Jag undrar hur gick det med lokpersonalen och maten förr i tiden på den gamla goda ånglokstiden. Värmeskåp intill ångpannan, kylskåp på tendern. Det kanske inte var så svårt? Men kan tänka mig att det var rejäl mat/husmanskost i rejäla plåtlådor? Helt klart är att dagens lokförare förbrukar inte samma mängd kalorier som ånglokspersonalen förr.
www.swedishsteam.wordpress.com
Mvh P-Å Lampemo
Jag har talat med min gode vän ’Lill-Olle’ Johansson i ärendet. Det finns mycket att berätta om mat på ånglok. Här kommer några.
Vissa fd GDJ-förare hade två matlådor fulla med mat som pannbiff med lök, kalvstek och potatis i den ena, stekta ägg i den andra. Dessutom färdigbredda smörgåsar i ett särskilt skrin. Pilsner, flaska med mjölk och kaffegrädde. Kaffeflaskan alltid på värmning till kaffeslurken ibland hembakade bullar.
LO berättar vidare att han som nybliven eldare ibland inte hade pengar att köpa mat. Det blev två limpsmörgåsar Falun - Mora och åter. Förarna satt och åt ur sina fulladdade matbackar utan ha något förbarmande med oss. En gång bjöd en religiös förare på två kokta ägg och mjölk.
Vi hade i Falun en eldare som vi kallade ’Skävi’, född i Stora Skedvi. Vid stopp för möte i Garsås, mellan Mora - Rättvik hände det att han rusade av loket och ryckte upp ett par stånd potatis under tiden föraren pratade med tågklareraren. De tvättades i vattenhinken, lindades in i en torkduk och hängdes upp den på bakre värmeröret, på med lite ånga. I Rättvik var de kokta och han plockade fram en Falukorvbit som han skivade, la på skyffeln och grillade i fyren. Maten var klar och billig.
Nu gäller ellok. En av de ’yngre’ korpulenta lokförarna, född på 20-talet, hade två lådor med mat med sig, Falun - Stockholm. I den ena fläskkorv och potatismos, i den andra kräm och en flaska med mjölk till, smörgåsar i en plastlåda och två lättpilsner. Dessutom blev det kaffe och winerbröd i Sala på ner - och uppgång. Han rökte ca 10 cigaretter under resan. När jag började köra på Stockholm räckte det med en medhavd smörgås. Vi fick kaffe och bulle från serveringspersonalen.
Det finns mycket att berätta om de gamla lokförarnas matvanor. Det var status att ha mycket god mat med sig.