G11-loken - tack vare... (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, June 26, 2008, 00:16 (5755 dagar sedan)

...BD m fl goda dokumentation kan vi nu ÄNTLIGEN veta varför denna udda anskaffning ö h t kom till stånd - tack för det!

Däremot vet vi fortfarande inte riktigt tillräckligt för att säja bestämt: Var följdkostnaderna (ombyggnad m m) alltså såpass höga att Upmark o Ahlström sa tvärt nej till en mera storskalig anskaffning...? (A. borde vid denna tidpunkt ha varit den som var bäst informerad om SJ-lokparkens PRAKTISKA tillstånd.)

Följdfrågor: Hur många nya SJ-lokpannor till 1435-lok byggdes totalt under 1950-talet???

Var det någon ICKE standard SJ-loktyp utöver A6/H3 som fick nya pannor??

G11-loken - tack vare...

av Anders Sandgren, Thursday, June 26, 2008, 00:34 (5755 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tittade igenom delar av pannregistret efter nya pannor från 50-talet. Det är mest BG & ES2. Undantaget är en A6-panna samt en trave smalspårslok (891 & 1067) som renoverades av KVAB under tidiga 50-talet (B2p, S5t mfl) och då fick nya pannor.
Jag kan ha missat någon.

G11-loken - tack vare...

av Ola Almquist, Thursday, June 26, 2008, 01:11 (5755 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Man kan leta själv i Stig Lundins pannförteckning:

[link=http://web.telia.com/%7Eu18121182/pannor/20/pann2400.htm]SJ lokpannor[/link]

1950-talspannorna återfinns i stort sett i serien 2168 - 2174 och 2409 - 2577. Främst E-S2 och B-G, men det finns som sagt några undantag. 2171 L år 1949 (användes till E4 1599), 2172 - 2174 S år 1951, 2414 J år 1953, 2415 A6 år 1951. De sista pannorna 2570 - 2577 E-S2 var tillverkade så sent som 1960 av Motala Verkstad.

Smalspårspannorna är en historia för sig (vissa var beställda av VGJ). Observera att panna 2422 aldrig kom att användas i något lok (L16p), utan låg i upplag hela sin tid vid SJ. Den såldes sedan till en industri.

M.v.h.
Ola

G11-loken - tack vare...

av Anders Sandgren, Thursday, June 26, 2008, 08:10 (5755 dagar sedan) @ Ola Almquist

S-pannorna verkar ha haft en mycket kort användning, de båda som det finns notering på låg bara i några få år. Var det några problem?

Det nylevererades ju en del lok också, S1 & E10. Vid äldre lokserier byggde man gärna reservpannor, detta verkar man inte ha gjort för dessa. Man kanske inte ansåg att loken skulle behöva byta pannor under sin planerade användning. HNJ hade väl ingen utbytespanna till E9-orna heller, annars kunde de nog kunnat bytas mellan E9/E10. Matchar S1-pannorna någon annan typ?

ASJ Falun kunde inte svetsa koppar

av BD, Thursday, June 26, 2008, 08:21 (5755 dagar sedan) @ Anders Sandgren

S-pannorna verkar ha haft en mycket kort användning, de båda som det finns notering på låg bara i några få år. Var det några problem?

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Vet inte vilka du avser men de pannor med helsvetsad kopparfyrbox som levererades från Falun var alla behäftade med felaktiga svetsar.
De reparerades av SJ-verkstäder och Falun betalade för reparationerna.

ASJ Falun kunde inte svetsa koppar

av Anders Sandgren, Thursday, June 26, 2008, 11:26 (5755 dagar sedan) @ BD

2172-2174, tillverkade av VM Falun 1951.
2172 låg i S 1248 5111-5509, 2174 låg i S1258 5306-5505. 2173 finns det ingen notering om, om det bara saknas eller det var så att den inte lades i kan man undra. Några noteringar efter 1955 verkar saknas.
Vad gäller GDG-loken så medföljde en del extra pannor och vissa hade pannor tillverkade under krigsåren. Samma gällde väl en del andra privatbanor.
Man kan undra om det inte var så att SJ's ånglokspark var rätt nergången under slutet av 30-talet då många lok hade stått avställda oreparerade och en hel del utrustning hade skrotats ut som resultat av pågående elektrifiering. Krigsårens ökade trafik kombinerat med övertagande av vissa svagare banor med nergången lokpark gjorde att behovet av dragkraft ökade. Krigsårens materielbrist gjorde att nytillverkning var dyr. Efter kriget gjorde man därför en större upprustning av framförallt nergången SJ-materiel medan större och ekonomiskt starkare EJ hade en relativt välhållen lokpark. Udda typer som fått färlängd nådatid pga kriget skrotades.