Tillverkare dressiner? (Fordon: allmänt)

av Rasmus Axelsson, Monday, October 31, 2011, 23:19 (4553 dagar sedan)

Frågan har säkert varit uppe tidigare, men jag sitter och funderar på vilka olika företag som tillverkat dressiner (främst drivna av handkraft) i Sverige, och jag kommer på en handfull. Fyll hemskt gärna på!

Vidare funderar jag om någon kan redogöra för enkla kännetecken som gör att man kan skilja tillverkarna åt även om tillverkarskylten är borta?

Denna dressin känns väldigt "kort" - tillverkare?

Min och storebroderns fjugestadressin har rätt svängd ram och i övrigt mjuka former.

En waltersdressin på Gotland.

En annonsbild på bergbolagendressin.

Dessa två från Koler och annanstans har samma sorts handtag och kantiga stagning av sidohjulet - tillverkare?

Slutligen en kanske irrelevant länk till Patentdatabasen och en sökning på ordet dressin.

Tillverkare dressiner?

av Jeff, Tuesday, November 01, 2011, 06:45 (4553 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Denna dressin känns väldigt "kort" - tillverkare?

Kan tillägga att den har gångjärn så den går att fälla ihop.

Tillverkare dressiner?

av Stefan Nilsson, Thursday, November 03, 2011, 10:20 (4551 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hur är det med Ljusne-Woxna, gjorde även dom handmanövrerade dressiner?

Tillverkare dressiner?

av Olov Kalderén, Thursday, November 03, 2011, 11:23 (4551 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Frågan har säkert varit uppe tidigare, men jag sitter och funderar på vilka olika företag som tillverkat dressiner (främst drivna av handkraft) i Sverige, och jag kommer på en handfull. Fyll hemskt gärna på!

Vidare funderar jag om någon kan redogöra för enkla kännetecken som gör att man kan skilja tillverkarna åt även om tillverkarskylten är borta?

Skillnaden mellan Tebe och Novo Express är att Tebedressinernas trampdrev sitter i en hållare som är insvängd under drevet innan det är fäst i ramen. Novo Express trampdrev är svetsat i ett plattjärn som sitter skruvat i ramen. Novo Express var inte fjädrad medan däremot Tebe fanns i fjädrat utförande.
Jag har för övrigt hittat inslagna nummer på framgafflarna på några Novo Express. Jag vet inte om de märktes konsekvent av tillverkaren eller om det var någons sorts inventarienummer. I mitt fall är det fråga om dressiner från fd SRJ.

Denna dressin känns väldigt "kort" - tillverkare?

Skulle tro att det är från Komplettfabriken i Sörvik. De tog över tillverkningen av Novo Express efter Walter Verkstäder.

Min och storebroderns fjugestadressin har rätt svängd ram och i övrigt mjuka former.

En waltersdressin på Gotland.

En annonsbild på bergbolagendressin.

Dessa två från Koler och annanstans har samma sorts handtag och kantiga stagning av sidohjulet - tillverkare?

Novo Express

Jag har för mig att Hults Bruk tillverkade cykeldressiner. Jag har sett det i någon gammal katalog, någon gång för länge sedan, men jag har inte katalogen själv. Vill minnas att dressinerna hade betydligt större hjul än t ex Novo Express.

/Olov