Totebo på linjen Växjö-Västervik. (Bana)

av Björn Malmer, Friday, December 16, 2011, 08:15 (4486 dagar sedan)

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/Totebo1967.jpg[/img]

Dagens enda bild visar Totebo station den 30 september 1967.

Nästa uppehåll blir i Ankarsrum.

Björn M.

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Kjell Aghult, Friday, December 16, 2011, 09:11 (4486 dagar sedan) @ Björn Malmer

En rätt ordinär linjestation, bemannad till 1975-02-01. Vagnslast nedlagd 1978-05-28, styckegodset 1982-07-01. På senare år betjänade Svelast-bilen bara
"hembesökskunden" Totebo Industrier AB.

Den ursprungliga T-semaforen i trä hade bytts mot två envingade semaforer i
järn (Ena linledningen syns). Detta byte gjordes generellt på NVHJ, med undantag av Vena. Ingen NVHJ-station utrustades dock för obevakad körning, ens med vägvakt och för enstaka tåg. Vid tågdags tjänstgjorde tkl, basta! 1944
hade NVHJ också bara ETT automatiskt vägskydd, mellan Bersbo och Åtvidaberg. Möjligen kan något ytterligare ha tillkommit före förstatligandet. Liksom
vid KVBJ saknades kontrollsignaler mot banan vid nästan alla plankorsningar.
Vid tågdags skulle helt enkelt bommarna vara fällda (Grindarna stängda).

Grannen TÖJ rationaliserade mera. Där fanns både obevakade stationer, platsvakter som tkl och bomfällning av tågpersonal.

Totebo godkändes för obevakad körning först 1962, trots att automatiskt vägskydd redan byggts. Det var semaforanläggningen som dittills inte fyllt kraven.

Växlar och semaforer revs 1981-11-30 och även infrastrukturellt blev T. nu hållplats.

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av S-O Johansson, Friday, December 16, 2011, 17:01 (4486 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En rätt ordinär linjestation, bemannad till 1975-02-01. Vagnslast nedlagd 1978-05-28, styckegodset 1982-07-01. På senare år betjänade Svelast-bilen bara
"hembesökskunden" Totebo Industrier AB.

Den ursprungliga T-semaforen i trä hade bytts mot två envingade semaforer i
järn (Ena linledningen syns). Detta byte gjordes generellt på NVHJ, med undantag av Vena. Ingen NVHJ-station utrustades dock för obevakad körning, ens med vägvakt och för enstaka tåg. Vid tågdags tjänstgjorde tkl, basta! 1944
hade NVHJ också bara ETT automatiskt vägskydd, mellan Bersbo och Åtvidaberg. Möjligen kan något ytterligare ha tillkommit före förstatligandet. Liksom
vid KVBJ saknades kontrollsignaler mot banan vid nästan alla plankorsningar.
Vid tågdags skulle helt enkelt bommarna vara fällda (Grindarna stängda).

Grannen TÖJ rationaliserade mera. Där fanns både obevakade stationer, platsvakter som tkl och bomfällning av tågpersonal.

Totebo godkändes för obevakad körning först 1962, trots att automatiskt vägskydd redan byggts. Det var semaforanläggningen som dittills inte fyllt kraven.

Växlar och semaforer revs 1981-11-30 och även infrastrukturellt blev T. nu hållplats.

Mellan 1980-1982 fick jag då och då vikariera på Västerviks förarturer. Från T80 som var den första perioden jag var nere och jobbade kommer jag ihåg att första tåget från Västervik bestod av 2 YP som delades Totebo. Främsta vagnen fortsatte till Hultsfred och den bakre vände tillbaka till Västervik med skol-och arbetspendlare.
Normalt var Totebo obevakad för detta och det var också enligt reglerna att göra på det här viset eftersom tågen gick åt var sitt håll, från varandra. Någon form av undantag var det nog men jag kommer inte håg det och har heller inga papper kvar om det. Kommer däremot ihåg att Totebo vid ett av tillfällena på hösten 1980 var bevakat pga banarbete.
Den här varianten försvann fr.o.m T81 då tidtabellen på Västervik - Hultsfred ändrades för att anpassas med den tidtabellsändring som gjordes på Linköping-Hultsfred/Västervik i samband med att Y1:orna sattes i trafik.
Björn har finna bilder från banan men jag saknar Spångenäs och Tuna innan man kommer fram till Totebo. Kanske kommer?

