knalldosor? (Signaler/säkerhet)

av Staffan Granath, Monday, July 07, 2008, 23:26 (5765 dagar sedan)

Jag hittade min farfar stationsmästare carl-erik granaths bouppteckning och såg att man till polisen i avesta inlämnat 8 förp knalldosor " då SJ inte kunde ta hand om dem vid tillfället"
en stillsam fråga från en intresserad, vad är det för apparat och till vilket område använde sj sådant.

kul att få veta!

staffan g

knalldosor?

av Anders Eriksson, Monday, July 07, 2008, 23:40 (5765 dagar sedan) @ Staffan Granath

Läggs på rälen och exploderar med en knall när ett fordon kör över dem.
Används för att varna för fara, vid sådan knall ska tåget genast bromsas.
Med dagens signalsystem och höga hastigheter har de tjänat ut sin roll.

Mvh Anders

knalldosor?

av Staffan Granath, Tuesday, July 08, 2008, 00:09 (5765 dagar sedan) @ Anders Eriksson

farfar dog 1967 så de var kanske inaktuella
tack för hjälpen!

knalldosor?

av Carl-Axel Schiller, Tuesday, July 08, 2008, 09:36 (5764 dagar sedan) @ Staffan Granath

farfar dog 1967 så de var kanske inaktuella
tack för hjälpen!

Knalldosor fanns med i utgåva 11 av säkerhetsordningen. Denna gällde tills utgåva 12 togs i bruk 1973-06-18.

knalldosor i Sverige

av Ulf Pålsson, Tuesday, July 08, 2008, 13:22 (5764 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Knalldosor fanns med i utgåva 11 av säkerhetsordningen. Denna gällde tills utgåva 12 togs i bruk 1973-06-18.

Knalldosa tillhörde gruppen signalredskap och bestod av en med explosivt ämne fylld kapsel som kunde fästas på rälen. När knalldosan kördes över, uppstod en skarp knall.

Betydelse av explosion från knalldosa på rälen: ’stopp’ (fram till 1947: ’stoppsignal’).

Knalldosor fanns i Sverige från järnvägens första tid; före 1877 benämndes de knall-signaler: ’Dessa signaler placeras på railerna, med den tryckta sidan uppåt, och blyremsorne vikne öfver på sidorne om railerne. Då en lokomotiv passerar öfver en af dessa signaler, exploderar laddningen med en skarp knall, och är detta en signal till Lokomotivföraren att stadna.’ (Formulering från 1858.)

Knalldosor användes i första hand för att skydda ofarbart spår på linjen samt för att skydda ett tåg som blivit stående på linjen. (I allmänhet skulle fyra knalldosor läggas ut som stoppsignal.)

1965 ersattes de knalldosor som medfördes på dragfordon, och som användes av lokpersonalen att stoppsignalera med, av bansignaltavlor och kontaktdon. Knalldosor fortsatte att användas av banpersonal till 1973, då de helt slopades och för alla situationer ersattes av stoppsignalering med hindertavla och/eller kortslutning av spårledning med kontaktdon.
/up

knalldosor i Sverige

av Jan Bergsten, Wednesday, July 09, 2008, 22:29 (5763 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag minns slopandet av knalldosorna och vad som gjordes för att bli av med dessa. De lades i en lång rad på rälsen och sedan kördes en rälsbuss över de små röda plastdosorna. Så skedde i Arvidsjaur och säkert också på andra ställen.
Knalldosorna var spännande grejer för järnvägspojkar och jag minns från min egen barndomstid i Jörn att några grabbar fick tag på knalldosor, lade den ena efter den andra på en sten och släppte en annan sten på dosorna så det small. Det bar sig dock inte bättre än att en av pojkarna fick en skärva från dosan i benet och blodvite uppstod. Då blev det räfst och rättarting och pojkens mor, motorvagnsförarhustru, gav sig på överbanmästaren, min far, för att knalldosorna förvarats alltför slarvigt. De fanns i en gammal motordressin som väntade på skrotning och låg i den speciella typ av läderväskan för knalldosor och som fanns i järnvägens fordon.

