Lastpallar, containertrafik (Järnväg allmänt)

av Lennart Rosquist, Sunday, November 20, 2011, 21:13 (4534 dagar sedan)

Kanske dumma frågor. när började man köra containertrafik på järnväg och hur såg dessa ut ? Nästa fråga lastpallar när började man med dessa ?
/ Lennart

Lastpallar, containertrafik

av Ola Almquist, Sunday, November 20, 2011, 22:28 (4534 dagar sedan) @ Lennart Rosquist

Kanske dumma frågor. när började man köra containertrafik på järnväg och hur såg dessa ut ? Nästa fråga lastpallar när började man med dessa ?
/ Lennart

Ingen fråga är dum (nästan). Om lastpallar kan man läsa här (pdf).
Söker man på ekeving.se får man dessa träffar m.a.p. litteratur:
"TA HAND OM MEJ - FÖR MED TILL SJ" EN BÖN FRÅN LASTPALLEN! SJ-nytt 16/65 BILD
BELÖNAD STJÄRNSMÄLL - IVAR VIG FICK LASTPALLSSTAPEL ÖVER SIG, OCH FÖRESLOG DÄREFTER FÖRBÄTTRING SJ-nytt 22-23/71
Järnvägsteknik: FRÅN LASTPALL TILL KONTAINER Tage Thorhag JT1/68 DK 656.073.235
KOSTNADSJAKTEN: VEM ÄGER SJ-MÄRKTA LASTPALLAR? SJ-nytt 22/77
LASTPALLAR SOM "CONTAINERS" Olle Nelander SJ-nytt 3/48
PALLAR SJ FÖR DET HÄR SYSTEMEMT? - FÖRSVINNANDE LASTPALLAR SJ-nytt 19/73
Tidskriften Tåg: LASTPALLEN VID BIESAIDGOHPPI Jan Lindahl T8/01
VET NI ATT.. GAFFELTRUCKAR & LASTPALLAR SJ-nytt 5/52

"Container" ger så många träffar att det får den intresserade söka på själv. Med reservation för att just detta ord kanske inte användes i rubriken.
Något om containerns historia finns i alla fall här.

M.v.h.
Ola

Lastpallar, containertrafik

av Simon Bertilsson, Monday, November 21, 2011, 01:24 (4534 dagar sedan) @ Ola Almquist

Mycket intressant!
Jag visste inte att Europapallen var en svensk uppfinning, inte att BT stod för Bygg- & Transportekonomi och kunde inte tänka mig att denna för transportbranschen så viktiga uppfinning kom från lilla Mjölby (där övertecknad råkar vara bosatt). Det förklarar ju också varför så många säger SJ-pall. Jag har alltid envisats med att kalla den Europapall, men det finns alltså mer fog än SJ-loggan på klossarna att säga SJ-pall då...

Lastpallar, containertrafik

av Kurt G Möller, Sunday, November 20, 2011, 22:35 (4534 dagar sedan) @ Lennart Rosquist

när började man köra containertrafik på järnväg och hur såg dessa ut ? Nästa fråga lastpallar när började man med dessa ?


Svar: I FORNTIDEN!!!

= lååångt före år 1900.

Dvs på ett fåtal isolerade, framsynta järnvägar, ofta godsbanor med behov av rationell hantering av en enda, speciell sorts styckegods...

Systematisk, enhetlig, storskalig godshantering av detta slag däremot, det började först kring 1950, kan man säja, i olika omfattning i olika världsdelar...

En jämförelse: Piggybacktrafik på flakvagnar L Ä R ha börjat i liten skala allra först på Southern Pacific i USA strax innan 2. vkr. ...

Andra vet säkert mer om detta. Googla och Wik-a på detta, dom som är intresserade...!!! Sökord t ex: TOFC, Piggybacking, Container traffic, Pallet traffic.

