Natt i Borås 1936 (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, December 27, 2011, 21:14 (4476 dagar sedan)

[image]

1936 hade VBHJ installerat Philips natriumlampor av typ "Philora" på rangerbangården i Borås.

Philips var inte sena att sända ut reklam till bland annat Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsbyrå, där man dessbättre sparade både broschyr och foton (som hålslogs för att säkert sitta på plats i pärmen).

[image]

"Fotografierna göra icke full rättvisa åt den mycket goda belysningen" tyckte Philips, som också hoppades "få stå även Eder till tjänst". Dock var det kanske inte i första hand natriumlampor man hoppades få installera hos järnvägsbyrån :-)

[image]

Första bilden tycks vara tagen i riktning från Varberg (Rydboholm). På en av signalbolaget uppgjord ritning från 1920-talet finns en ställverkskur. Det är dock inte den som syns på bilden, utan en vågkur som fanns alldeles bredvid ställverk II. På 1930-talet slogs ställverken samman och allt på både rangerbangården och övriga Borås nedre samt även Borås övre sköttes från ställverk I, som förstördes vid en eldsvåda i slutet av 1940-talet. Därmed försvann ett arbetsmiljöproblem; det var tämligen vanligt att växlare som åkte på fordon slog i ställverksstativet, ramlade av och skadade sig. Men detta gällde alltså ställverk I, som vad jag kan se inte finns med på någon av bilderna

Natt i Borås 1936

av BJ, Tuesday, December 27, 2011, 23:45 (4475 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Mycket trevliga bilder.

Är det möjligt att få en delscanning över NAFTA tankvagnen på bild 3.
Ser ovanligt ut med NAFTA texten i vitt.

BJ

Natt i Borås 1936

av Micke Carlsson, Wednesday, December 28, 2011, 04:50 (4475 dagar sedan) @ BJ

Har aldrig sett en bild på Svenska Naftasyndikatets vagnar men här är tydligen en!

Bolaget startades av bröderna Nobel som hade mycket roligt för sig i sina dagar, i detta fall oljeimport från- och viss egen produktion i Ryssland. 1910 är startår för oljeimport till Sverige i detta bolags namn.

1937 ströp Sovjet sin oljeexport och bolaget hade inget att sälja. Nätet av bensinmackar delades upp på Gulf och IC. (...och återförenades igen som OKQ8 drygt 50 år senare)

Naftasyndikatet ägde en del tankvagnar, bland annat O&K-byggda av 30-talstyp. Se t ex SNJ 500117 och 500119, som inköptes begagnade till Nynäs vid samma tidpunkt som Natfasyndikatet föll. Vagnen på bilden skulle kunna vara en sådan.

Natt i Borås 1936

av Jonas Sjöberg, Wednesday, December 28, 2011, 09:53 (4475 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Både på bild 2 och bild 3 syns en vit triangelmärkning på Naftavagnens gavel, Hade den någon betydelse, eller är det någon form av bolagsmärkning?

Natt i Borås 1936 sidospåret NAFTA.

av BJ, Wednesday, December 28, 2011, 11:13 (4475 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Både på bild 2 och bild 3 syns en vit triangelmärkning på Naftavagnens gavel, Hade den någon betydelse, eller är det någon form av bolagsmärkning?

Det är bolagsreklam.
Just denna vagn (borås 36)ser ut att vara mörkgrå med ljys märkning.
Tidigare sedda bilder har varit med ljus tank som teckningen nedan.
BJ

[image]

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av Svend, Friday, July 05, 2019, 13:04 (1729 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Har aldrig sett en bild på Svenska Naftasyndikatets vagnar men här är tydligen en!

Bolaget startades av bröderna Nobel som hade mycket roligt för sig i sina dagar, i detta fall oljeimport från- och viss egen produktion i Ryssland. 1910 är startår för oljeimport till Sverige i detta bolags namn.

1937 ströp Sovjet sin oljeexport och bolaget hade inget att sälja. Nätet av bensinmackar delades upp på Gulf och IC. (...och återförenades igen som OKQ8 drygt 50 år senare)

Naftasyndikatet ägde en del tankvagnar, bland annat O&K-byggda av 30-talstyp. Se t ex SNJ 500117 och 500119, som inköptes begagnade till Nynäs vid samma tidpunkt som Natfasyndikatet föll. Vagnen på bilden skulle kunna vara en sådan.

.
I den danske bog "motor materiel 9" er der på side 4 et billede fra Stokkemarke (på Lolland i Danmark) hvor man ser 4 eller 5 svenske NAFTA benzin tankvogne.

