E12 1936 - panna (NOHAB-förvirring igen)? (Fordon: lok)

av Ola Almquist, Tuesday, June 17, 2008, 23:58 (5792 dagar sedan)

På Stig Lundins eminenta sida finns en förteckning över SJ lokpannor. Se länken.
[link=http://web.telia.com/%7Eu18121182/pannor/lokpannor.htm]SJ lokpannor[/link]
Där finns de fem E12-lokens pannor med, inregistrerade som SJ 2535 - 2539.
Tillverkningsnumren överensstämmer med lokens, med ett undantag: panna 2539 som uppges ha NOHAB tillverkningsnummer 1800/1925 medan loket hade nummer 1760/1925. Har inte hittat någon leverans av reservpanna till TGOJ M3 i NOHAB-arkivet, däremot levererades en reservpanna till TGOJ litt. M några år senare. NOHAB lok 1800 var något helt annat (TCDD 55017). Har någon en förklaring eller något annat exempel där lok och panna har olika NOHAB-tillverkningsnummer? Nr 1800/1925 stämmer för övrigt bra in på nummerserien för ångpannor, direkt efter Fo3:ornas pannor. Fortfarande ingen förening som har kollat skylten på sin ångfinka förresten? Blir tacksam om ni gör det (har själv kollat i Gävle och Svartvik).

Tack på förhand!
Ola

E12 1936 - panna (NOHAB-förvirring igen)?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, June 18, 2008, 00:22 (5792 dagar sedan) @ Ola Almquist

Du är välkommen ner å kolla NJMs 4 ångfinkepannor men det är inga Fo3.

Men hur är det lokens tillv.nr, ligger de i serie?
Kan pannorna till Fo3 bara inklämde i produktionen innan sista E12pannan byggdes?

E12 1936 - panna (NOHAB-förvirring igen)?

av Ola Almquist, Wednesday, June 18, 2008, 19:02 (5791 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Du är välkommen ner å kolla NJMs 4 ångfinkepannor men det är inga Fo3.

Tackar. NJM har jag aldrig besökt, liksom SÅS. OKBv i Svartvik besöktes för första gången i våras, men det blev mycket som skulle hinna kollas på kort tid.

NJM:s pannor, är det i SV4 25628, 25629, 25630 samt pannan från 25616?
Har inga uppgifter om SV4:ornas pannor. SV3 55120 var jag med och skrotade i Aska utanför Vadstena men då var pannan redan borta (såld). Till vilken BJ Få4 pannan som levererades från NOHAB 1925 användes skulle också vara intressant att få veta.

M.v.h.
Ola

E12 1936 - panna (NOHAB-förvirring igen)?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, June 18, 2008, 20:22 (5791 dagar sedan) @ Ola Almquist

Du är välkommen ner å kolla NJMs 4 ångfinkepannor men det är inga Fo3.

Tackar. NJM har jag aldrig besökt, liksom SÅS. OKBv i Svartvik besöktes för första gången i våras, men det blev mycket som skulle hinna kollas på kort tid.

NJM:s pannor, är det i SV4 25628, 25629, 25630 samt pannan från 25616?

Japp stämmer bra det, sen har väl SÅS två finkor.
//AÖ

Har inga uppgifter om SV4:ornas pannor. SV3 55120 var jag med och skrotade i Aska utanför Vadstena men då var pannan redan borta (såld). Till vilken BJ Få4 pannan som levererades från NOHAB 1925 användes skulle också vara intressant att få veta.

M.v.h.
Ola

Ångfinkpannor

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, June 19, 2008, 18:12 (5790 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Du är välkommen ner å kolla NJMs 4 ångfinkepannor men det är inga Fo3.

Tackar. NJM har jag aldrig besökt, liksom SÅS. OKBv i Svartvik besöktes för första gången i våras, men det blev mycket som skulle hinna kollas på kort tid.

NJM:s pannor, är det i SV4 25628, 25629, 25630 samt pannan från 25616?

Japp stämmer bra det, sen har väl SÅS två finkor.
//AÖ

Har inga uppgifter om SV4:ornas pannor. SV3 55120 var jag med och skrotade i Aska utanför Vadstena men då var pannan redan borta (såld). Till vilken BJ Få4 pannan som levererades från NOHAB 1925 användes skulle också vara intressant att få veta.

M.v.h.
Ola

Ångfinkorna hos SÅS är den av någon anledning masonitklädda (utanpå enkelfaspanelen) 25613 (den första i serien) och 25614, båda två felmärkta (med två streck på hörnen = KKG-broms) då de bara har dåligt fungerande skruvbroms kvar sedan den ursprungliga vakuumbromsen togs bort, dessa första hade aldrig tryckluftbroms enl Str 77. Pannornas nr har vi nog ingen aning om utan att titta i papperen eller på ev skyltar, men intresserade besökare i 08-land är välkomna att ringa 08-1904 61 (= tillv-år + inv-nr för vår grusvagn från SSnJ) om besök önskas.
/trevlig midsommar hälsar CEO

E12 1936 - panna (NOHAB-förvirring igen)?

av Fredrik Lundström, Sunday, June 22, 2008, 20:22 (5787 dagar sedan) @ Ola Almquist

Du är välkommen ner å kolla NJMs 4 ångfinkepannor men det är inga Fo3.

Tackar. NJM har jag aldrig besökt, liksom SÅS. OKBv i Svartvik besöktes för första gången i våras, men det blev mycket som skulle hinna kollas på kort tid.

