är väl enligt Rigamanifestet? För även vi tycker att sådana frågor är viktiga. Den museala helheten är ju det vi lever på att visa upp och då måste man ju även ta hänsyn till de enskilda objektens historia och betydelse. Det innebär ju också att alla objekt inte passar in i den gotländska helheten och därmed inte är lika intressanta för oss. Men vändskivor av samma typ som Axvalls har det funnits på ön och därför passar den in i helheten i det skick den en gång haft. Att Galtström väljer att lägga ett trädäck på sin skiva kan säkert motiveras av t.ex. säkerhetsskäl eller annat. Rigamanifestet medger ju faktiskt detta. Men jag tror att både GHJ och Galtström tar de museala frågorna på så stort allvar att du inte behöver vara orolig.

Jag har därför lite svårt att förstå var problemet ligger? Vändskivorna från Axvall och Svensbro kommer att renoveras och läggas på plats i Roma och Galtström och de bevaras. För den strikta motsatsen är ju som Granis påpekar att vändskivorna legat kvar i Svensbro och Axvall. Hade det varit bättre? Om man vill lyfta fram det västgötska förflutna (och det tycker jag att man ska) så kan skyltning på respektive plats berätta om varifrån vändskivan kommer etc. Kanske bilder från Axvall eller Svensbro? Men skivorna kommer till nytta och underhålls. Precis som vändskivan från Sandbäckshult som idag ligger i Hesselby och som kommer att tas i bruk under våren. Och den skivan har vi ju varit mycket tydliga med varifrån den kommer.

Ante

Det museala arvet

av QZGBT5, Thursday, March 24, 2011, 13:05 (4754 dagar sedan) @ Stig Lundin

Då stämde det.

Skivan kommer att avvika från original eftersom vi bygger på trädäckning och räler SJ 1878 men blir i övrigt intakt.

/Håkan


Det finns få vändskivor av äldre datum bevarade i Sverige. Några av de äldsta vändskivorna från Västergötland tog StLyJ hand om på 1960-talet. Det var den verkligt museala skivan från Svensbro, byggd 1873, och en lite modernare skiva från Axvall.

Till mångas förvåning har dessa historiskt intressanta vändskivor från Västergötland på senare tid transporterats till Galtström respektive Gotland, platser där skivorna aldrig funnits.

Hur ska man se på gamla vändskivor och det museala arvet? Ingår de i Riga-manifestet, eller är det fritt fram att bygga om och ändra efter eget gottfinnande? Hur värnar man då det historiska intresset?

Synpunkter emotses.

Gäller Ditt resonemang även AGJ:s fordon från BLJ, SRJ och ROJ för att ta några exempel?

Svensbro vändskiva och det museala arvet

av J. O. Andersson, Thursday, March 24, 2011, 15:02 (4754 dagar sedan) @ Stig Lundin

Det finns få vändskivor av äldre datum bevarade i Sverige. Några av de äldsta vändskivorna från Västergötland tog StLyJ hand om på 1960-talet. Det var den verkligt museala skivan från Svensbro, byggd 1873, och en lite modernare skiva från Axvall.

Till mångas förvåning har dessa historiskt intressanta vändskivor från Västergötland på senare tid transporterats till Galtström respektive Gotland, platser där skivorna aldrig funnits.

De skivorna har väl funnits lika lite i Anten innan AGJ tog dit dom som dom tidigare funnits i Galtström eller Roma?

Vart vill du egentligen komma med ditt inlägg?

Svensbro vändskiva och det museala arvet

av tubrik, Thursday, March 24, 2011, 16:07 (4754 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Ja tycker de är bra att järnvägar tar hant om vändskivorna. Även om de inte blir " som förr "..

Varför låta vändskivor rosta bort om de inte ska användas. finns för mycket i Sverige som rostar bort. Då tänker ja på alla renoveringsobjekt.

