Jag ser i ett blad till str 422 att UBF06 1899-1902 byggdes om till UBF08 under år 1957
1566 var släp till Yo2/3 systemet.Kallades efter ombyggnad i Åmål 1958 för UBF09 och före detta var den utustad med postutrymme (UBDF0)Denna kom från Trelleborg-Rydsgårds J och byggdes 1938 av Nohab.
Några UF2 (bl a 1531 och 1535) byggdes 1957 om till UF8.
Yo2 fanns i två varianter. Den ena varianten var mera platt framtill och hade sth 80 km/h. Gick på linjen Varberg-Kinnared från ca 1958 och fram till nedläggningen. Om den därefter gick någonstans låter jag vara osagt. Stod ca 1964 avställda i Halmstad. Dessa Yo2 var 485,486 /fd MSJ 11,12/;487 /fd TRJ 1;659,660 /fd52,53. 2 st drivmotorer Sc D611.
Yo2 536-538 hade sth 110 km/h ,hade rundad front,längd 16 m ca,byggdes 1938 av Nohab.Scania D 611 motorer.
Dessa tre följdes av Yo3 552 och 553. Längd 19,7 m 2 Sc D812 motorer.
Det finns en bild som anger att fd HNJ vagnar gått på VbÄJ. Men jag har inte sett dem där. Troligen var de inte heller tursatta där. Var de gått har troligen förändrats.
Yo2/Yo3 torde fått koppelbyte 1957 eftersom släpen till Yo2/3 fått koppelbyte 1957.
Vad gäller färgsättning vet jag inte som sagt. Yo2 var A rälsbussar i säkerhetshänseende och hade denna färg som andra A rälsbussar,dvs YCo6/7(YBo6/7/8). Jag kan gissa att de 4-axliga släpen också hade denna färg,medan de tvåaxliga släp av HC typ fick behålla sin cremegula färg,precis som landsvägsbussarna gjorde till paprikafärgen infördes.
Yo2/3 fd HNJ gick alltså (automatisk censur)"kring Halmstad till Karlsborg och Oskarshamn.
Yo2 sth 80 ? var de gick innan de kom till Varberg (ursprungliga linjer?) och efter nedläggningen troligen avställda,eventuellt lokaltåg kring Halmstad.
Jag har ett minne av att de nya kopplen kallades Bk-L men anges i str 422 som Rk-L,precis som YBo systemet. Sr 420 skiljer på Y02/3 systemet och YBo systemet.
Det vore intressant om någon fotograferat de olika kopplen. Kopplen var alltså av typ Scharfenberg. Samma typ av koppel hade SRJ ganska tidigt.Men i olika plan. (vagnarna var högre).