Borttaget inlägg? (Forumet)

av jean, Thursday, November 03, 2011, 11:38 (4551 dagar sedan)

Jag la för en stund sedan ut ett gammalt vykort för att ställa en del, som jag såg det iallafall, järnvägshistoriska frågor kring kortet men ser nu till min förvåning att det är kvastat? Varför då? Får man inte fråga om gamla vykort med järnvägsmotiv? Var står det isåfall? Det var ju t.o.m ett ånglok på bilden..

Låst
2584 visningar

Borttaget inlägg?

av Sven A, Uppsala, Thursday, November 03, 2011, 12:19 (4551 dagar sedan) @ jean

Jag tror att inlägget följde med i farten när andra icke önskade inlägg rderades.
Testa och lägg in detta igen.

Låst
2303 visningar

Borttaget inlägg?

av Kontrollören, Thursday, November 03, 2011, 12:28 (4551 dagar sedan) @ jean

Jag la för en stund sedan ut ett gammalt vykort för att ställa en del, som jag såg det iallafall, järnvägshistoriska frågor kring kortet men ser nu till min förvåning att det är kvastat? Varför då? Får man inte fråga om gamla vykort med järnvägsmotiv? Var står det isåfall? Det var ju t.o.m ett ånglok på bilden..

Läs reglerna så förstår du säkert.

Kontrollören

Låst
2330 visningar

Borttaget inlägg?

av jean, Thursday, November 03, 2011, 12:40 (4551 dagar sedan) @ Kontrollören

Aha, nu förstår jag, det är denna paragraf som avses:

"Otillåten reklam/försäljning
Det är inte tillåtet att göra "personlig" reklam eller länka till/berätta om försäljningar på auktions- eller försäljningssajter. "

Men nu vet jag hur det ligger till och jag ska inte störa dessa Ädla Herrar framöver med sådant skräp som gamla vykort med järnvägsmotiv. Eller jag ska nog inte störa alls då jag inser att jag inget har här att göra då jag är alldeles för ung för att kunna vältra mig i tekniska detaljer på gamla ånglok eller ha åsikter om färgen på olika skyltars bakgrunder som fanns på en viss loktyp för 100 år sedan eller andra mycket mer intressanta saker som för järnvägsintresset vidare till nästa generation.

Låst
2268 visningar

Borttaget inlägg?

av QZGBT5, Thursday, November 03, 2011, 13:25 (4551 dagar sedan) @ jean

Aha, nu förstår jag, det är denna paragraf som avses:

"Otillåten reklam/försäljning
Det är inte tillåtet att göra "personlig" reklam eller länka till/berätta om försäljningar på auktions- eller försäljningssajter. "

Men nu vet jag hur det ligger till och jag ska inte störa dessa Ädla Herrar framöver med sådant skräp som gamla vykort med järnvägsmotiv. Eller jag ska nog inte störa alls då jag inser att jag inget har här att göra då jag är alldeles för ung för att kunna vältra mig i tekniska detaljer på gamla ånglok eller ha åsikter om färgen på olika skyltars bakgrunder som fanns på en viss loktyp för 100 år sedan eller andra mycket mer intressanta saker som för järnvägsintresset vidare till nästa generation.

Mig får Du, trots att jag är 64, gärna "störa" med vykort med järnvägsknutna motiv.


/Bengt

Låst
2212 visningar

Borttaget inlägg?

av Christer Fredriksson, Thursday, November 03, 2011, 13:52 (4551 dagar sedan) @ QZGBT5

Det finns ju en viss baktanke med denna regel!

Detta forum skall ju ej användas för att trissa upp priserna på järnvägsanknutna objekt. Ju mera reklam ju högre tenderar ju priserna att bli då det är enstaka objekt det handlar om, eller hur!?!

Ännu värre är det ju om jag själv annonserar ut en pryl, vad det än månde vara, och sedan berättar på detta forum att det just nu auktioneras ut på någon sajt, utan att ange ägaren, eller hur?!

