Fiskeby, ännu en rivningshotad station (Byggnad)

av Jöran Johansson, Sunday, June 15, 2008, 20:08 (5766 dagar sedan)

Ett efter ett försvinner de gamla stationshusen. Vi kunde häromdagen läsa om Bodafors vackra stationshus som står inför rivning. Ett annat stationshus i liknande stil är Fiskeby, första stationen söder om Norrköping. För att få ett begrepp om hur det ser ut åkte jag dit i torsdags och tog några bilder.

Stationshuset står numera tomt och efter att Banverket i flera år slutat att underhålla hus och stationsområde, kanske för att lättare kunna ta ett beslut om rivning och minimera ev. protester, så ser det inte så trevligt ut. Men en amatörmässig besiktning visar att huset inte alls är förfallet även om färgen flagnar, utan att det mycket väl kunna rustas upp. Det ligger inte heller så nära närmaste tågspår som vissa andra stationshus som verkar få ligga kvar, så man undrar över hur bedömningen görs ifall ett hus ska rivas eller kan ligga kvar.

Följ med så tar vi en titt!

Det här var en gång en rätt pampig station med en betydande godstrafik, dels till Fiskeby bruk (numera Fiskeby Board), ett företag med anor från 1600-talet, dels till växtförädlingsföretaget Algot Holmberg & Söner, vars väldiga magasin intill järnvägen var ett välkänt blickfång för tågresenärer tills de för några år sedan försvann undan för undan. Den som vill veta mer om företaget och se en bild på magasinen kan titta in på http://www.kslab.ksla.se/pdftexter/Vaxtforadlingens%20historia/uppbyggnad/Elovson/Elovs...

Spåret närmast stationshuset är sidospåret till Fiskeby Board och det har inte använts på flera år. Det ser fint ut här men är helt övervuxet längre bort. Jag beklagar att jag inte tog en bild lite mer vinkelrätt mot stationshuset. Det här blev inte så lyckat.

[image]

Här kommer vi in mot stationen, har godsmagasinet på höger hand och har just passerat det övergrusade knappt synliga sidospåret till Fiskeby Board.

Byggnaden är väl tillbommad och det gick därför inte att få något begrepp om hur det såg ut inuti.

[image]

Här i utbyggnaden fanns ställverket.

[image]

Framsidan (för visst är väl spårsidan framsida?)

[image]

[image]

Här satt stationsuret och tickade fram timmar och minuter som alla hade att rätta sig efter.

[image]

Baksidan ser ut så här

[image]

[image]

Vad den här trevliga lilla byggnaden använts för vet jag inte. Det är i gott skick och borde absolut tas till vara.

[image]

[image]

[image]

I något sämre skick är det här huset! Det ligger inbäddat i grönskan så man knappt ser det.

[image]

[image]

[image]

Det f.d. avträdet ligger också mitt inne i grönskan men verkar vara i bra skick undantagandes de krossade fönstren.

[image]

[image]

Det sista huset vi besöker är det behändiga godsmagasinet (ingen som behöver ett på ca 150 kvm?)

[image]

[image]

[image]

[image]

Ja, så var den lilla utflykten slut.

Fiskeby, ännu en rivningshotad station

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, June 15, 2008, 20:13 (5766 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Trevligt - tack f det. Byggnaden som du satte frågetecken för, kan denna ha varit våghus?? Tätt intill ett f d sidospår?

Fiskeby, ännu en rivningshotad station

av Jöran Johansson, Sunday, June 15, 2008, 20:34 (5766 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag funderade på det, men läget jäms med baksidan av stationshuset känns ju lite opraktiskt. Dumt nog kollade jag inte närmare. Huset var ju inte förspikat så det borde jag ha gjort. Får nog bli ett besök till.

/Jöran

Fiskeby, ännu en rivningshotad station

av WS, Sunday, June 15, 2008, 21:16 (5766 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Har passerat där på vägen ibland och nyfiket kikat bort mot stationen. Dock aldrig uppmärksammat alla byggnader.

