Kjøring av museale godstog (Järnväg allmänt)
[link=http://www.njk.no/index.php/kroderbanen-norges-lengste-museum]Krøderbanen [/link]i Norge har en [link=http://www.njk.no/index.php/rullende-materiell]stor samling restaurerte godsvogner[/link]. Helt siden siden [link=http://www.njk.no/]Norsk Jernbaneklubb[/link] ble stiftet i 1969 har klubben tatt vare på gammelt og bevaringsverdig materiell. Fra 1984 begynte noen aktive medlemmer å engasjere seg i godsvognene. Resultatet i dag er et femtitalls restaurerte godsvogner. Noen av godsvognene brukes om sommeren i persontogene. Under og etter annen verdenskrig måtte godsvogner brukes i persontrafikk, og en del besøkende synes det flott å kunne gjenoppleve dette og gjerne sammen med bar og barnebarn.
Lørdag 20. august ble det kjørt et annonsert godstog med to damplok og 26 godsvogner. Lengre godstog enn dette er vanskelig å kjøre, da krysningssporene på endestasjonene og underveis er for korte. Søndag var det stordriftsdag med kjøring av flere ekstratog.
Jeg har opplevd flere svenske museumsbaner som bruker godsvognene sine, og det synes jeg er inspirerende.
Nedenfor noen lenker til bilder og omtale som er lagt ut på andre fora. Håper informasjonen og bildene kan være til litt inspirasjon.
Beste hilsen Henrik B. Backer
[link=http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=101143&rom=41]Lenke 1:[/link]
[link=http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=101195&rom=41]Lenke 2[/link]:
[link=http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=101206&rom=41:]Lenke 3[/link]:
[link=http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=101307&rom=41]Lenke 4[/link]:
[link=http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=101324&rom=41]Lenke 5[/link]:
[link=http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=101304&rom=24]Lenke 6[/link]:
[link=http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=100892&rom=24]Lenke 7[/link]: