Yo2 - Färgsättning (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HJP @, Friday, July 11, 2008, 15:33 (5766 dagar sedan)

HNJ:s snabbmotorvagn fick littera Yo2 hos SJ. Den förekom i olika färgsättningar.
Förutom HNJ:s färg med SJ-märkning, fick den Samma färg som Hilding Carlsson-bussarna. Efter ombyggnad fick de samma färg som Y6:orna.

En vagn fick Y6-färg före ombyggnad. Kan någon säga vilket nummer den vagnen hade. En bild skulle naturligvis uppskattas, men finns troligen inte.


HJP

Yo2 - Färgsättning

av s svensson, Sunday, July 13, 2008, 11:43 (5764 dagar sedan) @ HJP

Vad för ombyggnad avser Du ?
På Yo2 byggdes bromssystemet om helt och hållet. Men detta kanske gjordes på HNJ tiden.

Yo2 - Färgsättning

av HJP @, Sunday, July 13, 2008, 14:27 (5764 dagar sedan) @ s svensson

Vad för ombyggnad avser Du ?
På Yo2 byggdes bromssystemet om helt och hållet. Men detta kanske gjordes på HNJ tiden.

****
Enligt boken "RÄLSBUSSAR och släpvagnar vid Statens Järnvägar" (SJK38), byggdes bromssytemet om från trum-, till blockbroms, av SJ, 1955.

Jag avser den ombyggnad som SJ gjorde, och som innebar att vagnarna utrustades med koppel - Scharfenbergskoppel, och fönstren fick metallramar.

Efter förstatligandet 1945, Målade SJ, 1953, om vagnarna, som fick "Hilding Carlsson"-färg. 1956 målade vagnarna i "Y6"-färg, Créme/Orange. I samband med detta, utrustades de med koppel. De fick också metallramar i fönstren.

En vagn blev dock ommålad i "Y6"-färg, före ombyggnaden, och jag är intresserad av vilken vagn det var.

HJP

Yo2 - Färgsättning

av s svensson, Sunday, July 13, 2008, 21:36 (5764 dagar sedan) @ HJP

Jag har inte datum för ommålning.
Just nu kommer jag inte heller ihåg hur kopplen på Yo2/sth 80;Yo2/fd HNJ,Yo3/fd HNJ och släpen som hörde till,såg ut. Ett st postslåp som byggdes om samt några HC släp som fick nya koppel.

Ommålning och koppelbyten har inte med varandra att göra. Dvs om det blev revision så kom man att måla om dem då.
Märk at de första lev YCo5p liksom YCo4p/t hade cremegula färgen precis som vägbussar. De hade dessutom turistvarianten. Jag har enbart sett de fd HNJ snabbvagnarna på foto och det verkar som de hade "lokal" vagnsvarianten med enbart en grön rand. Kanske någon annan kan bekräfta detta.
Vad gäller de fd HNJ Yo2 så har jag sett foto från Ullared på dem.Men jag har inget minne av att ha sett dem i Varberg. Det var de andra 5 Yo2 som gick där istället. Ca 1963-64 så såg jag de fd GDG Yo2 stå avställda i Halmstad.Spåret närmast gatan från stationsbyggnaden ned till verkstaden.
Yo3 gick första tåget från Varberg till Halmstad-Hässleholm och YBo6 tror jag sattes in först tdt 164.
Yo2 och Yo3 gick Halmstad-Nässjö-Oscarshamn och Halmstad-Falköping-Karlsborg.
Här drogs snabbtågen (snälltåg) in helt.
Var de fd GDG Yo2 gick innan de sattes in Varberg-Kinnared vet jag inte. Det är möjligt att någon av Yo2 kunnat gå på annat håll. Där tror jag inte alla 5 behövdes.

Yo2 - Färgsättning

av s svensson, Monday, July 21, 2008, 12:32 (5756 dagar sedan) @ s svensson

Jag ser i ett blad till str 422 att UBF06 1899-1902 byggdes om till UBF08 under år 1957
1566 var släp till Yo2/3 systemet.Kallades efter ombyggnad i Åmål 1958 för UBF09 och före detta var den utustad med postutrymme (UBDF0)Denna kom från Trelleborg-Rydsgårds J och byggdes 1938 av Nohab.
Några UF2 (bl a 1531 och 1535) byggdes 1957 om till UF8.

Yo2 fanns i två varianter. Den ena varianten var mera platt framtill och hade sth 80 km/h. Gick på linjen Varberg-Kinnared från ca 1958 och fram till nedläggningen. Om den därefter gick någonstans låter jag vara osagt. Stod ca 1964 avställda i Halmstad. Dessa Yo2 var 485,486 /fd MSJ 11,12/;487 /fd TRJ 1;659,660 /fd52,53. 2 st drivmotorer Sc D611.
Yo2 536-538 hade sth 110 km/h ,hade rundad front,längd 16 m ca,byggdes 1938 av Nohab.Scania D 611 motorer.

