FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME (Forumet)

av Christer Fredriksson, Friday, August 05, 2011, 11:36 (4647 dagar sedan)

Med anledning av vad som hänt på forumet de senaste åren vill jag framföra mina högst personliga åsikter efter att tagit del av många synpunkter som framlagts samt samtal med en mängd järnvägsintresserade, direkt, telefon samt via mejl:

Forumet skall vara ett forum för nya och gamla samt unga och äldre järnvägsintresserade människor där man sakligt och med allvar men lättsamt diskuterar, berättar, visar, mm allt inom järnvägsområdet från tider som gått och aldrig mera kommer åter, dvs på alla sätt delger andra av vår kunskap om järnvägshistoria. Forumet skall vara brett och omfatta allt som rör järnvägar och dess trafik samt näringslivet i dess omgivning, dvs förutsättningar för dess existens.

Det måste bli ett slut på allt detta tjafs med kritik, ironi, okvädningar, mm dvs saker som ej hör järnvägen till.

Det måste åter bli ett forum där vi alla trivs och lär oss samt inspirerar till forskning, egna studier, osv.

Vi måste alla respektera varandras inlägg samt berättelser och bilder.

Jämför hur forum av samma slag hanteras i andra länder, t.ex. Tyskland, England, Polen, mfl. Där finns bara saklighet, inget tjafs över huvud taget!

Jag vet många som helt har slutat besöka detta forum pga allt tjafs som varit.
Risken är nu stor att det bara blir ett forum med 50 - 100 personer med samma chargong som besöker detta forum. Visst vi har yttrandefrihet i Sverige och alla är fria att skriva och säga vad vi vill, men vi har också frihet att EJ besöka forum där det skrivs och tycks saker som man ej vill ta del av.

Det var länge sedan besöksantalet var över 100 vid de tidpunkter jag kollade antal besökare. Förr kunde det vara 100 - 200 besökare samtidigt.

Det skulle vara högst intressant om det ginge att få fram statistik på hur många unika besökare per månad som besökt forumet de sista 5 åren.

Jag är säker på att minst 1/3 av de tidigare besökarna slutat besöka forumet helt samt minst 1/3 minskat besöka forumet högst väsentligt.

Nu har jag stuckit ut mitt huvud LÅNGT, men jag anser att nu måste något göras av oss alla för att skärpa upp forumet så att vi kan öka intresset för järnvägshistoria samt öka allas våra kunskaper och stimulera järnvägsintresset för gammal som ung. Vi skall delge av våra kunskapsbanker som vi bär med oss samt har i våra hyllor och skrubbar så att denna historia kan leva vidare och ej försvinna då vi går bort eller hamnar i något otillgängligt arkiv.
Jag vill säga rädda och sprid vår järnvägskultur med respekt för varandras arbete för att få fram vår järnvägshistoria i ord, bild, ritningar, mm genom att angiva källa, fotograf, författare, mm, så att vi alla törs sprida våra kunskaper utan att behöva bli snuvade på källangivelse, forskare, författare, mm.

Jag hoppas de flesta förstår mina synpunkter och tankegångar, fastän jag skrivit med mer eller mindre ilska över vad som hänt på forumet.
Finnes det något vettigt i mina tankegångar som kan föra forumet framåt och bli det det en gång var tänkt för??

Vad tycker Ni andra järnvägsintresserade besökare på forumet?

Christer Fredriksson / med intresse för främst TGOJ samt järnvägar i allmänhet

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Lennart Fransson, Friday, August 05, 2011, 12:32 (4647 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Med anledning av vad som hänt på forumet de senaste åren vill jag framföra mina högst personliga åsikter efter att tagit del av många synpunkter som framlagts samt samtal med en mängd järnvägsintresserade, direkt, telefon samt via mejl:

Forumet skall vara ett forum för nya och gamla samt unga och äldre järnvägsintresserade människor där man sakligt och med allvar men lättsamt diskuterar, berättar, visar, mm allt inom järnvägsområdet från tider som gått och aldrig mera kommer åter, dvs på alla sätt delger andra av vår kunskap om järnvägshistoria. Forumet skall vara brett och omfatta allt som rör järnvägar och dess trafik samt näringslivet i dess omgivning, dvs förutsättningar för dess existens.

