Frågor om stationen i Vittsjö (Historiskt material)

av Karin Floryd ⌂ @, Skövde, Sunday, July 06, 2008, 11:13 (5771 dagar sedan)

Hej! Karin heter jag.
Jag växte upp i Vittsjö i Skåne och de senaste åren har jag skrivit småartiklar i hembygdsföreningens årsbok. Årets artikel tänkte jag skulle handla om järnvägsstationen.

Stationen är liksom knutpunkten för mycket av det som händer i en liten ort. I artikeln går det att väva in historia, folk och bilder, alla som har åkt eller promenerat genom byn har passerat stationshuset så det finns hur mycket som helst att skriva om.

Mina föräldrar bor kvar i Vittsjö. Pappa har mycket historier om allt möjligt. De har stort underhållningsvärde och en del av dem kan nog vara sanna. Men om jag skall kunna skriva en artikel så kan de inte bara bestå av skrönor! Maken har lite faktaböcker och jag har skrivit till hembygdsföreningen i Vittsjö och frågat vad de har för material. Jag tror att ordföranden är på semester för jag har inte fått svar än.

Det är svårt att fråga efter material när man inte vet vad som finns nedtecknat. Mina frågor blir ganska oprecisa. Därför undrar jag nu: Vart skall jag vända mig med frågor om stinsar och spår och trafik och antal passagerare och gods och vagnar och annat, som går att ha som stomme i en berättelse?

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Sunday, July 06, 2008, 12:15 (5770 dagar sedan) @ Karin Floryd

Några konkreta tips på ytterligare informationskällor har jag just inte, men en bild från ett hastigt besök låg redo i arkivet att nyttja som inspiration eller vad man nu vill.

[image]

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, July 06, 2008, 14:18 (5770 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Hej, Karin - att en hel del basfakta kring Vittsjö finns i boken Järnvägsdata, vet du kanske redan. Obs. att minst tre olika jv-bolag haft V. som förvaltningsort... Hälsn. / KM

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Sune Nylén @, Sunday, July 06, 2008, 14:27 (5770 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag undrar Kurt om Du inte i hastigheten tagit miste på Vittsjö och Markaryd. I Markaryd fanns ju såväl Hässleholm Markaryd som Markaryd Veinge förvaltningar. Lustigt att Hässleholm Markaryd Jvg bolag hade sitt säte i Hässleholm medan Markaryd Veinge hade sitt i halmstad.Åtminstone i 1918 års jvg matrikel.:-)(sol)igaste Hälsningar Sune

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Anders Ö/NJM, Sunday, July 06, 2008, 21:38 (5770 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nja jag tror nog Kurt har rätt.
Hässleholm-Markaryds Järnväg bestod från början av Wittsjö-Hässleholm och Wittsjö-Markaryd J senare sammanslaget till HMJ se länk.
Jernvägsnet om HMJ
Och det förefaller inte orimligt att alla tre förvaltningarna hade sitt säte i Wittsjö.

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Sune Nylén @, Monday, July 07, 2008, 09:16 (5770 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Efter att ha konsulterat Sveriges och Norges Jvg 1891 Div. Sv Jvg matr. och Sv Jvg föreningen 1926,får jag meddela att; Vittsjö Jvg. Hässleholm Vittsjö ,som öppnades 1892 hade sin Tc placerad i Vittsjö.Järnvägen kom dock snabbt på obestånd och köptes upp som konkursbo av Vittsjö Markaryds Jvg redan 1894.I Matrikeln för 1897 anges Markaryd som förvaltningningsort.1899 tillkom så Markaryd Veinge Jvg.Markaryd var allt framgent förvaltningsorten,och så mycket som tre olika jvg bolag i Vittsjö har inte förekommit.Men det var ju inte så dåligt med ett enda,även om affärerna gick dåligt för alla banorna. Man hade haft stora förhoppningar på industrier vid vattenfallen i Lagan ,men det blev kraftstationer istället och ringa eller ingen trafik:-) Sune

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Karin ⌂ @, Skövde, Sunday, July 06, 2008, 15:17 (5770 dagar sedan) @ Kurt Möller

> Hej, Karin - att en hel del basfakta kring Vittsjö finns i boken Järnvägsdata, vet du kanske redan. Obs. att minst tre olika jv-bolag haft V. som förvaltningsort... Hälsn. / KM

Tack för tipset!
Jag kollade genast i järnvägshyllan men ack nej - Järnvägsdata fanns inte.
Den verkar inte heller finnas i Mariefred eller Trafiknostalgiskt eller på SJK.
Jag skall kolla med biblioteket i stan.

