Omkastningen på K4 871. (Fordon: lok)

av Krister P, Thursday, December 08, 2011, 02:34 (4522 dagar sedan)

Växjös växlingslok på normalspåret innan elektrifieringen var K4 871.
Pratade med en man idag som hade stalltjänst på den tiden och han var ganska säker på att denna maskin hade en tryckluftsdriven omkastare vilket på engelska brukar benämnas "Power reverse gear".
Är det någon som känner till om detta kan stämma?

Omkastningen på K4 871.

av Kurt G Möller, Thursday, December 08, 2011, 10:46 (4522 dagar sedan) @ Krister P

Visst kan det stämma. GDJ hade satt power reverse på sina K3-lok (senare SJ 1899-1901) så helt okänt var inte systemet här hemma. Men det KAN ju oxå hända att din sagesman minns fel - att Växjö tillfälligt hade ett av just dessa lok till låns bara...

Jag tror mej ha läst ngt om att ngn annan svensk EJ (eller möjligen även SJ) också testade power reverse... Rätt??

Lite om systemet i USA, ur Am. Ordlistan:

Power reverse /Å/ - luft- eller ångdriven hjälpanordning för att snabbt lägga om sliderna på nyare ånglok, även inte alltför stora (däremot ganska ovanlig i Europa). Obs. att omläggning med skruv var ovanligt i USA. P.r. kom i bruk redan på 1890-talet på de allra största loken, bl a på östkustens kolbanor. - En intressant lokkatalog från ALCO hösten 1913 upptar 42 olika varianter av Pacificlok med adhesionsvikter mellan 200 000 och 150 000 lbs. Flertalet saknar fortfarande p.r., sex stycken har slidomkastning med skruv och tre av de tyngsta har p.r. ... ’Guide to North American Steam Locomotives’, Kalmbach 1997, anger under ’significant innovations’ 1908 som premiärår för p.r., vilket alltså är fel.

Bild av växellok med p.r.: http://www.northeast.railfan.net/images/bo99s.jpg Själva manöveranordningen är här inbyggd i hyttens framgavel, här trol. ångdriven. Större lok hade en långsmal cylinder med stort slag under högra gångbordet. Luftmanövrering TROR jag var vanligast på nyare lok...

Omkastningen på K4 871.

av Kent A, Thursday, December 08, 2011, 11:35 (4521 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Omkastare hit och dit, betydligt intressantare var loktypen som jag inte känner igen att jag har sett tididigare, vet någon var jag hittar mer info??

Ånglok littera K4

av QZGBT5, Thursday, December 08, 2011, 12:07 (4521 dagar sedan) @ Kent A

Omkastare hit och dit, betydligt intressantare var loktypen som jag inte känner igen att jag har sett tididigare, vet någon var jag hittar mer info??

Det jag i all hast hittade var detta: Ånglok littera K4

/Bengt

Ånglok littera K4

av Kent A, Thursday, December 08, 2011, 21:17 (4521 dagar sedan) @ QZGBT5

Tack för det, tyvärr var jag nog lite otydlig i mitt inlägg, jag avsåg info om det lilla amerikanska loket som länkas till i hr Möllers inlägg

Ånglok littera K4

av Kurt G Möller, Thursday, December 08, 2011, 23:39 (4521 dagar sedan) @ Kent A

Tack för det, tyvärr var jag nog lite otydlig i mitt inlägg, jag avsåg info om det lilla amerikanska loket som länkas till i hr Möllers inlägg

Fniss - det "lilla" loket vägde över 50 ton!

Ur Am. Ordlistan:

’Little Joe’ - känt smeknamn på några små, kraftiga och tunga sadeltanklok, ’dockside switchers’, som Baltimore & Ohio länge hade i hamnväxlingen i Baltimore. Bild: http://www.northeast.railfan.net/images/bo99s.jpg Byggda ca 1898; trol. ett av de första småloken med ’power reverse’, se d o. - Smeknamnet även använt om några mckt stora, strömlinjeformade likströmsellok på Milwaukee Road och South Shore RR, urspr. beställda av ryssarna 1946. Bild: http://www.ashmore1952.freeserve.co.uk/page9.html ● Mj-tillverkaren Varney gjorde ca 1946? en klassisk H0-byggsats i zamac (se d o) av B&O-ångloken, som tillverkades i säkert 100 000 ex. Jfr Varney. Byggsatsen var välgjord och lättmonterad; detta är en av den amerikanska H0-världens klassiker! Annonserna i Model Railroader nämnde ibl. även att ’monkey motion’ (slidstyrningar) till L.J. kunde köpas extra; se d o. Även Rivarossi tog senare fram ett par olika H0-varianter av L.J., först en alldeles för stor och klumpig, sedan en ganska snygg, skalenlig. Loket har stått som förlaga även till ett antal andra, mer eller mindre leksaksaktiga modeller.

