ULJ ångvagn (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lundin, Friday, July 04, 2008, 14:19 (5747 dagar sedan)

Senaste numret av Roslagsexpressen (2/2008) innehåller en stor artikel om Faringe. Under stycket Faringes första station står det "... Här tillkom 1888-89 också en vändskiva med 4,75 meter i diameter .... Den byggdes för att vända ULJs ångvagn, som gick i skytteltrafik mellan Uppsala Östra och Faringe."
Vad var det för skytteltrafik? ULJs ångvagn gick ju itrafik över hela ULNJ, allrså ända till Norrtälje. Vände den någonstans så var det i Knutby, där det fanns vändskiva. Varför skulle den gå i skytteltrafik till Faringe, som vid denna tid var en obetydlig liten station på landet? Någon som vet mer om detta och kan reda ut hur det egentligen var?
/Stig Lundin

ULJ ångvagn

av Granis, Friday, July 04, 2008, 14:39 (5747 dagar sedan) @ Stig Lundin

Inressant frågeställning. Man har ju genom åren hört fakta(?)uppgiften att "ULJ´s ångvagn gick ofta mellan Uppsala och Faringe" slungas ut från olika håll. Men hur var det egentligen? Varför skulle Faringe, som då verkligen var "in the middle of nowhere", vara ändstation för någon form av "pendeltrafik" mot Uppsala innan stationen blev en knutpunkt i o m invigningen av FGJ på 1920-talet? Då hade väl Almunge varit mer logisk? Och/ eller Knutby, som Stig påpekar. Kan det vara så att Den Berömda Bilden på fordonet från 1880 (?)-talet råkade vara tagen just där varför man frikostigt tolkat dess innehåll som att Faringe då varit nån sorts "huvudstation" för ångvagnen?

/ L G

ULJ ångvagn

av Johan Vinberg, Friday, July 04, 2008, 14:51 (5747 dagar sedan) @ Stig Lundin

Hej Stig!

Jag undrar faktiskt samma sak som du gör i din frågeställning.
Att det fanns en vändskiva i Faringe för ångvagnen och kanske också småloken är ju dokumenterat. Men varför la man i den där med tanke på närheten till skivan i Knutby?
I samband med arbetet med Lennabaneboken så fick jag en uppgift över att ångvagnen gick i trafik mellan Faringe och Uppsala Östra. Du står som uppgiftslämnare i min notering - men det måste ju i så fall vara fel, eftersom du väcker frågan i detta forum.

Så - jag håller med din frågeställning - vet någon nåt mera?

Hilsen
Johan

Senaste numret av Roslagsexpressen (2/2008) innehåller en stor artikel om Faringe. Under stycket Faringes första station står det "... Här tillkom 1888-89 också en vändskiva med 4,75 meter i diameter .... Den byggdes för att vända ULJs ångvagn, som gick i skytteltrafik mellan Uppsala Östra och Faringe."
Vad var det för skytteltrafik? ULJs ångvagn gick ju itrafik över hela ULNJ, allrså ända till Norrtälje. Vände den någonstans så var det i Knutby, där det fanns vändskiva. Varför skulle den gå i skytteltrafik till Faringe, som vid denna tid var en obetydlig liten station på landet? Någon som vet mer om detta och kan reda ut hur det egentligen var?
/Stig Lundin

ULJ ångvagn

av Christer Fredriksson @, Saturday, July 05, 2008, 00:13 (5746 dagar sedan) @ Stig Lundin

Vad anges i tidtabellerna för dess år? Skiljer man på loktåg och ångvagn?
Det gjorde man i alla fall på OFWJ!

Hälsningar Christer Fredriksson

ULJ ångvagn

av Staffan Granath, Saturday, July 05, 2008, 22:47 (5745 dagar sedan) @ Stig Lundin

öm än helt ny på forumet vill jag ändå försöka mig på en förklaring på möjligheten.

Jag arbetade under mitten av 1980-talet i området med kraftledningsprojektering och drar mig till minnes att området kring faringe från 1870 utdikades efter en sjösänkning och uppodlades.
det rörde sig om stora arealer och när jag var där minns jag att det fanns mycket dräneringsdiken och småkanaler.
denna typ av arbete med grävning skedde normalt med "daglönare" som sannolikt kan ha kommit från uppsala med omnejd.
alltså kan det ha gett en avsevärd resandeström, troligen fanns det inte övernattningsmöjligheter för så många på orten utan att man föredrog att pendla,åtminstånde några gånger i veckan.
för detta ändamål borde en ångvagn vara lämplig och då rimligen kunna vända i faringe under de åtskilliga år arbetena pågick.

en annan sak kan vara att som min farfar berättat var arbetet med att vända en vändskiva mycket tungt och säkert högljut kommenterat av personalen, så man kanske valde en relativt folktom plats för vändskivan.

hoppas att jag tillfört ämnet någonting, om inte annat är det mitt första!

staffan g, bugande inför en järnvägshistoriens förkämpar!

ULJ ångvagn

av Johan Vinberg, Monday, July 07, 2008, 14:41 (5744 dagar sedan) @ Staffan Granath

Staffan,, En mycket intressant "input" du kom med.
Ofta fokuserar järnvägsforskningen - även de som forskar i tidtabeller - på rena teknikaliteter - utan att egentligen fråga sog "orsak och verkan".

Hoppas vi tillfälle kunna fördjupa mig i Faringe med alla dikes- och kanalsystem (bygget av Faringe-Gimo ledde till ett än mer utbyggt kanalisationsystem runt stationen).

