Förregling av reläställverk (Signaler/säkerhet)

av Jan Frelin, Saturday, July 12, 2008, 14:33 (5757 dagar sedan)

När en vev/spak på ett mekaniskt ställverk är förreglad, går denna inte att lägga om - så ps märker direkt att det reglaget är förreglat. Men hur är det med ett reläställverk, är reglagen spärrade där med?

Förregling av reläställverk

av Carl-Axel Schiller, Saturday, July 12, 2008, 15:56 (5757 dagar sedan) @ Jan Frelin

När en vev/spak på ett mekaniskt ställverk är förreglad, går denna inte att lägga om - så ps märker direkt att det reglaget är förreglat. Men hur är det med ett reläställverk, är reglagen spärrade där med?

Det är drygt tio år sedan som jag hade förmånen att på plats manövrera 59-ställverken i Kymlinge, Skavstaby (gamla), Vallstanäs och Ekeby samt 65-ställverken i Tureberg, Rotebro och Upplands Väsby. Jag kan inte påminna mig att reglagen var spärrade för otillåten manöver. Vad som (inte) hände när man gjorde en otillåten manöver var uteblivet rassel från reläsatserna och uteblivna indikeringar på spårplanen.

Någon som på senare år manövrerat 59-or och 65-or kanske kan komplettera.

Förregling av reläställverk

av Lars Stegenius, Saturday, July 12, 2008, 20:17 (5756 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Kymlinge??

Nog för att Tub3 har ett reläbaserat signalsystem men det manövreras från TLC3 vid Västra Skogen.....:-D

//Lars S

Förregling av reläställverk

av Lars-Henrik Eriksson, Saturday, July 12, 2008, 21:45 (5756 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Kymlinge??

Nog för att Tub3 har ett reläbaserat signalsystem men det manövreras från TLC3 vid Västra Skogen.....:-D

Jag antar att det är Kummelby (Kmy) som avses...

Förregling av reläställverk

av NOR, Saturday, July 12, 2008, 21:55 (5756 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Kymlinge??

Nog för att Tub3 har ett reläbaserat signalsystem men det manövreras från TLC3 vid Västra Skogen.....:-D

//Lars S

Kymlinge (Kym) var en "krysstation" mellan Ulriksdal och Sollentuna, låg strax söder om Helenelunds hållplats. Försvann i samband med fyrspårsutbyggnaden.

Förregling av reläställverk. Kymlinge och Tureberg.

av Carl-Axel Schiller, Sunday, July 13, 2008, 08:24 (5756 dagar sedan) @ NOR

Redigering: Signaturen för Kymlinge korrigerad

Kymlinge (Kym) var bevakad med lokaltågklarerare sista månaden stationen var i bruk (1995) pga att den då inte fanns med på spårplanen vid trafikledningscentralen Stockholm. Samma sak gällde för Tureberg (Tbg) under dess sista tid 1996. Stationsnamnet återuppstod 1995, då Sollentuna (Sol) ändrades till hållplats. Tbg bestod av de fyra norra växlarna i Sol. Infartssignalerna söderifrån satt vid norra plattformsänden i Sol och ställverket var placerat några meter norr därom.

Förregling av reläställverk

av snookman, Friday, February 25, 2011, 09:52 (4799 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Hejsan era små apor.

varför kommer eran dåliga sida upp när man söker på förregling?

blir så jävla tröttt!!!!!!!!!!!!!!!!!

tack för mig

Förregling av reläställverk

av Lars-Henrik Eriksson, Saturday, July 12, 2008, 16:28 (5757 dagar sedan) @ Jan Frelin

När en vev/spak på ett mekaniskt ställverk är förreglad, går denna inte att lägga om - så ps märker direkt att det reglaget är förreglat. Men hur är det med ett reläställverk, är reglagen spärrade där med?

Nej.

Förregling av reläställverk

av Staffan Granath, Sunday, July 13, 2008, 22:31 (5755 dagar sedan) @ Jan Frelin

som i grunden elektroingenjör dristar jag mig att förklara grundläggande, jag har inte obducerat ett tågställverk men antar att grunderna är desamma.
i reläer och kontaktorer finns ett antal slutande och brytande kontakter som hindrar att funktioner utförs så länge en kontaktor är inkopplad av en strömbrytare,
jag antar att i strömbrytarna finns också kontakter som hindrar otillåtna funktioner.
på vissa elstationer finns det mekaniska don som hindrar att ex två omkopplare manövreras samtidigt, men då på högspänningsutrustning och inte på manöverpaneler.
skulle vara kul att få studera en riktig kontrollpanel men risken är stor att jag nekas tillträde till ett sådant (och kanske lika bra det)finns det någon på någon museibana att studera eller reparera!?:-D

Förregling av reläställverk

av Överkörmästaren, Monday, July 14, 2008, 03:47 (5755 dagar sedan) @ Staffan Granath

Men det har kanske förekommit att man tillgripit elektromagnetisk spärrning av ställare som egentligen inte behövde vara spärrade? Jag kan tänka mig att man skulle kunna ha gjort så i början för att manövreringen skulle påminna mer om ett mekaniskt/elmekaniskt ställverk. Men det är bara fria fantasier från min sida!

