SJ litt Gbl... (Fordon: vagnar)

av Svante Andersson, Sunday, May 01, 2011, 22:55 (4741 dagar sedan)

Hej,

Precis som några andra av detta forums deltagare fuskar jag ibland med modelltåg.
Och nu är turen kommen till de G-vagnar av tysk härkomst som via några privatbanor hamnade på SJ med litt Gbl (efter litterarefremen 1968?)

Denna vagn har producerats av Roco och HNJ-Verkstad har tagit fram dekaler till olika epoker och märkningar.

Fem vagnsnummer för litt Gbl finns tillgängliga, 108 5 451-1, 108 5 457-8, 108 5 466-9, 108 5 487-5 och 108 5 510-4.
Var någon av dessa vaganr obromsad?

Dessutom har jag dåligt med underlag för märkningsplacerig och vad som öht ska vara märkt på dessa vaganr. Satt exemplvis SJ, littera och nummer på en plåt och inte direkt på vagnskorgen?

Så om någon har bilder på dessa Gbl och annan information och kan visa detta här på forumet vore jag mycket tacksam.

SA

SJ litt Gbl...

av Christer Fredriksson, Monday, May 02, 2011, 07:39 (4741 dagar sedan) @ Svante Andersson

Vid GBBJ i Grängesberg finnes den sist bevarade tyska G-vagnen i Sverige som
tillverkades av Bautzen. Den kan studeras på plats vad beträffar märkning och
detaljer.

SJ litt Gbl...

av m.sundström, Monday, May 02, 2011, 18:40 (4740 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej Svante!
Har den typ Du är intresserad av 7,0 m axavst och 10,8 m löbb? I så fall är chansen god att att någon av individerna med de nummer Du anger var obromsad, enligt GDG:s förteckning från 1946 var nämligen hälften obromsade. Kan Du få fram "för-UIC-nummer" för "Dina" vagnar så ska jag kolla i str 77 hur det står till med bromseriet.
Hör av Dig till "kuvertet" ovan eller ring så får vi se om vi kan göra nå't "quick and dirty" enligt högt föredöme.
Bästa hälsningar
Olle S

Tyskbyggd obromsad Gbl (ex Gu)

av Ulf L Eriksson @, Luleå, Monday, May 02, 2011, 21:14 (4740 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej,

...
Fem vagnsnummer för litt Gbl finns tillgängliga, 108 5 451-1, 108 5 457-8, 108 5 466-9, 108 5 487-5 och 108 5 510-4.
Var någon av dessa vaganr obromsad?

Dessutom har jag dåligt med underlag för märkningsplacerig och vad som öht ska vara märkt på dessa vaganr. Satt exemplvis SJ, littera och nummer på en plåt och inte direkt på vagnskorgen?

Så om någon har bilder på dessa Gbl och annan information och kan visa detta här på forumet vore jag mycket tacksam.

SA

Enligt märkritningen för skyltar vid omnumreringen 1967, 4MG-19999 förbereddes ommärkning av 50 obromsade och 49 bromsade Gu till "108 5" .Gbl.
De obromsade låg i UIC-nummerserien, likväl som den tidigare nationella först.
Första vagn var 44619 = 108 5 451-7. Detta innebär att av de ovan uppräknade var de 4 första obromsade och endast den sista bromsad.
Ommärkningen byggde på att skyltar förtillverkades enligt ritning. Det är således föga förvånande att en av de bromslösa vagnarna såg ut så här:

[IMG]http://i136.photobucket.com/albums/q195/d680ae/FreightWagons/G_H_T/Gbl_1085476-4_IdSign_08321_02.jpg[/IMG]

Förutom den visade skylten bar de naturligtvis också en standard revisionsskylt med tillkommande märkning beträffande axelavstånd (->7,0m<- ), bromstyp (blankt för de obromsade) BR.KE-GP och RIV-märke.
Nummerskylten skall vara 500x750 och revisionsskylten 500x190 mm enl ritn 0MG-4071.

Tyskbyggt i forumarkivet

av Ulf L Eriksson @, Luleå, Monday, May 02, 2011, 21:48 (4740 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

[color=#33f]*[/color] [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=5821][u][b]Om tyskbyggda G-vagnar[/b][/u][/link]

Tyskbyggt i forumarkivet

av Ulf Diehl, Monday, May 02, 2011, 22:31 (4740 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

G 43067 Bautzen 4916/1944 står väl kvar vid Garsås "nya" station ?
Ulf Diehl

Tyskbyggt i forumarkivet

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 03, 2011, 00:13 (4740 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Den Bautzen-vagn som finnes hos GBBJ är:

944 0 038-4 fd 42844 Bautzen 1944.

Tyskbyggd obromsad Gbl (ex Gu)

av Svante Andersson, Tuesday, May 03, 2011, 00:26 (4740 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Fem vagnsnummer för litt Gbl finns tillgängliga, 108 5 451-1, 108 5 457-8, 108 5 466-9, 108 5 487-5 och 108 5 510-4.

först.

Första vagn var 44619 = 108 5 451-7. Detta innebär att av de ovan uppräknade var de 4 första obromsade och endast den sista bromsad.


Tackar, tackar!

Tur att det finns avbitare för att åtgärda de överflödiga bromsdetaljerna.

SA

Tyskbyggd obromsad Gbl (ex Gu)

av Kent A, Mariefred, Tuesday, May 03, 2011, 09:35 (4740 dagar sedan) @ Svante Andersson

Alldeles rätt, sidavbitare är ett av de mest användbara verktyg som finns oavsett vad man jobbar med, det är bara storleken som varierar.
Ibland (Som i ditt fall) räcker det med en som manövreras med tre fingrar och ibland behöver man en med hydrauliskt tryck, men användbara är de alltid

Tyskbyggd obromsad Gbl (ex Gu)

av Svante Andersson, Wednesday, May 04, 2011, 22:02 (4738 dagar sedan) @ Kent A

Alldeles rätt, sidavbitare är ett av de mest användbara verktyg som finns oavsett vad man jobbar med, det är bara storleken som varierar.
Ibland (Som i ditt fall) räcker det med en som manövreras med tre fingrar och ibland behöver man en med hydrauliskt tryck, men användbara är de alltid


:-D :-D :-D :-D :-D Klipp!

Tyskbyggd obromsad Gbl (ex Gu)

av Bertil Bengtsson, Tuesday, May 03, 2011, 16:25 (4740 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Förutom att visa "obromsningen" visar fotot även hur man bytt de tyska långa fjädrarna (1650 mm?), till korta svenska standardfjädrar. Se förstärkningarna på långbalken.
Berra

Tyskbyggd obromsad Gbl (ex Gu)

av Svante Andersson, Wednesday, May 04, 2011, 22:03 (4738 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Förutom att visa "obromsningen" visar fotot även hur man bytt de tyska långa fjädrarna (1650 mm?), till korta svenska standardfjädrar. Se förstärkningarna på långbalken.
Berra

Precis... och tyvärr kommer detta faktum att bli ännu tydligare iom obromsningen!

SA