Gengas (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Jörgen Svensson @, Friday, July 04, 2008, 16:26 (5747 dagar sedan)

Hej är det någon som vet vilket år gengasagregaten plockades bort från rälsbussarna? Undrar mest om när detta skedde på Bj men gärna uppgifter från SJ med.
Tack på förhand Jörgen

Gengas

av Anders Jansson, Göteborg, Friday, July 04, 2008, 20:23 (5747 dagar sedan) @ Jörgen Svensson

Vid SJ påbörjades övergången från gengas hösten 1945. Den begränsades då till fordon som genomgick A-revision eller där gengasutrustningen behövde bytas ut. På våren 1946 ökades takten genom att ändring gjordes även i andra sammanhang.

Hur lång tid ändringsprocessen tog är jag inte helt säker på men på hösten 1947 fanns det fortfarande gengasdrivna rälsbussar i trafik inom SJ. Tror mig någon gång ha sett uppgifter om att bytet avslutades under 1948.

Gengas

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, July 04, 2008, 21:46 (5747 dagar sedan) @ Anders Jansson

Bl a ville man väl (ibland, här o där?) nyttiggöra stora vedlager, kanske?

Om jag förstått rätt så var importen av kol betydligt besvärligare än av petroleumprodukter...

Gengas

av Anders Jansson, Göteborg, Friday, July 04, 2008, 23:03 (5747 dagar sedan) @ Kurt Möller

Bl a ville man väl (ibland, här o där?) nyttiggöra stora vedlager, kanske?

Gengasdriften var tillräckligt hatad genom hela linjeorganisationen för att man snarast möjligt ville bli kvitt den. Inte minst på grund av risken för livsfarlig förgiftning. Andra orsaker var otymplig och kostsam hantering samt sämre prestanda.

Inledningsvis fanns inte tillräckligt med flytande bränsle att tillgå. Ganska snart var dock det problemet ur världen. Övergången drog därefter ut på tiden till följd av tidskrävande ombyggnader. Det var inte bara en fråga om att ställa om motorerna till drift med flytande bränsle. Många gånger skulle de dessutom ändras till dieseldrift vilket krävde insprutningspumpar etc.

Om jag förstått rätt så var importen av kol betydligt besvärligare än av petroleumprodukter...

Mycket riktigt. Därav det faktum att såväl SJ som EJ byggde om ånglok för oljeeldning efter kriget.

Gengas

av Sune Nylén @, Saturday, July 05, 2008, 00:03 (5747 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det inträffade en dödsolycka i Beted efter kriget.Rälsbussen som skulle gå på morgonen kom inte ned till stationen ,och när man letade efter föraren fann man honom medvetslös i stallet, kolosförgitad. Jag hade en anteckning om detta ,men kan inte finna den för tillfället. Kanske någon DVVJ kunnig vet bättre besked om tidpunkten.:-) Sune

Gengasförgiftning i Skillingsfors

av Sune Nylén @, Saturday, July 05, 2008, 00:07 (5747 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja det är sent,så jag är trött. Jag skulle skrivit Skillingsfors,naturligtvis.:-) Sune

Gengasförgiftning i Skillingsfors

av Stefan Nilsson, Saturday, July 05, 2008, 11:09 (5746 dagar sedan) @ Sune Nylén

Yes, Skillingsfors 30 december 1947, enligt s. 196 i boken om DVVJ! :)

Föraren hette tydligen Herman Hjerpe och det var morgonrälsbussen han skulle göra i ordning.

Gengasförgiftning i Skillingsfors

av Sune Nylén @, Saturday, July 05, 2008, 11:24 (5746 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Ja.namnet verkar bekant när du nämner det.DVVJ boken ja, den konsulterade jag aldrig i den sena kvällstimmen.Tänkte inte ens så långt. Jag tog det ur minnet,ty jag hittade, för kanske tio år sedan,rapporter om detta bland BJ papper på Landsarkivet i Gbg. Hälsningar Sune