Dessa tre följdes av Yo3 552 och 553. Längd 19,7 m 2 Sc D812 motorer.

Det finns en bild som anger att fd HNJ vagnar gått på VbÄJ. Men jag har inte sett dem där. Troligen var de inte heller tursatta där. Var de gått har troligen förändrats.
Yo2/Yo3 torde fått koppelbyte 1957 eftersom släpen till Yo2/3 fått koppelbyte 1957.
Vad gäller färgsättning vet jag inte som sagt. Yo2 var A rälsbussar i säkerhetshänseende och hade denna färg som andra A rälsbussar,dvs YCo6/7(YBo6/7/8). Jag kan gissa att de 4-axliga släpen också hade denna färg,medan de tvåaxliga släp av HC typ fick behålla sin cremegula färg,precis som landsvägsbussarna gjorde till paprikafärgen infördes.
Yo2/3 fd HNJ gick alltså (automatisk censur)"kring Halmstad till Karlsborg och Oskarshamn.
Yo2 sth 80 ? var de gick innan de kom till Varberg (ursprungliga linjer?) och efter nedläggningen troligen avställda,eventuellt lokaltåg kring Halmstad.
Jag har ett minne av att de nya kopplen kallades Bk-L men anges i str 422 som Rk-L,precis som YBo systemet. Sr 420 skiljer på Y02/3 systemet och YBo systemet.
Det vore intressant om någon fotograferat de olika kopplen. Kopplen var alltså av typ Scharfenberg. Samma typ av koppel hade SRJ ganska tidigt.Men i olika plan. (vagnarna var högre).

Yo2 - Färgsättning - koppel

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, July 21, 2008, 13:24 (5756 dagar sedan) @ s svensson

Sören, kolla det nr av TÅG där jag skrev om enmanslok o mtv! Där är det med ett foto av BJ mtv med Albertkoppel - var det inte dessa som kallades Yo fr början? Har jag fel?

Yo2 - Färgsättning - koppel

av s svensson, Monday, July 21, 2008, 20:41 (5756 dagar sedan) @ Kurt Möller

Det är nog inte fel att Yo2 /sth 80/ + övriga? hade Albert-koppel från början.
Jag har nämligen i eftermiddag försökt gå igenom str 454 med ombyggnadsorder.

Följande gällde: Albertkopplingar (30/12 43)Smalspår (Mbr dnr 353/42)ordern var utförd okt 1958
Montering av Scharfenbergskoppel (25/2048) normalspår (Mbr dnr 415/43) utförd 58
Med att ordern var utförd 1958 innebar att ordern ströks. okt 58 ströks ordern.Monering skedde alltså tidigare.
Vad som sedan gällde är att på normalspår och 0,891 hade man Scharfenbergskoppel. Detta var lite olika på B rälsbussar och A rälsbussar.
(B rälsbussar = HC med träkorg)
Sedan byggdes HNJ Yo2 om vad gällde bromsar efter olyckan i Landeryd.

Jag har nu försökt analysera vad som skiljde Yo1-/Yo2/3 och YBo systemet.Alltså så som det menas populärt.
Alltså tänk på ett foto på en HC buss (Yo1 B rälsbuss) inne i förarhytten och på föraren. Ett mycket välkänt foto finns här och visar Lasse Peterson.
Han har en "vanlig" broms av tryckluftstyp bredvid sig. Alltså något som är vanligt.
Yo2/3 hade också "vanlig" tryckluftsbroms med en bromsventil där man bromsar genom att dra i handtaget.
YBo systemet hade ett elektriskt system.
Anpassningen som gjordes på släpen är uppenbarligen avsett att kunna bromsa släpen också. Vad gäller 1899-1902 vet jag inte om även det ursp systemet behölls samtidigt.För de omlittrerades till UBF06 utan ombyggnad.Vad jag nu minns.
Ommålning av A rälsbuss orderges Mbr 105,397/57 (25/2 56,3/4 57) och hänvisas till ritningar. Vad gäller B-rälsbuss gäller cremegul,grön rand och ljusgrå tak.