Det måste bli ett slut på allt detta tjafs med kritik, ironi, okvädningar, mm dvs saker som ej hör järnvägen till.

Det måste åter bli ett forum där vi alla trivs och lär oss samt inspirerar till forskning, egna studier, osv.

Vi måste alla respektera varandras inlägg samt berättelser och bilder.

Jämför hur forum av samma slag hanteras i andra länder, t.ex. Tyskland, England, Polen, mfl. Där finns bara saklighet, inget tjafs över huvud taget!

Jag vet många som helt har slutat besöka detta forum pga allt tjafs som varit.
Risken är nu stor att det bara blir ett forum med 50 - 100 personer med samma chargong som besöker detta forum. Visst vi har yttrandefrihet i Sverige och alla är fria att skriva och säga vad vi vill, men vi har också frihet att EJ besöka forum där det skrivs och tycks saker som man ej vill ta del av.

Det var länge sedan besöksantalet var över 100 vid de tidpunkter jag kollade antal besökare. Förr kunde det vara 100 - 200 besökare samtidigt.

Det skulle vara högst intressant om det ginge att få fram statistik på hur många unika besökare per månad som besökt forumet de sista 5 åren.

Jag är säker på att minst 1/3 av de tidigare besökarna slutat besöka forumet helt samt minst 1/3 minskat besöka forumet högst väsentligt.

Nu har jag stuckit ut mitt huvud LÅNGT, men jag anser att nu måste något göras av oss alla för att skärpa upp forumet så att vi kan öka intresset för järnvägshistoria samt öka allas våra kunskaper och stimulera järnvägsintresset för gammal som ung. Vi skall delge av våra kunskapsbanker som vi bär med oss samt har i våra hyllor och skrubbar så att denna historia kan leva vidare och ej försvinna då vi går bort eller hamnar i något otillgängligt arkiv.
Jag vill säga rädda och sprid vår järnvägskultur med respekt för varandras arbete för att få fram vår järnvägshistoria i ord, bild, ritningar, mm genom att angiva källa, fotograf, författare, mm, så att vi alla törs sprida våra kunskaper utan att behöva bli snuvade på källangivelse, forskare, författare, mm.

Jag hoppas de flesta förstår mina synpunkter och tankegångar, fastän jag skrivit med mer eller mindre ilska över vad som hänt på forumet.
Finnes det något vettigt i mina tankegångar som kan föra forumet framåt och bli det det en gång var tänkt för??

Vad tycker Ni andra järnvägsintresserade besökare på forumet?

Christer Fredriksson / med intresse för främst TGOJ samt järnvägar i allmänhet


Hej Christer.

Jag tycker du har helt rätt.

När forumet är som bäst är det fantastiskt, t ex tråden om Kalmar för någon dag sedan med bild från 70-talet och video fr 1996.

Det är egentligen två saker jag funderat extra över den kanske senaste halvåret:

-Vissa inlägg (ofta med intressanta bilder) har haft otrevliga efterslängar, bl a av typen "Då var Stockholm en trevlig stad, nu styrs den visst av ett l-d-r". Trots att det ogenerat strider mot reglen att man inte kränker andra personer, vare sig nu levande eller döda. Dessa inlägg har fått vara kvar, och trådskaparen/fotografen svarar med ilskna utbrott vid ifrågasättande.