Men lycka till Galtströmsgänget med er vändskiva, så blir de säkert en "vända" hos er i sommar från hälsingland å :)

mvh Tobias

Svensbro vändskiva och det museala arvet

av Herbert Paalberg @, Västervik, Thursday, March 24, 2011, 16:35 (4754 dagar sedan) @ tubrik

TJF:s nuvarande vändskiva (fr. Vetlanda) förlängdes med c:a 60 cm för att bättre motsvara trafikbehovet på banan, vändning av boggiepassvagnar/Yp-motorvagnar. Arrangemanget blev lyckat, ingenting kan märkas på skivan. Det är den 3:e skivan som ligger i Vk och får väl anses som en värdig representant för en vändskiva till ett 9-portsstall på en typisk småländsk privatbana. Allt går inte att återställas i original utan vi måste vara realistiska och anpassa oss till verkligheten. Vi inom museitågsverksamheten har tyvärr ingen outtömlig börs att ösa ur.
Palle i Vika.

Museijärnvägar med orginalskivor

av Urban Åkesson, Thursday, March 24, 2011, 17:11 (4754 dagar sedan) @ Stig Lundin

Vilka museijärnvägar har skivor som lagts in innan museiverksamheten startade??

Museijärnvägar med originalskivor

av QZGBT5, Thursday, March 24, 2011, 17:31 (4754 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Vilka museijärnvägar har skivor som lagts in innan museiverksamheten startade??

NBVJ i Nora.

/Bengt

Museijärnvägar med originalskivor

av Micke Carlsson., Thursday, March 24, 2011, 18:28 (4754 dagar sedan) @ QZGBT5

Vilka museijärnvägar har skivor som lagts in innan museiverksamheten startade??


NBVJ i Nora.

Jädraås, Brösarp, Klippan, Västervik ( "lagts in innan" osv), Faringe, Skara, Strömsnäsbruk, Åmål, sen kommer jag inte på fler. Hos trafikföreningar Nynäsgård, Avesta-Krylbo, Landeryd, Ängelsberg, Falun, Grängesberg, Oxelösund, ...Kil..?

Nyanlagda där skiva tidigare ej funnits: Anten, Gräfsnäs, Gotl Hesselby, Läggesta, Mariefred, Svanskog, Tallås, Kristianstad, och säkert ett dussin till.

Jag tycker att frågan om originalbevarande även av vändskivor är relevant och bör läsas utan att gå i försvarsställning direkt. Även om det kan vara signifikant för en viss bana att vissa föremål fanns där, så har olika enskilda föremål olika stark koppling till platser. Byggnader, fordon och unika platsbyggda konstruktioner har ofta de starkaste kopplingarna, i den ordningen. Lyktstolpar och andra katalogvaror är representativa utifrån lite andra kriterier och kan enligt min åsikt valsa runt utan egentlig skada på ett lite annorlunda sätt. Vi tar ju gärna in "rätt" sorts föremål utan att lägga större vikt vid varifrån de kom, då kan vi också cirkulera dem på samma premisser utan att utarmas, så länge det egna behovet är tillgodosett. AGJ blir en väldigt spretig plats om den ska samla stort och smått Västgötskt uppblandat med diverse upphittat från småland, Värmland och Dalarna. I ett sådant läge kan det vara försvarbart att avyttra katalogvaror även om de är Västgotiska. Det finns bra och dåliga sätt att handskas med problemet "kan inte spara på allt". Eftersom en Västgotisk renodling knappast är på tapeten (?) så är det svårförsvarligt/förklarligt med ett specifikt Västgotiskt hamstrande av lite mer alldagliga balkkonstruktioner utan särskild signifikans annat än att de råkat ha använts i trakten men inte fyller någon framtida funktion i egen verksamhet. Om man tvärtom gick stenhårt in för VGJ med omnejd och gjorde sig av med saker som inte hör dit, då skulle jag säga tvärtom, självklart ska de vara kvar i Väst och sättas i bruk på något sätt så fort tillfälle ges!