Låsta/fria ställare

av Gunnar Ekeving, Monday, July 14, 2008, 19:42 (5755 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Men det har kanske förekommit att man tillgripit elektromagnetisk spärrning av ställare som egentligen inte behövde vara spärrade? Jag kan tänka mig att man skulle kunna ha gjort så i början för att manövreringen skulle påminna mer om ett mekaniskt/elmekaniskt ställverk. Men det är bara fria fantasier från min sida!

Principen var i varje fall omdiskuterad under första halvan av 1940-talet, när SJ signalavdelning tvingades acceptera att 25 reläställverk ("knappställverk") anskaffades. Dessa små reläställverk sattes mest upp på enkelspårsbanors linjestationer, och precis som på motsvarande mekaniska anläggningar fanns det inte så mycket spårledningar. Därför ansåg SJ:s signalchef Ture Hård att centralapparater med mekanisk förregling var att föredraga, eftersom de minskade risken för felaktiga manövrer. På ett knappställverk kunde tågklareraren lätt råka lägga en växel fel genom att trycka på fel knapp, och därmed lura in ett genomfartståg på den kanske inte hinderfria sidotågvägen. Detta under förutsättning att föraren inte observerade att det var två gröna i infartssignalen. Hård försummade inte att påpeka, att en olycka eller ett tillbud av detta slag inträffat vid Rydbo på Roslagsbanan. Det var även en liknande händelse någonstans på Storlienbanan, som hade många reläställverk.

Vad som sedan hände var, att reläställverksanläggningarna i allmänhet fick spårledningar på alla tågspår, och att ett stort antal centralapparater med mekanisk förregling (och spårledningar i tågspåren) anskaffades. Dessa centralapparater levererades av ÅSSA och kallas ofta "korvstånd".

Ställarställverk av Väsby - Södertäljetypen (Södertäljes ställverk finns fortfarande i drift) kom i mitten av 1940-talet och har fria signalställare. Om ställverksskötaren lägger om signalställaren när villkoren för att visa "kör" inte är uppfyllda, händer ingenting. Ställaren måste återtagas och vridas om på nytt. Dessa ställverk var alltså en hybridtyp; Hård kallade dem reläställverk. Nästa generation ställarställverk, som fortfarande finns i Borås, Kil och flera andra platser, har dock förreglade signalställare. Växelställarna är på samtliga ställarställverk låsta när de inte får läggas om.

Förregling av reläställverk

av Gunnar Lilienberg, Monday, July 14, 2008, 13:07 (5755 dagar sedan) @ Jan Frelin

När en vev/spak på ett mekaniskt ställverk är förreglad, går denna inte att lägga om - så ps märker direkt att det reglaget är förreglat. Men hur är det med ett reläställverk, är reglagen spärrade där med?

I de äldsta ställverkstyperna med mekanisk förregling var det så. I Sverige finns ett sådant ställverk kvar, i Torup.

Förregling av reläställverk

av Lars-Henrik Eriksson, Monday, July 14, 2008, 17:52 (5755 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

När en vev/spak på ett mekaniskt ställverk är förreglad, går denna inte att lägga om - så ps märker direkt att det reglaget är förreglat. Men hur är det med ett reläställverk, är reglagen spärrade där med?


I de äldsta ställverkstyperna med mekanisk förregling var det så. I Sverige finns ett sådant ställverk kvar, i Torup.

Det är så i alla ställverkstyper med mekanisk förregling -- det är liksom en del av principen. Dessutom i ställverk med elektrisk förregling som inte är reläställverk. Definitionen av ett reläställverk är att låsningsfunktionerna ligger i reläer och inte i mekaniska anordningar. Det rör sig alltså inte om ett reläställverk bara för att det är byggt med reläer...

I t.ex. ställverken av typ "elektriskt med elektrisk förregling" så låg låsningen i de mekaniska ställarna. Däremot var själva förreglingsfunktionen elektrisk och inte mekanisk.

I ett reläställverk är både förreglingen och låsningen elektrisk.