Lastpallar, containertrafik

av Morshyttan, Sunday, November 20, 2011, 23:02 (4534 dagar sedan) @ Lennart Rosquist

Nästa fråga lastpallar när började man med dessa ?
/ Lennart

Amerikanska armèn skapade embryot till dessa pallar under slutet på trettio-talet:-)
visserligen avvek de genom sina tum-baserade mått något från dagens (men inom centimetrar i alla fall;-) ) men de var helt lika i utseendet, t.o.m. last-truckar fanns.

i den bok om dessa jag håller på att kolla efter sägs det att systemet inte i sig var nytt men man anpassade måtten så att de skulle passa på lastbils-flak etc:-)

sjuttiofem år m.a.o, inte illa va!? :-) ;-) :-D

Lastpallar, tillägg

av Morshyttan, Monday, November 21, 2011, 22:27 (4533 dagar sedan) @ Morshyttan

här hittade jag en länk (i brist på hittad bok;-) )

http://www.norrlandspall.se/static/sv/25/

vilket renderar att de var inom CENTIMETRAR nära dagen mått;-)

men uppfinnareen fick nog ingen royalty, för det hade vatt nått;-) :-D :-) :-D :-D

Lastpallar, containertrafik

av Stefan Skoglund, Monday, November 21, 2011, 16:44 (4534 dagar sedan) @ Lennart Rosquist

Redan Brunel såg att GWR:s lastprofil skulle kunna vara ett problem för samtrafiken med grannarna.

GWR byggde ett antal omlastningsmagasin men ÄVEN magasin där man enkelt kunde flytta en lastbärare (container) från en bredspårig vagn til en normalspårig och vv.

Sedan var det en annan femma att konkurrenterna hellre lastade om godset för hand mellan lastbäraren och sina vanliga finkor, och för att sedan skicka räkningen till GWR. :-(

Lastpallar, containertrafik

av Kurt G Möller, Monday, November 21, 2011, 17:16 (4534 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Suck - det har funnits/exekverats hur mycket dumheter som helst i fråga om "samtrafik", ja...

T ex blev SRJ och LNJ osams om sin överenskomna, gemensamma gv-användning strax innan förra sekelskiftet. Vad göra då? Jo, naturligtvis lasta om vagnslastgods från ena banans N-vagn till den andra i Rimbo... Puh.

Lastpallar, containertrafik

av Richard Loe, Monday, November 21, 2011, 21:57 (4533 dagar sedan) @ Lennart Rosquist

Kanske dumma frågor. när började man köra containertrafik på järnväg och hur såg dessa ut ? Nästa fråga lastpallar när började man med dessa ?
/ Lennart

Om du med container menar en lådkonstruktion som används för att transportera gods som man lyfter av och på vagnar, så kom de första redan 1830. Liverpool och Manchester Railway använde stora öppna (ur)containrar för att transportera stenkol. Fördelen med metoden var att man slapp lasta om för hand - istället så lyfte man helt enkelt av containern.

Därefter stannade utvecklingen av något tills början på 1880-talet, då flera flyttfirmor i London började använda vad vi skulle känna igen som en container - en sluten lådkonstruktion som användes för att transportera gods och som omlastades mellan vagnar med hjälp av lyftkranar. Dessa utvecklades till det som i Storbritannien kom att kallas CONFLAT (egentligen vagnen, inte containern). BD har publicerat bilder på dessa här i forumet. Dessa containrar ersattes från mitten på 1960-talet med det som vi kallar containrar.

Lastpallar gjorde sitt intåg i Storbritannien under andra världskriget som en följd av transporter från USA, men blev första vanliga på 1950-talet.

Lastpallar, containertrafik

av Stefan Skoglund, Tuesday, November 22, 2011, 00:33 (4533 dagar sedan) @ Richard Loe

Flyttfirmornas behållare gick med tåg men gick de i export också ?

Beträffande Liverpool&Manchester:s kolbehållare , användes de enbart på det bolaget i sig och för direktleveranser till slutkunden ? eller skickades de även vidare med andra bolag ?

Lastpallar, containertrafik

av Richard Loe, Tuesday, November 22, 2011, 21:30 (4532 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Flyttfirmornas behållare gick med tåg men gick de i export också ?

Vet inte. CONFLAT gick ju utomlands, så det är möjligt att dessa tidiga containrar också gjorde så i samband med flytt utomlands.

Beträffande Liverpool&Manchester:s kolbehållare , användes de enbart på det bolaget i sig och för direktleveranser till slutkunden ? eller skickades de även vidare med andra bolag ?

Syftet var främst direktleveranser till kunden. Dom skickades inte till andra bolag, det fanns ju inga andra järnvägsbolag i området till att börja med och senare så ville man inte dela trafik på det viset på dom rätt korta sträckorna det handlade om.