Ballastplog, flera dumma frågor kanske (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Friday, June 13, 2008, 23:02 (5767 dagar sedan)

Idag var jag och träffade en pensionerad banmästare som i sitt skafferi hade en del bilder av värde och en av dessa var denna. Det är visst en ballastplog enligt uppgift av banmästarn.

[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/Ballastplog_1970_L_Pettersson-1.jpg[/img]

Kort från år 1970.

Nu till mina dumma frågor

1. Varför är den så fulsnygg och är tanken med så höga plogar att det är stora högar av ballast man ska jämna ut eller användes dessa maskiner även i snöröjningen.

2. Är dessa självgående eller är det ett lok/annat fordon som är drivande bakom?

mvh eric henriksson

Ballastplog, flera dumma frågor kanske

av Olle E, Friday, June 13, 2008, 23:12 (5767 dagar sedan) @ Eric Henriksson

1. Varför är den så fulsnygg och är tanken med så höga plogar att det är stora högar av ballast man ska jämna ut eller användes dessa maskiner även i snöröjningen.

Det är ett snöröjningsfordon som uppenbarligen även används till ballastplogning.

2. Är dessa självgående eller är det ett lok/annat fordon som är drivande bakom?

Förutom Tb/Tc så har snöröjningsfordon normalt varit dragna av andra fordon. Så även i detta fall.

Ballastplog, flera dumma frågor kanske. Följdfråga

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Friday, June 13, 2008, 23:20 (5767 dagar sedan) @ Olle E

2. Är dessa självgående eller är det ett lok/annat fordon som är drivande bakom?


Förutom Tb/Tc så har snöröjningsfordon normalt varit dragna av andra fordon. Så även i detta fall.

Detta är en bild från TGOJ banan, hade även TGOJ Tb/Tc lok i drift?

mvh eric henriksson

Ballastplog, svar på kloka frågor

av Christer Fredriksson @, Saturday, June 14, 2008, 00:45 (5767 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Detta är en TGOJ snöplog tillverkad av TGOJ vst i Kopparberg 1954, levererad den 8/11 1954 samt märktes TGOJ Q 9037, och benämndes från början av 1960-talet som snö- och makadamplog. Den fick omedelbart ett antal smeknamn, det vanligaste var "Slagskeppet".
Vikt 38,36 ton, Ax.-avst 8,71 m, Total längd 15,00 m
Den tillverkades enkom för att användas på Grängesbergs Malmbangård, och tanken var att man med den skulle kunna ploga 3 st spår samtidigt, dvs med de långa sidovingarna så kunde man skjuta snön över nästa spår och på så sätt snabba upp snöröjningen på den stora malmbangården med 14 st spår i bredd.
Plogen var ej självgående utan sköts med ett elektrolok, mestadels Bt-lok, men ibland även Ma. Det var endast tåglogen som orkade med denna typ av snöröjning.
Konstruktören/Idegivaren hade dock inte tänkt tanken fullt ut! Han/De hade ej tänkt på att bangården innehöll ett flertal ledningsstolpar, dvärgsignaler, hinderpålar, växelställare, osv, varför den ej var så praktiska att använda. Dessutom var ju snödjupet av största betydelse, för stor snödjup och man körde fast eller gick ur spår. Det var enklare och bätte att använde de mindre snöplogarna av känd konstruktion.
Denna mycket stora snöplogs samtliga rörliga vingar och andra rörliga delar drevs med tryckluft från tryckluftbromsen från loket. Den krävde 3 mans betjäning.
Vid enstaka tillfällen användes den på linjen Ludvika - Ggm och Ggm - Kopparberg samt på mellanliggande stationer.
Då den ej användes så mycket för snöröjning som man hade planerat modifierades den något mindre och började användas som makadam-/ballastplog utmed TGOJ vid störra banarbeten.
Plogen var stationerad på Ggm och stod mestadels uppställd utomhus på ett kort spår från vändskivan och skrotades i Ggm av Eskilstuna Skrot AB 1973.