-Jag är oförstående för den del av reglerna kring museiföreningar som säger att allt snack om tillståndsgivning etc är förbjudet. På något sätt blir det avsnörpt att läsa om en ombyggnad av t ex en bangård eller en signalanläggning, men det inte får nämnas ett ord om nödvändiga kontakter med tillståndsmyndigheter

Det kanske är så att forumet skall ha en tidsgräns på säg 30 år, allt nyare får på ett järnvägshistoriskt forum bara behandlas i korta ordalag typ: Sista tåget gick 2001, spåret låg kvar 2008 men var kraftigt övervuxet.

/Lennart

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Öster/NOR, Friday, August 05, 2011, 13:07 (4647 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Ni har så rätt herrarna.
Klimatet har klart försämrats även om vissa bråktrådar om föreningar försvunnit.

Men tidsgräns skulle inte jag vilja sätta, en del saker blir historia väldigt fort, synd å mista det.

Kanske det skulle räcka med en Kritik-förbuds regel?
Avikande åsikt måste man ju få ha men den ska ju kunna framföras med hyfs.

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Lennart Fransson, Friday, August 05, 2011, 19:52 (4647 dagar sedan) @ Öster/NOR

Ni har så rätt herrarna.
Klimatet har klart försämrats även om vissa bråktrådar om föreningar försvunnit.

Men tidsgräns skulle inte jag vilja sätta, en del saker blir historia väldigt fort, synd å mista det.

Kanske det skulle räcka med en Kritik-förbuds regel?
Avikande åsikt måste man ju få ha men den ska ju kunna framföras med hyfs.

En tidsgräns är ju oerhört klumpig, och jag kan väl tycka att ex. vis vissa uddafordon som används "komemrsiellt" vid enstaka tillfällen inte bör bannlysas, särskilt inte om de kommit rejält upp i ålder. Jag har inget emot "före och efter"-bilder varesig de handlar om ett fordon som idag är liftmotorvagn eller ett stationshus som idag saknar spår. Men samtidigt blir det ju lite fel att kalla t ex ställverket i Torup för historia, för det är det ju inte: det är från 20-talet och används varje dag och utbytestankarna ligger på is.

Ett kritikförbud är också trist, säg att man varit på en trevlig resa, men EN av flera fotokörningar var en organisatorisk katastrof, skall man då inte framföra det i ett referat? Gärna med några konstruktiva ord om vad skilnaden var mot de som fungerade.

Däremot ser man ibland kommentarer av typen "Om vi rykte sådär skulle vi få kommunen på oss, men dom på den banan har aldrig haft en susning om nånting och det sa jag redan på 80-talet!". Sånt kan jag gärna slippa läsa.

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Christer Fredriksson, Friday, August 05, 2011, 20:16 (4647 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jag anser inte att en tidsgräns behövs, allt blir ju historia och man måste ju kunna skriva om nuläget om det t.ex. är gammal materiel som används än idag.

Vad jag menar är att allt trams och "onödiga" kommentarer samt onyanserad kritik skall bort. Kritik är bra om den är saklig och framföres på ett konstruktivt, nyanserat och vettigt sätt utan att såra eller skada någon, vilket skett ett antal gånger på detta forum.

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Öster/NOR, Friday, August 05, 2011, 21:20 (4647 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Där håller jag allt med herrarna igen ;o)
Den kritik som jag avsåg var den onyanserade, besserwisser aktiga som är så tradig att läsa...
Kritik, vilken ju finns både som negativ o postiv, i en anda att förbättra, tipsa, vidga vyerna osv..men var drar man gränsen ?

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Christer Fredriksson, Friday, August 05, 2011, 21:24 (4647 dagar sedan) @ Öster/NOR

Gränsen dras normalt genom hur man uttrycker sig, dvs genom ordvalet och andan i innehållet.

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Bo, Friday, August 05, 2011, 21:44 (4647 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Gränsen dras normalt genom hur man uttrycker sig, dvs genom ordvalet och andan i innehållet.

Här tycker jag inte att man ska göra så svårt för sig.

Gränsen finns inte.
Däremot hur skulle jag själv vilja bli bemött.