MEN! Köp gärna ett vykort, eller dylikt, på någon auktionssajt och lägg sedan ut bilden på detta forum, dvs två flugor i en och samma smäll!

Låst
2167 visningar

Borttaget inlägg?

av Jöran Johansson, Thursday, November 03, 2011, 16:14 (4551 dagar sedan) @ jean

Jean, bry dig inte om snorkiga självutnämnda anonyma "kontrollörer". Fortsätt att glädja oss andra med bilder på det sätt du gjort förut!

Jöran

Låst
2039 visningar

Borttaget inlägg?

av jean, Thursday, November 03, 2011, 16:53 (4551 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag förstår ju tanken bakom "reklamfritt" forum men i detta fallet hade jag inte en tanke på att man kunde se det så.

Så Jöran, Bengt och Christer, tack för uppmuntran, jag fortsätter gärna visa lite gamla vykort, men jag ska givetvis se till att det inte kan tolkas i kommersiellt syfte.

Jag vill slå ett slag för Oldsmobiles första alster han la ut för ett par år sedan, jag orkade samla ihop dem i några månader men sedan blev det för tidsödande.

Här är länken: [link=http://www.lindroos.org/Oldsmobile.html]Oldsmobile ca 1974-1976[/link]

Låst
2143 visningar

Har aldrig förstått...

av Kurtan, Thursday, November 03, 2011, 23:51 (4551 dagar sedan) @ jean

...problematiken här. För mej själv är detta kristallklart:

- Privatpersoner får inte annonsera ut föremål eller böcker för egen vinning.

- Däremot får föreningarna göra det.

[b]Obs. att det därmed I N T E är självklart att ens SvJvm får annonsera ut t ex fordonsförsäljningar här!!!!!!!!![/b]

Hmm. Jaha.

Dags att göra om våra stadgar...??!!

Motioner till vårens JvmV-möte efterlyses!!!

Låst
1771 visningar

Har aldrig förstått... ..inte jag heller! En uppmaning till forumets ledning.

av Lars-Erik Gustafsson, Friday, November 04, 2011, 07:00 (4550 dagar sedan) @ Kurtan

LEG video får alltså inte meddela filmnyheter på detta forum. Men det får däremot våra museiföreningar. Det komiska i sammanhanget är att en museiförening som säljer filmer från LEG video kan erbjuda dessa men inte företaget.

Hur Sveriges Järnvägsmuseums "annonser" om fordon till försäljning, järnvägsloppis m.m. kan falla under museiföreningarnas kategori i detta sammanhang är också märkligt. Trafikverkets museer är ju en statlig angelägenhet, knappast en museiförening. Trafikverkets museer borde snarare falla under samma kategori som LEG video. Och hur är det med museibanor som drivs som aktiebolag?

Ett klargörande från forumsledningen med mer exakt gränsdragning vore önskvärt.
Tack på förhand!

Lars-Erik Gustafsson
LEG video

Låst
1772 visningar

Har aldrig förstått... ..inte jag heller! En uppmaning till forumets ledning.

av NerdBoy, Friday, November 04, 2011, 08:17 (4550 dagar sedan) @ Lars-Erik Gustafsson

För mig känns det bättre att den som tänker sälja bilden är helt öppen med det, då kan jag själv välja om jag vill göra en gratis insats som någon annan tjänar pengar på. Om det istället heter "Jag hittade den här bilden bland min farfars prylar, någon som var det är?" så kanske jag luras att tro att bilden har något känslomässigt värde för ägaren. Om jag då lägger en timme på att identifiera platsen/motivet så känns det trist om bilden två dagar senare dyker upp på Tradera.

/Calle, som samlar vykort och gärna löser gåtor på gamlavykort.nu

Låst
1683 visningar

Har aldrig förstått...

av Rolf Sten ⌂, Friday, November 04, 2011, 08:54 (4550 dagar sedan) @ Kurtan

...problematiken här. För mej själv är detta kristallklart:

- Privatpersoner får inte annonsera ut föremål eller böcker för egen vinning.

