Lite AGJ bilder från idag (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Stefan Lindberg, Sunday, June 15, 2008, 21:29 (5792 dagar sedan)

Ett par bilder från dagens besök vid AGJ

[img]http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/Railroad/IMG_4478fixxed.jpg[/img]

[img]http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/Railroad/IMG_4518fixxed.jpg[/img]

[img]http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/Railroad/IMG_4558fixxed.jpg[/img]

Lite AGJ bilder från idag

av Erik Samuelsson, Sunday, June 15, 2008, 21:43 (5792 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

Fotomässigt tycks vädret varit en höjdare! Härlig färg i bilderna!

Verkar bristen på ånglok påverka resandeunderlaget? Annars har det ju varit en "Superhelg" som det heter i kvällspressen med Potatisfestival i Alingsås, Nostalgifestival i Vårgårda och Medeltidsdagar i Gräfsnäs. Torde ju med rätt marknadsföring vara en våg att rida på med mycket folk i omlopp.

ES

Lite AGJ bilder från idag

av Mikael Pettersson, Sunday, June 15, 2008, 22:49 (5792 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Hej
AGJ körde disellok på grud av torkan och inget anat .

Mvh
Mikael Pettersson

Lite AGJ bilder från idag

av Erik Samuelsson, Sunday, June 15, 2008, 22:54 (5792 dagar sedan) @ Mikael Pettersson

Hej
AGJ körde disellok på grud av torkan och inget anat .

Mvh
Mikael Pettersson

Japp! Det framgår med tydlighet av bland annat föreningens hemsida. Men min fråga var närmast om det tycks påverka resandestatistiken - dvs struntar folk i detta eller väljer man bort AGJ pga av bristen av ånglok?

ES

Lite AGJ bilder från idag

av Olle E, Sunday, June 15, 2008, 23:05 (5792 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Hej
AGJ körde disellok på grud av torkan och inget anat .

Mvh
Mikael Pettersson


Japp! Det framgår med tydlighet av bland annat föreningens hemsida. Men min fråga var närmast om det tycks påverka resandestatistiken - dvs struntar folk i detta eller väljer man bort AGJ pga av bristen av ånglok?

ES

Personligen ser jag till att försöka pricka in museibanebesök när dieselkörning utlovas...
By the way, någon som vet om AGJ's trä-Hilding kommer att luftas i sommar?

Lite AGJ bilder från idag

av Björn, Kvarnabo, Sunday, June 15, 2008, 23:06 (5792 dagar sedan) @ Mikael Pettersson

trots regn under fredagen regn på lördagen var det så tort i marken?

Lite AGJ bilder från idag

av Lars Johansson, Sunday, June 15, 2008, 23:17 (5792 dagar sedan) @ Björn

Ja, Björn det var torrt i marken i lördags eftermiddag då vi bestämde oss för trafikupplägget för söndagen. Vi valde alternativet att vara försiktiga och tog det säkra före det osäkra. Dessutom så varierar nederbördsmängden mycket lokalt även på den relativt korta sträcka som AGJ trafikerar. Så här i efterhand med facit i hand så kanske vi skulle ha kunnat köra med ånglok, men eftersom vi förhandsannonserat motorlok på hemsidan redan på lördagkvällen så valde vi att stå fast vid det alternativet.

Lite AGJ bilder från idag

av Bobo L, Sunday, June 15, 2008, 23:26 (5792 dagar sedan) @ Lars Johansson

Dessutom så varierar nederbördsmängden mycket lokalt även på den relativt korta sträcka som AGJ trafikerar.

Ja, det är känt. Jag har själv varit med om att det ösregnat i Länna medan Almunge haft solsken, och inte fick regn alls den dagen.

Lite AGJ bilder från idag

av Björn, Kvarnbo, Sunday, June 15, 2008, 23:39 (5792 dagar sedan) @ Lars Johansson

Du lars hur många ånglok förare har AGJ som klara för tjänstgöring direkt om man ändra sig från ena dagen till andra säg mig det ärligt.

