BRAND (Järnväg allmänt)

av ANDERS, Wednesday, June 18, 2008, 06:36 (5790 dagar sedan)

BRAND PÅ SKLJ I SKARA I NATT

BRAND

av JP @, Skara, Thursday, June 19, 2008, 07:47 (5789 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Bilder på eländet är på g på vår hemsida.
Jecke fixar detta så snart som möjligt.
Halva mobförrådet blev eldhärjat med.
Mycket reservdelar har blivit lågornas rov, men men, det kunde varit värre.
JP

BRAND -DEVA-frågan "löst"?

av Granis, Wednesday, June 18, 2008, 09:36 (5790 dagar sedan) @ ANDERS

Apropå detta och annan tråd om DEVA-motorvagnen i Skara: Bild i artikel ur "Lidköpingsnytt.nu" tyder på att det (bl a) är nämnda motorvagn som brunnit. Är det riktigt illa kan väl detta betyda att frågorna om bevarandet av fordonet i fråga nu är "avklarade"!? I så fall en klar parallell till den enda kvarvarande Jönköpings-spårvagn som brann upp på 70-talet; unik just för att den var från Jönköping men inte kanske på nåt annat sätt och VB X3 unik just för att den är smalspårig, men inte på nåt... (OK; jag hårddrar och förenklar kanske). Nåja. Det kanske kan bli tvärtom också: Nu får man anledning att "ta tag" i fordonet, och m h a en försäkringsersättning så.... Hmm. Knappast en trolig utveckling, men man kan ju alltid hoppas. Och skämmas kanske... :-|

/ L G

BRAND -DEVA-frågan "löst"?

av Kurt Möller, Wednesday, June 18, 2008, 11:05 (5790 dagar sedan) @ Granis

...Det kanske kan bli tvärtom också: Nu får man anledning att "ta tag" i fordonet, och m h a en försäkringsersättning så.... Hmm. Knappast en trolig utveckling, men man kan ju alltid hoppas. Och skämmas kanske... :-|

Varför inte trolig? Ramverket, som är den "tunga" delen", finns ju kvar.

Om däremot även dom tillvaratagna motorboggierna fr SRJ-Räven skulle vara med bland det som brandskadats, DÅ blir det mycket värre...

BRAND -DEVA-frågan "löst"?

av Olof Brandelid, Göteborg, Wednesday, June 18, 2008, 11:27 (5790 dagar sedan) @ Kurt Möller

Oavsett vad som har skadats eller gått upp i rök så är det olyckligt.

Mvh
Olof

BRAND -DEVA-frågan "löst"?

av Björn, Kvarnabo, Wednesday, June 18, 2008, 15:30 (5789 dagar sedan) @ Olof Brandelid

Mycket olyckligt för skara o musie sverige hoppas något går rädda finns det ritningar på devan. En sak man lära sig är en trygg förvaring av fordon under tak med sprinkler system o folk som med kort varsel kan ställa upp flytta fordon som står illa till vid brand typ räddning tjänsten eller har fordon försäkrade. Tar upp detta med anledning av debatter i AGJ på 70 talet där min far ville brand larm på gärdet kopplat till räddning tjänst i alingsås. mvh Björn

Brandförsäkring för museifordon

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, June 18, 2008, 23:14 (5789 dagar sedan) @ Björn

Mycket olyckligt för Skara o museisverige. Hoppas något går rädda. Finns det ritningar på devan? En sak man lära sig är en trygg förvaring av fordon under tak med sprinkler system o folk som med kort varsel kan ställa upp flytta fordon som står illa till vid brand typ räddningstjänsten eller har fordon försäkrade. Tar upp detta med anledning av debatter i AGJ på 70 talet där min far ville brandlarm på gärdet kopplat till räddningstjänst i Alingsås.
Mvh Björn