Ånglok littera K4

av Kent A, Friday, December 09, 2011, 09:05 (4521 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Den länken (GENERAL ELECTRIC RECEIVED AN ORDER IN 1946 FROM THE SOVIET UNION FOR WHAT WERE TO BE 20 OF THE LARGEST ELECTRIC LOCOMOTIVES EVER BUILT.) gav en helt annan mening åt namnet "Little Joe"

Men när jag tänker på am ånglok och storlek jämför jag alltid med UP 4000 och då tenderar det mesta att bli smått. Särskilt när man tittar på den bild jag hittade någonstans (minns inte längre var) på ett godståg draget av en 4000 double-header...

Däremot om man står bredvid ångvarianten av "Little Joe" verkar den säkert inte speciellt liten.

Omkastningen på K4 871.

av morrgan, Thursday, December 08, 2011, 12:17 (4521 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Även BJ loken med litt Åt hade ett slags powerreverse och dessutom sotskåpsregulator.

morrgan

Omkastningen på K4 871.

av Anders Sandgren, Thursday, December 08, 2011, 12:36 (4521 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Hade inte G11-orna (Austerity-lok) dylik anordning?

Omkastningen på K4 871.

av Conny Sernfalk, Thursday, December 08, 2011, 14:53 (4521 dagar sedan) @ Krister P

Växjös växlingslok på normalspåret innan elektrifieringen var K4 871.
Pratade med en man idag som hade stalltjänst på den tiden och han var ganska säker på att denna maskin hade en tryckluftsdriven omkastare vilket på engelska brukar benämnas "Power reverse gear".
Är det någon som känner till om detta kan stämma?

Loket återvände från CWJ till SJ 1941. När loket återkom till SJ gjordes en ny reparationsjournal som finns bevarad av Sveriges Järnvägsmuseum. Om loket byggts om innan 1941 går det tyvärr inte att spåra via rep. journalen som sedan länge är borta. På den senare journalen har jag fotograferat av den sidan som anger alla revisioner och större förändringar. Där står ingenting om "Power reverse gear". Om loket erhöll sådan i samband med revision efter 1941 bör det ha angetts på dom sidor jag inte fotograferade av.

Går en sådan anordning att se utvändigt? Det finns ju en del foton på loket. Både som CWJ lok och SJ. Loket medverkar också på SJ:s gamla journalfilm i Växjö märkt CWJ i samband med förstatligandet. Filmen finns utgiven på video ev DVD.

/ Conny

Omkastningen på K4 871.

av Kurt G Möller, Thursday, December 08, 2011, 20:23 (4521 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Går en sådan anordning att se utvändigt?

Borde det göra, ja. Fast på ett gammalt sidotanklok vore det naturligast att lägga in manövercylindern nånstans mitt över hjulsatsen, så att ett enkelt länkage kunde vrida om omkastaraxeln... M a o lär nog sidotankarna ha dolt en ev. installation rätt väl.

Hur var det gjort på K4 1899-1901? Och på BJ-loken (tack, morrgan)...?

Omkastningen på K4 871.

av Thomas Tell, Thursday, December 08, 2011, 20:43 (4521 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ritning från NOR daterad 1943
[image]

Tryckluftcylindern satt vid lokets centrumlinje. Det syntes alltså inte utifrån.

Jag hittar inga uppgifter om loknummer.
/tell

Omkastningen på K4 871.

av Dag Bonnedal, Thursday, December 08, 2011, 21:36 (4521 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tjusigt!
Detta bekräftar alltså det som sagts i tidigare diskussioner (BD?) att det inte är någon Power Reverser av det snitt som man använt på moderna stora lok i andra länder.
Detta är bara en enkel tryckluftscylinder som kan skifta över från fullt fram till fullt back och vice versa. Alltså bara användbar för växellok som man kör med full fyllning hela tiden. Notera att man får kroka loss omkastarstången från skruven i hytten. Skall man ut och köra på linjen så får man sätta i bulten igen.

En riktig Power Reverser har dels en dämpcylinder som bromsar rörelsen samt ett reglerlänkage som jämför omkastningens läge med den lilla spakens läge i hytten. När de stämmer överens så stängs sliderna till både dämpcylindern (låses) och omläggningscylindern. Alltså något mer komplicerat. Sådan har nog aldrig förekommit i Sverige.

Dag B

Power reverser i Sverige

av Anders Sandgren, Thursday, December 08, 2011, 23:11 (4521 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag har sett någonstans att G11'orna skulle haft något dyligt. Eller är detta en skröna? I beskrivningarna över WD 2-8-0 så nämns det inte, men det kan ju även ha tillkommit under NS-tiden.

