T41 i Jämtland (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Sunday, September 25, 2011, 14:26 (4599 dagar sedan)

[image]

T41 200 med "fredagsgodståget" Östersund - Åsarna (- Östersund) i Svenstavik 1971-05-21. Till vänster norrgående rälsbusståg bestående av Y8 1067 + UFV 2145.

T41 i Jämtland

av Alex, Sunday, September 25, 2011, 20:13 (4599 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Mycket fin bild med gammal Inlandsbanekänsla. Intressant också att se T41 så tidigt på södra Inlandsbanan. Var detta lok stationerat i Borlänge och användes genomgående Östersund-Mora-Borlänge eller skedde underhållet i Östersund. Jag trodde att det var T43 som gällde på Inlandsbanan från Östersund och att T41 kom dit först när Siljansbanan elektrifierades 1978. Mvh/Alex

T41 i Jämtland

av CHJonasson, Sunday, September 25, 2011, 20:58 (4599 dagar sedan) @ Alex

Driftverkstaden i Östersund fick ganska tidigt stor dieselkommpetens och det kan tänkas att loket varit där för ett större planerat underhåll. Har sett lokala noteringar om hur boggiernas mittaxlar skulle balanseras om så loket fick bättre addhesion. Många av verktygen vi har finns noterade som T41-verktyg mm.

T41 i Jämtland

av Per-Erik Björkman, Långsele, Monday, September 26, 2011, 13:03 (4598 dagar sedan) @ CHJonasson

Driftverkstaden i Östersund fick ganska tidigt stor dieselkommpetens och det kan tänkas att loket varit där för ett större planerat underhåll. Har sett lokala noteringar om hur boggiernas mittaxlar skulle balanseras om så loket fick bättre addhesion. Många av verktygen vi har finns noterade som T41-verktyg mm.

I början på 1980-talet, men innan Forsmo-Hotingbanan var upprustad fanns det planer att sätta in lok T41 i timmertågen. Vid den tiden gick timmertågen med T21 i multippelkoppling.
Av dessa planer blev det intet då det påstås man inte "hittade" nödig utrustning för att ombalansera till det möjligt lägre axeltrycket. Dvs öka axeltrycket på mittenaxeln i vardera boggin.
Enligt linjeboken var sth satt till 45 km/tim dvs samma som T21 loken.

Per-Erik Björkman

T41 i Jämtland

av CHJonasson, Monday, September 26, 2011, 17:39 (4598 dagar sedan) @ Per-Erik Björkman


I början på 1980-talet, men innan Forsmo-Hotingbanan var upprustad fanns det planer att sätta in lok T41 i timmertågen. Vid den tiden gick timmertågen med T21 i multippelkoppling.
Av dessa planer blev det intet då det påstås man inte "hittade" nödig utrustning för att ombalansera till det möjligt lägre axeltrycket. Dvs öka axeltrycket på mittenaxeln i vardera boggin.
Enligt linjeboken var sth satt till 45 km/tim dvs samma som T21 loken.

Per-Erik Björkman

Intressant; kommer också ihåg diskussionen och var för övrigt högsta grad inblandad i T21 projektet som reparatör och multipelutprovare.
När Bengt Spade var här inför sitt arbete med T41-boken gjorde jag ett försök att leta rätt på ombalanseringsuträkningarna men gick bet. Nu lockas jag till ett nytt försök.
I Östersnd var förövrigt T41 201 och 204 i drift vid den tiden, 201 var i ganska risigt skick och klarade aldrig av att köras i högre körläge än 7.
204 gick vanligtvis i godståget till Sveg och hade stora problem hem mot Östersund trots anpassade vagnvikter. Vid en kontrollvägning av timmervagnarna från Sveg visade det sig att alla var överlastade med 20%!

Ang T21 och 45 km/tim;
en kväll när Kalle Jonsson kom med timmertåget från Hoting, 20 minuter sent, frågade jag hur det gått "ganska bra, två urspårningar och tre slangbrott bara"!
inte körde han några 45 km/tim heller

T41 i Jämtland

av Fredrik Bergman, Göteborg, Monday, September 26, 2011, 19:16 (4598 dagar sedan) @ CHJonasson


I början på 1980-talet, men innan Forsmo-Hotingbanan var upprustad fanns det planer att sätta in lok T41 i timmertågen. Vid den tiden gick timmertågen med T21 i multippelkoppling.
Av dessa planer blev det intet då det påstås man inte "hittade" nödig utrustning för att ombalansera till det möjligt lägre axeltrycket. Dvs öka axeltrycket på mittenaxeln i vardera boggin.
Enligt linjeboken var sth satt till 45 km/tim dvs samma som T21 loken.

Per-Erik Björkman


Intressant; kommer också ihåg diskussionen och var för övrigt högsta grad inblandad i T21 projektet som reparatör och multipelutprovare.
När Bengt Spade var här inför sitt arbete med T41-boken gjorde jag ett försök att leta rätt på ombalanseringsuträkningarna men gick bet. Nu lockas jag till ett nytt försök.
I Östersnd var förövrigt T41 201 och 204 i drift vid den tiden, 201 var i ganska risigt skick och klarade aldrig av att köras i högre körläge än 7.
204 gick vanligtvis i godståget till Sveg och hade stora problem hem mot Östersund trots anpassade vagnvikter. Vid en kontrollvägning av timmervagnarna från Sveg visade det sig att alla var överlastade med 20%!

Ang T21 och 45 km/tim;
en kväll när Kalle Jonsson kom med timmertåget från Hoting, 20 minuter sent, frågade jag hur det gått "ganska bra, två urspårningar och tre slangbrott bara"!
inte körde han några 45 km/tim heller

Blev T41-loken revision någongång?