Detta är en TGOJ snöplog tillverkad av TGOJ vst i Kopparberg 1954, levererad den 8/11 1954 samt märktes TGOJ Q 9037, och benämndes från början av 1960-talet som snö- och makadamplog. Den fick omedelbart ett antal smeknamn, det vanligaste var "Slagskeppet".
Vikt 38,36 ton, Ax.-avst 8,71 m, Total längd 15,00 m
Den tillverkades enkom för att användas på Grängesbergs Malmbangård, och tanken var att man med den skulle kunna ploga 3 st spår samtidigt, dvs med de långa sidovingarna så kunde man skjuta snön över nästa spår och på så sätt snabba upp snöröjningen på den stora malmbangården med 14 st spår i bredd.
Plogen var ej självgående utan sköts med ett elektrolok, mestadels Bt-lok, men ibland även Ma. Det var endast tåglogen som orkade med denna typ av snöröjning.
Konstruktören/Idegivaren hade dock inte tänkt tanken fullt ut! Han/De hade ej tänkt på att bangården innehöll ett flertal ledningsstolpar, dvärgsignaler, hinderpålar, växelställare, osv, varför den ej var så praktiska att använda. Dessutom var ju snödjupet av största betydelse, för stor snödjup och man körde fast eller gick ur spår. Det var enklare och bätte att använde de mindre snöplogarna av känd konstruktion.
Denna mycket stora snöplogs samtliga rörliga vingar och andra rörliga delar drevs med tryckluft från tryckluftbromsen från loket. Den krävde 3 mans betjäning.
Vid enstaka tillfällen användes den på linjen Ludvika - Ggm och Ggm - Kopparberg samt på mellanliggande stationer.
Då den ej användes så mycket för snöröjning som man hade planerat modifierades den något mindre och började användas som makadam-/ballastplog utmed TGOJ vid störra banarbeten.
Plogen var stationerad på Ggm och stod mestadels uppställd utomhus på ett kort spår från vändskivan och skrotades i Ggm av Eskilstuna Skrot AB 1973.