Billedet findes i et større og bedre format hos Saxkøbing Lokalhistoriske Arkiv.

Desværre lykkedes det ikke at uploade billede her......

[image]

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av Mikael Blom, Friday, July 05, 2019, 13:29 (1729 dagar sedan) @ Svend

---


Billedet findes i et større og bedre format hos Saxkøbing Lokalhistoriske Arkiv.

Desværre lykkedes det ikke at uploade billede her......

[image]

Här en länk som kanske fungerar.

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av BJ, Friday, July 05, 2019, 15:45 (1729 dagar sedan) @ Svend

Stort tack för den bilden.
Nu finns ingen återvändo. Det blir till att få till en modell i höst.
BJ

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av Svend, Friday, July 05, 2019, 16:10 (1729 dagar sedan) @ BJ

Billedet fra Stokkemarke (DK) er formentlig taget i forbindelse med depotets nedlæggelse i 1934.
Stokkemarke lå på privatbanen Maribo-Torrig Jernbane (MTJ) som blev nedlagt i 1941.

En fortegnelse over danske NAFTA-tankvogne findes her (desværre uden billeddokumentation):
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=51

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av BJ, Saturday, July 06, 2019, 13:48 (1728 dagar sedan) @ Svend

Tack för länken.
Nafta-Benzin. Är det samma bolag som AB Nafta Syndikat?
Bör vara en dansk filial.
Bolaget köptes av amerikanska Gulf Oil Corporation 1937.

Några av de Danska vagnarna går just till Gulf, men först 1946.

Lite underligt med ZE 503416 - 446, Orenstein 1933 Udrangeret 1936.
Var dessa hyrvagnar?

BJ

Kan artikeln på bilden vara svaret till att Svenska tankvagnar befinner sig i Danmark.

[image]

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av Kjell Friberg, Saturday, July 06, 2019, 15:06 (1728 dagar sedan) @ BJ

Dessa O&K-vagnar gick över till att registreras av Gulf hos SJ 1936.

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av BJ, Saturday, July 06, 2019, 15:52 (1728 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Dessa O&K-vagnar gick över till att registreras av Gulf hos SJ 1936.

Tack för svar Kjell
Var det de 18 med nummer 502509-516, 518-521, 524, 526-528, 532, 533 som först kan ses i 77 1938?

1940 har Gulf följande vagnar enligt 77.
7 st: 502145-147, 199, 200, 396, 398
15 st: 502049, 060, 304, 312, 397, 490, 504-506, 528-533
38 st: 502137, 302, 303, 306-308, 315, 318, 319, 403, 405 408, 496, 501-503, 507-527, 542


1936 och 1937 finns inte Svenska Gulf Oil Compani A.-B. med i särtryck 77.

BJ

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av Kjell Friberg, Saturday, July 06, 2019, 17:23 (1728 dagar sedan) @ BJ

Kan jag få litet tid på mig så kan du få en direkt översättning nummer för nummer och ävenvgnarnas slutliga öden i Sverige så långt jag hhar detta komplett.

kf

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av Kjell Friberg, Sunday, July 07, 2019, 10:05 (1727 dagar sedan) @ Kjell Friberg

AB Naftasyndikat Q12 502509 – 502533
Dessa vagnar tillverkades av O&K 1933 och levererades till AB Naftasyndikat i Sverige. De avregistrerades samma år och inregistrerades av Nafta-Benzin som DSB ZE 503416 – 503440 år 1934. 1936 togs de över av Svenska Gulf Oil Company i samband med Naftasyndikats avveckling och återfick sin tidigare SJ-identitet.
Skrotad 1946 och ersatt av ny vagn tillhörig Svenska BP Oljeaktiebolag år 1947: 502527
Avregistrerade 1962: Q12 502509, 502525
Avregistrerade 1966: Q12 502514, 502524, 502528, 502529, 502532
Skrotad i Värtan 1964: Q12 502519
Överförda till Danmark 1964: Q12 502510, 502512, 502515 – 502518 502520 – 502523, 502526, 502530, 502531, 502533
Överförda till Luxemburg 1964: Q12 502511, 502513
Vilka nummer vagnarna erhöll i Danmark respektive Luxemburg år 1964 är okänt.
Den ersättande Q12 502527 var en fyraxlig länkaxelvagn, senare litt Q12b och Q12b2 och slutligen Uh 074 6000.

Natt i Borås 1936 - NAFTA benzin

av BJ, Sunday, July 07, 2019, 10:27 (1727 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Stort tack Kjell
Denna information bör vara mycket intressant även för de Danska läsarna.