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Björn Malmer, Friday, December 16, 2011, 17:37 (4486 dagar sedan) @ S-O Johansson

Mellan 1980-1982 fick jag då och då vikariera på Västerviks förarturer. Från T80 som var den första perioden jag var nere och jobbade kommer jag ihåg att första tåget från Västervik bestod av 2 YP som delades Totebo. Främsta vagnen fortsatte till Hultsfred och den bakre vände tillbaka till Västervik med skol-och arbetspendlare.
Normalt var Totebo obevakad för detta och det var också enligt reglerna att göra på det här viset eftersom tågen gick åt var sitt håll, från varandra. Någon form av undantag var det nog men jag kommer inte håg det och har heller inga papper kvar om det. Kommer däremot ihåg att Totebo vid ett av tillfällena på hösten 1980 var bevakat pga banarbete.
Den här varianten försvann fr.o.m T81 då tidtabellen på Västervik - Hultsfred ändrades för att anpassas med den tidtabellsändring som gjordes på Linköping-Hultsfred/Västervik i samband med att Y1:orna sattes i trafik.
Björn har finna bilder från banan men jag saknar Spångenäs och Tuna innan man kommer fram till Totebo. Kanske kommer?

När jag år 1984, inför nedläggningen av Växjö-Västervik, beslöt mig för att dokumentera denna linje, så kom jag inte till alla trafikplatser. Tuna och Spångenäs var platser jag inte hann med och stationshusen hade rivits redan på 1970-talet. Jag kom inte heller till Fårhult, där stationshuset ännu finns kvar. I "modern tid" har jag varit i såväl Tuna, Spångenäs som Fårhult, men jag har satt en gräns för bildvisningen vid år 1984.

Björn M.

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Kjell Aghult, Friday, December 16, 2011, 18:39 (4486 dagar sedan) @ S-O Johansson

Någon form av undantag var det nog...

Det krävdes "skräddarsydda" Säo-undantag för sådant här på den tiden och de stod i linjeboken. I Fjugesta på svartåbanan skedde från X16-premiären 1978 både tågdelning och tågvändning på
obevakad station (Tågsammankopplingen på morgonen i F. krävde förstås lokal tkl). Tåganmälan utväxlades normalt mellan tågx Örebro C och "fjärren" i
Hallsberg, som styrde Svartå. Vid sidan av grafiska tdt fick Värmlands-fjtkl
ha två journaler för örebrolinjen i Svartå. För Strömtorp, med NBJ åt två håll,
fick han ha dubbla tåganmälningsblad.

En annan variant var att linjens ändpunkt var obevakad, permanent eller vid veckoslut. Den varianten kom redan på 1950-talet, i Fagerhult (F d MÅJ) och i Ottenby (Men ej Böda) på Öland. Lärbro på Gotland betraktades med dagens termer som linjeplats, enda kända fallet.

Reglerna för sådant här är i dag normalbestämmelser och finns i JTF bilaga 19.

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Daniel Niklasson, Friday, December 16, 2011, 21:51 (4486 dagar sedan) @ S-O Johansson

Mellan 1980-1982 fick jag då och då vikariera på Västerviks förarturer. Från T80 som var den första perioden jag var nere och jobbade kommer jag ihåg att första tåget från Västervik bestod av 2 YP som delades Totebo. Främsta vagnen fortsatte till Hultsfred och den bakre vände tillbaka till Västervik med skol-och arbetspendlare.
Normalt var Totebo obevakad för detta och det var också enligt reglerna att göra på det här viset eftersom tågen gick åt var sitt håll, från varandra. Någon form av undantag var det nog men jag kommer inte håg det och har heller inga papper kvar om det. Kommer däremot ihåg att Totebo vid ett av tillfällena på hösten 1980 var bevakat pga banarbete.

Eftersom jag sitter i Verkebäck och som tågklarerare väntar på att få in tåg 3965 i Västervik så tittade jag i skåpet och hittade en SÄO och lite gamla föreskrifter...

Rent tågklareringsmässigt kallades manövern "avkoppling av tågdel" och fanns kvar ända fram tills dess att JTF infördes i föreskriften TF917 "Tklbok och tambok".

Exempel: Om tåg 02 skulle gå Västervik-Hultsfred och tåg 01 skulle kopplas av i Totebo för att köras Totebo-Västervik skrevs i tamboken i samband med tam för 02 även 01 in på raden under varefter 02 fördes in ännu en gång på raden under och alla tre raderna sammanfogades med en klammer. Vid klartanmälan för 02 antecknades "med tsä till 01". Efter avkopplingen i Totebo inhämtade föraren på 01 avgångstillstånd från Västervik och tkl noterade "01 avg 0745/Johansson" (om nu föraren hette Johansson...). Inanmälan hanterades därefter för 01 på vanligt sätt och sedan kunde även inanmälan hanteras för 02.:-P

Hoppas ni hängde med?

/D

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Herbert Paalberg, Friday, December 16, 2011, 22:18 (4486 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Jo nog hängde jag med, det var min första tjänstgöringstur i Vk 79-04-02, den kallades inner eller ytterssvängen med delning i Tob, Vk tur 1149 och tågnr var 2071 Tob-Vk och fordonet var Yb05p 888 och min Västervikskollega denna första
morgon var Uno Johansson, det var han som körde yttersvängen till Hf. När han återkom till Vk multades 888 ihop med Unos 801 och jag körde mot Hf i tåg 2066 och retur med tåg 2065 med Yb05p 900-804 som kom från Vö och så förflöt trafiken vidare under smalspårsåren men det är en annan historia.
Palle i Vika.