Anser jag att det är någon som uttrycker sig arrogant, så kan jag klicka vidare för att hitta något intressant i de övriga inläggen.

Det finns ingen anledning att öka upp tempot.
Det effektivaste är att fullständigt igornera inlägget som man anser inte hör hemma i forumet.

Retar jag upp mig på någons inlägg, så ta en paus och gå in nästa dag istället.:-)

Lägg all energin att försöka bidra till forumets bästa.

/Bo

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Öster/NOR, Friday, August 05, 2011, 21:47 (4647 dagar sedan) @ Bo

ett o etikett, hyfs å sans då mao :-)

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Micke Carlsson., Saturday, August 06, 2011, 09:47 (4646 dagar sedan) @ Öster/NOR

Ja precist, men om jag förstår Bo rätt så menas att detta har så olika innebörd för envar att det blir svårt att jämka. Istället för att besluta om ett reglemente, följ den enkla regeln om att tänka efter före, hur skulle jag själv vilja bli bemött, och råkar man ut för något som stressar upp en, bli då inte uppjagad utan läs ett annat inlägg istället. Sluta "kämpa" helt enkelt. Mycket bra råd från Bo, tack!

Vi kommer kanske aldrig att kunna enas om en alltigenom och för alla acceptabel etikett, några kommer alltid att tycka att ribban hamnat för högt eller lågt, och några kommer alltid att säga att man får offra särintressen för majoritetsbehov. Helt onödigt. Lösningen är att alla och envar slutar stångas med varandra och tolererar att någon just skrev något man själv inte instämmer i. Om alla/många kan anamma det förhållningssättet behövs inga regler för att nå fram till ett "anständigt" klimat. Det är samtidigt den absolut enklaste och minst krävande lösningen för alla som berörs, oavsett deras grundinställning till hela ursprungsproblemet.

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Christer Fredriksson, Saturday, August 06, 2011, 10:02 (4646 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Instämmer, man skall använda det som förr kallades "Sunt förnuft", som numera alltmer tycks vara föråldrat inom många områden. Nu är det mestadels "Jag anser, Jag tycker, Jag vill, Jag skall, Jag gör, Jag har rätt, osv".
Bort med "Jag"- tänkande och in med mera av "Vi"- tänkande, då blir det säkert mycket bättre klimat på många områden.

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Bo, Saturday, August 06, 2011, 10:19 (4646 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Öka forumets status och gör detta intressant som ett lagspel, så fungerar ett forum i sin helhet.

Medlemmar som bjuder på sig själva och är ödmjuka skapar en trivsel där forumet blir en guldgruva bestående av svunna tider.

Ett lagspel som består av ett antal spelare som tycker sig själv vara bättre än någon annan i laget vinner inga matcher ( detta lag blir en flopp ) Hierarki ger dåliga vibbar.

Tycker vi ska komma ihåg att internet kan man hämta mycket information i( men inte allt )

Denna information sitter många på ute i sina stugor och det är dessa medlemmar vi måste få fram våra lockrop till.
Och detta får man inte fram genom att visa en avig sida.

/Bo

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Christer Fredriksson, Saturday, August 06, 2011, 10:44 (4646 dagar sedan) @ Bo

Här träffade du mitt i prick!

Mycket bra formulerat med tydlig målinriktning och målbild! BRA!!

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Lennart Fransson, Saturday, August 06, 2011, 10:10 (4646 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag tillhör dom som ibland fånar mig (och det måste självklart vara tillåtet om det görs på rätt sätt), och ibland häver ur mig olämpliga saker, ofta i stället för att bemöta andras inlägg med tystnad.

Ett exempel på hur snett det kan gå är denna tråd, som börjar med fina bilder från en resa till Österrike på 70-talet (tror jag, kanske en SJK-resa), och på en sträcka där jag själv haft fina upplevelser några år senare, Tyvärr finns där en "eftersläng" i form av en för mig obegriplig koppling till andras resvanor. Jag väljer dock själv att inte kommentera den biten, men andra ifrågasätter den. Sen urartar det på ett sätt som jag anser vara helt oacceptabelt, och som jag också anser att ett regelverk måste motverka.