Försäkring låter förstås bra, men vad skulle det innebära i praktiken?
Det handlar i detta fall om en s k kaskoförsäkring, motsvarande vagnskadeförsäkringen på en bil, som utnyttjas när ingen annan försäkring kan ersätta fordonsskadan. Premien står då i direkt proportion till försäkringsbeloppet, dvs det man kan få ut vid en "skada". Idag är denna premie 1,05% av försäkringsbeloppet enl kontakt idag med försäkringsmäklaren Marsh som är inblandad i många järnvägsförsäkringar.
Problemet med museifordon är förstås vilket försäkringsbelopp man ska välja. Man måste ju ha råd med premien också. Men vad ska man göra med pengarna man ev kan få ut? Det handlar ju inte om att kunna få ut ett nytt fordon, och inte ens på begagnatmarknaden lär det väl finnas så många smalspåriga fd Devor tillgängliga. Finns det ritningar eller är det möjligt på annat sätt att nytillverka delar i t ex skadad trästomme hos ett snickeri så ok, men det lär knappast gå att hitta någon firma som på egen hand kan reparera en skadad träkorg idag. Det skulle säkert i så fall bli hiskeligt dyrt. Jag vill påstå att kompetensen, men inte tiden, för detta finns inom den järnvägsmuseala rörelsen, som i så fall skulle behövas som projektledning för en rekonstruktion av en skadad vagn utförd av en firma. Vi kan ju jämföra med det ambitiösa projektet hos Sveriges Järnvägsmueum med att restauera f d teak-restaurangvagnen 2702, vilket lär bli ett miljonprojekt, trots att den ändå såg ganska hygglig ut utanpå från början.
Det skulle då kanske kosta ett par miljoner att rekonstruera Devan, men en premie för att ge en sådan ersättning skulle då kanske gå på drygt 20 tusen kr PER ÅR. Vilken förening skulle ha råd med en sådan premie för bara ett, om än unikt, fordon, om man inte har en mycket stark ekonomi bakom sig?

Det effektivaste i så fall tror jag vore ett slags brandlarm i kombination med förebyggande åtgärder innebärande att man håller ordning så åtminstone inte lättantändligt löst bråte finns i eller intill fordonen.
Ska larm vara effektivt förutsätter det förstås att man kan få tillräckligt kort insatstid för brandkåren eller t ex någon medlem som bor på nära håll och har tillgång till släckningsutrustning förutom kunskap om aktuella fordon. Det gäller ju att få insats snabbt, om än med enkla medel, innan en brand hinner få för stor spridning. Har man dessutom möjlighet att dra bort ev brinnande fordon från andra är detta förstås också en fördel.
Fast släckningsutrustning i form av sprinkleranläggning vore säkert det bästa, men vad kostar sånt, och hur säkert är det dessutom vintertid, även om förmodligen brandrisken är lägre då?

/Lite reflektioner av CEO

Brandförsäkring för museifordon

av Bjorn A, Thursday, June 19, 2008, 04:42 (5789 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

CEO
Du kan ju inte mena att föreningarna ska förse alla fordon med brandlarm. Det är omöjligt ju.
Å att införa sprinklers i föråds och avställda vagnar är en utopi

Björn

Brandförsäkring för museifordon

av Björn, Kvarnabo, Thursday, June 19, 2008, 06:15 (5789 dagar sedan) @ Bjorn A

Angående brandlarm satt för tag sedan i kvarnabo o spåna ider med Lennart Nordh. Han nämnd att det finns även torra sprinkler stystem som brandkåren kan koppla insig på i befintliga byggnader, utifrån typ snabbfäst som passar mot räddningtjänsten. Detta hade jag ingen aning om tog vara på sprinkler system vid en rivning för några årsedan vid pratade om att installera detta i AGJ nya verkstad men det föll på försäkring biten, men är osäker någon på nätet som kan något om detta? mvh Björn

Brandförsäkring för museifordon

av Niklas Jörby, Thursday, June 19, 2008, 06:34 (5789 dagar sedan) @ Björn

Jag vet "allt" om sprinkler, vad vill du veta? Niklas Jörby

Brandskydd för museifordon

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, June 19, 2008, 16:32 (5788 dagar sedan) @ Bjorn A

CEO
Du kan ju inte mena att föreningarna ska förse alla fordon med brandlarm. Det är omöjligt ju.
Å att införa sprinklers i föråds och avställda vagnar är en utopi

Björn

Visst är det omöjligt att förse alla fordon med larm eller sprinkler för en ideell förening, men det menar jag vore det bästa om ekonomin hade tillåtit det.
Kan man i förebyggande syfte låsa in alla fordon hjälper det väl till en del, men vem har möjlighet till detta? Möjligen kan väl underhållen inhägnad hjälpa en del, men detta förfular ju uppställningsplatsen ännu mer än vad de uppställda renoveringsobjekten, som för den oinvigde mest ter sig som skrot, gör och i sin tur möjligen gör föreningens verksamhet impopulär. Jag föreställer mig att det största problemet är för de föreningar som har sina mindre presentabla fordon på undanskymda, och då troligen ofta för brandbilar svårtillgängliga, platser med risk att inget finns kvar alls när brandkåren ev kommer fram vid en brand.

