FJ 1959 Rälsbussen närmar sig Falkenberg (Järnväg allmänt)

av Patrik E, Monday, July 04, 2011, 14:04 (4681 dagar sedan)

Mellan Ullared och Falkenberg fanns följande "större" driftsplatser;
Foto Bertil Thulin(?) Nybergska samlingen.

Köinge
[image]

Ätrafors
[image]

Vessingebro
[image]

Vinberg
[image]

Infarten till Falkenberg. Infartsemaforen skymtar i bakgrunden. Spåret mot hamnen i förgrunden med skyddspår och dvärgsignal för skydd mot korsningen över normalspårsbangården. Trafiken här upphörde c:a fem år tidigare.
[image]

FJ 1959 Rälsbussen närmar sig Falkenberg - fotograf Gunnar Östberg

av Björn Malmer, Falkenberg, Monday, July 04, 2011, 15:00 (4681 dagar sedan) @ Patrik E

Mellan Ullared och Falkenberg fanns följande "större" driftsplatser;
Foto Bertil Thulin(?) Nybergska samlingen.

Bilderna från år 1959 på f.d. Falkenbergs Järnväg har tagits av Gunnar Östberg. Dessa foton ingick i SjK Fotoerbjudande i Tåg nr 3/93. Gunnar Östberg var ordförande i SJK 1958-1964 och var klubbens förste ordförande.

Björn M.

FJ 1959 Rälsbussen närmar sig Falkenberg - fotograf Gunnar Östberg

av Patrik E, Monday, July 04, 2011, 17:44 (4681 dagar sedan) @ Björn Malmer

Mellan Ullared och Falkenberg fanns följande "större" driftsplatser;
Foto Bertil Thulin(?) Nybergska samlingen.

Bilderna från år 1959 på f.d. Falkenbergs Järnväg har tagits av Gunnar Östberg. Dessa foton ingick i SjK Fotoerbjudande i Tåg nr 3/93. Gunnar Östberg var ordförande i SJK 1958-1964 och var klubbens förste ordförande.

Björn M.

Ok. Jag var osäker. Ska lägga det på minnet. Märkligt dock att dessa inte fanns med i FJ boken.

Vinberg ser på Vinberg

av Johan Vinberg, Monday, July 04, 2011, 15:10 (4681 dagar sedan) @ Patrik E

Så får man då äntligen se en Yp-bild från Vinberg på FJ.

Mums!

Hilsen
Johan

Vinberg
[image]

Vinberg ser på Vinberg

av QZGBT5, Monday, July 04, 2011, 19:21 (4681 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Så får man då äntligen se en Yp-bild från Vinberg på FJ.

Mums!

Hilsen
Johan

Vinberg
[image]

Finns det någon i forumet som kan visa en bild på hur det ser ut nu på denna plats?

/Bengt

Vinberg ser på Vinberg

av S Johansson, Monday, July 04, 2011, 21:58 (4681 dagar sedan) @ QZGBT5

[image]
Inte idag, men 27 dec 1985!

Vinberg ser på Vinberg

av QZGBT5, Monday, July 04, 2011, 22:07 (4681 dagar sedan) @ S Johansson

[image]
Inte idag, men 27 dec 1985!

Tack, det var så jag mindes stationen från mitt besök där någon gång i slutet av 1980-talet eller början av 1990-talet. Det var speciellt semaforen jag kom ihåg.
/Bengt

Vinberg ser på Vinberg

av Björn Malmer, Falkenberg, Tuesday, July 05, 2011, 15:21 (4680 dagar sedan) @ QZGBT5

Så får man då äntligen se en Yp-bild från Vinberg på FJ.

Mums!

Hilsen
Johan

Vinberg
[image]


Finns det någon i forumet som kan visa en bild på hur det ser ut nu på denna plats?

/Bengt

[image]

Så här ser Vinbergs f.d. station ut idag den 5 juli 2011.

Björn M.

Vinberg ser på Vinberg

av QZGBT5, Tuesday, July 05, 2011, 17:00 (4680 dagar sedan) @ Björn Malmer

Så får man då äntligen se en Yp-bild från Vinberg på FJ.

Mums!

Hilsen
Johan

Vinberg
[image]


Finns det någon i forumet som kan visa en bild på hur det ser ut nu på denna plats?

/Bengt


[image]

Så här ser Vinbergs f.d. station ut idag den 5 juli 2011.