M V H
Johan Vinebrg

ULJ ångvagn

av Staffan Granath, Monday, July 07, 2008, 21:50 (5743 dagar sedan) @ Johan Vinberg

ja som lantmätare får man ofta gräva i historien, och ibland kommer det tydligen till nytta!
av täckdiken mm är det mesta igenfyllt senare när marken stabiliserats, men om du tittar på eniro,s kartor kan man se rester av dikena som ett rutmönster.
det är inte själva dikena man ser som mörka skuggor utan de näringsrika schakthögarna vid sidan om där gräset blir grönare. diket är dock i närheten, förmodligen åt öst efterssom man oftast slänger till vänster och dikena nog grävdes upp från sjön.
svenska kraftnät har gett ut broschyrer på ekoparken i närheten som nog finns på internet.
säg till om ni vill ha mer hjälp med karteringen eller historien
staffan.g

ULJ ångvagn

av Stig Lundin, Tuesday, July 08, 2008, 15:51 (5742 dagar sedan) @ Stig Lundin

I början av 1886 föreslog Tc Skårman inköp av en s k ångdressin, då det var dyrt att framföra persontåg med en 6-kopplad godstågsmaskin.
Järnvägsföreningen hade gjort en utredning om ångdressiner. OFWJ använde ångdressin mellan Nyköping och Oxelösund sommartid. ViBJ använde ångdressin mellan Vislanda och Bolmen fyra dagar i veckan sommartid. Kunde dock inte användas i snö och stark köld.
I april 1886 undrade ULJ om OFWJ verkstad kunde bygga en ångdressin för 17 passagerare med leverans i juli 1886.
I november 1887 meddelades att ULJ Tc skulle åka till OFWJ verkstad för att få klarlagt vilken typ av ångdressin som skulle vara lämpligast för ULJ.
Dec 1887: Kostnadsförslag från OFWJ verkstad och Ljunggrens på ångdressiner. Inget av förslagen passade ULJ. Skulle begära prisuppgift från Ljunggrens på ångdressin i form av släpvagn avsedd för 20-30 passagerare
Jan 1888: Förslag från Ljunggrens på ångdressin med plats för 28 passagerare. Smidda hjul, plåtbekladnad, plattform, lanternin och värmeledning. Pris 10.000 kr. Platsantalet skulle minskas med 4. Leverans 1 juni 1888.
Mars 1889: Ångdressinens leverans försenad. Endast i trafik omkring 14 dagar föregående sommar.
Mars 1890: Åtgärd vidtagen för anbringande av ett tredje hjulpar på ångvdressinen för att minska drivhjulens friktion. Utrymmet för passagerare i ångdrssinen väl begränsat. En lätt öppen släpvagn under tillverkning i Norrtälje. Därefter plats för ca 50 personer i ångdressinstågen. Driftkostnaden för ångdressinen hade uppgått till 4,8 öre/km, (förutom personalkostnaden). Denna kostnad var ungefär 1/5 av kostnaden för ett ULJ-lok.
Maj 1891: ULJ ångvagn skulle användas i genomgående turer Uppsala-Norrtälje under sommaren. Hyra för ångvagnen 16 öre/km och för släpvagnen 4 öre/km.
/Stig Lundin

ULJ ångvagn

av Johan Vinberg, Tuesday, July 08, 2008, 20:17 (5742 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tack Stig för summeringen!

En fråga. Du skriver:

Maj 1891: ULJ ångvagn skulle användas i genomgående turer Uppsala-Norrtälje under sommaren. Hyra för ångvagnen 16 öre/km och för släpvagnen 4 öre/km.


Blev det så? Eller användes ångvagnen endast kortare sträckor?

Följdfråga:
Vilket år tgos ångvagnen ur reguljär trafik? Vr det vid samma tid som SRJ tog över ULJ?

Hisen
Johan

ULJ ångvagn

av Stig Lundin, Tuesday, July 08, 2008, 20:45 (5742 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Tack Stig för summeringen!

En fråga. Du skriver:

Maj 1891: ULJ ångvagn skulle användas i genomgående turer Uppsala-Norrtälje under sommaren. Hyra för ångvagnen 16 öre/km och för släpvagnen 4 öre/km.

Blev det så? Eller användes ångvagnen endast kortare sträckor?

Jag har inte kollat upp det ännu. Delvis blev det nog så. Den gick även på sträckor som Uppsala-Länna och Rimbo-Norrtälje. Mot slutet (omkr 1905-1906) gick den ett tag Norrtälje-Uppsala, Uppsala-Knutby, Knutby-Uppsala och Uppsala-Norrtälje. Bilden som finns med ångvagnen i Faringe ska vara tagen 1906. Har för mig att vändskivan i Faringe tillkom ungefär då. Man hade svårt att hinna ända till Knutby och tillbaka till Uppsala mitt på dagen.


Följdfråga:
Vilket år tgos ångvagnen ur reguljär trafik? Vr det vid samma tid som SRJ tog över ULJ?

Förmodligen var sommaren 1908 den sista sommaren den gick i reguljär trafik. Finns tidningsnotis om att den spårat ur.

/Stig Lundin

ULJ ångvagn - tack!

av Johan Vinberg, Wednesday, July 09, 2008, 09:25 (5742 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tackar!

Johan

ULJ ångvagn

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, July 09, 2008, 11:19 (5742 dagar sedan) @ Stig Lundin

Vilket år tgos ångvagnen ur reguljär trafik? Vr det vid samma tid som SRJ tog över ULJ?

Förmodligen var sommaren 1908 den sista sommaren den gick i reguljär trafik. Finns tidningsnotis om att den spårat ur.

Första kända fotot av ångvagnen inne på Sthlm Ö är väl taget just 1908, enligt uppgift (även om detta kan vara helt betydelselöst).