Det som är rimligt är att uppställningsplatsen besöks ofta av föreningsmedlemmar och andra med legitima ärenden så att aktivitet visas och kanske även att till synes avställda fordon flyttas eller fixas med då och då för att visa att de faktiskt går att flytta och inte är avsedda att skrotas. Detta är något som det syndas med på många håll med trasiga presenningar och annat som ger ett ovårdat och övergivet intryck. Dock räknar jag inte in SkLJ, vars anläggning jag har förstått ligger ganska centralt och lättåtkomligt i en tätort, både för brandkären och tyvärr även "buset", i dessa ovårdade miljöer.

En lösning vore ju att kunna få upp fler någorlunda skyddade uppställningslokaler (förutsatt att de får regelbunden tillsyn) av t ex standardtypen "lokhus" i korrugerad plåt (sektioner om 2,68m) eller ännu mer avancerade byggen, men detta stöter ofta på patrull i form av långdragen bygglovsbyråkrati, vilket både vi i SÅS och FVJ nere i Klippan har märkt av, och säkert även andra. Oförstående makthavare finns uppenbarligen framförallt i Vadstena, men småpåvar som vill visa sin makt tycks alltså finnas lite överallt. "Svensken utvecklar energi, endast när det gäller att hindra en sak", säger Strindberg om det svenska folklynnet. Känns det igen?

/funderade CEO lite till

BRAND -DEVA-frågan "löst"?

av Granis, Wednesday, June 18, 2008, 13:39 (5789 dagar sedan) @ Kurt Möller

...b] Knappast en trolig utveckling[/b], men man kan ju alltid hoppas.


Varför inte trolig? Ramverket, som är den "tunga" delen", finns ju kvar.

Erfarenheterna från "branchen" visar väl knappast på "större och fler uppryckningar ju värre förfallet blivit"? Snarare tvärtom. Men ett visst hopp kan man väl säga finns i o m att nåt måste hända efter dylika katastrofer/ extraordinära händelser! Jönköpingsspårvagnen, som ju stått i ett skjul medan kommunen hade beslutsimpotens över om man skulle "göra nåt med den" (själva) eller överlåta den till SSS, blev ju t ex reservdelar till en dansk spårvagn som därmed kunde renoveras. Man kan alltså inte "låta det fortsätta som förut". Så visst hoppas vi alla att man nu kan samla resurser och insatser kring denna DEVA som gör att den räddas för framtiden. Ty, precis som Kurt påpekar, så är det ju (antagligen och förhoppningsvis!) tekniskt möjligt. Men det är nog inte samma sak som att SkLJ nu släpper arbetet med underhåll och tillsyn av sina trafikfordon och/ eller renoveringen av andra "mer trafikanpassade" fordon för att sätta resurser på DEVA:n. Resurser som dom ju inte hade förut. Heller. Nej. Här måste nog externa resurser skapas. Men det gällde ju före branden också....

/ L G

Lösta brandfrågor

av Granis, Wednesday, June 18, 2008, 14:00 (5789 dagar sedan) @ Granis

Jönköpingsspårvagnen, som ju stått i ett skjul medan kommunen hade beslutsimpotens över om man skulle "göra nåt med den" (själva) eller överlåta den till SSS, blev ju t ex reservdelar till en dansk spårvagn som därmed kunde renoveras.

Nu bör man väl understryka att det naturligtvis inte var den bästa lösningen, men bättre än att allt (som fanns kvar efter branden) skulle skickats till skrot. Mer positiva exempel, och exempel på att dylika händelser genom försäkringar kan skapa resurser, är ju att ULJ´s rälsbussar YBo5p 809 och YFo5p 904 erhöll målningsrevisioner efter branden i Faringe 1992.

/ L G

BRAND

av Lars Johansson, Wednesday, June 18, 2008, 22:00 (5789 dagar sedan) @ ANDERS

Vi kan konstatera att vid branden skadades den s.k. DEVA-vagnen svårt, men dessutom var det för en vagnskorg som totalförstördes? Bara ramen och stålstommen finns kvar. Vagnen stod upplastad på en öppen vagn mitt för förrådet som brann.