Det röda dåliga huset kan vid en snabb blick se ut som en banvaktsstuga, men det är ett uthus med tvätt och förrådsutrymmen som fanns i varierande storlek utefter ÖSB. De kunde finnas både vid stationer och banvaktsstugor. Den skorstensliknande "träholken" med glipor uppe på taket är typisk. Tanken var att fukt från tvättstugan skulle ventileras ut där. Med tanke på att tvätten kokades och torkades inne i "tvättstugan" så behövdes nog ordentlig avluftning. WS.

Otroligt läckert!

av Rasmus Axelsson, Sunday, June 15, 2008, 21:21 (5766 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ett efter ett försvinner de gamla stationshusen. Vi kunde häromdagen läsa om Bodafors vackra stationshus som står inför rivning. Ett annat stationshus i liknande stil är Fiskeby, första stationen söder om Norrköping. För att få ett begrepp om hur det ser ut åkte jag dit i torsdags och tog några bilder.

[image]

Det ser ut som Fiskeby stationshus är av den modell som Gunilla Linde i »Stationshus 1855-1895« kallar för »Habomodellen« och som finns i Knivsta (det enda kvarvarande efter Bodafors?) men som även fanns i Björneborg, Degerfors, Svartå Habo, Tenhult, Lammhult, Stockaryd, Strångsjö, Simonstorp, Märsta och Bergsbrunna.

Vad den här trevliga lilla byggnaden använts för vet jag inte. Det är i gott skick och borde absolut tas till vara.

[image]

Trefligt hus, sannerligen! Kan inte gissa användningen närmare utan närmare detaljer...

I något sämre skick är det här huset! Det ligger inbäddat i grönskan så man knappt ser det.

[image]

Den närmaste delen är helt klart en tvätt- och bakstuga! En liknande byggnad förfaller i Sköldinge men den sentida »systern« i Kvistbro är i något bättre skick. Det har dessutom trekupigt taktegel!

Det f.d. avträdet ligger också mitt inne i grönskan men verkar vara i bra skick undantagandes de krossade fönstren.

[image]

Mycket fagert. Det vill jag också äga...

Det sista huset vi besöker är det behändiga godsmagasinet (ingen som behöver ett på ca 150 kvm?)

[image]

Tack, men jag har fått nog av den saken...

Ja, så var den lilla utflykten slut.

Stort tack för det!

Otroligt läckert!

av Erik Samuelsson, Sunday, June 15, 2008, 22:05 (5766 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I något sämre skick är det här huset! Det ligger inbäddat i grönskan så man knappt ser det.


[image]

Den närmaste delen är helt klart en tvätt- och bakstuga! En liknande byggnad förfaller i Sköldinge men den sentida »systern« i Kvistbro är i något bättre skick. Det har dessutom trekupigt taktegel!

Alldeles säker? Ventilationshuvar hör ofta till djurhållning eller avträde. Jag har aldrig sett att det ska behövas på tvättstugor.

Tar inte gift på det men skulle snarare tro att det kanske är en ombyggd tvättstuga till hönshus. Men kolla gärna in vid nästa utflykt hur det ser ut invändigt!

ES

PS. Verkar vara en fantastiskt ställe. Men skulle man göra något där skulle det spännande och unika försvinna oavsett det handlar om bevande eller rivning. Tiden har sin gång...

Alldeles säker - bildbevis

av Rasmus Axelsson, Monday, June 16, 2008, 08:26 (5765 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

I något sämre skick är det här huset! Det ligger inbäddat i grönskan så man knappt ser det.


[image]

Den närmaste delen är helt klart en tvätt- och bakstuga! En liknande byggnad förfaller i Sköldinge men den sentida »systern« i Kvistbro är i något bättre skick. Det har dessutom trekupigt taktegel!

Alldeles säker? Ventilationshuvar hör ofta till djurhållning eller avträde. Jag har aldrig sett att det ska behövas på tvättstugor.

