Järnvägen skall bort till varje pris! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Kjell Friberg, Thursday, June 19, 2008, 11:02 (5762 dagar sedan)

Detta är Vadstena kommuns besked till museijärnvägen och detta kan belysas av den skrift-’växling’ som försiggått den allra senaste tiden. Mycket har redan blivit känt av kommunens agerande men det allra färskaste är följande.

Den 15 maj lämnade föreningens kassör Christer Brimalm (Vadstenabo) in en skrivelse där han förmedlade en anhållan om att företrädare från Fedecrail och MRO skulle få sammanträffa med kommunledningen. I detta möte skulle även representanter från Riksantikvarieämbetet, Sveriges Järnvägsmuseum samt Arbetets Museum vara företrädda. Denna skrivelse lämnades obesvarad!
En förnyad anhållan lämnades in den16 juni eftersom riden började rinna ut för föreningen. Denna skrivelse besvarade kommunstyrelsens ordförande Caroline Uneus i ett mail med följande lydelse

’Beträffande uppvaktning av kommunens företrädare vill vi att avvecklings planen ska vara inlämnad innan till Fritids teknisk nämnd.
Därefter ta vi ställning för ett eventuell uppvaktning av berörda företrädare.’

(Den dåliga svenskan står kommunstyrelseordföranden för.)

Christer Brimalm har i ett svar påpekat att önskemålet i första hand är att sammanträffa med kommunledningen (och inte bara fritids- och tekniska nämnden).

Under tiden har Eivor Folkesson(mp) ställt en enkel fråga under kommunfullmäktiges junisammanträde till ordföranden i fritids- tekniska nämnden om vad Vadstena kommun skall ha för ’egen verksamhet’ i fastigheten som man sagt upp (lokstallet mm). Frågan besvarades inte eftersom nämndordföranden lägligt nog inte var närvarande (och inte heller sänt något svar trots att frågan lämnats in före sammanträdet). Frågan kvarstår därför till augustisammanträdet.

Detta agerande från kommunens sida kallar jag (och flera med mig) för utpressning för att bli av med museijärnvägen.

Däremot har Torsten Nilsson (Arbetslivsmuseet) lämnat in en begäran till Länsstyrelsen om kulturminnesförklaring av järnvägen tillsammans med en enkel beskrivning.

Att inget svar kommit från kommunen om vad området skall användas till efter att järnvägen försvunnit kan bero på att det inte finns några som helst planer för fortsatt användning mer än möjligtvis parkeringsplats (gäller förmodligen även byggnaderna efter att de rivits).

Det kommunen däremot tagit till sig är en skrivelse från några lantbrukare vilka anser att järnvägen är i vägen för dem. En av dessa (dessutom högt placerad bland undertecknarna av skrivelsen) borde nog börja med att läsa Järnvägslagen och vad som står där om intrång. Han har nämligen plöjt igen gränsdikena mot järnvägen och under åtminstone ett par decennier odlat bland annat spannmål ända upp till rälsen - förmodligen enda järnvägen i världen där tåget kan bli påkört av en arbetande skördetröska även om detta ännu inte hänt. Med tanke på detta intrång verkar den debatt som förts i ett grannforum om spårspring närmast löjeväckande (debatten alltså...).

Ytterligare en liten men pikant detalj är att när personalen på ett passerande tåg artigt hälsade på kommunens gatuchef besvarade denne hälsningen med Fingret!

Järnvägen skall bort till varje pris!

av 1067, Sunday, June 22, 2008, 20:16 (5759 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Berörda kommunpolitiker behöver påminnas om att det är val om två år.

De flesta kommuner - särskilt sådana som i huvudsak försörjer sig på turism - brukar uppskatta musiejärnvägar.

Det är inte bra om det börjar gå prestige i sådana spörsmål.

Järnvägen skall bort till varje pris!

av Erik Samuelsson, Sunday, June 22, 2008, 21:27 (5758 dagar sedan) @ 1067

Det gäller nu att hitta en neutral part som kan gå in och medla i detta. Uppenbart att relationen mellan föreningen och kommunens representanter verkar körd.

Kvittar vad föreningen gör eller säger - det är dömt att misslyckas. Finns det någon ledande företagare, Vadstena slott eller motsvarande som kan gå in och hjälpa till? Länets turist- eller näringslivsorganisation?

"Antikvariska" myndigheter och museer klingar inte högt i sådana sammanhang - lita inte på stöd därifrån.

Önskar all lycka till!

Erik S

Järnvägen skall bort till varje pris!

av Johan S, Monday, June 23, 2008, 08:49 (5758 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Turismen i Vadstena måste ses i ett helhetsperspektiv. Övertyga politikerna om att turistnäringen i stort blir lidanden om järnvägen försvinner. Både MC & traktormuseet samt leksaksmuseet kommer att drabbas och finns det för lite för gubbarna att göra så minskar antalet besökande fruar. Dvs i slutändan drabbas också slottet och klostret.

/Johan

Järnvägen skall bort till varje pris!

av Gunnar Lilienberg, Monday, June 23, 2008, 09:34 (5758 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det är mycket trist att läsa att relationen mellan föreningen och kommunen har nått denna bottennivå. Tyvärr får man konstatera att föreningen inte kommer att kunna vinna denna fight. Det går inte att bedriva den sortens verksamhet om man inte har kommunen med sig. Dessvärre är nog det bästa föreningen kan göra i detta läge, att fundera på hur man på bästa sätt kan avveckla verksamheten utan att värdefull matriel går till spillo för museijärnvägs-Sverige.

Järnvägen skall bort till varje pris!

av Conny Sernfalk, Monday, June 23, 2008, 12:50 (5758 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Låter onekligen inte som att processen att rädda VFJ går åt rätt håll. Det är allvarligt om det stämmer att kommunen säger nej till dialog med fristående etablerade myndigheter som t.ex riksantikvarieämbetet.
Å andra sidan tror jag VFJ m.fl samarbetsaktörer för dagen inte är betjänta av råd och tyckanden från oss utomstående men intresserade skribenter. Detta visades redan vid tidigare trådar i våras som höll en varierande nivå på inläggen.
Jag tror att Christer Brimalm m.fl från VFJ och andra intressenter som engagerat sig för järnvägen har full koll på situationen och gör det som kan göras och är möjligt i nuvarande situation. Ni aktiva behöver säkert arbetsro för att koncentrera er på att lägga energin där det behövs. Ni kommer att ha heder av engagemanget i framtiden oavsett hur resultatet blir att rädda järnvägen.

Det ska bli intressant att besöka bl.a VFJ i helgen och se vad som har gjorts och görs

/ Conny