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Oldsmobile, Sunday, August 07, 2011, 14:48 (4645 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Avundsuka och avund, två dödssynder samt total avsaknad av humor.
mer skall jag inte säga i den här frågan där man direkt blir utpekad.
Jag skall inte besvara mitt inlägg då jag inte vill ha med "entusiaster" mera
att göra. Jag tycker jag lagt ner så pass mycket arbete på mina fotoinlägg
att det borde behandlas med en viss respekt. Moderatorn ville inte stänga av mig
från Forumet fast jag ville det. Så ni får göra vad ni vill med detta Forum.
Fortsätter ni på detta vis så finns inte Forumet kvar om 5 år. Förhoppningsvis
blir ungdomen klokare med åren.
När den kloke fick vett, tog han vandringsstaven och gick... Olds:-)

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Christer Fredriksson, Sunday, August 07, 2011, 15:23 (4645 dagar sedan) @ Oldsmobile

Vad är det för fel på din jämförelse nedan:

"Att få åka tåg här måste tillhöra väsentligheterna. Vad har Spaniens solkust,
Thailands småflickor, Floridas lila damer att ställa upp mot detta.
Mitt livs tragedi att inte uppleva detta igen. På väg mot Steinach..
.."

Det är ju en högst relevant jämförelse med Svenskars samt många andras resvanor!

Vi kan väl inte sticka under stolen med folks resvanor, det omtalas ju i alla medier mycket ofta, skall vi då sluta läsa tidningar, stänga av TV-n, slå av radion, osv. Hur många i en persons bekantskapskrets gör inte sådan resor både en och flera gånger per år!

Det är ju det efterföljande tjafset som är så tråkigt. OK om personer ej tycker det var lämpligt skrivet, så tyck då till för er själva, men publicera det ej. Skriver ni till tidningar, TV och radio när samma sak omnämnes där, eller då det skrives/sändes samma sak?

Nej bäste Oldsmobile, fortsätt att presentera dina underbara bilder med lättsamma bildlika kommentarer, vi är många på detta forum som sätter MYCKET STORT värde på dina inlägg från tider som gått och som du själv upplevt!

Hälsningar från bl.a. järnvägs och forumvännen Christer

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Bo, Sunday, August 07, 2011, 19:15 (4645 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Oldsmobile

Du är ett av ankarna här som verkligen lägger ut sitt ankare för att sedan sprida ditt forna minne av en mängd bilder.

Varför ska ett forum alltid innehålla en kategori av människor som har en förmåga att spinna ut i det atmosfäriska och gå ifrån innehållet.
Detta kan både reta upp trådskaparen, och det är så förbaskat oförskämt.
Tag vara på de människor som vill och tar sig tid att dela med sig.

Det har varit turbulens i ett flertal forum som både diskuterar det som forumet är till för, samt har då tagit sig rätten och även skapat ett umgänge där det diskuteras allehanda mat och husdjur.

Eftersom detta forum inte är uppdelat i olika kategorier, utan här diskuteras det historiska järnvägar och dess forna minne och tider som handlar om järnväg.

Varför inte värna om detta, då forumet kan vara ett historiskt bibliotek inom den järnväg som sedan länge försvunnit.

/Bo

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av L-J, Sunday, August 07, 2011, 19:18 (4645 dagar sedan) @ Oldsmobile

Det är du Olds, som gör skillnaden här med dina fina bilder och kuliga kommentarer.
Utan dig här blir det inte det samma.
Vad några få messerschmittar och gnisselskruvar tycker ska du inte bry dig om.
Vi andra ställer upp om dom är på dig var så säker.
Så hör upp allihop! Hjälp till här så vi får njuta av Olds inlägg...