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Daniel Niklasson, Friday, December 16, 2011, 22:31 (4486 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jo nog hängde jag med, det var min första tjänstgöringstur i Vk 79-04-02, den kallades inner eller ytterssvängen med delning i Tob, Vk tur 1149 och tågnr var 2071 Tob-Vk och fordonet var Yb05p 888 och min Västervikskollega denna första
morgon var Uno Johansson, det var han som körde yttersvängen till Hf. När han återkom till Vk multades 888 ihop med Unos 801 och jag körde mot Hf i tåg 2066 och retur med tåg 2065 med Yb05p 900-804 som kom från Vö och så förflöt trafiken vidare under smalspårsåren men det är en annan historia.
Palle i Vika.

Hur telefonerade man som förare i Totebo 1979:

Stationens telefon?

Via inpluggstelefon?

Via "mobiltelefon" läs förflyttningsbar telefon?

Röksignal?

Eller något annat?

/D

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Herbert Paalberg, Friday, December 16, 2011, 22:47 (4486 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Det fanns ett undantag i dåvarande SÄO att dela ett tåg på obevakad stn och gå åt varsitt håll. Vbä var hela tiden bevakad vid denna tid M-F och tåg 2071 ank Vbä innan "yttersvängen" ankom Hf varefter tåganmälan utväxlades mellan Vbä-Hf.
Vi hade mobiltelefon redan på den tiden en "stor" en och tung som ett bilbatteri utrustad med bladantenn. Vid samtal ringde man upp Televerket i Nr som kunde koppla samtalet vidare till den man önskade. Dessa stora föregångare till dagens mobiltfn förvarades inne i ett skåp på Vk stn med stationär laddning
under natten, vi hade 4 st sådan bärbara mobiltfn till förfogande eftersom telefonstolparna med blanktråd hade avlägsnats tidigare varför telefoninplugg
ej längre var tillgänglig på linjen. ;-)
Palle i Vika.

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Ola Almquist, Friday, December 16, 2011, 22:56 (4486 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Det fanns ett undantag i dåvarande SÄO att dela ett tåg på obevakad stn och gå åt varsitt håll. Vbä var hela tiden bevakad vid denna tid M-F och tåg 2071 ank Vbä innan "yttersvängen" ankom Hf varefter tåganmälan utväxlades mellan Vbä-Hf.
Vi hade mobiltelefon redan på den tiden en "stor" en och tung som ett bilbatteri utrustad med bladantenn. Vid samtal ringde man upp Televerket i Nr som kunde koppla samtalet vidare till den man önskade. Dessa stora föregångare till dagens mobiltfn förvarades inne i ett skåp på Vk stn med stationär laddning
under natten, vi hade 4 st sådan bärbara mobiltfn till förfogande eftersom telefonstolparna med blanktråd hade avlägsnats tidigare varför telefoninplugg
ej längre var tillgänglig på linjen. ;-)
Palle i Vika.

Ha! De där vit/blå lådorna av märket Mitsubishi minns jag. Peter Berggren föreslog för några år sedan att det kunde ha rört sig om MTD-telefoni, en föregångare till NMT. Tror att det skrevs en notis i TÅG om när man beslutade att demontera blanktrådslinjen.

M.v.h.
Ola

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Jonny Saljefeldt, Saturday, December 17, 2011, 17:46 (4485 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ha! De där vit/blå lådorna av märket Mitsubishi minns jag. Peter Berggren föreslog för några år sedan att det kunde ha rört sig om MTD-telefoni, en föregångare till NMT.

Det bör ha rört sig om det "manuella" systemet MTD - eftersom det beskrivna förfarandet vid uppringning stämmer - man ropade på anropskanalen upp Televerkets förmedlingscentral, som kopplade samtalet vidare (efter att man anvisats en samtalskanal). NMT som introducerades 1981 var helautomatiskt.

/Jonny (med ett förflutet som användare av det helautomatiska MTB - föregångaren till MTD...)

Totebo på linjen Växjö-Västervik.

av Kjell Aghult, Saturday, December 17, 2011, 09:16 (4485 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Mobiltelefonin infördes fr o m 1978-11-01, sedan stolplinjen stormskadats. Tåganmälan fick fortsättningsvis ske på rikstelefon, som vid NBJ och
NKlJ.

Kil-Torsby infördes mobiltelefon i augusti 1984, sedan en apparat provats sedan 1980 (Länge!). Stormskada var det inte, men ett stort antal stolpar var kassabla. Olämpliga att gå upp i med stolpskor, ett problem på vissa håll även för Televerket. Hörbarheten norr om Sunne var dessutom dålig. P g a någon krigstidsbrist användes här järn- i st f koppartråd.

Telefonerna var klumpiga, kanske av samma typ som på hultsfredsbanan. De behövde användas mycket sällan. Förarnas skyddsombud i Kil påminde ständigt kollegerna om att provringa dem.