Ballastplog, svar på kloka frågor

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Saturday, June 14, 2008, 01:25 (5767 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tackar för svaren. Då vet jag mer och snart nog kanske jag lär mig även om rullande material.
Två bilder till på denna stora sak.
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/Ballastplog_1970_01-1.jpg[/img]
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/Ballastplog_1970_02-1.jpg[/img]

Sedan har jag en bild på något gammalt som också verkar vara en ballastplog men mycket äldre
Någon som vet något om denna och vart den verkar vara fotograferad någonstans
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/ballastplog-old-1-1.jpg[/img]

Som avslut har jag en mindre BA maskin, men vad användes den till, bilden är tagen strax intill Östertibble och året är 1966.
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/Oeti_maskin_1966-1.jpg[/img]

Men tack än en gång Christer för dina bra och utförliga svar

mvh eric

Ballastplog, svar på kloka frågor

av Anders Ö/NJM, Saturday, June 14, 2008, 01:38 (5767 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Bild 3 är väl en imakare, som plogar in ballasten mot/innaför rälerna, bild 4 är nog en tidig stoppmaskin.

Ballastplog, åter kanske dumma frågor

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Saturday, June 14, 2008, 01:44 (5767 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Bild 3 är väl en imakare, som plogar in ballasten mot/innaför rälerna, bild 4 är nog en tidig stoppmaskin.

Vad är en imakare och vad är en stoppmaskin?
Jag är helt nybörjare på rullande material då hitintills jag har haft fokus på miljöer och dylikt

mvh eric

Ballastplog, åter kanske dumma frågor Rättelse

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Saturday, June 14, 2008, 01:56 (5767 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Bild 3 är väl en imakare, som plogar in ballasten mot/innaför rälerna, bild 4 är nog en tidig stoppmaskin.


Vad är en imakare och vad är en stoppmaskin?
Jag är helt nybörjare på rullande material då hitintills jag har haft fokus på miljöer och dylikt

mvh eric

Jag var lite snabb på att svara där. En imakare är alltså den som gör bädden jämn men då kommer frågan. som följer. Det ser ut som den täcker över syllarna och vad jag vet så är det väl inte bra för framtida röta av virke att täcka dessa? Men idag har jag kommit över många bilder på konstiga fordon men men...

Hur vanligt är det att göra så här idag och är det något man gör i huvudtaget?

hälsningar eric i e-tuna

Imakare SJ

av Christer Fredriksson @, Saturday, June 14, 2008, 02:14 (5767 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Imakaren är ej TGOJ's och ej heller på TGOJ spår.
Troligen en SJ maskin på SJ spår och fotot har tillhör någon skrivelse från SJ till TGOJ med anledning av prov med olika Ba-maskiner och uppslag till TGOJ inför eventuellt anskaffande av ny Ba-utrustning.

Imakare SJ fler bilder här

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Saturday, June 14, 2008, 02:29 (5767 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

2 bilder till
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/ballastplog-old-2-1.jpg[/img]
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/ballastplog-old-1.jpg[/img]

mvh eric i e-tuna

Ballastplog !

av Bobo L, Saturday, June 14, 2008, 11:24 (5767 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Nix, detta är inte en imakare. Jag har iaf aldrig hört det begreppet för annat än snöröjning. Vanliga snöplogar flyttar snön från spåret till vallar utanför fria rumsprofilen. Vid stora snömängder blir till slut dessa vallar alltför höga och breda och måste bort. Imakarens uppgift var/är att med sina breda vingplogar föra tillbaka smömassorna in i spårmitt för att en efterföljande snöslunga skall kunna kasta iväg snön längre bort. Detta arbete har utförts både på linjen och på bangårdar där snövallarna blivit besvärande för tex växlingspersonalens säkerhet.

Apparaten på bilderna i denna tråd är också en ballastplog, men som är avsedd att samla in ballast som kommit alltför långt ut från spåret. I praktiken gick det här momentet ut på att först låta den avbildade pjäsen med sina "inåt-plogar" föra in massorna mot spåret (liksom en imakare gör med snö), där ballastgruset säkert inte hamnade helt optimalt. Skillnaden mellan en imakare (för snö) och denna ballastplog är tt imakaren för in snön i en sträng i spårets mitt. Denna "inåtplogande" ballastplog lägger helt eller delvis av de inplogade massorna vid slipersändarna.

Nästa maskin att användas blir då en mera traditionell ballastplog, exvis det i tråden först avbildade slagskeppet, som sedan får finlira med ballastmassorna och få ut dem i den önskvärda bankettprofilen.