Lokomotorer Z43 och Z61-Z64 skall /Mbr sgr 435(25/11-60)/ ommålas till färgsättning /ritn 1MM-5133/.
Vad jag alltså fått fram är alltså som framgår av foton att Yo2/3 hade Albertkoppel från början. Dessa ersattes av Scharfenbergskoppel.
Bromsarna på Yo2/3 byggdes om vid några tillfällen.
Släp anpassades till Yo2/3 cirka 1957 och detta gällde tydligen bromssystemen.
Ommålning till oranga färgen på A rälsbussar skedde 56-57. Vid leveransen hade YBo systemet detta utom YCo4/5 p/t som hade cremegul +grön färg enligt samma mänster som turistbussar.
En lite mer djupdykning i order innebär inte att dessa alltid är rätt.Men det är en bra början att leta.

Yo2 - Färgsättning - (m1B)

av NOR, Monday, July 21, 2008, 22:31 (5756 dagar sedan) @ s svensson

Ommålning av A rälsbuss orderges Mbr 105,397/57 (25/2 56,3/4 57) och hänvisas till ritningar. Vad gäller B-rälsbuss gäller cremegul,grön rand och ljusgrå tak.

Lokomotorer Z43 och Z61-Z64 skall /Mbr sgr 435(25/11-60)/ ommålas till färgsättning /ritn 1MM-5133/.

Mycket intressant detta, vilka Mbr-ritningar hänvisas det till för A-rälsbussarna?

Den omnämnda ritningen 1MM-5133, daterad 9 januari 1960.
[image]

Yo2 - Färgsättning - (Mbr ritningar målning)

av Anders Jansson, Göteborg, Monday, July 21, 2008, 22:59 (5756 dagar sedan) @ NOR

Mycket intressant detta, vilka Mbr-ritningar hänvisas det till för A-rälsbussarna?

Jag har noteringar om Mbr 66999, 66700 och 66701 samt Mbr 3MM-1282. Den sistnämnda möjligen avseende tecken för märkning.

Yo2 m.fl. - Färgsättning - (m5B)

av NOR, Tuesday, July 22, 2008, 11:15 (5755 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag har noteringar om Mbr 66999, 66700 och 66701 samt Mbr 3MM-1282. Den sistnämnda möjligen avseende tecken för märkning.

Tack Anders J. för hjälpen med ritningsnummer, du anar inte vad jag letat efter dessa.

Mbr 66702 daterad 24 oktober 1955 med uppdatering 25 januari 1956.
[image]

Mbr 66699 daterad 23 september 1955 med uppdatering 25 januari 1956.
[image]

Mbr 66701 daterad 29 september 1955 med uppdatering 25 januari 1956.
[image]

Mbr 66700 daterad 23 september 1955 med uppdatering 25 januari 1956.
[image]

3MM-1282 daterad 25 januari 1957.
[image]'

Yo2 m.fl. - Färgsättning - (m5B)

av Anders Jansson, Göteborg, Tuesday, July 22, 2008, 20:50 (5755 dagar sedan) @ NOR

Tack Anders J. för hjälpen med ritningsnummer, du anar inte vad jag letat efter dessa.

Ingen orsak! Ett mycket bra initiativ att publicera dessa ritningar.

Notera att på Mbr 66999 anges YFo6 och "skvadern" YBFo6 som aldrig blev verklighet. Den senare var avsedd för tåg med få resande i norra Norrlands inland.

Yo2 m.fl. - Färgsättning - Silvertak

av Patrik E, Wednesday, July 23, 2008, 00:23 (5754 dagar sedan) @ Anders Jansson

YCo5p och YCo6 levererade före 9-55 hade väl silverfärgat tak.

Yo2 m.fl. - Färgsättning - (m5B)

av Ola Almquist, Tuesday, July 22, 2008, 23:08 (5754 dagar sedan) @ NOR

3MM-1282 daterad 25 januari 1957.
[image]'

Tack för dessa ritningar! Var det på ovanstående ritning siffrorna i fronten (vid/på övergångsbryggan) dök upp första gången?

M.v.h.
Ola

Yo2 - Färgsättning - (m1B)

av Ola Almquist, Tuesday, July 22, 2008, 23:22 (5754 dagar sedan) @ NOR

Lokomotorer Z43 och Z61-Z64 skall /Mbr sgr 435(25/11-60)/ ommålas till färgsättning /ritn 1MM-5133/.

Den omnämnda ritningen 1MM-5133, daterad 9 januari 1960.
[image]

På vilket sätt skilde sig denna färgsättning från den tidigare? Jag har sett på leveransfoton av Z43 (bl.a. 429) att dessa hade en grön rand under fönstren.

Tack på förhand!
Ola

Lokomotorer - Färgsättning - (m1B)

av NOR, Wednesday, July 23, 2008, 10:57 (5754 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den omnämnda ritningen 1MM-5133, daterad 9 januari 1960.
[image]


På vilket sätt skilde sig denna färgsättning från den tidigare? Jag har sett på leveransfoton av Z43 (bl.a. 429) att dessa hade en grön rand under fönstren.