Tack!

Jag tänkte faktiskt på Dig när skrev min önskan om en bild.

/Bengt


Björn M.

Vinberg ser på Vinberg

av Anders Johansson, Tuesday, July 05, 2011, 00:02 (4681 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Ska man vara lite gnötig är det inte en Yp på bilden.
Möjligen Yop eller Yo1p

Men man får väl inte vara det.

Ha det så trevligt på öjn Johan!

FJ 1959 Rälsbussen närmar sig Falkenberg

av Johan P, Monday, July 04, 2011, 15:53 (4681 dagar sedan) @ Patrik E

Jättemumsiga bilder! Det uppskattas verkligen att få se dessa dokument från Pyttebanans sista år (i full längd)

Ullared?

av David Sohlberg, Monday, July 04, 2011, 21:40 (4681 dagar sedan) @ Patrik E

Har det visats någon bild från Ullared tidigare? I så fall - kan någon länka?

Ullared?

av Leo Getz, Wednesday, July 06, 2011, 00:51 (4680 dagar sedan) @ David Sohlberg

Varför får inte jag rida? När Ullared :-D :-D :-D

Ullared?

av David Sohlberg, Thursday, July 07, 2011, 22:00 (4678 dagar sedan) @ David Sohlberg

Och en följdfråga - finns huset kvar idag? Hittade ingen Järnvägsgata eller Stationsgata i Ullared på varken hitta.se eller eniro.se.

Ullared?

av Kjell Aghult @, Friday, July 08, 2011, 10:16 (4677 dagar sedan) @ Kent A

Spårplan för U. finns i FJ-boken sid 46-47 och i SJK banbeskrivning AT (1990).

U. var en liten övergångsstation. Smal- och normalspårsdelarna hade vardera
tre spår i bredd, mötesspår plus kaj/frilastspår. Därtill en
omlastningsanläggning med skjul och varsitt rundspår för båda spårvidderna.

Stationshuset låg mellan de båda bangårdsdelarna. Vid min resa 1959-08-22
var smalspårets lastspår rivet. Omlastningsspåren var krympta till ett stickspår för motortrallor etc och skjulet rivet. Annars var bara mötesspåret kvar. Ev. vagnslaster t/fr U. fick gå via normalspåret, där var
inga spår rivna.

T-semaforen för smalspåret fanns kvar. Även VbÄJ hade troligen använt sådan. Här hade dock SJ moderniserat till vevställverk med tvåvingade semaforer och skivförsignaler.

Omlastningsarbetet torde ha flyttats till Falkenberg i samband med FJ och VbÄJ
förstatligande. Sådant var vanligt för att nå skalfördelar. Axelfors
var krympt på liknande sätt med skjul och smalspårets omlastningsspår rivna. Även här var mest mötesspåret kvar på smalspåret (Normalspåret var intakt). Omlastningsarbetet hade för länge sedan flyttats till Limmared.

FJ 1959 Rälsbussen närmar sig Falkenberg

av HJP, Monday, July 04, 2011, 21:40 (4681 dagar sedan) @ Patrik E

****
Mycket fina bilder :-)
Har du fler? :-P

HJP

Säkerheten främst

av Kjell Aghult @, Tuesday, July 05, 2011, 09:01 (4680 dagar sedan) @ HJP

1957 låg f d FJ tydligt i själatåget. Det förvånade därför att sträckan då fick två nya ljud- och ljussignalanläggningar (Korsningarna hade förut varit obevakade):
a) Ljungholmen, km 75.434 Ullared-Köinge
b) Korset, km 98.711 Vinberg-Falkenberg

Båda utfördes som "20 km-anläggningar" med ca 250 m ringsträckor på ömse sidor vägen. Detta (och även lägre värden) förekom på småbanor, det förbilligade anläggningarna. På ringsträckorna (spårledningarna) måste ballasten hålla vissa elektriska isolervärden och fick därför ofta skiftas ut.

Anläggningarna var förstås överenskomna med vägmyndigheterna och troligen kunde inte SJ dra sig ur. F d FJ var än inte heller formellt nedlagd - inlagan till
departementet insändes först i november.

Man tycks dock snart ha hittat ett alternativ: Obligatoriskt tågstopp före sådana korsningar. Detta tillämpades några år senare vid två korsningar på Bolmenbanan, som skulle skyddas bättre.