Sv/v 70-tal: Taberg (Fordon: vagnar)

av JöL, Saturday, January 19, 2008, 14:29 (5935 dagar sedan)

[image]
Längst in på den sedan länge rivna bibanan Nordmark-Taberg (NKlJ), stod en rad vagnar av denna typ.
(F.ö. höll NKlJ på att ta ned kontaktledningen på huvudbanan förbi Nordmark, då 1975...)

Foto vid Taberg den 2 maj 1975.

Sv/v 70-tal: Taberg

av Kurt Möller, Saturday, January 19, 2008, 16:43 (5935 dagar sedan) @ JöL

Fascinerande. 1880-talsbyggen? Kristinehamnare?

Trol. med liten fast korg fr början. Rätt??

Sv/v 70-tal: Taberg

av Jöran Johansson, Saturday, January 19, 2008, 17:05 (5935 dagar sedan) @ Kurt Möller

Några år tidigare, 1970, var jag där och kollade på vagnarna. Det var sju st, märkta UHB Gruvavd, med P i kvadrat, nr 353, 354, 356, 359, 360, 361 och 362, vägde 3,13 - 3,25 ton, lastade 7 ton, reviderade omkring 1948. Överredet vilade på en grov längsgående stock, som utgjorde "tippaxel". Några tillverkaruppgifter fanns inte.

/Jöran

Sv/v 70-tal: MER!!!

av Ante Svensson, Saturday, January 19, 2008, 20:53 (5935 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Har du mer från denna plats? Gärna miljöer etc...

Sv/v 70-tal: MER!!!

av Björn Rundqvist @, Saturday, January 19, 2008, 21:44 (5935 dagar sedan) @ Ante Svensson

Spännande bilder!

Vagnarna med det tippbara flaket påminner om s.k. Western-vagnar (om jag nu minns typen/namnet rätt) som förekom på småbanor, som alternativ till tippvagnar av tysk modell - eller var det Decauville som var först med tippvagnar?

Någon som vet ursprunget till de sk Western-vagnarna?

rnd

Sv/v 70-tal: MER!!!

av Jerry Kålbäck, Sunday, January 20, 2008, 05:27 (5934 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Ursprunget var väl bland andra vagnarna från Western Wheeled Scraper Co i USA och fanns väl redan på 1880-talet. TGOJ hade ett antal dels importerade, dels licenstillverkade i Arboga.

Sv/v 70-tal: MER!!!

av Kurt Möller, Sunday, January 20, 2008, 10:22 (5934 dagar sedan) @ Jerry Kålbäck

Yes - t o m nytillverkade rätt nyligen!! Kunde m h a speciella tillsatsanordn. även fås att tippa lite längre bort fr spåret, vilket var värdefullt ibland... Detta underlättades då av att gruskorgen satt rel. högt!

Sv/v 70-tal: Taberg bild 2.

av JöL, Sunday, January 20, 2008, 17:36 (5934 dagar sedan) @ Ante Svensson

[image]
Samma vagnar uppifrån. I bakgrunden är det Taberg f.d. station. Jag är lite osäker på om stationen verkligen hette Taberg, eller något på Nordmark.

Sv/v 70-tal: Taberg bild 2.

av Ante Svensson, Sunday, January 20, 2008, 21:01 (5934 dagar sedan) @ JöL

Är detta Nordmarksberg? Jag tycker det mer ser ut som platsen för den klassiska vinterbilden med Gubbortslaven i bakgrunden uppe på åsen lite bakom platsen där fotografen stått på denna bild. För i så fall stämmer placeringen av den här raserade malmfickan etc. Bilden i fråga finns i en av Krister Brandts mj-böcker om ett bygge av Taberg i modell samt i något senare nummer av Smalspårigt. Där finns även spårplan och den stämmer den också.

Sv/v 70-tal: Taberg bild 2.

av JöL, Sunday, January 20, 2008, 21:10 (5934 dagar sedan) @ Ante Svensson

I "Atlas över Sverige" från 1925 heter stationen vid Taberg Nordmarksbg. Det är naturligtvis en förkortning av Nordmarksberg. /Hälsningar och tack! JöL.

Sv/v 70-tal: Taberg bild 2.

av MA, Monday, January 21, 2008, 13:26 (5933 dagar sedan) @ JöL

Jag skulle vilja påstå att detta är Nordmarksbergs station och att det härifrån utgick ytterligare spår till just Taberg. Mycket trevliga bilder förresten! Jag varit där åtskilliga gånger under årens lopp och arkeologmuppat och det underlättar verkligen när man får se bilder. Tusen tack!

MA

Sv/v 70-tal: Taberg bild 2.

av Ante Svensson, Monday, January 21, 2008, 13:29 (5933 dagar sedan) @ MA

Hur ser det ut på platsen idag? Jag har varit uppe vid Gubbortslaven och tittat ned men vid den tidpunkten var jag inte säker på var banan gick så jag gav mig inte in i snåren. Finns resterna av malmfickan kvar?

Sv/v 70-tal: Taberg bild 2.

av MA, Monday, January 21, 2008, 20:59 (5933 dagar sedan) @ Ante Svensson

Nu var det väldigt länge sedan jag tittade efter resterna av fickan m m. Typ 20 år sedan. Då fanns det kvar spårrester och någon växel i alla fall vill jag minnas. Senaste gången jag besökte området var för 2½ år sedan och då på motorcykel för att utforska banvallar. På länken nedan finns dock några intressanta fotografier, b l a en gammal bild där man ser fickan.
http://www.filipstadsbergslag.com/gruvor/nordmark/nordmarksbergbilder.html

MA

Sv/v 70-tal: Taberg bild 2. kuriosa

av Ante Svensson, Tuesday, January 22, 2008, 00:06 (5933 dagar sedan) @ MA

I den fantastiska gamla TV-serien Kråkguldet flimrar det förbi en sekvens med gamla vagnar som inte kan vara något annat än just dessa. I så fall filmade kring 1969 och då i betydligt bättre skick...

Sv/v 70-tal: Taberg

av Kjell Friberg, Sunday, January 20, 2008, 10:19 (5934 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Enligt en uppgift jag fått är det påsatta revisionsdatumet runt 1948 på dessa vagnar deras tillverkningsdatum. Förhistorien är att NKlJ köpte 6 treaxliga tippvagnar (litt M+ 961 - 966) med två korgar var från Görlitz år 1921 för malmtransporter från Nordmarksberg till Taberg. När dessa transporter upphörde togs tippkorgarna ned och sattes på gamla underreden, en korg på varje vagn, (därav tillverkning runt 1948) för att registreras som privatvagnar av UHB medan de treaxliga ramarna ställdes av tills vidare (de kom till användning för de treaxliga tankvagnarna Q+ 20001 - 20006 år 1956).

Sv/v 70-tal: Taberg

av Kurt Möller, Sunday, January 20, 2008, 14:21 (5934 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tack, kf! Var det ngn mer än Arboga och Khn som byggde dessa "rundbalks-underreden"...? T ex DONJs/WBJs och DHJs 1870-talare är ännu mer "rundade"... Dessa på UHB kan förmodas var något nyare än ovanst., inte sant?