Jag är alldeles säker att detta är en tvättstuga av SJs modell anno 18XX. Tvättstugan i Fiskeby tycks vara byggd på tvären mot gaveln på ett uthus.

[image]
Här är den omnämnda (fristående) tvätt- och bakstugan i Sköldinge. Inget tyder direkt på att denna byggnad har varit hönshus de senaste åren. Notera ventilationshuven!

[image]
En ritning från Riksarkivet

[image]
Ytterligare en ritning från Riksarkivet

Tar inte gift på det men skulle snarare tro att det kanske är en ombyggd tvättstuga till hönshus. Men kolla gärna in vid nästa utflykt hur det ser ut invändigt!

[image]

Just detta arrangemang med kombinerad uthus med tvätt- och bakstuga fanns bl.a. också i Fjugesta längs Svartåbanan men där byggde SJ till tvätt- och bakstugan på ett redan befintligt uthus som ÖrSJ hade låtit bygga.

Alldeles säker - bildbevis

av Erik Samuelsson, Monday, June 16, 2008, 23:42 (5765 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tack för överväldigande information! Alltid lär man sig något nytt. Tur att jag inte tog gift på att det skulle vara något annat... :-P

ES

Otroligt läckert! - Industrispår i Fiskeby?

av Ola Almquist, Sunday, June 15, 2008, 22:38 (5766 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det ser ut som Fiskeby stationshus är av den modell som Gunilla Linde i »Stationshus 1855-1895« kallar för »Habomodellen« och som finns i Knivsta (det enda kvarvarande efter Bodafors?) men som även fanns i Björneborg, Degerfors, Svartå Habo, Tenhult, Lammhult, Stockaryd, Strångsjö, Simonstorp, Märsta och Bergsbrunna.

Tenhult finns väl kvar, men är flyttat några hundra meter från järnvägen.


Den närmaste delen är helt klart en tvätt- och bakstuga! En liknande byggnad förfaller i Sköldinge men den sentida »systern« i Kvistbro är i något bättre skick. Det har dessutom trekupigt taktegel!

Kan man få tag i trekupigt taktegel någonstans, eller är det rivningshus som gäller? Jag har en kompis som behöver sådant till sitt uthus...

Ja, så var den lilla utflykten slut.


Stort tack för det!

Tackar också och inser att det börjar bli bråttom med det uppskjutna Fiskeby-besöket.

Kom att tänka på att en annan kompis hittat ett spår från Fiskeby station till Philips fabrik i Norrköping på en karta. Någon som vet mer om detta spår? Tack på förhand!

M.v.h.
Ola

Otroligt läckert! - Industrispår i Fiskeby?

av WS, Sunday, June 15, 2008, 23:31 (5766 dagar sedan) @ Ola Almquist

Linjedragningen på Industrispåret Fiskeby-Norrköping är jag osäker på.

Helt klart är iaf att Arla (då Mjölkcentralen) betjänades av detta spår.
Men Philips/Whirlpool (då NEFA) hade också spår in på området och nyttjade säkerligen järnvägen. För några år sen fanns spårstumpar kvar vid gatan mellan dessa båda fabriksanläggningar. Men mest spår låg kvar inom f.d Arlas/Mjölkcentralens område. Spåret måste ha gått där f.d Ericssons halvtomma fabrik ligger efter Fiskebyvägen. WS.

Trekupigt

av Rasmus Axelsson, Monday, June 16, 2008, 08:30 (5765 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tenhult finns väl kvar, men är flyttat några hundra meter från järnvägen.

Ingen aning, men det var en glädjande nyhet! Har du något foto?

Kan man få tag i trekupigt taktegel någonstans, eller är det rivningshus som gäller? Jag har en kompis som behöver sådant till sitt uthus...

Trekupigt taktegel kan finnas hos t.ex. Hedenstedt AB utanför Trosa, men hittar man ett rivningsobjekt med sådant tak bör man lägga vantarna på det om möjligt... de är inte allt för vanliga!