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, July 06, 2008, 21:58 (5770 dagar sedan) @ Karin

Säj till om du inte hittar ngn - jag tror vi har en beg. undanstoppad i Mfd!
kurt_moller@hotmail.tabort.com

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Karin ⌂ @, Skövde, Sunday, July 06, 2008, 15:33 (5770 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Oj - vilken bild! Jag har stirrat länge på den.
Det är en söndag. Vad är klockan? Det är svårt att se. Sju eller åtta? Det kan inte vara på kvällen för då var det mörkt. Och så tidigt en söndagsmorgon? Nja... det är för mycket folk i rörelse. Nej, snarare halv elva eller halv tolv kanske.

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Sunday, July 06, 2008, 16:26 (5770 dagar sedan) @ Karin

...
Det är en söndag. Vad är klockan? Det är svårt att se. Sju eller åtta? Det kan inte vara på kvällen för då var det mörkt. Och så tidigt en söndagsmorgon? Nja... det är för mycket folk i rörelse. Nej, snarare halv elva eller halv tolv kanske.

Jag håller det för än mer troligt att klockan hunnit bli ca 13.30 och att bilden togs under tåg 1554 ordinarie uppehåll i Vittsjö på sin färd mellan Hässleholm och Halmstad. Det bör ha varit den förbindelsen jag passade in i söndagsresan mellan Sölvesborg och Jönköping.

Ett avlägset minne av stationen i Vittsjö

av Karin ⌂ @, Skövde, Sunday, July 06, 2008, 17:52 (5770 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Vi hade bara en sommartidtabell för det året och jag tänkte att det kan ha varit annorlunda på vintern. Jag gick bara på klockan på stationshuset.
Att det är ett norrgående tåg förstår jag. Folket är på väg från tåget och det bör inte ha varit så många avstigande från Markarayd eller Halmstad.

(Pappa har berättat att de som unga väntade vid tåget ibland på lördagskvällarna, för att spöa opp smålänningar...)

Frågor om stationen i Vittsjö

av Catarina, Sunday, July 06, 2008, 16:11 (5770 dagar sedan) @ Karin Floryd

Jublileumsskriften Wittsjö-Markaryd Järnväg 1892-1992 kanske kan tillföra någon fakta. Utgiven (tror jag) av Marksryds lokalhistoriska förening 1992.

Frågor om stationen i Vittsjö

av Karin ⌂ @, Skövde, Sunday, July 06, 2008, 17:46 (5770 dagar sedan) @ Catarina

Jublileumsskriften Wittsjö-Markaryd Järnväg 1892-1992 kanske kan tillföra någon fakta. Utgiven (tror jag) av Marksryds lokalhistoriska förening 1992.

Ja, se DET var ett bra tips!
Sagt och gjort - den beställde jag på stört.

Tack för tipsen!

av Karin ⌂ @, Skövde, Monday, July 07, 2008, 20:02 (5769 dagar sedan) @ Karin Floryd

Tack snälla!
Det var bra information. Nu kan jag imponera lite på hembygdsföreningens
ordförande, om han bara behagar att komma hem från semestern så att det går att
få tag på honom.

Jag har hittat lantmäterikartorna från exp... expro.. hålla handen... exproprieringen av marken för järnvägsbygget. Sånt hinner man läsa när det regnar och är tio grader ute! Kostnaden för den mark som togs i anspråk från Hässleholm till Vittsjö kostade - om jag kan tolka siffrorna rätt - 78.178 kronor och två öre.

Tack för tipsen! 2 öre

av Sune Nylén @, Monday, July 07, 2008, 20:23 (5769 dagar sedan) @ Karin

Ack ja! Det var innan man rundade av de!:-) Sune