"Billedet fra Stokkemarke (DK) er formentlig taget i forbindelse med depotets nedlæggelse i 1934.
Stokkemarke lå på privatbanen Maribo-Torrig Jernbane (MTJ) som blev nedlagt i 1941."

Skulle vara intressant att få fatt på nummer på de SJ registrerade Nafta vagnarna som syns på bild från Stokkemarke. Syns möjligen detta på originalbilden?
BJ

Något större Naftavagnsbild

av Gunnar Ekeving, Wednesday, December 28, 2011, 20:58 (4475 dagar sedan) @ BJ

Är det möjligt att få en delscanning över NAFTA tankvagnen på bild 3.

[image]

Dessvärre blir det inte bättre än så här

Något större Naftavagnsbild

av BJ, Thursday, December 29, 2011, 00:56 (4474 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack så mycket.
Den blev bra nog.
BJ

Natt i Borås 1936

av Kjell Aghult, Wednesday, December 28, 2011, 07:44 (4475 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

.......även Borås övre sköttes från ställverk I

Enligt tdtböckerna (På gamla SJ centralarkiv) ändrades signaluppställningen vid
Borås övre kraftigt 1929. Bl a borttogs en semafor, som visade körsignal med
"snett nedåt". Detta var alltjämt tillåtet vid privatbanorna enligt en undantagspassus i deras gemensamma Säo av 1921.

Jag har tolkat detta som att Borås övre då infogades i ställverket vid Borås nedre.

Natt i Borås 1936

av Joachim Eliasson, Wednesday, December 28, 2011, 17:44 (4475 dagar sedan) @ Kjell Aghult

.......även Borås övre sköttes från ställverk I

Enligt tdtböckerna (På gamla SJ centralarkiv) ändrades signaluppställningen vid
Borås övre kraftigt 1929. Bl a borttogs en semafor, som visade körsignal med
"snett nedåt". Detta var alltjämt tillåtet vid privatbanorna enligt en undantagspassus i deras gemensamma Säo av 1921.

Jag har tolkat detta som att Borås övre då infogades i ställverket vid Borås nedre.

Enligt Bertil Thulin i Borås - Herrljunga Järnväg så sammanslogs stationerna Borås Nedre och Borås Övre i maj 1929. Vad som menas med "sammanslogs" framgår dock ej.
I Varberg - Borås Järnväg 50 år av Hilding Danielsson står att från och med 1 maj 1929 (godstrafik) respektive 15 maj (persontrafik) utgick Herrljunga banans tåg från Borås Nedre. Detta i enlighet med avtal underskrivet i januari om sammanslagning av stationerna mellan BHJ och VBJ.

Kan det vara så att de sammanslogs även signaltekniskt vi denna tidpunkt till en station?

mvh Joachim E

Signalsäkerhetsanläggningar Borås

av Gunnar Ekeving, Wednesday, December 28, 2011, 21:06 (4475 dagar sedan) @ Joachim Eliasson

.......även Borås övre sköttes från ställverk I

Enligt tdtböckerna (På gamla SJ centralarkiv) ändrades signaluppställningen vid
Borås övre kraftigt 1929. Bl a borttogs en semafor, som visade körsignal med
"snett nedåt". Detta var alltjämt tillåtet vid privatbanorna enligt en undantagspassus i deras gemensamma Säo av 1921.

Jag har tolkat detta som att Borås övre då infogades i ställverket vid Borås nedre.


Enligt Bertil Thulin i Borås - Herrljunga Järnväg så sammanslogs stationerna Borås Nedre och Borås Övre i maj 1929. Vad som menas med "sammanslogs" framgår dock ej.

I Signalbolagets arkivhandlingar finns uppgifter om en mängd materiel till Borås 1932 - 1933, så troligen var det vid den tiden som ställverk I och II slogs samman. Men det finns också en del poster 1928-29, bland annat "ljussignallyktor", så kanske var det då som Borås övre infogades i signalsäkerhetsanläggningen?

Natt i Borås 1936

av Ola Almquist, Friday, December 30, 2011, 02:46 (4473 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På 1930-talet slogs ställverken samman och allt på både rangerbangården och övriga Borås nedre samt även Borås övre sköttes från ställverk I, som förstördes vid en eldsvåda i slutet av 1940-talet. Därmed försvann ett arbetsmiljöproblem; det var tämligen vanligt att växlare som åkte på fordon slog i ställverksstativet, ramlade av och skadade sig. Men detta gällde alltså ställverk I, som vad jag kan se inte finns med på någon av bilderna

Borås Tidning 1949-01-07 om branden:
[image]
[image]

M.v.h.
Ola

Natt i Borås 1936 - med bild

av Thomas Tell, Friday, December 30, 2011, 10:59 (4473 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det här är väl det ställverk som stod som en bock över ett av spåren? Det finns ett Nybergfoto med ett motorvagnståg stående under ställverket.

