Bodafors ska nu rivas (Byggnad)

av Micke Carlsson, Saturday, June 14, 2008, 12:26 (5767 dagar sedan)

Enligt Smålands-Tidningen den 28/5 har miljö- och byggnadsnämnden i Nässjö kommun nu beviljat Banverket att riva Bodafors stationshus. Hembygdsföreningen har inte lyckats lösa en flyttning, BV:s rivningspengar har inte kunnat ställas till förfogande för en flyttning istället. Huset är "originalet", öppnat i oktober 1864 men då under namnet Sandsjö, ändrat 1922 till Bodafors.
Rivningen kommer att verkställas "snarast möjligt".

Bodafors ska nu rivas

av Micke D, Saturday, June 14, 2008, 21:47 (5767 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Hej!
Är detta stationshus intakt interiört? Letar efter inredning lämplig att stoppa in i ett stationshus som klarat sig undan rivning men som har fungerat som bostad på senare år.
Vore kul att kunna bevara inredningen om så är möjligt.
Pratat med banverket men de hänvisar till nästa rivningsomgång 09/10.

Den som har info kring detta hus får väldigt gärna höra av sig i någon form!

Hälsningar
Micke

micke.dackfors(snabela)gmail.com

Någon som har en bild på stationshuset?

av Peter Sandström, Saturday, June 14, 2008, 21:56 (5767 dagar sedan) @ Micke D

Någon som har en bild på stationshuset?

Någon som har en bild på stationshuset? Länk.

av Micael Lindgren, Tuesday, October 24, 2023, 12:57 (157 dagar sedan) @ Peter Sandström

Jag hittade denna:

Bodafors Station
Bodafors station 1968-1969. Bild från Järnvägsmuseet. Foto: Okänd.

Bodafors ska nu rivas

av Bobo L, Saturday, June 14, 2008, 22:58 (5767 dagar sedan) @ Micke D

Kika på bilderna på Stockaryd på länken i mitt inlägg om Bodafors i denna tråd!

Närmare bestämt när?

av David Sohlberg, Sunday, June 15, 2008, 12:05 (5766 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Som rubriken lyder... Närmare bestämt när är det tänkt att huset ska rivas?

Närmare bestämt när?

av Micke Carlsson u p a, Sunday, June 15, 2008, 12:47 (5766 dagar sedan) @ David Sohlberg

Som mitt inlägg ovan säger, "snarast möjligt".
Av tidningsartikeln att döma håller man på att söka entreprenör för rivningen.
Tillståndet att riva har alltså erhållits helt nyligen.

Bodafors (Sandsjö)

av Jan-Anders Wihrén, Monday, October 23, 2023, 16:18 (158 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Enligt Smålands-Tidningen den 28/5 har miljö- och byggnadsnämnden i Nässjö kommun nu beviljat Banverket att riva Bodafors stationshus. Hembygdsföreningen har inte lyckats lösa en flyttning, BV:s rivningspengar har inte kunnat ställas till förfogande för en flyttning istället. Huset är "originalet", öppnat i oktober 1864 men då under namnet Sandsjö, ändrat 1922 till Bodafors.
Rivningen kommer att verkställas "snarast möjligt".

Såg en gammal tråd om Bodafors station (tidigare Sandsjö). Eftersom jag släktforskar och har anor från Sandsjö-trakten besökte jag för flera år sedan Sandsjö hembygdsförening och det är troligen därifrån jag fått de tre bilder som jag visar nedan. Bilden av stationshuset ska enligt uppgift vara från 1913-15. De båda andra bilderna är tagna från viadukten över bangårdens norra del (om jag minns rätt från besöket där) men jag har ingen uppgift om årtal.
[image]
[image]
[image]

Bodafors (Sandsjö) - tidsbestämning.

av S-O Johansson, Wednesday, October 25, 2023, 20:39 (156 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Såg en gammal tråd om Bodafors station (tidigare Sandsjö). Eftersom jag släktforskar och har anor från Sandsjö-trakten besökte jag för flera år sedan Sandsjö hembygdsförening och det är troligen därifrån jag fått de tre bilder som jag visar nedan. Bilden av stationshuset ska enligt uppgift vara från 1913-15. De båda andra bilderna är tagna från viadukten över bangårdens norra del (om jag minns rätt från besöket där) men jag har ingen uppgift om årtal.
[image]
[image]

Båda bilderna ovan verkar vara tagna våren 1922 om jag tänkt rätt, dubbelspår färdigt Sandsjö-Grimstorp men inte påbörjat mot Sävsjö. I alla fall ser det inte ut att vara påbörjat någon byggnad av dubbelspåret söderut om man tittar på hur linjen är uthuggen i den bakomliggande skogen. Dubbelspåret Grimstorp-Sandsjö klart 1921-10-01 och dubbelspåret Sandsjö-Sävsjö 1923-08-13 enligt järnvägsdata.
Ovanligt med en bild på ett E-lok med godståg på södra stambanan den här tiden. III distriktet, Malmö, som den här delen av södra stambanan tillhörde hade bara 6-7 E-lok vid den här tiden om jag sett rätt.