Föremålsfråga, vad är detta? (Järnväg allmänt)

av Eric Henriksson, Wednesday, September 21, 2011, 22:07 (4602 dagar sedan)

JAg fick en pryl av en signalare som inte längre hade behov av denna sak. Han visste inte vad den användes till. Så nu undrar jag om någon har en aning om vad det är, ty jag har ingen aning
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/IMG_1305.jpg[/IMG]
Detta ser ut som tillverkarstämpeln
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/IMG_1303.jpg[/IMG]
Och det är märkt med B.J., och jag har för mig att B.J. är fortkortning av Järnvägsbolaget Bergslagernas Järnväg(ar)
[IMG]http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/IMG_1304.jpg[/IMG]
Men nu hoppas jag någon vet vad det är och tackar på förhand
/eric

Föremålsfråga, vad är detta?

av Granis, Wednesday, September 21, 2011, 22:23 (4602 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Ja, vad ska man kalla det? "Varningstuta"!? Idag köper man väl såna "på tub", tryckluftsdrivna som sprayburkar, på "Clas Ohlsson" o dyl. Att t ex varna vid banarbeten på järnväg ("tåg kommer" ).

/ L G

Föremålsfråga, vad är detta?

av Harald, Wednesday, September 21, 2011, 22:26 (4602 dagar sedan) @ Granis

Ja, vad ska man kalla det? "Varningstuta"!? Idag köper man väl såna "på tub", tryckluftsdrivna som sprayburkar, på "Clas Ohlsson" o dyl. Att t ex varna vid banarbeten på järnväg ("tåg kommer" ).

/ L G

Signalhorn kan man väl kalla det. Ahlberg & Ohlsson var ett företag som tillverkade bleckblåsinstrument.

Föremålsfråga, vad är detta?

av Ola Almquist, Wednesday, September 21, 2011, 22:46 (4602 dagar sedan) @ Harald

Ja, vad ska man kalla det? "Varningstuta"!? Idag köper man väl såna "på tub", tryckluftsdrivna som sprayburkar, på "Clas Ohlsson" o dyl. Att t ex varna vid banarbeten på järnväg ("tåg kommer" ).

/ L G


Signalhorn kan man väl kalla det. Ahlberg & Ohlsson var ett företag som tillverkade bleckblåsinstrument.

Här är en annan variant som jag visat tidigare. Vi var väl överens om att det också är ett signalhorn?

[img]http://farm5.static.flickr.com/4095/4927521913_ca70b92b31_b.jpg[/img]

M.v.h.
Ola

Föremålsfråga, vad är detta?

av Helén Marklund, Tuesday, January 12, 2021, 14:56 (1202 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vi har i släkten en likadan och den var min morfars. Han var banvakt och använde den för att blåsa i vid nödsituation. Vi kallar den "banvaktstuta".

Föremålsfråga, vad är detta?

av Hans W (ej påloggad), Wednesday, September 21, 2011, 22:29 (4602 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Har sett ett sådant signalhorn förut. Var?? Hm...
Kan det ha använts för att ge signal från dressin?
Ahlberg & Ohlsson var i vart fall en berömd instrumentmakarfirma i Stockholm (Verksam 1850 - 1959 enl. Wikipedia)De tillverkade klassiska svenska bleckbåsinstrument och deras ventilbasuner, ess- och B-kornetter är eftersökta bland traditionella blåsmusiker i dag.

Föremålsfråga, vad är detta?

av Kurtan @, Wednesday, September 21, 2011, 22:35 (4602 dagar sedan) @ Hans W (ej påloggad)

Vanligt signalhorn på järnvägarna, ja, bl a för bevakare. Man ser det i bruk på ett o annat äldre foto.

Blåsa eller tuta?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, September 21, 2011, 22:36 (4602 dagar sedan) @ Kurtan

Vanligt signalhorn på järnvägarna, ja, bl a för bevakare. Man ser det i bruk på ett o annat äldre foto.

Blåste man i det eller hade man någon form av "bälg" för att få ljud i det?

Blåsa eller tuta?

av Kurtan @, Wednesday, September 21, 2011, 22:41 (4602 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Blåshorn! Försett med membran innanför munstycket, så att hornet garanterat skulle ge ljud ifrån sej så fort någon blåste luft i det.

Blåsa eller tuta?

av Lars Ryderberg, Wednesday, September 21, 2011, 22:54 (4602 dagar sedan) @ Kurtan

Har i min ägo ett i det närmaste likadant horn, men utan tillverkar/ägarstämpel.
Det användes i Stockholms skärgård till sjöss vid signalering eller före broöppning - vid exempelvis Strömma kanal.
Ger ifrån sig en rejäl trumpetstöt då man spänner läpparna och blåser.

/ LYR

Tack för svaren

av Eric Henriksson, Wednesday, September 21, 2011, 23:18 (4602 dagar sedan) @ Lars Ryderberg

Vad bra, då vet jag vad det är och ska när jag kommer hem från jobbet prova och blåsa en truddilutt:-D :-D

Föremålsfråga, vad är detta?

av polina, Thursday, September 22, 2011, 01:18 (4602 dagar sedan) @ Kurtan

Finns/fanns även för sjöfart, att blåsa i vid t. ex. dimma eller då speciell, eljest,uppmärksamhet ville påkallas,,