Tillagt:
Nu har jag hittat bilden från Borås 1935. Nybergska samlingen Sveriges Järnvägsmuseum.
[image]
Här står VBHJ MCo 4 med tågsätt. Troligen är det VBHJ BFo 66 bakom och därefter VBHJ Co 51 fd BHJ 19. BFo 66 var nyombyggd som motorvagnssläp 1935.
/tell

Natt i Borås 1936 - med bild

av Stefan Isaksson, Sunday, January 01, 2012, 19:41 (4471 dagar sedan) @ Thomas Tell

Har plattformsspåret en skyddsräl för att förhindra att ställverket slås ned av en urspårad vagn?

SI

Natt i Borås 1936 - med bild

av Thomas Tell, Monday, January 02, 2012, 00:05 (4470 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Har plattformsspåret en skyddsräl för att förhindra att ställverket slås ned av en urspårad vagn?

SI

Skyddsräl syns även på spåret till vänster om ställverket och borde även finnas under vagnarna.
/tell

Natt i Borås 1936 - med bild

av Ola Almquist, Sunday, January 01, 2012, 23:31 (4470 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det här är väl det ställverk som stod som en bock över ett av spåren? Det finns ett Nybergfoto med ett motorvagnståg stående under ställverket.

Tillagt:
Nu har jag hittat bilden från Borås 1935. Nybergska samlingen Sveriges Järnvägsmuseum.
[image]
Här står VBHJ MCo 4 med tågsätt. Troligen är det VBHJ BFo 66 bakom och därefter VBHJ Co 51 fd BHJ 19. BFo 66 var nyombyggd som motorvagnssläp 1935.
/tell

Fantastisk bild! Den har jag inte sett förut. Inte världens smartaste ställverksplacering, kanske. Höjdrädsla fick man inte ha heller...

M.v.h.
Ola

Natt i Borås 1936 - med bild

av Gunnar Ekeving, Friday, July 05, 2019, 17:06 (1729 dagar sedan) @ Ola Almquist

Fantastisk bild! Den har jag inte sett förut. Inte världens smartaste ställverksplacering, kanske. Höjdrädsla fick man inte ha heller...

Ställverkets placering motiverades nog av att man ville ge ställverksvakten god utsikt över spåren. Att döma av Signalbolagets beskrivning av anläggningen fanns inga spårledningar, så det var manuell kontroll av hinderfrihet som gällde. För infartstågvägar krävdes medgivande från tågklareraren (via medgivandefält på tågexp) så även tågklareraren skulle förvissa sig om att det inte fanns hinder på spåret. Växlingsrörelser reglerades däremot självständigt av ställverksvakten, vilket också krävde god utsikt över spåren.

Natt i Borås 1936

av M Jacobson, Monday, January 02, 2012, 13:28 (4470 dagar sedan) @ Ola Almquist

Intressant artikel. Det skulle dröja fyra år innan ett nytt ställverk stod på plats, f ö det som står kvar än idag.

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh
M.J.

Natt i Borås 1936

av Gunnar Ekeving, Monday, January 02, 2012, 16:36 (4470 dagar sedan) @ M Jacobson

Intressant artikel. Det skulle dröja fyra år innan ett nytt ställverk stod på plats, f ö det som står kvar än idag.

ja, det blev försenat eftersom man inom SJ hade svårt att bestämma sig för om det var lämpligt att satsa på ett reläställverk eller ställarställverk.

Efter branden lämnade Signalbolaget 1949 offert på dels reläställverk och dels en anläggning med 48-fälts ställverksapparat av Södertäljetyp (ställarställverk med elektriskt förreglingsregister). 1950 kom nya offerter på både relä- och ställarställverk.

SJ valde ställarställverksalternativet, en reläställverksanläggning av aktuell storlek ansågs kräva alltför mycket tidskrävande specifikations- och konstruktionsarbete. Ställarställverk kunde dessutom ordnas snabbare genom att materiel lånades i beredskapsförrådet. Det ställverk som installerades är inte av Södertäljetyp utan av den vidareutvecklade typ som första gången användes i Enköping.