Trekupigt

av HP @, Monday, June 16, 2008, 09:38 (5765 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tenhult finns väl kvar, men är flyttat några hundra meter från järnvägen.


Ingen aning, men det var en glädjande nyhet! Har du något foto?

Tenhult flyttades 1977 ca 400 m söderut, som sista hus utmed vägen till Ödestugu. Man ser det från tåget. Huset är i mycket gott skick och är i sommar öppet för konstvisning.

Mvh Henka

Tenhult

av Jöran Johansson, Monday, June 16, 2008, 10:17 (5765 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tenhults stationshus flyttades 1977 i ett stycke över spåret och några hundra meter söderut. Där finns det fortfarande att beskåda, lätt synligt från ingångskurvan till Tenhult, med tvenne flyglar som jag inte vet om de har järnvägsursprung eller ej. I varje fall utgör huset och flyglarna en mycket trevlig byggnadsgrupp. Jag tror att huvudbyggnanden är bevarad mycket oförändrad och samtliga hus är målade i en behaglig ockragul färg. Så säger mig mitt synminne. Någonstans har jag en bild som jag ska försöka leta fram.

Läget ses på kartsnutten här, som jag klippt från Länskartor. Koordinaterna är RT90 6398123 - 1411977.

[image]

/Jöran

Ytterligare ett av samma modell.

av Thomas Tell, Monday, June 16, 2008, 18:38 (5765 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det ser ut som Fiskeby stationshus är av den modell som Gunilla Linde i »Stationshus 1855-1895« kallar för »Habomodellen« och som finns i Knivsta (det enda kvarvarande efter Bodafors?) men som även fanns i Björneborg, Degerfors, Svartå Habo, Tenhult, Lammhult, Stockaryd, Strångsjö, Simonstorp, Märsta och Bergsbrunna.

Får jag lägga till Forserum, en liten bit från Tenhult.
/tell

Fiskeby, ännu en rivningshotad station

av Daniel Lans, Sunday, June 15, 2008, 22:18 (5766 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag älskar den här sortens bilddokumentation över något som snart inte längre är.
Stort tack Jöran för att du delar med dig! :-)

Jag använde mig av Eniro för att skaffa mig en kompletterande överblick över stationsområdet:
Eniros "utsikt" över Fiskeby
En verkligt vacker liten stationsmiljö!

Tack för uppmärksamheten + rättelse

av Jöran Johansson, Monday, June 16, 2008, 08:27 (5765 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Tack för uppmärksamheten och de uppskattande omdömena. Sådant värmer. Det tar ju en stund att fixa till inlägget, särskilt som det bara försvann då jag tryckte på Förhandsgranska efter att ha gjort det färdigt. Så det var bara att göra som Sven-Ingvars, dvs "börja om från början, börja om på nytt...".

För den eventuelle godsmagasinspekulanten meddelas att jag råka ange fel storlek på byggnaden. Det ska vara 50-60 kvm (stegat mått) och inte 150.

/Jöran
mattesnille

Tack för uppmärksamheten + rättelse

av Micke D, Sunday, June 22, 2008, 20:24 (5759 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Blev nyfiken på denna station och tog en sväng ikväll för att stifta mer bekantskap med denna station.
Vad har denna station för historia? Såg ut att ha varit en bostad på övervåningen men inte bebodd idag. Har den använts till något annat sedan tågen slutade att stanna eller är den i det skick den hade när dörrarna stängdes för gott?

Fiskeby, ännu en rivningshotad station

av Micke D, Monday, June 23, 2008, 21:59 (5758 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Någon som vet hur stationshuset är interiört?

Fiskeby, ännu en rivningshotad station

av Ylvhe, Monday, May 17, 2010, 16:01 (5065 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Hej!
Vart har du hittat bakgrundsbeskrivningen till Fiskeby station? Jag upptäckte byggnaden nyligen och blev intresserad av byggnaden. Vart hittar man trovärdig information om stationshuset? När byggde man det osv?

Tack på förhand!

Mvh
Ylva Hedman