Mitt i skogen...L-J

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Per lagerberg, Halmstad, Sunday, August 07, 2011, 19:39 (4645 dagar sedan) @ L-J

Håller absolut med ovanstående bäste herr Olds! Hoppas verkligen att du kommer tillbaka hit eller visar din bildskatt och delar med dig av dina roliga minnen om allt mellan himmel och jord:-) jag håller med dig om att av mina 33 besökta länder så har jag aldrig...aldrig mött ett mer leende och trevligt folk som Thailändarna. Inget land har någonsin fått mig att känna mig så välkommen! Till skillnad från vissa unionsvänner som aldrig behagat sig med att lära sig engelska! Håller även med om att det är för mycket prat om mat och husdjur på andra forum, dock har det börja lugna ner sig på de forumen med sen den skånska plågoanden försvann därifrån med sin terror. Så det faktiskt vara till fördel ibland med att helt sonika stänga av deltagare som inte kan eller vill hålla sig till reglerna eller sunt förnuft.

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Lennart Fransson, Sunday, August 07, 2011, 19:39 (4645 dagar sedan) @ L-J

Det är du Olds, som gör skillnaden här med dina fina bilder och kuliga kommentarer.
Utan dig här blir det inte det samma.
Vad några få messerschmittar och gnisselskruvar tycker ska du inte bry dig om.
Vi andra ställer upp om dom är på dig var så säker.
Så hör upp allihop! Hjälp till här så vi får njuta av Olds inlägg...

Mitt i skogen...L-J

Vad är det för kuligt med: "Jag läste någonstans att en hora har tagit över Stockholm och jag håller med."?

1975 del 39

Jag uppskattar verkligen Oldsmobiles bilder, att han har fotograferat, scannat och laddat upp bilderna på internet. Och att har fört anteckningar så han 35 år senare vet vad som finns på bilden, och när och var den är tagen. För det har han min respekt, tro inget annat, och jag ser gärna fler bilder. Och jag tar gärna del av de funderingar han i övrigt har t ex i 1975 del 39, och jag kan stå ut med denna ständiga bitterhet över en vacklande hälsa. Men varför då förstöra med obegripliga "kuligheter"?

Eftersom jag inte begriper den sortens skämt upprepar jag frågan så kan väl någon förklara för mig vad det är för kuligt med "Jag läste någonstans att en hora har tagit över Stockholm och jag håller med"?

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Oskar k, Falun, Sunday, August 07, 2011, 20:07 (4645 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Har nog bara ett svar och ge dig: kolla filmen "gamla griniga gubbar" så kan jag lova dig att alla bitarna faller på plats.

MVH. Oskar

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Kent Bro, Sunday, August 07, 2011, 20:13 (4645 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det är du Olds, som gör skillnaden här med dina fina bilder och kuliga kommentarer.
Utan dig här blir det inte det samma.
Vad några få messerschmittar och gnisselskruvar tycker ska du inte bry dig om.
Vi andra ställer upp om dom är på dig var så säker.
Så hör upp allihop! Hjälp till här så vi får njuta av Olds inlägg...

Mitt i skogen...L-J


Vad är det för kuligt med: "Jag läste någonstans att en hora har tagit över Stockholm och jag håller med."?

1975 del 39

Jag uppskattar verkligen Oldsmobiles bilder, att han har fotograferat, scannat och laddat upp bilderna på internet. Och att har fört anteckningar så han 35 år senare vet vad som finns på bilden, och när och var den är tagen. För det har han min respekt, tro inget annat, och jag ser gärna fler bilder. Och jag tar gärna del av de funderingar han i övrigt har t ex i 1975 del 39, och jag kan stå ut med denna ständiga bitterhet över en vacklande hälsa. Men varför då förstöra med obegripliga "kuligheter"?

Eftersom jag inte begriper den sortens skämt upprepar jag frågan så kan väl någon förklara för mig vad det är för kuligt med "Jag läste någonstans att en hora har tagit över Stockholm och jag håller med"?