Signalfacklor

av A.Svenson, Blg, Thursday, July 10, 2008, 11:00 (5762 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

I samband med knalldosans avskaffande kom väl också signalfacklan som järnvägspyrotekniskt fenomen avsett för stoppsignalering på intilliggande spår. Utvecklade ett rött sken (fosfor) och kraftigt orange rökmoln (natt/dag-signal?).
Dessa försvann om jag minns rätt med säoändringen 79.

Knalldosor användes väl tidigare också i någon slags övervakningsanordning för broar för att varna för "överkrafter" åstadkomna av för vildsint framförda tåg. Dessa apparater kan i vart fall i utlandet ha kallats "petarde" . Namnet kan ha kommit från en senmedeltida "landtorped" som användes för att spränga hål i fästningsmurar.

Kallas föresten inte knalldosor för "torpedos" i engelskspråkiga länder?


mvh
Anders S

Signalfacklor

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 10, 2008, 11:57 (5762 dagar sedan) @ A.Svenson

Kallas föresten inte knalldosor för "torpedos" i engelskspråkiga länder?

Gammalt namn, ja - numera oftast detonators.

Dromopetard

av Hans Wicklund, Thursday, July 10, 2008, 23:47 (5762 dagar sedan) @ A.Svenson

Knalldosor användes väl tidigare också i någon slags övervakningsanordning för broar för att varna för "överkrafter" åstadkomna av för vildsint framförda tåg. Dessa apparater kan i vart fall i utlandet ha kallats "petarde" . Namnet kan ha kommit från en senmedeltida "landtorped" som användes för att spränga hål i fästningsmurar.

mvh
Anders S

Ja en av järnvägsvärldens mer kuriösa apparater:
[image]


(1916 års banlära)
/HW

knalldosor?

av -ch-, Tuesday, July 08, 2008, 05:01 (5765 dagar sedan) @ Anders Eriksson

De är fortfarande användbara. Här i Östersund händer det att man saluterar den sista ordinarie turen för blivande lokförarpensionärer med att lägga ut ett antal dosor på rälsen straxt innan u-skylten.

En helt annan Östersundsfråga?

av Jonas Hjelm, Wednesday, July 09, 2008, 21:33 (5763 dagar sedan) @ -ch-

Vet du hur man får tag i Lokf. Tommy Olofsson? Maila mig i så fall gärna. jonas@TABORTDETTA hjelm.info

knalldosor?

av Micke Carlsson., Wednesday, July 09, 2008, 23:03 (5763 dagar sedan) @ -ch-

Jag gjorde tvärtom, firade ett par nyutexaminerade växlare efter uppkörning med varsin smäll, som gammal artillerist vet man ju hur folket ska härdas...

Närmare 30 personer dök upp för att se vilket lok det var som "skjutit huvudbrytaren"! Ett halvår efteråt fick jag en sur kommentar från en banverkare på elsidan som gnällde över "de där gamla loken ni har som bara smäller, de borde inte få finnas längre" :-D

En kollega berättade att han en gång lagt ett skott på växlarfotsteget åt en annan kille. Kollegan fick springa.

knalldosor?

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, July 09, 2008, 23:55 (5763 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

...Närmare 30 personer dök upp för att se vilket lok det var som "skjutit huvudbrytaren"! Ett halvår efteråt fick jag en sur kommentar från en banverkare på elsidan som gnällde över "de där gamla loken ni har som bara smäller, de borde inte få finnas längre" :-D

Det där var väl ingenting. När Rulle Ljungström, en av Roslagsbanans mest poplära förare, kom in med sitt sista tåg på Sthlm Ö (-82 nån gång?) hade jag preparerat infarten ORDENTLIGT = sju knalldosor, vetenskapligt utlagda m h a tumstock = bom bom bombombom - bom - bom. Och allihop small som dom skulle.

Tåget syntes knappt i rökmolnet. Härligt.

knalldosor?

av Staffan Granath, Thursday, July 10, 2008, 17:43 (5762 dagar sedan) @ Kurt Möller

det blir MSM på morsespråket-
tillfälle eller med mening!?;-)

knalldosor?

