Uppehåll i Vislanda (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Thursday, August 25, 2011, 17:18 (4629 dagar sedan)

Nya vykort väntar.
Här har persontåg stannat i Vislanda vid 8-9-tiden.
[image]
D-lok, DFo1 1189, Fo4 modell 1932, Co9b?, en träboggivagn Co8a?? och två tvåaxliga vagnar varav den sista har ett monogram som är längre än SJ. Ventilerna stämmer inte med Co8 tycker jag.

Ser ni något mer intressant?
/tell

Byggnad av modell dubbel banvaktstuga?

av Rasmus Axelsson, Thursday, August 25, 2011, 17:27 (4629 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Ser ni något mer intressant?

Ja, kan det vara taket till ett bostadshus som sticker upp i bakgrunden, strax där spåret viker av åt höger i bild? Det ser ut som en byggnad av samma modell som de dubbla banvaktstugorna i putsat tegel som bland annat byggdes på sina håll längs Frövi-Krylbo och Västkustbanan i början av 1900-talet.

Byggnad av modell dubbel banvaktstuga?

av KS, Friday, August 26, 2011, 09:28 (4628 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]

Ser ni något mer intressant?


Ja, kan det vara taket till ett bostadshus som sticker upp i bakgrunden, strax där spåret viker av åt höger i bild? Det ser ut som en byggnad av samma modell som de dubbla banvaktstugorna i putsat tegel som bland annat byggdes på sina håll längs Frövi-Krylbo och Västkustbanan i början av 1900-talet.


Huset i bakgrunden eller husen, det låg ett bostadshus till bakom det som syns i bild, är ingen banvakstuga. Husen kallades för övrigt för "Sibirien" därför det var beläget längst i norr.
I båda husen fanns flera små lägenheter där det bodde barnfamiljer, med järnvägsspår på alla sidor om trädgården!!!!

Uppehåll i Vislanda

av Morshyttan, Thursday, August 25, 2011, 17:34 (4629 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nya vykort väntar.
Här har persontåg stannat i Vislanda vid 8-9-tiden.
[image]
D-lok, DFo1 1189, Fo4 modell 1932, Co9b?, en träboggivagn Co8a?? och två tvåaxliga vagnar varav den sista har ett monogram som är längre än SJ. Ventilerna stämmer inte med Co8 tycker jag.

Ser ni något mer intressant?
/tell

är det ett delvis isärplockat ånglok t.v om tredje vagnen:-| :-(

(för det kan väl inte vara en försöks-modell som betjänas från godsvagnen bakom :-P ;-) :-D :-D

Uppehåll i Vislanda

av Micke Carlsson., Thursday, August 25, 2011, 18:05 (4629 dagar sedan) @ Morshyttan


är det ett delvis isärplockat ånglok t.v om tredje vagnen:-| :-(

Gissar på ett A-lok som avskrivs å det grövsta.

Uppehåll i Vislanda

av Thomas Tell, Thursday, August 25, 2011, 19:32 (4629 dagar sedan) @ Micke Carlsson.


är det ett delvis isärplockat ånglok t.v om tredje vagnen:-| :-(


Gissar på ett A-lok som avskrivs å det grövsta.

Ett par man travar virke på en Or-vagn men straxt bakom står ett A-lok bestående av ram boggi två axlar och panna. Loken försvann 1937-38 så foto bör vara taget då. Undrar om loket transporterats så där från Örebro till Vislanda?
[image]
Se luftsugarna på vagnstaken bestående av torpedtyp närmast och Groves modell på Fo4:an.

/tell

A 1001 ?

av Jonny, Thursday, August 25, 2011, 19:47 (4629 dagar sedan) @ Thomas Tell


är det ett delvis isärplockat ånglok t.v om tredje vagnen:-| :-(


Gissar på ett A-lok som avskrivs å det grövsta.