- Däremot får föreningarna göra det.

[b]Obs. att det därmed I N T E är självklart att ens SvJvm får annonsera ut t ex fordonsförsäljningar här!!!!!!!!![/b]

Hmm. Jaha.

Dags att göra om våra stadgar...??!!

Motioner till vårens JvmV-möte efterlyses!!!

Kurt!
JvmV stadgar paragraf 1 säger följande:
[b]"§ 1 Ändamål
Föreningen Järnvägsmusei Vänner (JvmV) är en ideell förening, som har till ändamål att främja Sveriges Järnvägsmuseums verksamhet".[/b]
Alltså ÄR det självklart att museet får göra reklam för sin verksamhet i ett forum som drivs av JvmV!

Rolf Sten
Ordförande JvmV

Låst
1695 visningar

Har aldrig förstått... Fler svar önskas.

av Lars-Erik Gustafsson, Friday, November 04, 2011, 09:30 (4550 dagar sedan) @ Rolf Sten

Hej Rolf!

Tack för detta klargörande. Svaret att Sv. Järnvägsmuseum undantages är ju både logiskt och var väntat. Fint att få det på pränt. Men hur var det nu med museiföreningarna? Och finns det någon skillnad om de drivs i bolagsform? Det är ju egentligen här som gränsdragningen börjar att bli intressant.

Med vänliga hälsningar
Lars-Erik Gustafsson/LEG video

Låst
1640 visningar

Har aldrig förstått... Fler svar önskas.

av Christer Fredriksson, Friday, November 04, 2011, 09:51 (4550 dagar sedan) @ Lars-Erik Gustafsson

Det är väl inget [b]undantag[/b], utan det är ju [b]huvudsyftet [/b]enligt paragraf 1 med JVMV verksamhet och dess forum!

En sak är väl sedan om JVMV själva bedömer om någon verksamhet faller inom de museiverksamheter som verkar enligt samma regler och intentioner som JVMV har, dvs utan något vinstintresse som huvudsyfte, utan att alla intäkter oavkortat går till att få en museiverksamhet att fortleva i ideell form.
Privata vinstintressen eller aktiebolag faller således helt utanför JVMV intresseområde.

Jämför idrotten! Helt ideell verksamhet utan vinstkrav i rörlsen är OK, men aktiebolag, då får man allt betala och skatta för sig! Målet med de båda verksamheterna är ju helt olika enligt deras stadgar.

Låst
1632 visningar

Har aldrig förstått... Fler svar önskas.

av Lars-Erik Gustafsson, Friday, November 04, 2011, 10:12 (4550 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ett undantag från regeln är det väl även om undantaget är befogat. Men det var inte min mening att skapa någon debatt bara att få ett klargörande. Jag är mer än nöjd med det svar som Rolf Sten gav i det avseendet.

Gränsdragningen ideell eller ej är ju svårare och jämförelsen med idrotten gör inte saken lättare. Få klubbar kan väl idag betraktas som helt ideella även om det finns ett ideellt syfte. Man kan ju t.ex. se hur skattemyndigheterna betraktar verksamheten.

Jag förmodar att ditt inlägg sker i egenskap av privatperson så jag får väl avvakta svaret från forumsledningen.

Med vänlig hälsning!
Lars-Erik Gustafsson/LEG video

Låst
1609 visningar

Har aldrig förstått...

av Kurtan @, Friday, November 04, 2011, 11:55 (4550 dagar sedan) @ Rolf Sten

OK, tack. Men du kommenterade inte på minsta vis följande:

- Privatpersoner får inte annonsera ut föremål eller böcker för egen vinning.
- Däremot får föreningarna göra det.

Ett par gånger har jag skrivit inlägg med erbjudande om försäljning av böcker m m - och dessa har blivit raderade! (Ibland genast, ibland först efter några dagar.)

Begick jag således ENDAST felet att inte uttryckligen förklara, att detta handlade om försäljning till förmån för ÖSLJ i Mariefred...?

