Fråga kring Kärrgruvan - Fagersta (Bana)

av jean, Monday, December 19, 2011, 14:53 (4483 dagar sedan)

Jag satt och begrundade en gammal karta (gammal och gammal men tror att den är från 40-talet ungefär) och noterade då något som såg ut som en smalspårig järnväg mellan Kärrgruvan och Fagersta. (Se kartbilden nedan.)

Jag har alltid trott att järnvägen från Krylbo "tog slut" i Klackberg? Jag har försökt finna mer information men inte lyckats men troligen finns det någon här som kan berätta mer kring den banan.

[image]

Fråga kring Kärrgruvan - Fagersta

av John Thoweman, Monday, December 19, 2011, 15:35 (4483 dagar sedan) @ jean

Jag satt och begrundade en gammal karta (gammal och gammal men tror att den är från 40-talet ungefär) och noterade då något som såg ut som en smalspårig järnväg mellan Kärrgruvan och Fagersta. (Se kartbilden nedan.)

Jag har alltid trott att järnvägen från Krylbo "tog slut" i Klackberg? Jag har försökt finna mer information men inte lyckats men troligen finns det någon här som kan berätta mer kring den banan.

Järnvägen Kolningsberg-Fagersta var en 750-bana som ursprungligen trafikerades av ackumulatorloksdragna tåg. Loken ska ha kallats "Gråsuggor". Fagersta bruk byggde banan från hyttan och anrikningsverket vid Stortägtsgruvan vidare upp till Kolningsberg, med början 1918.

Det blev aldrig någon allmän trafik på banan. Så småningom bytte man till dieselloksdrift, eftersom ackumulatorloken ansågs för svaga (de förflyttades till bruksområdet istället). Under andra världskriget förekom ångloksdrift. Banan var drygt 12 km och anslöt till banan mellan Kolningsberg och Klackberg. Driften lades ned 1945.

Per Carlsson skrev en bra artikel i tidningen Tåg någon gång på 70-talet, men det står väl lite även på andra håll.

Edit: kanske bäst att nämna att det alltså var två banor, det fanns även en kortare, mellan Kolningsbergsgruvan och Klackberg. Den senare anlades redan 1885 och trafikerades fram till 1919 som hästbana (senare motorlok).

Att järnvägen från Krylbo "slutade" i Klackberg är väl en sanning med modifikation. Det gick två olika bibanor från Norbergs samhälle, den ena vek av från Kärrgruvan, den andra utgick från Norbergs station. Bägge hade gemensam station i Klackberg.

Fråga kring Kärrgruvan - Fagersta

av jean, Monday, December 19, 2011, 15:46 (4483 dagar sedan) @ John Thoweman

Tack John för informationen!

Fråga kring Kärrgruvan - Fagersta

av Klas Blomberg, Monday, December 19, 2011, 16:06 (4483 dagar sedan) @ jean

Det finns en del skrivet om smalspåret i den här boken:
Olsson, Torsten, 1916-. - Norbergsbanorna : järnvägar i Norbergs bergslag sedan 1853 / Torsten Olsson ; under medverkan av Kjell Aghult, Erik Sundström m.fl.. - 1995. - ISBN: 91-7266-134-8 (inb)

Fråga kring Kärrgruvan - Fagersta

av John Thoweman, Monday, December 19, 2011, 16:25 (4483 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det finns en del skrivet om smalspåret i den här boken:
Olsson, Torsten, 1916-. - Norbergsbanorna : järnvägar i Norbergs bergslag sedan 1853 / Torsten Olsson ; under medverkan av Kjell Aghult, Erik Sundström m.fl.. - 1995. - ISBN: 91-7266-134-8 (inb)

Tack, det var där jag hade sett mera om det.

Den boken kan f.ö. verkligen rekommenderas!