Ett par man travar virke på en Or-vagn men straxt bakom står ett A-lok bestående av ram boggi två axlar och panna. Loken försvann 1937-38 så foto bör vara taget då. Undrar om loket transporterats så där från Örebro till Vislanda?
[image]
Se luftsugarna på vagnstaken bestående av torpedtyp närmast och Groves modell på Fo4:an.

/tell

Kan det möjligen vara A 1001 som syns på bilden?

Jag har för mig att jag läst/sett bilder någonstans att loket "skars" upp i Vislanda 1937.

A 1001 ?

av Conny Sernfalk, Thursday, August 25, 2011, 20:30 (4629 dagar sedan) @ Jonny


är det ett delvis isärplockat ånglok t.v om tredje vagnen:-| :-(


Gissar på ett A-lok som avskrivs å det grövsta.


Ett par man travar virke på en Or-vagn men straxt bakom står ett A-lok bestående av ram boggi två axlar och panna. Loken försvann 1937-38 så foto bör vara taget då. Undrar om loket transporterats så där från Örebro till Vislanda?
[image]
Se luftsugarna på vagnstaken bestående av torpedtyp närmast och Groves modell på Fo4:an.

/tell


Kan det möjligen vara A 1001 som syns på bilden?

Jag har för mig att jag läst/sett bilder någonstans att loket "skars" upp i Vislanda 1937.

Hm. Min första tanke också.

Loket A 1001 slopades 1937-02-22 efter att ha varit uppställd i Älmhult lokstall sedan 1934 (f.ö stallplats 17). Loket överlämnades till SJVM vid slopningen.
Sektioneringen tycks dock inte ha genomförts förrän 1941 (i Vislanda).
En bild finns i A-loks boken i Vislanda från 1941 där A1001 har skurits upp (panna o cylindrar). Men, på bilden har kvar sin hytt. På den publicerade bilden ovan saknas hytt. Förvisso kan utbyteshytt ha monterats i Vislanda (vilket isf skulle innebära att loket ej har sin originalhytt kvar idag)

Om loket är A 1001 innebär detta att ovanstående bild är tagen mellan 1937 och 1941? Kan det stämma med vagnar m.m?

Nog inte 1001

av Anders Sandgren, Thursday, August 25, 2011, 20:41 (4629 dagar sedan) @ Jonny

1001 skars nog inte upp på detta sätt, och det var möjligen 1941 som det skedde.
Det skulle kuna vara 1023 som slopades efter att pannan (OKB-pannan SJ 1748) urtagits och med en annan (sämre) panna ditlagd istället varför hytten ej återmonterades. 1023 slopades i Örebro 2/8 1937.
Även sista Atlantic-loket i tjänst 1011 skrotdes utan panna (ilades i 1008), detta skedde 1939, men det loket står som skrotat i Örebro.
Var det verkligen så eller strippades Ör-skrotade lok vid huvudverksataden och resterna (ev inkl övertalig panna) de facto skars ner i Vislanda? 1025 var nog mer sektionerat dock.

Nog inte 1001

av Ingo, Thursday, August 25, 2011, 21:49 (4629 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Loket som syns på bilden står väl inte på det område där skrotning utfördes?
Det verkar vara ett halvskrotat lok som kommit till Vislanda för slutlig skrotning.
Jag tycker bilden har lite för dålig upplösning för att förvissa sig om att det är ett A-lok.

Nog inte 1001

av Anders Sandgren, Thursday, August 25, 2011, 22:37 (4629 dagar sedan) @ Ingo

Pannans utseende, cylinderblocket och de stora hjulen tycker jag pekar ut ett A-lok.
Däremot hade jag fel om vilken panna som togs ur 1023 innan skrotning, det var 1008 och inte 1748. A-loksbokenm har nog fel i detta avseende.
Däremot togs 1008 ur för att ersätta 1748 (i A 1012).
Panna 1009 togs ur lok A 1005 1937-05 (varefter lok 1005 skrotades) men pannan skrotades redan 1937-08, vilket sammanfaller med 1023's skrotning (slopning 2/8 1937). Skulle kunna vara lok 1023 med panna 1009 någon gång aug-sept 1937 i så fall? Vad hände med tendern (A 1039)?