Låst
1566 visningar

Har aldrig förstått...

av L-J, Friday, November 04, 2011, 12:58 (4550 dagar sedan) @ Kurtan

Kan man inte då, när man tittar på reglerna, dra slutsatsen att även länkningar
till tex Tradera, med samma emfas ska beivras?

Även om det i all välmening rör sig om ex identifiering av platser eller utrustning.

Säljaren är ju de facto privatperson.
Om man nu har material man vill ska komma en förening till del?
Kan man då torgföra detta här?

(Jag utgår ifrån att om man gör detta, torde ersättningen vara blygsam, ex portokostnad liknande.)
L-J, funderande på stora slättens rand...

Låst
1517 visningar

Har aldrig förstått...

av Kurtan @, Friday, November 04, 2011, 14:03 (4550 dagar sedan) @ L-J

Man hamnar lätt i en lite besvärlig sits - just här i/på forumet:

- Dels ska vi alla hjälpas åt att berätta om ovanligare äldre bilder/händelser/saker, som kompletterar redan välkända fakta, skrifter, artiklar m m - allt som upplevs som exceptionellt (och förmodligen hittills okänt) alltså. Det är ju bl a [b]forskningen[/b] som ligger oss varmt om hjärtat; att funna ting o fakta blir sparade.

- Dels ska vi stötta den historiska järnvägsförening som ligger oss närmast (om hjärtat ELLER geografiskt!) på olika sätt.

Just här blir Tradera ett problem - ska vi tala om för andra att det finns en (kanske) unik bild, eller ngt annat ovanligt, till salu? Jag röstar nog för ett ja där!

Hursomhelst, detta bör tas upp på nästa årsmöte med JvmV. Naturligtvis är det ÅM som ska besluta om en policysak som denna!

Låst
1491 visningar

Har aldrig förstått...

av Christer Fredriksson, Friday, November 04, 2011, 14:45 (4550 dagar sedan) @ Kurtan

Att få hjälp med identifiering anser jag personligen skall tillåtas oavsett var frågeställaren har lagt upp bilden ifråga.

Att tala om att det på olika auktionssajter/antiksajter/samlarsajter osv finnes "kul/unika/mm " jvg-alster till salu är jag lite tveksam till. Skall forumet användas för att göra reklam för ovan nämnda typer av verksamheter och öka deras intäkter? Jag tror att de som är intresserade av dessa ting redan vet var de skall söka och hur ofta de skall söka efter saker de är intresserade av.

Visst är det jättekul att se bilder som ligger ute för försäljning, men jag tror att vi gynnar dem bäst som är intresserde av dessa föremål genom att inte nämna dem här. Man vill ju inte betal överpriser på intressanta saker, eller hur?? Ju flera intresserade som bjuder ju dyrare blir det ju i slutändan!

Låst
1535 visningar

Har aldrig förstått...

av Kurtan @, Friday, November 04, 2011, 15:21 (4550 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Sant, sant...

Knepigt, detta!

Låst
1502 visningar

Har aldrig förstått...

av Mats, Friday, November 04, 2011, 15:32 (4550 dagar sedan) @ Kurtan

Hej,
Ja, en knepig frågeställning är det. På många andra forum och communities har man löst det med att ha en köp och säljavdelning där det är fritt att annonsera samt tipsa om saker som är till salu på andra sajter etc. Då framgår det tydligt om vad som avses.

Trevlig helg önskar
Mats

Låst
1506 visningar

Har aldrig förstått...

av Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum, Friday, November 04, 2011, 15:39 (4550 dagar sedan) @ Kurtan

När det gäller forumets regler är det bara att läsa och använda dom med sunt förnuft!
Regelverk kan tolkas på många sätt, beroende på vem som läser dessa. Inte ens dom som skriver lagtexter lyckas alla gånger!

Som sagt, använd och tolka regelverket med sunt förnuft och därmed avslutas denna tråd! :-|