Museijärnvägar med originalskivor

av J. O. Andersson, Thursday, March 24, 2011, 18:35 (4754 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Bor på OBJ är ytterligare en "orginalvändskiva" (ursprungligen HRRJ, återbördad till Bor efter att en tid funnits hos ÖSlJ.)

Museijärnvägar med originalskivor

av Öster/NOR, Thursday, March 24, 2011, 19:06 (4754 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Vilka museijärnvägar har skivor som lagts in innan museiverksamheten startade??


NBVJ i Nora.


Jädraås, Brösarp, Klippan, Västervik ( "lagts in innan" osv), Faringe, Skara, Strömsnäsbruk, Åmål, sen kommer jag inte på fler. Hos trafikföreningar Nynäsgård, Avesta-Krylbo, Landeryd, Ängelsberg, Falun, Grängesberg, Oxelösund, ...Kil..?

Nyanlagda där skiva tidigare ej funnits: Anten, Gräfsnäs, Gotl Hesselby, Läggesta, Mariefred, Svanskog, Tallås, Kristianstad, och säkert ett dussin till.

Jag tycker att frågan om originalbevarande även av vändskivor är relevant och bör läsas utan att gå i försvarsställning direkt. Även om det kan vara signifikant för en viss bana att vissa föremål fanns där, så har olika enskilda föremål olika stark koppling till platser. Byggnader, fordon och unika platsbyggda konstruktioner har ofta de starkaste kopplingarna, i den ordningen. Lyktstolpar och andra katalogvaror är representativa utifrån lite andra kriterier och kan enligt min åsikt valsa runt utan egentlig skada på ett lite annorlunda sätt. Vi tar ju gärna in "rätt" sorts föremål utan att lägga större vikt vid varifrån de kom, då kan vi också cirkulera dem på samma premisser utan att utarmas, så länge det egna behovet är tillgodosett. AGJ blir en väldigt spretig plats om den ska samla stort och smått Västgötskt uppblandat med diverse upphittat från småland, Värmland och Dalarna. I ett sådant läge kan det vara försvarbart att avyttra katalogvaror även om de är Västgotiska. Det finns bra och dåliga sätt att handskas med problemet "kan inte spara på allt". Eftersom en Västgotisk renodling knappast är på tapeten (?) så är det svårförsvarligt/förklarligt med ett specifikt Västgotiskt hamstrande av lite mer alldagliga balkkonstruktioner utan särskild signifikans annat än att de råkat ha använts i trakten men inte fyller någon framtida funktion i egen verksamhet. Om man tvärtom gick stenhårt in för VGJ med omnejd och gjorde sig av med saker som inte hör dit, då skulle jag säga tvärtom, självklart ska de vara kvar i Väst och sättas i bruk på något sätt så fort tillfälle ges!

Å jag tycker frågan är en storm i ett vattenglas, snacka om att skapa sig ett problem..som givetvis är kul att debattera ;o))

Finns ett behov och någon annan har behovet övertaligt för lång tid framåt ser jag en enkel lösning.....

Andra orter med gamla skivor i museibranchen;
Sala, Kristianstad losktn, (Gävle, Ängelholm)

Nya;
Kristiandstads Södra har väl en ny skiva? eller minns jag helt fel?
Karlsvik
Klippan har väl en ny? (från Helsingborg)

PS: Skivan i Ngd är utbytt mot reservskivan från Storvik

Museijärnvägar med orginalskivor

av Ante Svensson, Thursday, March 24, 2011, 18:15 (4754 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Vilka museijärnvägar har skivor som lagts in innan museiverksamheten startade??

Jädraås, Skara, Faringe, Vadstena och Brösarp.

Ante

Museijärnvägar med orginalskivor

av tubrik, Tuesday, April 05, 2011, 22:51 (4742 dagar sedan) @ Ante Svensson

Arvidsjaur har en orginal också.