Det är väl kul på ungefär samma sätt som när värden var full på kalaset och sade vad han tyckte om allt och alla, och den som sade emot honom fick bära hundhuvudet för att ha förstört stämningen. Varför inte, kan man fråga sig, det var ju trots allt han som bjöd på spriten. Men innerst inne finns ändå en gnagande känsla av att alltsammans mest är tragiskt...

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum, Sunday, August 07, 2011, 20:49 (4645 dagar sedan) @ Kent Bro

Nu håller den här tråden på att lämna sakfrågan och är mycket nära en låsning!:-(

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Kent Bro, Sunday, August 07, 2011, 21:21 (4645 dagar sedan) @ Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum

Nu håller den här tråden på att lämna sakfrågan och är mycket nära en låsning!:-(

Okej, men om jag säger så här då: "Det är inte okej att skriva kränkande saker, inte ens om man sitter på en bildskatt" - har jag då formulerat en ganska vettig princip, eller har jag tvärtom utmanat självaste grunderna för det järnvägshistoriska intresset?

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av Bo, Sunday, August 07, 2011, 21:40 (4645 dagar sedan) @ Kent Bro

Visst har tråden växlat av ( tyvärr ):-(

Varför inte se vad trådskaparen ville förmedla i denna tråd.
Strunta i vad som är sagt i all iver, och försök få fram det huvudsakliga intresset i detta förmedlande forum.

JÄRNVÄGENS HISTORIA.

Tänk att kunna ha all detta fotokartotek och framför allt den kunskap som finns.
Att kunna ställa en fråga om järnväg eller områden intill och kunna få ett svar.
Denna rikedom är på väg att skingras likt ett rökmoln pga att det alltid ska vara någon enskild som ska vara vinnare i diskussion.

Om man nu skulle kunna tänkas göra en nystart och slippa alla påhopp och gliringar för att se framåt istället.
Då skulle forumet vara den guldskatt som så många med mig önskar ( nu blev jag ett språkrör för många ) detta var inte min avsikt.

Kom igen nu Gustav W och Oldsmobile samt övriga som har en hel vetskap om det vi andra önskar se och läsa oss till.:-)

/Bo

FORUMET, VETT OCH SANS OMDÖME

av L-J, Sunday, August 07, 2011, 21:48 (4645 dagar sedan) @ Kent Bro

Om du läser mitt inlägg längre ner i tråden, så kommer du förstå att det är våra moderatorer som är polis, domare och bödel (ursäkta liknelsen).
Vad dom säger, har vi att rätta oss efter.

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Lars-Henrik Eriksson, Friday, August 05, 2011, 22:15 (4647 dagar sedan) @ Lennart Fransson

-Jag är oförstående för den del av reglerna kring museiföreningar som säger att allt snack om tillståndsgivning etc är förbjudet. På något sätt blir det avsnörpt att läsa om en ombyggnad av t ex en bangård eller en signalanläggning, men det inte får nämnas ett ord om nödvändiga kontakter med tillståndsmyndigheter

Ja, så måste faktiskt reglerna tolkas! Bisarrt.

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Johan P, Friday, August 05, 2011, 20:58 (4647 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Personligen tycker jag att de sista 5 åren har varit de bästa. (Hur länge har detta forum funnits förresten?) Jag minns speciellt den dagen för något år sedan när jag råkade söka efter "HFJ" och dina bilder dök upp i arkivet. Det var verkligen lilla julafton. Tack så mycket för den stunden. Sedan har Björn Malmer, Stig Lundin m.fl. låtit oss ta del av deras bildskatter och intressanta diskussioner har uppstått. Senast var det Falkenbergsbanan. Ja detta forum håller mycket hög klass. Då kan jag se mellan fingrarna med ett och annat tjafs-inlägg (fast jag tycker inte det har varit så många ändå) Postvagnen har tidvis varit mycket värre.

