Denna gång var det "Kör" från Blg till Fln och "Stopp" från Fln till Blg, så hur skulle "automaten" kunna klara mötet? Han kunde ju inte lägga tågväg "UT"?
"Automaten" måste väl ha tågvägar samt tågnummer för att kunna sköta mötet?
Han körde ju förbi "Stopp" i infarten till Hinsnoret samt mot "Stopp" i både inre och yttre utfarterna. Om jag inte mins fel så fanns det även en blocksignal i Stopp mellan Fln och Hinsnoret.
Hur kommer "automaten" in i bilden här, fanns någon "automat" vid denna tid?
Jag har även varit med två gånger, båda söndagar, på loket, med loktillstånd, på Nordpilen från Boden, Bdn, till Kiruna, Kra, då ställverket i Boden var utslaget pga åska. Båda gångerna så visade alla signaler rött för oss hela vägen. Lokföraren stannade vid utfarten från Bdn och fick tillstånd av fjärren att gå till Gällivare, Gv, mot alla signaler i Stopp. Vid infarten till Gv stannade föraren och ringde fjärren och fick tillstånd att gå in. Efter avgång Gv stannade vi åter vid utfarten från Gv och fick tillstånd att gå till Kra mot alla signaler i Stopp. Vid infarten till Kra stannade vi åter och föraren ringde fjärren och vi fick gå in till Kra. Förseningen av tåget var naturligtvis obefintlig då vi gick med full hastighet hela vägen.
Jag har även varit med om en liknande resa från Bdn till Kra med den då tidiga tidningsbussen från Luleå, Le, som även var mycket frekventerad av SJ-folk som skulle upp och fiska i fjällen.
Detta tycker jag var en bra regel att användas av Fjtkl då han vet att han inte har flera fordon ute på spåret samt att han vet orsaken till problemet, dvs åska, samt vet hur han hade tågvägar samt växlar innan åskan slog ned.