Mer från Börje Hedberg (Fotografier/bildfrågor)

av M Jacobson, Tuesday, August 30, 2011, 21:54 (4620 dagar sedan)

Många här på forumet har väl följt Björn Malmers förträffliga bildserie med svartvita foton tagna av Börje Hedberg under 1940-talet. Under förra hösten hade jag möjlighet att låna och scanna närmare 400 färgdiabilder med järnvägsmotiv av Börje, huvudsakligen tagna under åren 1957-1964. Motiven är mestadels fordon och miljöer från Borås/Åhaga men det finns även några från andra delar av landet. På frågan om det gick för sig att publicera några av bilderna här lämnade Börje sitt varma bifall. Så håll till godo, vi börjar med en T4 på Borås C 1957.

M Jacobson

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/1957T4BorsC.jpg[/img]

Mer från Börje Hedberg

av Sid, Tuesday, August 30, 2011, 21:58 (4620 dagar sedan) @ M Jacobson

Många här på forumet har väl följt Björn Malmers förträffliga bildserie med svartvita foton tagna av Börje Hedberg under 1940-talet. Under förra hösten hade jag möjlighet att låna och scanna närmare 400 färgdiabilder med järnvägsmotiv av Börje, huvudsakligen tagna under åren 1957-1964. Motiven är mestadels fordon och miljöer från Borås/Åhaga men det finns även några från andra delar av landet. På frågan om det gick för sig att publicera några av bilderna här lämnade Börje sitt varma bifall. Så håll till godo, vi börjar med en T4 på Borås C 1957.

M Jacobson

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/1957T4BorsC.jpg[/img]

Snygg bild, både på T41:an och på duetten:)

Mer från Börje Hedberg

av Thomas Tell, Tuesday, August 30, 2011, 22:33 (4620 dagar sedan) @ Sid

Se bakskärmen på Volvon som visar att det inte är en Duett utan ett chassi med kaross byggt at privat firma. Detta gjordes innan Volvo började bygga den egna Duetten som hade slät sida vid bakhjulen.
/tell

Mer från Börje Hedberg

av polina, Tuesday, August 30, 2011, 22:01 (4620 dagar sedan) @ M Jacobson

Mycket lovvärt initiativ!! Väntar ivrigt på mer... Tackar på förhand!

Mer från Börje Hedberg

av Peter Jonsson, Wednesday, August 31, 2011, 13:48 (4620 dagar sedan) @ M Jacobson

Underbar bild!

Noterade precis att loket saknar nummerskyltar!
Är loket kommet direkt från tillverkaren NOHAB på bilden, så att skyltarna ej hunnit monteras, eller var T4 ej avsedda att ha gjutna skyltar i början?

Mer från Börje Hedberg

av M Jacobson, Wednesday, August 31, 2011, 15:21 (4620 dagar sedan) @ Peter Jonsson

Underbar bild!

Noterade precis att loket saknar nummerskyltar!
Är loket kommet direkt från tillverkaren NOHAB på bilden, så att skyltarna ej hunnit monteras, eller var T4 ej avsedda att ha gjutna skyltar i början?

Enligt Bengt Spades eminenta bok om SJ litt T4/T41 så fick de nummerskyltar först 1958, efter att de fem loken omnumrerats från ursprungliga 100-104 till 200-204. Måhända dröjde ändå monteringen av dem, nedanstående bild från 1959 visar T4 202 i Borås, utan skylt men ommärkt buffertplanka. Den skarpögde ser dessutom de små rektanglarna (över buffertarna) av nyare rödfärg över den gamla märkningen...

M Jacobson

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/1959T4202Bs.jpg[/img]

T4 - T41 och gjutna skyltar

av QZGBT5, Wednesday, August 31, 2011, 15:23 (4620 dagar sedan) @ Peter Jonsson

Underbar bild!

Noterade precis att loket saknar nummerskyltar!
Är loket kommet direkt från tillverkaren NOHAB på bilden, så att skyltarna ej hunnit monteras, eller var T4 ej avsedda att ha gjutna skyltar i början?

Samtliga T4 tillverkades 1956 och hade först nummerserien 100-104. Sedermera omnumrerades de till 200-204. Var detta i samband med omlittreringen till T41 och var det då loken fick nummerskyltar på hyttsidorna?

/Bengt

T4 - T41 och gjutna skyltar

av M Jacobson, Wednesday, August 31, 2011, 15:29 (4620 dagar sedan) @ QZGBT5

Samtliga T4 tillverkades 1956 och hade först nummerserien 100-104. Sedermera omnumrerades de till 200-204. Var detta i samband med omlittreringen till T41 och var det då loken fick nummerskyltar på hyttsidorna?

/Bengt

Enligt SLM/69 skedde omlittereringen från T4 till T41 1964.

M Jacobson

T4 - T41 och gjutna skyltar. Nummerändringen

av Per Ljungberg, Wednesday, August 31, 2011, 16:04 (4620 dagar sedan) @ M Jacobson

Vad jag har hört så skedde nummerändringen p.g.a att man beställt ytterligare T2-lok och därvid skulle hamna över 100 med den serien.
PLj

Mer från Börje Hedberg

av Hasse Lindwert @, Alingsås, Wednesday, August 31, 2011, 19:27 (4619 dagar sedan) @ M Jacobson

Många här på forumet har väl följt Björn Malmers förträffliga bildserie med svartvita foton tagna av Börje Hedberg under 1940-talet. Under förra hösten hade jag möjlighet att låna och scanna närmare 400 färgdiabilder med järnvägsmotiv av Börje, huvudsakligen tagna under åren 1957-1964. Motiven är mestadels fordon och miljöer från Borås/Åhaga men det finns även några från andra delar av landet. På frågan om det gick för sig att publicera några av bilderna här lämnade Börje sitt varma bifall. Så håll till godo, vi börjar med en T4 på Borås C 1957.

M Jacobson

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/1957T4BorsC.jpg[/img]

Bild med mycket nostalgi i för mig. T4:orna var några av favoritloken med en ljuv motormusik som hördes över hela stan de fem minutrarna när de startade från Borås C och accelererade ut på Alvestabanan. Postbilen minner om sommarjobben på Borås 1 och alla snabbkörningar med de sista säckarna till tågen. Med stor förväntan ser jag fram mot många Börje Hedbergbilder förmedlade av dig och Björn Malmer. Varmt tack!

Mer från Börje Hedberg

av Rolf Johansson, Wednesday, August 31, 2011, 21:16 (4619 dagar sedan) @ M Jacobson

Många här på forumet har väl följt Björn Malmers förträffliga bildserie med svartvita foton tagna av Börje Hedberg under 1940-talet. Under förra hösten hade jag möjlighet att låna och scanna närmare 400 färgdiabilder med järnvägsmotiv av Börje, huvudsakligen tagna under åren 1957-1964. Motiven är mestadels fordon och miljöer från Borås/Åhaga men det finns även några från andra delar av landet. På frågan om det gick för sig att publicera några av bilderna här lämnade Börje sitt varma bifall. Så håll till godo, vi börjar med en T4 på Borås C 1957.

M Jacobson

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/1957T4BorsC.jpg[/img]

Även jag vill tacka för detta utmärkta skanningsinitiativ och för att Börje, du och tidigare Björn visar dessa bilder här.

Själv fascineras jag allra mest av den lilla bagen med lokförarens lunch som står nedanför lokets trappa. Jag hade en likadan som skolväska när jag började klass 1 år 1959.