Det finns ett rykte om att Borås ställverksapparat egentligen skulle varit avsedd för Hässleholm, där man hade en anläggning som var svår att utvidga och en ställverksapparat som hade vissa brister eftersom den var en sorts prototyp för ställverk med elektriskt förreglingsregister. Jag har dock inte hittat några uppgifter om att någon sådan apparat faktiskt beställts till Hässleholm, även om planer på byte till 48-fälts ställverksapparat av Södertäljetyp fanns några år tidigare. Men SJ-arkiven är inte kompletta, och bland Signalbolagets arkivhandlingar finns väldigt lite om beställningar och leveranser till SJ vid den tiden, så Hässleholmsteorin behöver inte vara fel. I Hässleholm fick man i varje fall leva med sin gamla signalsäkerhetsanläggning ett par decennier ytterligare

Natt i Borås 1936 - skyltar?

av Kurt G Möller, Monday, January 02, 2012, 16:21 (4470 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hur var det nu: Skyltarna mitt på finkornas skjutdörrar, var det de som omtalade att "Vagnen lastar 40 man eller 8 hästar" - eller var det varningsskyltar för själva dörrarna (som kunde komma i rörelse...)?

Natt i Borås 1936 - repris - ?

av Kurt G Möller, Thursday, January 05, 2012, 00:36 (4467 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Hur var det nu: Skyltarna mitt på finkornas skjutdörrar, var det de som omtalade att "Vagnen lastar 40 man eller 8 hästar" - eller var det varningsskyltar för själva dörrarna (som kunde komma i rörelse...)?

Natt i Borås 1936 - repris - ?

av BJ, Thursday, January 05, 2012, 00:52 (4467 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Kan ju finnas varianter på skylten. Men alla bilder jag sett så handlar det om att levande djur ej får transporteras.
BJ
Se bild
[image]

Natt i Borås 1936 - forts. - ??

av Kurt G Möller, Thursday, January 05, 2012, 13:40 (4467 dagar sedan) @ BJ

Tack. Men skylten på ditt foto är ju urgammal och dessutom inte ens ifylld med vit färg...?! Hur gammalt är fotot?

Det där med att vissa laster var förbjudna, framgick det förr, systematiskt, även av vagnslitterat? På 50-talet angav underlitt. k "köttransport" - men körde man verkligen FORTFARANDE oskyddade slaktkroppar i okyld vagn???

Vad jag kan se av det gamla boråsfotot så har flertalet finkor, nja, i v f ganska många, tydliga dörrskyltar. Kan det DÅ ha varit ngt annat budskap på (vissa av) dessa...?

Natt i Borås 1936 - forts. - ??

av Thomas Tell, Thursday, January 05, 2012, 14:46 (4467 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack. Men skylten på ditt foto är ju urgammal och dessutom inte ens ifylld med vit färg...?! Hur gammalt är fotot?

Det där med att vissa laster var förbjudna, framgick det förr, systematiskt, även av vagnslitterat? På 50-talet angav underlitt. k "köttransport" - men körde man verkligen FORTFARANDE oskyddade slaktkroppar i okyld vagn???

Gsk och Gk gick fortfarande i början av 60-talet med krokstänger och köttkrokar.

Vad jag kan se av det gamla boråsfotot så har flertalet finkor, nja, i v f ganska många, tydliga dörrskyltar. Kan det DÅ ha varit ngt annat budskap på (vissa av) dessa...?

SJs ursprungliga ritning på ejlevandedjurskylten är från 1899 men en ny version gjordes 1929.

Andra märkskytar på slutna godsvagnar var
’DENNA SIDA LASTAS FÖRST’,
’TÅGBETJENING’ Mbr 5498
’STÅ EJ PÅ FOTSTEGET DÅ VAGNEN ÄR I RÖRELSE’ Mbr 5713
’FÅR EJ ANVÄNDAS FÖR TRANSPORT AV LEFVANDE DJUR’ Mbr 5699
’FÖR MATVAROR’. Här var det bara de två sista som sattes på sidodörren och den sista på kylvagnar.

/tell

Natt i Borås 1936 - litteraskyltar.

av Thomas Tell, Thursday, January 05, 2012, 10:20 (4467 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Det bestämdes 1933 att litteraskyltarna på godsvagnar skulle flyttas till vänster sida under nummerskylten. Här har det efter tre år gjorts på alla vagnar (som man ser på bilden) utom på den vita Hs-vagnen till vänster, den närmsta Gs-vagnen resp Is-vagnen med kol nästan mitt i bilden.
Andra vagnen på närmsta spåret har målad märkning med all data samlad till vänster.
Hs-vagnen har skyltarna med svart bakgrund och vit text enligt reglerna.
/tell