D 108 (Historiskt material)

av BD, Saturday, January 19, 2008, 22:48 (5941 dagar sedan)

[image]
Notera att alla bär mössa samt den ovanliga rörstolpen med fläns och stolphållarens låga läge i förhållande till senare litt Os m fl vagntyper.
[image]
[image]
[image]
Antagligen är det föraren som tittar ut i fönstret längst bort till vänster.
De andra är antagligen från leverantörerna.

D 108

av Richard Loe, Sunday, January 20, 2008, 11:27 (5940 dagar sedan) @ BD

D 108 var det första D-loket som NOHAB tillverkade, så om fotot är taget vid lokets leverans så lär det vara taget antingen i Skövde, Moholm eller någon station däremellan, för resten av VSB var inte öppen för trafik vid denna tiden och vad jag vet så provkördes inte några av D-loken från NOHAB på Malmbanan.

D 108

av Mattias Jansson @, Sunday, January 20, 2008, 12:30 (5940 dagar sedan) @ Richard Loe

D 108 var det första D-loket som NOHAB tillverkade, så om fotot är taget vid lokets leverans så lär det vara taget antingen i Skövde, Moholm eller någon station däremellan, för resten av VSB var inte öppen för trafik vid denna tiden och vad jag vet så provkördes inte några av D-loken från NOHAB på Malmbanan.

Men i så fall kan ju fotot knappast vara taget vid leverans, för det loket levererades ju 1925 (16 juni närmare bestämt) och det var ju först 15 mars följande år som första delen av VSb (Falköping - Katrineholm) slutligen öppnade för elektrisk drift?
Eftersom 47 av de första 50 D-loken levererades 1925 och inte mer än några stycken kördes i Norrland så borde det hösten 1925 och vintern 1926 ha stått en hemskans massa overksamma ellok uppställda i Hagalund och på andra håll i väntan på eldriftens färdigställande...

D 108

av Kjellacopter @, Sunday, January 20, 2008, 13:58 (5940 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Loken fördelades på olika lokstationer som undervisningsobjekt.

T.ex. kom ett lok till Katrineholm i mitten av januari 1926. Åtta Katrineholmsförare hade tagits ut till en kurs i ellokets handhavande under H. Millbergs ledning.

Loket drog ett provtåg K - H - K på kvällen 27 januari 1926. Dagen efter kördes ett inspektionståg samma sträcka. Ett par bilder finns i Katrineholms Kommunarkiv. Lägg märke till de nedfällda strömavtagarna och frånvaron av kontaktledning, bangården i K var ännu inte helt klar. Loket är någon av individerna 108 eller 109, siffrorna på buffertbalken är svåra att urskilja.


[image]

D 108

av Mikael Blom, Jönköping, Sunday, January 20, 2008, 18:02 (5940 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ds 108 användes för utbildning på sträckan Skövde-Moholm som öppnades för provisorisk eldrift den 1 juli 1925. Bilden finns även publicerad i boken Svenska Ellok och där anges den vara tagen i Skövde den 1 juli 1925.

/Micke