/Bobo L

Ballastplog ! Bankettplog?.

av Per Ljungberg, Saturday, June 14, 2008, 19:56 (5766 dagar sedan) @ Bobo L

Är inte detta det man kallar en bankettplog?
PLj

Ballastplog ! Bankettplog?.

av Kurt Möller, Saturday, June 14, 2008, 20:40 (5766 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är inte detta det man kallar en bankettplog?

Båda benämningarna har funnits.

Ballastplog ! Bankettplog?.

av Bobo L, Saturday, June 14, 2008, 20:44 (5766 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är inte detta det man kallar en bankettplog?
PLj

"detta"..? Vilken är det du tänker på? Om du menar den som tydligen kallades "slagskeppet" så skulle den nog kunna gå för det namnet.

Det är nog inte riktigt entydigt med benämningarna för dessa fordon. Det var mkt HPD i de här sammanhangen, och man "tager hvad man hafver" så en bankettplog kunde nog, liksom mkt annat i de här sammanhangen, se ut som den omtalade bofinken, nämligen hur f-n som helst. Funktion före skönhet, och före terminologi också, för den delen... :-)

Ballastplog, svar på kloka frågor

av Henrik Mundt, Saturday, June 14, 2008, 07:55 (5767 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Kan det vara en justering av rälsinfästningen på slipersen -Heyback? När man tittar närmare på kortet ser detför ut som att någon form av bomm går ner mellan rälsen - spårvidsjustering? Varför ligger han annars med tummstocken?

Ballastplog, svar på kloka frågor

av Sven Andersson, Uppsala, Saturday, June 14, 2008, 22:51 (5766 dagar sedan) @ Henrik Mundt

Nix, däremot är det en baxmaskin.
Användes innan spårriktaren blev vanlig för att baxa spåret i sidled.

Tack för alla svar

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Sunday, June 15, 2008, 01:02 (5766 dagar sedan) @ Sven Andersson

Det här är något nytt för mig så jag tackar för alla svar

mvh eric i e-tuna

Fler bilder på maskiner som jag inte vet något om

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Saturday, June 14, 2008, 02:37 (5767 dagar sedan) @ Eric Henriksson

bild 1
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/Aals_fellingsbro_02-1.jpg[/img]
Bilden tagen mellan Ålsäng och Fellingsbro, okänt år
-
Bild 2
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/nybybruk_bruk_1965-1.jpg[/img]
Bild vid Nybybruks bruksområde år 1965
-
Bild 3
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/Rke-1979_01-1.jpg[/img]
Rekarne år 1979
-
Bild 4
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/s_om_bgv_1972-1.jpg[/img]
Strax söder om Bälgviken 1972, Slipersplockare tror jag
-
Bild 5
[img]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/Diverse%20Jrnvg%20Srmland/svealandsbanan_1996.jpg[/img]
Svealandsbanan år 1996
-
Trevliga bilder i alla fall

mvh eric i e-tuna

Fler bilder på maskiner som jag inte vet något om

av Sven Andersson, Uppsala, Sunday, June 15, 2008, 12:15 (5765 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Bild 1, 2 och 3 visar olika spårriktare.
Bild 2 visar en relativ tidig spårriktare från 60-talet, medans 1 och 3 ser ut som 70-tals konstruktioner.
Bild 4 är en sliperslastare. Manskapet lade slipern på gaffel på kedjeverk, varpå anordningen lyft upp slipern på vagnen.
Bild 5 visar ett spårbyteståg.

Tack för bilderna, alltid lika kul med bilder på olika banarbetsmaskiner för oss ban och banmaskin-nördar.
Du har inga fler?:-P

Fler bilder på maskiner som jag inte vet något om

av Eric Henriksson, E-tuna, Sunday, June 15, 2008, 22:41 (5765 dagar sedan) @ Sven Andersson

Tack för bilderna, alltid lika kul med bilder på olika banarbetsmaskiner för oss ban och banmaskin-nördar.
Du har inga fler?:-P

Tack för svaren, jodå viist finns det mer bilder på olika maskiner och de kommer så småningom.

Bilden från Nyby är visst leveransen av den nya maskinen som kom på järnvägsvagn och fick lastas av vid Nyby.

Eric Henriksson