Lite AGJ bilder från idag

av Gustav Sandin, Monday, June 16, 2008, 08:40 (5792 dagar sedan) @ Björn

Du Björn, det kanske var förberett med ångloksförare också? Det bestämmdes lördag lunch att inte elda på ångloken. Då fanns både förare och eldare klara för söndagen.
Det var torrt som fnöske under en hel del träd och under vagnarna när tåget försvann på söndag förmiddag.

Handlade inte detta inlägget om några mycket fina foton från trafikdagen?
Tack för bilderna Stefan!

//Gustav

Lite AGJ bilder från idag

av björn, Kvarnabo, Monday, June 16, 2008, 21:23 (5791 dagar sedan) @ Gustav Sandin

Du gustav jag tror vad jag vill har själv varit person planera på AGJ 2005 under svåra förhållande, om jag inte miss miner mig hjälpt jag dej o olof med att ringa dom andra ut manöverade andra före detta aktiv där ulf ställde upp då som ånglok förare o löste en kris för dej.Sedan ställde olof upp för mej 2005 när gunnar hoppade av som personal bokare var vid man fick skit för detta i agj styrelsen nämner inte den personen med name har inte varit med så länge i föreningen.

Mycket trevliga bilder hoppas än en gång AGJ har eget diskution forum snart mvh björn

Det är inte alltid lätt...

av Per-Åke Lampemo, Älmhult/Småland, Monday, June 16, 2008, 21:54 (5791 dagar sedan) @ björn

Björn har väl rätt i att det inte alltid är helt lätt det där med besätta ideéll personal till museitågstrafik. Jag tror att alla museiföreningar då och då har mindre bekymmer av olika anledningar. Detta är väl den ideella museala järnvägsdriftens dilemma i många fall. Det är väl kanske inte så konstigt att det faktiskt fattas trafikpersonal från och till... Folk har ju andra intressen också, speciellt i sommar och semestertider...:-)


MVh Per-Åke Lampemo

Lite AGJ bilder från idag

av Lars Johansson, Sunday, June 15, 2008, 23:03 (5792 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

I ett kort perspektiv tror jag inte att en utevaro av ett ånglok en och annan helg påverkar intäkterna, men visst många kommer säkerligen till museibanorna för att se eller åka efter ånglok.

När det gäller den s.k. "superhelgen" så är allt kanske inte så som man kan tro. Allt för många stora arrangemang en bit från en museibana drar nog tyvärr bort folk istället för dit dom. Många är idag koncentrerade på att besöka enbart ett mål under en vanlig söndag. Konkurrensen idag är hård och Potatisfestivalen och Nostalgifestivalen sysselsätter folk en hel dag och man hinner då inte med så mycket annat. Kanske man hinner förbi för att kolla på tåget men inte avsätta en timme eller två för att åka med. Medeltidsdagarna i Gräfsnäs är ett mindre arrangang i avaktan på Riddarhelgen om två veckor, vilken brukar dra mycket folk. Då kör vi också mer trafik. Förhoppningsvis då med ånglok då regnet nu börjat falla även över västsverige, men än är det mycket torrt ute i markerna.

Lite AGJ bilder från idag

av Erik Samuelsson, Monday, June 16, 2008, 23:51 (5791 dagar sedan) @ Lars Johansson

Himla lurigt det där med vad för arrangemang som kompletterar och tillför folk eller tvärt om gör att folk håller sig därifrån. Kan man knäcka den koden så är nog mycket vunnet med personalplanering och eventuellt behov av extraturer. Annars tycks det varit bra fart på alla olika arrangemang i helgen trots krocken i tid. Vädret verkade vara precis lagom för att folk skulle ta sig ut.

Känns ändå tillfredställande, trots eventuell bad-will med inställda ånglok, att man tar ansvar och inte utmanar ödet för mycket med den stora brandrisk som råder. Ser man krasst så börjar ju inte turistsäsongen på allvar förrän efter midsommar. Bara att hoppas på "lagomväder" framöver!

ES