Nog inte 1001

av Conny Sernfalk, Thursday, August 25, 2011, 23:20 (4629 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Pannans utseende, cylinderblocket och de stora hjulen tycker jag pekar ut ett A-lok.
Däremot hade jag fel om vilken panna som togs ur 1023 innan skrotning, det var 1008 och inte 1748. A-loksbokenm har nog fel i detta avseende.
Däremot togs 1008 ur för att ersätta 1748 (i A 1012).
Panna 1009 togs ur lok A 1005 1937-05 (varefter lok 1005 skrotades) men pannan skrotades redan 1937-08, vilket sammanfaller med 1023's skrotning (slopning 2/8 1937). Skulle kunna vara lok 1023 med panna 1009 någon gång aug-sept 1937 i så fall? Vad hände med tendern (A 1039)?

Din hypotes kan mycket väl vara riktig för att underlätta transport, även om det finns fler alternativ. Jag förmodar att intresset för att tillvarata öppna hytter som A loken hade inte var så stort även om hytterna kanske passade till B lok.
När det gäller tender A 1039 har jag tyvärr inte tillgång till Str 77 mellan 1938-1946. 1947 finns tendern ej upptagen i Str 77 vilket kan tyda på skrotning eller ombyggnad till tjänstevagn. Vad säger Thomas som har tillgång till alla Str 77?

/ Conny

Nog inte 1001

av Thomas Tell, Friday, August 26, 2011, 12:30 (4628 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Väsentliga förändringar i str 77 1938 anger att tender A 1039, 1043, 1046-48, 1072, 1075, 1088, 1090, 1270 samt M 657 o 917 användes för oljetransporter.
Året efter tillkom 1087 o 1093.
/tell

Nog inte 1001

av Anders Sandgren, Saturday, August 27, 2011, 08:29 (4627 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för den listan.
Förutom M-tendrarna (från de båda Md-loken som slopades 1937) idel tendrar från A-lok (1270 hade tillkopplats A 1020 år 1935).

1039 (lok 1023),
1043 (1015),
1046 (1005 fr 1933, tidigare 1010),
1047 (1009),
1048 (1002),
1072 (1018),
1075 (1006),
1088 (1016),
1090 (1019),
1270 (1020 fr 1935, tidigare B 1270),
1087 (1003),
1093 (1024)

Vad hände med tender A 1086 (lok 1001)? Den kan möjligen ha hängt med till Vs, men ingick uppenbarligen inte i loket när det överlämnades till Svjm 1941. Den finns iaf inte upptagen på företeckningens över svjm's materiel 1943 (str77).
Numera hänger C 1001 (fd L 1001, fd C 1001) efter det uppskurna loket, då C-tendertiden för loken var en kort nödlösning tycker jag att det eentligen borde varit en A-tender i alla fall...

Nog inte 1001

av Cony Sernfalk, Thursday, August 25, 2011, 22:39 (4629 dagar sedan) @ Ingo

Loket som syns på bilden står väl inte på det område där skrotning utfördes?
Det verkar vara ett halvskrotat lok som kommit till Vislanda för slutlig skrotning.
Jag tycker bilden har lite för dålig upplösning för att förvissa sig om att det är ett A-lok.