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Christer Fredriksson, Friday, August 05, 2011, 21:11 (4647 dagar sedan) @ Johan P

Jag håller med dig om att det visats en mångfald av mycket intressanta fotografier från gångna tider och jag hoppas att det kommer flera. Dessutom hoppas jag att ingen kopierar dessa utan att samtidigt säkrar fotografens namn eller annan källa till dessa så att flera vågar att visa vad de har i sina gömmor. Det är ju dessa bilder, berättelser, frågor och svar, mm som gör detta forum så intressant, bara de som tycker en massa samt tjafsar om ditten och datten kunde hålla fingrar borta från ENTER-knappen så vore allt så mycket bättre och vi skulle kunna få tillbaka de som av en eller annan anledning lämnat detta forum.

Man skall ju inte tro att allt som man tycker eller vill ge uttryck för på ett icke adekvat sätt faller andra på läppen, eller t.ex. det jag tycker är roligt, skall jag ju inte tro att alla andra tycker är lika roligt, eller att mitt ordval eller ironi alltid går hem hos alla. Det kanske är tvärt om och då backar folk, så fungerar vi.

Hoppas att flera undersköna intressantbilder och minnen samt berättelser kommer att visas på detta forum i framtiden samt att besöksantalet, dvs antalet flera unika besökare kommer att finna detta forum intressant och värt att bevaka i framtiden

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av Johan P, Friday, August 05, 2011, 21:39 (4647 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag håller helt med. Självklart sparar man info om fotografens namn. Nu tror nog inte att så många reguljära forumbesökare är här för att stjäla bilder, men det är klart att problemet finns. Tydligen hade hembygdsföreningen i Bergsjö "lånat" en hel artikel skriven av Lennart Strömquist utan att fråga om lov. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=84716 Och apropå ditt inlägg om LBB-bilden: Man kan ju misstänka att ÖBlJ föreningen tagit bilden från Mörlings bok eller från en websida. Man ville kanske visa en bild som skildrade stämningen vid järnvägsbyggande. Men den sortens historieförfalskning sprider bara förvirring. I dessa internettider är det viktigare än någonsin att vara noggrann med de faktauppgifter man ger. Annars ger man framtidens forskare massor med onödigt arbete.

Jag ser fram emot TGOJ böckerna förresten!

FORUMET VETT OCH SANS OMDÖME

av L-J, Saturday, August 06, 2011, 11:17 (4646 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Efter att ha läst hela den här tråden kan man dra följande reflektion:

Har vi inte moderatorer på detta forum?
Som moderator har man möjlighet att styra upp trådarna,
dela ut varningar för övertramp och även banna deltagare.

Ja, jag vet. Man kan inte sitta och kolla upp allt och alla hela tiden,
men en stor del av dessa "urspårningar" ÄR de facto moderatorernas sak att sätta stopp för.
Andra forum jag besöker är väldigt snabba att påpeka när det blir OT.
(OT= Off Topic, vilket betyder utanför ämnet)
Även officiella varningar utdelas, allt för att belysa för alla, att man inte
följer reglerna.
Så gott som alltid gör den felande avbön, och freden är återställd.

Vid ett flertal tillfälle har jag här även sett trådar låsas,
utan någon förklaring har givits.
Enligt mitt förmenande inte speciellt logiskt eller sedelärande.
Så snälla moderatorer, påtala varför ni låser en tråd.
Det är faktiskt viktigt, för oss medlemmar, att förstå hur och varför.
Det är ni mod's som är våra "mentorer", och ska visa vägen för oss andra.

Jag är medveten om att man här har relativt högt i tak, men måste taket blåsa
av innan man lugnar ner känslorna?

Det kanske behövs fler moderatorer i detta forum?

Nej, jag är ingen vän av ett storebrorssamhälle.

Dock med tanke på dessa "urspårningar" kanske ett nödvändigt måste.

Funderar L-J ute i skogen....