KURJ överföringsvagnar (Fordon: vagnar)

av Christer Fredriksson, Monday, April 04, 2011, 22:16 (4765 dagar sedan)

När började man med överföringsvagnar från Köpings hamn och norrut på KURJ?
Jag vet att det i varje fall var före 1953, ty då hade omlastningsspåren vid
Köpings station borttagits.
Huvudkund var ju Kolswa Jernverk, via Guttsta, redan från början.

KURJ överföringsvagnar

av Anders Jansson, Göteborg, Monday, April 04, 2011, 22:33 (4765 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När började man med överföringsvagnar från Köpings hamn och norrut på KURJ?
Jag vet att det i varje fall var före 1953, ty då hade omlastningsspåren vid
Köpings station borttagits.
Huvudkund var ju Kolswa Jernverk, via Guttsta, redan från början.

Första överföringsvagnar på 1093 var SJ Q37tu 450046 och 450047 som levererades från Chr Olsson i Falkenberg under juli månad 1954. Dessa var avsedda för trafik Köping-Kolsva. Resterande Q37tu tillkom från och med 1955 genom ombyggnad av Q37t eller Q37p.

KURJ överföringsvagnar

av Anders Johansson, Tuesday, April 05, 2011, 00:00 (4765 dagar sedan) @ Anders Jansson

Kan jag glädja någon med ett leveransfoto?

[image]

KURJ överföringsvagnar

av Olov Kalderén, Tuesday, April 05, 2011, 09:54 (4764 dagar sedan) @ Anders Johansson

Kan jag glädja någon med ett leveransfoto?

[image]

Ja, det var verkligen glädjande! :-D Men också förbryllande... :-| Om detta är ett leveransfoto på de två första överföringsvagnarna och de övriga inte var levererade än, vad är då kopplat med stångkoppel efter den andra vagnen? Om det hade varit en 1093-vagn så borde stången vara vinklad uppåt, men det är den inte... :-P
/Olov

KURJ överföringsvagnar

av Anders Johansson, Tuesday, April 05, 2011, 10:25 (4764 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Jag kan tyvärr inte svara på frågan.
Kopplet hänger i en kedja i vagnens koppel.
En metod som av och till användes för att slippa lyft. Den är alltså inte kopplad till en vagn.
Jag har sett just den här bilden i ett tidningsreportage där man skriver att man fått en ny typ av vagn i Köping, därav min kommentar om leveransfoto.

KURJ överföringsvagnar

av Roger S Jansson, Vadstena/Frövi, Tuesday, April 05, 2011, 10:36 (4764 dagar sedan) @ Anders Johansson

Mycket trevligt foto! Vilken tidsepok kan det vara; 50-tal?

KURJ överföringsvagnar

av Kurtan, Tuesday, April 05, 2011, 11:34 (4764 dagar sedan) @ Roger S Jansson

Se Anders Janssons data här ovan! Obs. även att banan fått tryckluftbroms - fanns inte på EJ-tiden. (Installerat endast på "storloken" 9-12 samt alla bättre godsvagnar; p-trafiken hade ju upphört i o m förstatligandet = inga passvagnar fick tryckluft utom ett par små "cabooser".)

KURJ överföringsvagnar

av Olov Kalderén, Tuesday, April 05, 2011, 12:35 (4764 dagar sedan) @ Anders Johansson

Upphängning verkar vara en rimlig förklaring. Då slapp man ju släpa runt stångkopplet vid rundgång på destinationen. Kopplet måste dock vara i vägen vid rampningen? Men det kan ju å andra sidan varit just kopplet i andra änden som togs bort vid rampningen...
/Olov :-)

KURJ överföringsvagnar

av Kurtan, Tuesday, April 05, 2011, 15:31 (4764 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Synd att varken lok 1 eller 2 är med på bild - Kohlswa hade ju då övertagit båda sen länge...

Boggi eller fasta axlar på överföringsvagnar?

av MM, Tuesday, April 05, 2011, 13:32 (4764 dagar sedan) @ Anders Johansson

Kan jag glädja någon med ett leveransfoto?

[image]

Det här är kanske en dum fråga vars svar jag nog kan finna annorstädes, men jag ställer den ändå:

Var det boggier eller fasta axlar i överföringsvagnarna?

Boggi eller fasta axlar på överföringsvagnar?

av Granis, Tuesday, April 05, 2011, 14:42 (4764 dagar sedan) @ MM

Fyraxliga boggier på (SJ) litt Q36p/t (fd EJ) samt Q37p/t/tu; sexaxliga på Q37dp (fanns ej på 1067 eller 1093).

/ L G

Boggi eller fasta axlar på överföringsvagnar?

av Stig Lundin, Tuesday, April 05, 2011, 14:53 (4764 dagar sedan) @ Granis

Räcker det inte med hälften så många axlar?

Boggi eller fasta axlar på överföringsvagnar?

av Granis, Tuesday, April 05, 2011, 15:14 (4764 dagar sedan) @ Stig Lundin

Eh..jo.... Fyra respektive sex axlar fördelade på två boggier blir väl mer korrekt?

/ L G

KURJ överföringsvagnar

av Lars Olof Lidmo, Tuesday, April 05, 2011, 13:34 (4764 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Lokala skrottransporter Köping - Kohlswa Jernverk gick på smalspårsvagnar till år 1960.