Det finns många exempel på lok som anlände Vislanda icke kompletta för skrotning (t.ex att tendrar undantogs skrotning).
Däremot är bilden så pass bra att det går att slå fast att det är ett A lok (Atlantic lok). Även om det är svårt att se t.ex bakre löphjul ser det ut som endast tender och hytt saknas, vilket inte torde vara något problem att avlägsna oavsett tidigare uppställningsplats och innan slutlig transport till Vislanda.
Eftersom alla kvarvarande Atlantic lok som avställdes 1937 (utom 1011) skrotades i Vislanda bör det vara något av följande kandidater:

A 1001 (som inte kan uteslutas. Eller?). Eftersom sektioneringen utfördes först 1941 kan loket ha stått såsom bilden under en längre tid vid stationen innan sektioneringen genomfördes på skrotplatsen (se foto i A-loksboken sid 14).
1002 skrotad 1937
1003 1938
1005 1937
1006 1937
1009 1937
1010 1937
1013 1937
1014 1937
1015 1937
1016 1937
1023 1937
1024 1938

Ovanstående lok var enligt A-loksboken uppställda vid Falköping, Älmhult, Kristinehamn, Nässjö, Örebro huvudverkstad samt Alvesta vid avställningen 1937-02-22
/ Conny

Uppehåll i Vislanda

av Rolf Johansson, Thursday, August 25, 2011, 20:36 (4629 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nya vykort väntar.
Här har persontåg stannat i Vislanda vid 8-9-tiden.
[image]
D-lok, DFo1 1189, Fo4 modell 1932, Co9b?, en träboggivagn Co8a?? och två tvåaxliga vagnar varav den sista har ett monogram som är längre än SJ. Ventilerna stämmer inte med Co8 tycker jag.

Ser ni något mer intressant?
/tell

Trevlig bild. Undrar lite över spåret mot Halmstad Bolmen. Jag antar att det är det som viker av åt höger från växeln som syns på bilden. Men då verkar det lite konstigt med utdragsspåret med 1067-vagnar längs med plattformen. Någon som har en idé om hur detta användes?

/Rolf J

Uppehåll i Vislanda

av Kurtan, Thursday, August 25, 2011, 20:58 (4629 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Troligen bara en tillfällig uppställning av 1067-vagnar.

1067-spår fanns ju på ömse sidor om 1435-bangården! T ex 1067-stallet låg väster om denna.

Två långa smala uppställningsspår ö. om 1435 fanns kvar långt in på 1960-talet - det var där man sen slängde in alla övertaliga 1067-loken...

Uppehåll i Vislanda

av Thomas Tell, Thursday, August 25, 2011, 23:15 (4629 dagar sedan) @ Kurtan

1067-spår fanns ju på ömse sidor om 1435-bangården! T ex 1067-stallet låg väster om denna.

Två långa smala uppställningsspår ö. om 1435 fanns kvar långt in på 1960-talet - det var där man sen slängde in alla övertaliga 1067-loken...

Bakom höger axel på fotografen gick 1067-linjen förbi skrotplatsen ut. Vid denna låg 1067-stallet där jag såg Gt 4048 dagarna innan det skrotades. Det fanns ett omlastningsskjul på östra sidan stambanan straxt SV om stallet där jag bl.a. såg NBJ 17 i väntan på skrot.

/tell

Uppehåll i Vislanda

av Stig Lundin, Friday, August 26, 2011, 00:32 (4629 dagar sedan) @ Kurtan

Troligen bara en tillfällig uppställning av 1067-vagnar.

Nej, det var 1067-nätets mötesspår vid personstationen. Spåret anslöt till det högra spåret längre bort i bild.


1067-spår fanns ju på ömse sidor om 1435-bangården! T ex 1067-stallet låg väster om denna.

1067-spår fanns bara på den östra sidan om 1435-bangården (frånsett linjen mot Ljungby). Några 100 meter söder om stationshuset, söder om vägövergången, låg den egentliga 1067-bangården med flera spår och omlastningsmagasin. Söder om denna bangård, på den östra sidan, fanns lokstallet, utanför vilket loken 4006 och 4030 stod uppställda då jag besökte Vislanda första gången 1960.