F.ö, enligt Stig's sida skulle det vara det NBL-byggda 1930 som gick till England, men det var väl Vulcanbyggda 1931?

Power reverser i Sverige

av Dag Bonnedal, Thursday, December 08, 2011, 23:51 (4521 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har sett någonstans att G11'orna skulle haft något dyligt. Eller är detta en skröna? I beskrivningarna över WD 2-8-0 så nämns det inte, men det kan ju även ha tillkommit under NS-tiden.

Jo, du har rätt. Enligt bilder som visats på forumen så hade bägge loken en liten cylinder sittande på hyttgavelns framsida. Ser alltså ut som den förenklade varianten (inget reglersystem eller låscylinder). Cylindern finns inte kvar på det bevarade loket idag. Ulf L Eriksson har visat en hyttinteriör, men tyvärr bara av panngaveln, inte skruven. Det borde finnas någon typ av frikoppling där.

Dag B


Jo, det var 1931 som exporterades.

Och, någon som har en bra kopia på SJ leveransfoto av 1931 efter ombyggnaden: kolla om cylindern syns där. Den syns inte på min dåliga kopia.

DB

Power reverser i Sverige

av Anders Sandgren, Friday, December 09, 2011, 11:10 (4520 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Det jag läst är att loken var omständiga att ändra fram-back vilket skulle tyda på att det i alla fall inte var den förenklade variant som K4'an hade utan en annan variant av tryckluftsassisterad omkastning.
Den kan ju ha tagits bort redan under SJ-tiden. Om den satt när loken kom från NS eller om den sattes upp i något provsyfte när loken byggdes om i Sverige är nog mer oklart.

Power reverser i Sverige

av Dag Bonnedal, Friday, December 09, 2011, 12:07 (4520 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det jag läst är att loken var omständiga att ändra fram-back vilket skulle tyda på att det i alla fall inte var den förenklade variant som K4'an hade utan en annan variant av tryckluftsassisterad omkastning.
Den kan ju ha tagits bort redan under SJ-tiden. Om den satt när loken kom från NS eller om den sattes upp i något provsyfte när loken byggdes om i Sverige är nog mer oklart.

Cylindern satt kvar när 1931 exporterades till England 1973, enligt bild tagen av Björn Malmer 1973.

Dag B

Power reverser i Sverige

av Krister P, Friday, December 09, 2011, 13:04 (4520 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Det jag läst är att loken var omständiga att ändra fram-back vilket skulle tyda på att det i alla fall inte var den förenklade variant som K4'an hade utan en annan variant av tryckluftsassisterad omkastning.
Den kan ju ha tagits bort redan under SJ-tiden. Om den satt när loken kom från NS eller om den sattes upp i något provsyfte när loken byggdes om i Sverige är nog mer oklart.


Cylindern satt kvar när 1931 exporterades till England 1973, enligt bild tagen av Björn Malmer 1973.

Dag B

Minns att när jag talade med lokförare Curt Wigbratt i Kalmar vid något tillfälle på 1980-talet att han sa att han hade varit placerad i Nässjö en tid och körde G11 på Halmstad.
Han nämnde just att de hade denna anordning dock inte närmare hur de fungerade.

Power reverse i Sverige...

av Kurt G Möller, Friday, December 09, 2011, 23:51 (4520 dagar sedan) @ Krister P

Har ingen egen praktisk erfarenhet av PR på riktigt.

Kan bara nämna, att då jag var med o jobbade med Espee 4-10-2 5021 utanför Los Angeles 1961 så tog det minst 10 sekunder att lägga om från framåt till back...

Omkastningen på K4 871.

av Krister P, Monday, December 12, 2011, 18:19 (4517 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ritning från NOR daterad 1943
[image]

Tryckluftcylindern satt vid lokets centrumlinje. Det syntes alltså inte utifrån.

Jag hittar inga uppgifter om loknummer.
/tell

Har pratat mer med min sagesman och han beskriver reglaget till slidomkastning precis som det ser ut på den här ritningen.
Jag finner det då att K4 871 med till visshet gränsande sannolikhet var ombyggd som enligt denna ritning.

Omkastning med tryckluft

av BD, Friday, December 09, 2011, 13:45 (4520 dagar sedan) @ Krister P

Växjös växlingslok på normalspåret innan elektrifieringen var K4 871.
Pratade med en man idag som hade stalltjänst på den tiden och han var ganska säker på att denna maskin hade en tryckluftsdriven omkastare vilket på engelska brukar benämnas "Power reverse gear".
Är det någon som känner till om detta kan stämma?

Det var några lok, bl a f d SWB och G11, som fick slidomkastning, inte power reverse, med tryckluft.

[image]