Visst kan det stämma. GDJ hade satt power reverse på sina K3-lok (senare SJ 1899-1901) så helt okänt var inte systemet här hemma. Men det KAN ju oxå hända att din sagesman minns fel - att Växjö tillfälligt hade ett av just dessa lok till låns bara...
Jag tror mej ha läst ngt om att ngn annan svensk EJ (eller möjligen även SJ) också testade power reverse... Rätt??
Lite om systemet i USA, ur Am. Ordlistan:
Power reverse /Å/ - luft- eller ångdriven hjälpanordning för att snabbt lägga om sliderna på nyare ånglok, även inte alltför stora (däremot ganska ovanlig i Europa). Obs. att omläggning med skruv var ovanligt i USA. P.r. kom i bruk redan på 1890-talet på de allra största loken, bl a på östkustens kolbanor. - En intressant lokkatalog från ALCO hösten 1913 upptar 42 olika varianter av Pacificlok med adhesionsvikter mellan 200Â 000 och 150Â 000 lbs. Flertalet saknar fortfarande p.r., sex stycken har slidomkastning med skruv och tre av de tyngsta har p.r. ... ’Guide to North American Steam Locomotives’, Kalmbach 1997, anger under ’significant innovations’ 1908 som premiärår för p.r., vilket alltså är fel.
Bild av växellok med p.r.: http://www.northeast.railfan.net/images/bo99s.jpg Själva manöveranordningen är här inbyggd i hyttens framgavel, här trol. ångdriven. Större lok hade en långsmal cylinder med stort slag under högra gångbordet. Luftmanövrering TROR jag var vanligast på nyare lok...