Två långa smala uppställningsspår ö. om 1435 fanns kvar långt in på 1960-talet - det var där man sen slängde in alla övertaliga 1067-loken...

Uppehåll i Vislanda

av Lasse M, Thursday, August 25, 2011, 21:03 (4629 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Nya vykort väntar.
Här har persontåg stannat i Vislanda vid 8-9-tiden.
[image]
D-lok, DFo1 1189, Fo4 modell 1932, Co9b?, en träboggivagn Co8a?? och två tvåaxliga vagnar varav den sista har ett monogram som är längre än SJ. Ventilerna stämmer inte med Co8 tycker jag.

Ser ni något mer intressant?
/tell


Trevlig bild. Undrar lite över spåret mot Halmstad Bolmen. Jag antar att det är det som viker av åt höger från växeln som syns på bilden. Men då verkar det lite konstigt med utdragsspåret med 1067-vagnar längs med plattformen. Någon som har en idé om hur detta användes?

/Rolf J

Detta spåret, om jag inte minns helt fel från film och andra bilder, svänger också av åt höger och jag tycker man svagt anar det bortom vagnarna. Så det hela är väl för att kunna ha tågmöten vid stationen, förbi stationsbyggnaden var där ju bara ett spår vilket syns närmast i bild, därefter kom det en 1067-bangård som jag har för mig enbart var en godsbangård.

Uppehåll i Vislanda

av KS, Friday, August 26, 2011, 09:09 (4628 dagar sedan) @ Lasse M

Spåret 1067-tåget står på är helt riktigt för tågmöten. Tågen mot Karlshamn stannade närmast kameran.

För övrigt är bilden tagen uppifrån ställverket.

Uppehåll i Vislanda

av Rolf Johansson, Friday, August 26, 2011, 15:15 (4628 dagar sedan) @ Lasse M

Nya vykort väntar.
Här har persontåg stannat i Vislanda vid 8-9-tiden.
[image]
D-lok, DFo1 1189, Fo4 modell 1932, Co9b?, en träboggivagn Co8a?? och två tvåaxliga vagnar varav den sista har ett monogram som är längre än SJ. Ventilerna stämmer inte med Co8 tycker jag.

Ser ni något mer intressant?
/tell


Trevlig bild. Undrar lite över spåret mot Halmstad Bolmen. Jag antar att det är det som viker av åt höger från växeln som syns på bilden. Men då verkar det lite konstigt med utdragsspåret med 1067-vagnar längs med plattformen. Någon som har en idé om hur detta användes?

/Rolf J


Detta spåret, om jag inte minns helt fel från film och andra bilder, svänger också av åt höger och jag tycker man svagt anar det bortom vagnarna. Så det hela är väl för att kunna ha tågmöten vid stationen, förbi stationsbyggnaden var där ju bara ett spår vilket syns närmast i bild, därefter kom det en 1067-bangård som jag har för mig enbart var en godsbangård.

Jag tackar för klargörandet. Det verkar ju mycket rimligare att det är ett mötesspår och att plattformsspåret också svänger av mot linjen och åt höger. Håller med om att det kan anas nu när jag tittar närmare på bilden.

Uppehåll i Vislanda

av HJP, Friday, August 26, 2011, 12:02 (4628 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nya vykort väntar.
Här har persontåg stannat i Vislanda vid 8-9-tiden.
[image]
D-lok, DFo1 1189, Fo4 modell 1932, Co9b?, en träboggivagn Co8a?? och två tvåaxliga vagnar varav den sista har ett monogram som är längre än SJ. Ventilerna stämmer inte med Co8 tycker jag.

Ser ni något mer intressant?
/tell

****
Underbar bild!
När vi inte åkte bil, bytte vi tåg här, på våra sommarrresor från Stockholm, till mormor och morfar i Ryssby, på 1950-talet. Det blev således många resor med HC-buss Vislanda-Ryssby. Ibland företogs också sådana resor Ryssby-Ljunby.

HJP