NJM:s pannor, är det i SV4 25628, 25629, 25630 samt pannan från 25616?
Har inga uppgifter om SV4:ornas pannor. SV3 55120 var jag med och skrotade i Aska utanför Vadstena men då var pannan redan borta (såld). Till vilken BJ Få4 pannan som levererades från NOHAB 1925 användes skulle också vara intressant att få veta.

M.v.h.
Ola

Jag kan kolla våra ångfinkor imorgon, kan ju vara intressant. 25628 är ju driftsångfinka hos oss och jag har aldrig varit inne i de andra tre ångfinkorna och tittat hur där ser ut.

Återkommer!

Anders, var står pannan från 25616 nånstans? Blästerspåret?

Fredrik L

E12 1936 - panna (NOHAB-förvirring igen)?

av Christer Fredriksson @, Wednesday, June 18, 2008, 00:53 (5792 dagar sedan) @ Ola Almquist

Följande information finnes för TGOJ M3-lokpannor:

TGOJ åp.-nr from 1943 för M3-loken enligt följande:

Lok No 46: Åp NOHAB År 1913 No 1011, TGOJ Åp No 64, SJ Åp No 2535
Lok No 47: Åp NOHAB År 1913 No 1012, TGOJ Åp No 65, SJ Åp No 2536
Lok No 48: Åp NOHAB År 1917 No 1104, TGOJ Åp No 75, SJ Åp No 2537
Lok No 49: Åp NOHAB År 1917 No 1105, TGOJ Åp No 76, SJ Åp No 2538
Lok No 50: Åp NOHAB År 1925 No 1760, TGOJ Åp No 86, SJ Åp No 2539

Loken erhöll inga nya ångpannor vid OFWJ/TGOJ.

E12 1936 - panna (NOHAB-förvirring igen)?

av Stig Lundin, Wednesday, June 18, 2008, 07:30 (5791 dagar sedan) @ Ola Almquist

Från omkring 1924 hade NOHAB olika tillv.nr på lok och pannor. Pannan med tillv.nr 1800 är alltså levererad med loket med tillv.nr 1760.
Några andra exempel från denna tid är UGJ 32, där loket hade tillv.nr 1765 och pannan 1805. För UGJ 33 var det tillv.nr 1766 resp 1806.

NOHAB pannförteckning 1769 - 1802

av BD, Wednesday, June 18, 2008, 14:00 (5791 dagar sedan) @ Stig Lundin

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/Pannr/1701.jpg[/IMG]

Ur Nohabs, inte till alla delar pålitliga, förteckning över tillverkade pannor.
Den här sidan verkar dock vara riktig.

NOHAB pannförteckning 1769 - 1802

av Ola Almquist, Friday, June 20, 2008, 16:29 (5789 dagar sedan) @ BD

Stort tack! När jag studerade mina blandade uppgifter upptäckte jag att jag hade samlat på mig uppgifter om pannor i bl.a. BJ H3s och SWB A, men där var tillverkningsnummer på lok resp. panna resp. SJ inv.nummer så lika att jag inte reflekterat över dem. Pannorna SJ 2064 - 2066 tycks även ha tillverkningsnummer 2064 - 2066!

Har BD något förslag på tillverkningsnummer för panna SJ 1748 som finns med i Stigs lista:[link=http://web.telia.com/%7Eu18121182/pannor/15/pann1740.htm]Lokpannor 1740 - 1749[/link]? Den var kanske inte beställd som A-panna?

Tack på förhand!
Ola

Nohab panna tvnr 1842 = SJ 1748

av BD, Sunday, June 22, 2008, 17:40 (5787 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har BD något förslag på tillverkningsnummer för panna SJ 1748 som finns med i Stigs lista:[link=http://web.telia.com/%7Eu18121182/pannor/15/pann1740.htm]Lokpannor 1740 - 1749[/link]? Den var kanske inte beställd som A-panna?

Tack på förhand!
Ola

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Pannor/1748.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/Pannr/1837-1870.jpg[/IMG]

OKB panna 25 inlagd A 1012 hos OKB 1930 Urtagen maj 1937 i Ör

Inlagd A 1021 april 1939 i Ör

22/1 1938 kl II Ör
2/7 1943 kl III Ör
29/5 1948 kl III Tb
xx/9 1951 kl II Ör. Fick då 26 överhettningstuber och 126 småtuber
Skrotad med lok i Vislanda 1970

Nohab panna tvnr 1842 = SJ 1748

av Anders Sandgren, Sunday, June 22, 2008, 18:36 (5787 dagar sedan) @ BD

Eftersom SJ inte kunde hålla med reservpanna till A-loken beställde OKB en egen reservpanna. 1år senare (okt 1929) införde SJ revisionsstopp för A-pannorna.

Det finns alltså ett litet sakfel i Diehl'ska A-loksboken som hävdar att det var 1748 som togs ur lok 1023. Det var alltså panna 1008 som togs ut för att ersätta 1748 i lok 1012.
Var det vid denna revision som A 1012 fick nya ramar (från 1025) eller var loket inne igen? Det var väl 1935 som 1025 skrotades för att 'rädda' 1012.

Egentligen var det synd att man inte räddade något av A-loken (2C) åtminstone som reservdelsförråd om man vill göra 1001 kördugligt igen. Pannan & cylindrarna tarvar tämligen mycket arbete som det ser ut idag... 1748 (i 1021) var den modernaste. Om den var i bäst skick är en annan sak.

F.ö vad hände med A 1001's A-tender (A 1086)? Den kom inte till jvm, och numera är väl C 1001 tillkopplad (även om jag tycker att A-loken ser mycket sämre ut med C-tendrar, de är ritade för A-tender).