Kanske inget direkt svar på din fråga, men en sådan här "principritning" är nog mer ett fastställande av ett tidigare faktum.
Att den gröna randen under fönstren saknas på ritningen kan möjligen vara i "förbilligande" syfte, eller kanske att SJ maskinbyrå tyckte att det såg snyggare ut utan rand.

Brev från Mbr till Hvst Ör, daterad 22 januari 1960.

"Lokomotor litt Z64 nr 394.
Rubricerad lokomotor genomgår för närvarande revision klass A vid hvst, Örebro.
Lokomotorn går normalt i hamntjänst. Önskemål har uttalats om, att denna lokomotor blir målad i en från järnvägsvagnarna avvikande färg, förslagsvis i den färgsättning, som de nylevererade Z43-lokomotorerna är målade i. Styrelsen bestämmer därför, att vid revisionen av lokomotorn utvändigt skall målas enligt vad som angives på bifogade ritning 62914."

Yo2 - Färgsättning - koppel

av s svensson, Wednesday, July 23, 2008, 11:12 (5754 dagar sedan) @ s svensson

Det är nog inte fel att Yo2 /sth 80/ + övriga? hade Albert-koppel från början.
Jag har nämligen i eftermiddag försökt gå igenom str 454 med ombyggnadsorder.

Följande gällde: Albertkopplingar (30/12 43)Smalspår (Mbr dnr 353/42)ordern var utförd okt 1958
Montering av Scharfenbergskoppel (25/2048) normalspår (Mbr dnr 415/43) utförd 58
Med att ordern var utförd 1958 innebar att ordern ströks. okt 58 ströks ordern.Monering skedde alltså tidigare.
Vad som sedan gällde är att på normalspår och 0,891 hade man Scharfenbergskoppel. Detta var lite olika på B rälsbussar och A rälsbussar.
(B rälsbussar = HC med träkorg)
Sedan byggdes HNJ Yo2 om vad gällde bromsar efter olyckan i Landeryd.

Jag har nu försökt analysera vad som skiljde Yo1-/Yo2/3 och YBo systemet.Alltså så som det menas populärt.
Alltså tänk på ett foto på en HC buss (Yo1 B rälsbuss) inne i förarhytten och på föraren. Ett mycket välkänt foto finns här och visar Lasse Peterson.
Han har en "vanlig" broms av tryckluftstyp bredvid sig. Alltså något som är vanligt.
Yo2/3 hade också "vanlig" tryckluftsbroms med en bromsventil där man bromsar genom att dra i handtaget.
YBo systemet hade ett elektriskt system.
Anpassningen som gjordes på släpen är uppenbarligen avsett att kunna bromsa släpen också. Vad gäller 1899-1902 vet jag inte om även det ursp systemet behölls samtidigt.För de omlittrerades till UBF06 utan ombyggnad.Vad jag nu minns.
Ommålning av A rälsbuss orderges Mbr 105,397/57 (25/2 56,3/4 57) och hänvisas till ritningar. Vad gäller B-rälsbuss gäller cremegul,grön rand och ljusgrå tak.

Lokomotorer Z43 och Z61-Z64 skall /Mbr sgr 435(25/11-60)/ ommålas till färgsättning /ritn 1MM-5133/.
Vad jag alltså fått fram är alltså som framgår av foton att Yo2/3 hade Albertkoppel från början. Dessa ersattes av Scharfenbergskoppel.
Bromsarna på Yo2/3 byggdes om vid några tillfällen.
Släp anpassades till Yo2/3 cirka 1957 och detta gällde tydligen bromssystemen.
Ommålning till oranga färgen på A rälsbussar skedde 56-57. Vid leveransen hade YBo systemet detta utom YCo4/5 p/t som hade cremegul +grön färg enligt samma mänster som turistbussar.
En lite mer djupdykning i order innebär inte att dessa alltid är rätt.Men det är en bra början att leta.


Det finns bilder på fd HNJ snabbvagnar som gör gällande att det inte fanns några kopplingar alls. Så jag bollar frågan vidare. Men vad jag förstår måste någon form av koppling funnits för bogsering.Även om de döljts.
Nu kanske det är svårt för mig förklara vad Albertkoppling är. Men det är en mycket enkel koppling.
Finns det någon som hittar ordern om ombyggnad till Scharfenbergs koppel.

Yo2 - Färgsättning - koppel

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, July 23, 2008, 19:18 (5754 dagar sedan) @ s svensson

Nu kanske det är svårt för mig förklara vad Albertkoppling är. Men det är en mycket enkel koppling.

Inte alls. Titta på vilket foto som helst av spårvagnar i Stockholm fr o m cirka 1925! (Bara Ängby- o Lidingövagnar hade annat.)