Hur var det förr i tiden med maten? (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Thursday, March 31, 2011, 23:48 (4777 dagar sedan)

Jag undrar hur gick det med lokpersonalen och maten förr i tiden på den gamla goda ånglokstiden. Värmeskåp intill ångpannan, kylskåp på tendern. Det kanske inte var så svårt? Men kan tänka mig att det var rejäl mat/husmanskost i rejäla plåtlådor? Helt klart är att dagens lokförare förbrukar inte samma mängd kalorier som ånglokspersonalen förr.

www.swedishsteam.wordpress.com

Mvh P-Å Lampemo

Hur var det förr i tiden med maten?

av Bo Mainell, Friday, April 01, 2011, 08:23 (4777 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jag undrar hur gick det med lokpersonalen och maten förr i tiden på den gamla goda ånglokstiden. Värmeskåp intill ångpannan, kylskåp på tendern. Det kanske inte var så svårt? Men kan tänka mig att det var rejäl mat/husmanskost i rejäla plåtlådor? Helt klart är att dagens lokförare förbrukar inte samma mängd kalorier som ånglokspersonalen förr.

www.swedishsteam.wordpress.com

Mvh P-Å Lampemo

Jag har talat med min gode vän ’Lill-Olle’ Johansson i ärendet. Det finns mycket att berätta om mat på ånglok. Här kommer några.

Vissa fd GDJ-förare hade två matlådor fulla med mat som pannbiff med lök, kalvstek och potatis i den ena, stekta ägg i den andra. Dessutom färdigbredda smörgåsar i ett särskilt skrin. Pilsner, flaska med mjölk och kaffegrädde. Kaffeflaskan alltid på värmning till kaffeslurken ibland hembakade bullar.

LO berättar vidare att han som nybliven eldare ibland inte hade pengar att köpa mat. Det blev två limpsmörgåsar Falun - Mora och åter. Förarna satt och åt ur sina fulladdade matbackar utan ha något förbarmande med oss. En gång bjöd en religiös förare på två kokta ägg och mjölk.

Vi hade i Falun en eldare som vi kallade ’Skävi’, född i Stora Skedvi. Vid stopp för möte i Garsås, mellan Mora - Rättvik hände det att han rusade av loket och ryckte upp ett par stånd potatis under tiden föraren pratade med tågklareraren. De tvättades i vattenhinken, lindades in i en torkduk och hängdes upp den på bakre värmeröret, på med lite ånga. I Rättvik var de kokta och han plockade fram en Falukorvbit som han skivade, la på skyffeln och grillade i fyren. Maten var klar och billig.


Nu gäller ellok. En av de ’yngre’ korpulenta lokförarna, född på 20-talet, hade två lådor med mat med sig, Falun - Stockholm. I den ena fläskkorv och potatismos, i den andra kräm och en flaska med mjölk till, smörgåsar i en plastlåda och två lättpilsner. Dessutom blev det kaffe och winerbröd i Sala på ner - och uppgång. Han rökte ca 10 cigaretter under resan. När jag började köra på Stockholm räckte det med en medhavd smörgås. Vi fick kaffe och bulle från serveringspersonalen.

Det finns mycket att berätta om de gamla lokförarnas matvanor. Det var status att ha mycket god mat med sig.

Hur var det förr i tiden med maten?

av Gustaf H. Wadsten, Norköpings stad, Friday, April 01, 2011, 10:22 (4777 dagar sedan) @ Bo Mainell

Fanns en del tjurskalliga lokförare som om de inte fick sin matlåda fylld i Södertälje så kunde de duka av restaurangvagnen i Gnestakurvan som förr var skarp

Mvh Nicke nyfiken.

Hur var det förr i tiden med maten?

av Kent, Mariefred, Friday, April 01, 2011, 16:01 (4776 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

:-) :-) :-D :-D :-D :-) :-)

Hoppas det blev rätt smileys, känner inte riktigt igen dem men den var värd ett
klart gapskratt...

Hur var det förr i tiden med maten?

av Gustaf H. Wadsten, Norköpings stad, Friday, April 01, 2011, 20:33 (4776 dagar sedan) @ Kent

Gnestakurvan var tvär, en dam hade fått soppan i knät i restaurangvagnen och beklagade sig i Svenska Dagbladet, lokföraren svarade "jag kör inte efter matsedeln utan tidtabellen"

Mvh Nicke nyfiken.

Hur var det förr i tiden med maten?

av Tobias B., Friday, April 01, 2011, 11:50 (4777 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jag undrar hur gick det med lokpersonalen och maten förr i tiden på den gamla goda ånglokstiden. Värmeskåp intill ångpannan, kylskåp på tendern. Det kanske inte var så svårt? Men kan tänka mig att det var rejäl mat/husmanskost i rejäla plåtlådor? Helt klart är att dagens lokförare förbrukar inte samma mängd kalorier som ånglokspersonalen förr.

www.swedishsteam.wordpress.com

Mvh P-Å Lampemo

J 1393 har en pannplåt man kan glänta på och lägga in en bakpotatis i foile, klar på en enkelresa till S:t Olof. Mycket bra! Jag har även kört en liten burk med Bullens pilsnerkorv i värmeskåpet på S 1280 men glömt att göra hål i locket. Mindre bra! Korven var god men hytten luktade i flera veckor efter att burken öppnade sig själv under gång, en slags äldre variant av kalkonens "klar-knapp"! ;-)

/ Tobias

Hur var det förr i tiden med maten?

av Thomas Larsson, Friday, April 01, 2011, 18:01 (4776 dagar sedan) @ Tobias B.

En korv i folie på Svedalas grenrör är också en klassiker.:-)
Thomas

Hur var det förr i tiden med maten?

av Gunnar @, Enebyberg, Friday, April 01, 2011, 18:50 (4776 dagar sedan) @ Thomas Larsson

På en YBo5p får en klassisk matlåda i rostfritt lagom plats ovanpå grenröret när man stänger motorhuven. Maten varm på en körning Faringe - Uppsala. :-P

Hur var det förr i tiden med maten?

av Gustaf H. Wadsten, Norköpings stad, Friday, April 01, 2011, 20:49 (4776 dagar sedan) @ Gunnar

På de elmotorvagnarna X4 och X7p på RB kunde matlådan värmas på vänster element i A, resp. B-hytt, där fanns en skyddsplåt just för detta ändamål, många förare använde detta på väg upp mot Rimbo, lagom till sin matrast.

Mvh Nicke nyfiken.

Hur var det förr i tiden med maten?

av Tobias B., Saturday, April 02, 2011, 10:40 (4776 dagar sedan) @ Thomas Larsson

En korv i folie på Svedalas grenrör är också en klassiker.:-)
Thomas

Låter snäppet bättre än Tyskens kokkastrull...

Hur var det förr i tiden med maten?

av Gustaf H. Wadsten, Norköpings stad, Friday, April 01, 2011, 20:43 (4776 dagar sedan) @ Tobias B.

Kollegan Roffe Segelström(rävfarmarn) berättade om en av sina elevåkningar från Hagalund till Nässjö, Bullens pilsnerkorv fanns medhavd, burken placerades oöppnad på kokplattan i höjd med Mjölby, glömdes bort, ja vad hände, burken exploderade och korvrester for runt i hela hytten, trevligt för den förarkollega som skulle lösa av i Nässjö, hjälplig städning pågick mellan Tranås och Nässjö, en fick köra två fick städa korvresterna.

Mvh Nicke nyfiken.