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 10, 2008, 00:10 (5763 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Se även boken "Lennabanorna", sidan 198!

knalldosor?

av QZGBT5, Tuesday, July 08, 2008, 05:56 (5764 dagar sedan) @ Anders Eriksson

Läggs på rälen och exploderar med en knall när ett fordon kör över dem.
Används för att varna för fara, vid sådan knall ska tåget genast bromsas.
Med dagens signalsystem och höga hastigheter har de tjänat ut sin roll.

I den svenska långfilmen Tåg 56 från 1944 kan man (om jag inte minns fel) se dem användas.


/Bengt

knalldosor?

av Staffan Granath, Wednesday, July 09, 2008, 22:58 (5763 dagar sedan) @ QZGBT5

tack för tipset!
jag har beställt en videokasett med filmen på ginza för 29 kronor som kommer om några dagar.
skall se och njuta!:-D

knalldosor !!

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, July 07, 2008, 23:44 (5765 dagar sedan) @ Staffan Granath

Signal-dosor! Eller rättare sagt stoppförfan-dosor!

En kapsel m krut i (urspr av plåt, sen av plast), som fästes med klammer över rälshuvudet och small utav h-e då loket körde över. Bl a använda av banvakter som hittat allvarliga fel på spåret - sättningar, bortspolad banvall m m... Samt signal om andra sorters hinder längre fram, typ urspåring...

Användes in på 60-talet, sen avskaffade. Fanns över hela världen - kanske i bruk på sina håll ännu...

knalldosor !!

av Staffan Granath, Tuesday, July 08, 2008, 00:08 (5765 dagar sedan) @ Kurt Möller

tack för hjälpen!
synd att de lämnats in, de hade vart bra att lägga på vägen när bildårarna kor 90 på 30-sträckan här utanför!

knalldosor !!

av Victor, Tuesday, July 08, 2008, 11:30 (5764 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tror ej kapslarna innehäll krut.
Tror det var en laddning av kaliumklorat + ett brännbart ämne.

knalldosor !!

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, July 08, 2008, 13:18 (5764 dagar sedan) @ Victor

Dom luktar likadant när dom smäller, i v f...

Vad som är "krut" är f ö relativt numera - från början var det en blandning av svavel, salpeter och pulveriserat träkol!!

Parentes om krut

av Jan Frelin, Tuesday, July 08, 2008, 15:56 (5764 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vad som är "krut" är f ö relativt numera - från början var det en blandning av svavel, salpeter och pulveriserat träkol!!

Kallas numera svartkrut. "Krut" används idag som benämning på alla explosivämnen som används för framdrivning av ammunition. Dagens krut har mera gemensamt med dynamit än med svartkrut.

knalldosor !!

av Richard Loe, Tuesday, July 08, 2008, 11:47 (5764 dagar sedan) @ Kurt Möller

O ja. Finns fortfarande med i tågmästarens utrustning på brittiska tåg (tillsammans med sk shorting bars, järn som läggs över angränsande spår för att lösa ut spårledningen där sådan finns), i fall man skulle få stopp på banan av någon anledning. Modern teknik löser inte alla problem, och det är inte alla banor som har ATC eller fjärrblockering.

knalldosor !!

av Lars-Henrik Eriksson, Tuesday, July 08, 2008, 12:51 (5764 dagar sedan) @ Richard Loe

O ja. Finns fortfarande med i tågmästarens utrustning på brittiska tåg (tillsammans med sk shorting bars, järn som läggs över angränsande spår för att lösa ut spårledningen där sådan finns), i fall man skulle få stopp på banan av någon anledning. Modern teknik löser inte alla problem, och det är inte alla banor som har ATC eller fjärrblockering.

Utrustning för att kortsluta spårledningar är i allra högsta grad obligatorisk utrustning på svenska tåg i dag.

Att lägga ett järn på spåret verkar vara stenåldersteknik. Svenska tåg använder modern teknik i form av kortslutningsklämmor. ;-) ;-) ;-) ;-)

knalldosor?

av Jöran Johansson, Tuesday, July 08, 2008, 10:03 (5764 dagar sedan) @ Staffan Granath

Så här såg den senaste modellen ut med sin förvaringslåda och den väska som varje banvakt hade med sig ut på linjen med knalldosor i. Tyvärr har jag ingen bild av den tidigare modellen i metall.

[image]

/Jöran