Svensbro vändskiva och det museala arvet

av Håkan Zaar, Thursday, March 24, 2011, 21:42 (4754 dagar sedan) @ Stig Lundin

Jag tycker att det finns en poäng i det Stig skriver även om jag tycker att inställningen till detta är hel felaktig.

Jag tycker ofta eller tyckte förr att det var viktigt att allt återställdes i strikt originalskick. Vi i Galtström har hört mycket underliga kommentarer genom åren om att vi återställde LOKE till originalskick. Vi har i dag en liknande frågeställning kring en ångbogserare som vi tar hem till Galtström. Tillverkad 1885 och som gått i trafik i 82 år fram till 1967 då den besiktades sista, förlåt senast....

Frågan som kommer upp är i vilket skick skall man återställa båten och vad är original för något egentligen. Leveransutförande? eller 1950-tal. Man kanske skall bevara den som den är idag och på den plats där den ligger. Man kanske skall spara den i det skick som gör den mest unik.

Jag tror att de problem och frågeställningar som plötsligt hopar sig lämnar fler frågor än svar och för vem är vad viktigt?

Svaren är antagligen lika många som antalet deltagare i debatten.
(Jag tänkte för övrigt inte föra just den debatten i detta forum).

Den slutsats jag har dragit utifrån mina erfarenheter och jag är väl medveten om att andra kan ha andra åsikter eller erfarenheter, är att man så länge som något används i en eller annan form i en verksamhet så lever föremålet vidare. Med andra ord så kan man säga att vi fortsätter att skriva historia i och med att vi tar över, ställer i ordning och nyttjar ett föremål i vår verksamhet gör föremålet intressant eftersom vi berättar om dess historia och gör den till en naturlig del av vår verksamhet och låter den ingå i vår egen historiebeskrivning.

Dessutom får världsmetropolen Svensbro en massa välförtjänt reklam genom detta arrangemang. Nu figurerar ju Svensbro, som alla känner till, så ofta i tidningar och TV ändå att man knappast kan anse att orten förtjänar mera uppmärksamhet, men från vår horisont i Galtström anser vi icke att så är fallet. Därför berättar vi för alla besökare om skivans ursprung och att vi förvärvat den genom en förutseende förening i Västergötland (AGJ) som räddade skivan från Svensbro och som för ett par år sedan lät FGT att förvärva densamma eftersom man inte själva behövde denna i sin verksamhet.

Vi i FGT utesluter inte heller att man anpassar eller moderniserar föremålet till dagens krav eller våra behov, detta är helt enkelt en del av utvecklingen och måste anses vara något helt naturligt.

Som jag ser det är detta också det enda vettiga sättet att leva upp till de mått och steg som är andemeningen i Rigapapperen.

I övrigt vill jag tacka dig Stig för det var intressant att få reda på skivans ansenliga ålder.

/Håkan

Några bilder från Svensbro 1999

av Stig Lundin, Thursday, March 24, 2011, 23:49 (4753 dagar sedan) @ Håkan Zaar

[image]
Här låg Svensbro station. Idag militär övningsbana. Bilden tagen i riktning från Stenstorp mot Hjo. Till vänster, vid de gula blommorna, låg stationshuset och banmästarens bostad. Bangården låg där övningsbanan nu går och längre ut i skogen till höger. Linjen mot Ekedalen och Tidaholm gick ut till höger.
Foto: Stig Lundin
[image]
Rester av vändskivekransen kan man fortfarande se i Svensbro. Det är länge sedan man vände några lok här. Vändskivan fanns vid AGJ.
Foto: Stig Lundin

Galtström banjobb

av tubrik, Monday, March 21, 2011, 22:05 (4757 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Skönt att höra att banan växer.. Kommer ni bygga upp nån vagnhall eller nå för er fina "kungavagn" personvagnarna också?

ha de gott å fortsatt trevlig vår från Tobias (JTJare.)